Tiedostomuodot

Noviisi_

Jos saan pdf-muotoisia tiedostoja yhteistyökumppanilta, mistä niistä näkee, ovatko ne esim. Photoshopissa muokattavia? Luin tuossa artikkelia, jossa mainittiin 'Photoshop PDF' - mistä siis näkyy, onko tiedostossa tallella eri kerrokset suomenkielisten tekstien lisäämistä varten vai ei?

Eihän se nyt niin voi olla, että kaikki pitää kokeilla avata Photoshopissa tai jos on, niin omituisesti on asia järjestetty.

2

185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pihallaonlähettäjä

      Pdf:llä ei ole mitään tekemistä kuvaformaattien kanssa tai edes kuvankäsittelyn kanssa. Se on vain "universaali" formaatti siirrettävälle geneeriselle dokumentille. Normaalisti pdf ei ole tarkoitettu muutettavaksi vaan katsottavaksi ja jos siellä ruksattu editointimahdollisuus niin se koskee vain dokumentin elementtiejä (kuvaa, tekstiä); Pdf ei tallenna kuvan rakennetta sen tarkemmin vain yksi objekti.

      Jos joku siirtää kuvaa pdf:nä (jälkikäsittelyyn) niin se vaan tarkoittaa ettei lähettäjä tajua asiasta yhtään mitään. Kuvat voi lähettää tiff formaatissa jos tarkoitus on lähettää kaikki kuvan informaatio yhdessä tasossa tai jpg muodossa jos tarkoitus vaan näyttää kuva ja photarin omassa formaatissa jos kuvaa tarkoitus editoida tavalla tai toisella (kuvan rakenne tallessa)..

    • opettaja121

      Kannattaisko opetella ensin kuin kertoo.
      Pdf on tulostettavaksi tarkoitettu lopullinen työ. Voi se yhtä hyvin olla pelkkä kuvakin. Laatu on kuitenkin aivan yhtä hyvä kuin psd muodossakin.


      http://helpx.adobe.com/fi/photoshop/using/saving-pdf-files.html
      Eli Photoshop pdf tallentaa layerit, tekstit, varjostukset.

      "tiff formaatissa jos tarkoitus on lähettää kaikki kuvan informaatio yhdessä tasossa" Täh, Tiff tukee layereita siinä missä psd muotokin.

      jpg on ihan riittävä tallennusmuoto myös tulostukseen, ainoa että se on häviöllinen pakkausmuoto.

      Mutta itse pää kysymykseen en keksinyt vastausta, muuta kuin avaamalla jokaisen erikseen ja katsomalla mitä on tallessa layerit, tekstit jne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1094
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      609
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      567
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      95
      552
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      44
      493
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe