Linux

biscaya

Olen vaihtamassa läppärin Xp-järjestelmän Linuxiin. Onko kelläàn kokemuksia
navigointiohjelmien pyörimisestä ko järjestelmässä esim. Tsunami 99 ?

13

444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esko6

      Ei ole kokemusta muista kuin OpenCPN, se toimii hienosti linux-koneessa.

    • Wine on ilmainen ohjelma, vakiona miltei kaikissa jakeluissa.
      Sillä voit ajaa lähes kaikkia Xp.n ohjelmia Linux alustalla, vaikka ohjelma ei muuten olisi Linuksiin yhteensopiva.

    • MitaanTietamaton

      OziExplorer oli viime kesänä Linuxissa Winen alla pörräämässä yhden päivän kokeeksi. Ohjelma toimi, mutta läppäriin en muuten saanut makua: näytön kirkkaus, virtajohdotus ja erillinen gepsu.

      Muistaakseni Garminin Oregon kapulan kanssa oli merkillistä säätämistä, mutta usb-gepsu toimi heittämällä.

    • er56f

      Testasin Wineän ja SeaClearin, en muista tarkkaa toimintaa mutta lopputuloksena hylkäsin Linux'n ja windows emulaattorit.

      • Wi.Is,No, Emul

        Wine ei ole emulaattori.
        Vanhempi versio oli hiukan ongelmallinen, uusin toimii jo mainiosti.


      • 1251235
        Wi.Is,No, Emul kirjoitti:

        Wine ei ole emulaattori.
        Vanhempi versio oli hiukan ongelmallinen, uusin toimii jo mainiosti.

        ei ainakaan debianissa toimi. Kaatuu käynnistyessään.


    • Navigatrix

      Linuxista on olemassa myös veneilykäyttöön valmiiksi räätälöity versio nimeltä Navigatrix. Sen saa ladattua ilmaiseksi kun rekisteröityy sivulle:
      http://navigatrix.net/

    • ZZZ1

      Wine on paljon kehittynyt noin vuosikymmenessä.

      Yksi vaihtoehto on myös asentaa VirtualBoxiin joku windows-versio ja sitten pyörittää navigointiohjelmaa siinä virtualisoidussa tietokoneessa, jos ohjelma ei muuten Linuxiin taivu.

      Onko VirtualBox tuttu? Yksi pieni vinkki, jos virtualisoitu tietokone ei meinaa "nähdä" isäntäkoneen sarja- ja/tai usb-porttia: varmista että käyttäjällä on oikeus /proc hakemistossa ko. laitteeseen.

      • 2341234

        Wine kaatui uudessa debianissa heti käynnistykseensä. Onpa hyvä.


      • VMware

        VMwarePlayer on myös hyvä ja ilmainen. Pyörii siis linux alustalla moitteetta, esim Debianissa. Esim XP virtuaalikoneessa ilman mitään kilkkeitä, eikä anna sille Playerissä verkkoa ettei pääse maailmalle.


    • pingviinejä

      Linux on hyvä ja tarvittaessa pois kytkettävissä jos tarvitsee ajaa rauhallista matka-ajoa.

      Sitten kun pitää näyttää marinasta lähdettäessä voi kytkeä sen turbon taas käyttöön.

      • Jaaha ..

        Wintoosamiehen piti taas päästä trollaamaan.

        Katso lokista, mikä oli syynä kaatumiseen ja asiaa ei tarvitse itkeä.


      • iceweacelista moi
        Jaaha .. kirjoitti:

        Wintoosamiehen piti taas päästä trollaamaan.

        Katso lokista, mikä oli syynä kaatumiseen ja asiaa ei tarvitse itkeä.

        Mitä sitä winettämään ,jos OpenCPN hoitaa homman. Netistä saa crackki windowseja ja dualbootti on helppo asentaa linuxfriikinkin, niin windows osasto toimii sutjakasti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      73
      633
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe