alkaa meneen hermo

SimoS

Mulla tollanen 2000 vuoden Focus ja siinä on nyt parivuotta ollut ongelma että ei vaan nesteen lähde kiertään syylärin kautta, eli lämmöt nousee lähelle punaista ja letku termostaatista syyläriin on kylmä. Vika korjaatu kerran ku järjestelmä ilmatiin, mutta ei mennyt kauaa ku sama vika jatkui. Ei vuoda nestettä mistää ja ihmettelenkin että jos siellä on taas ilma tasku niin mistä se ilmaa saa järjestelmään? Onko jollakin muulla kokemusta. Ite aattelen niin että jossain voi olla vuoto silleen että vuotokohta niin ylhäällä että ei pääse vuotamaan, mutta pystyy ottamaan ilmaa sisään.

Kertokaa viisaammat missä vika.

32

395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      Termostaatti viallinen, ei avaudu?
      Ellei muuten viallinen, niin siitä puuttuu se pieni ohivirtausreikä tai lovi lautasessa, mistä nestettä pääsee virtaamaan termostaatin ohi eikä sen alle pääse muodostumaan kylmää neste- tai ilmatulppaa. Tulppa estää lämmön pääsyn termostaatille joten se ei tietenkään avaudu.
      Näitä oli paljon aikanaan mm Taunuksen V4 -moottoreissa jo uutena. Korjaustoimena 2 tai 3 mm:n ohivirtausreikä termostaatin laippaan ja asia tuli kuntoon.
      Kerro sitten mitä löytyi ja miten kävi!

      • SimoS

        Mutta kun kerran ilmattiin niin alkoi toimimaan, mutta hetken päästä taas sama vika, eli en usko että tuo vikana.


      • vai et usko
        SimoS kirjoitti:

        Mutta kun kerran ilmattiin niin alkoi toimimaan, mutta hetken päästä taas sama vika, eli en usko että tuo vikana.

        Ota se termostaatti kokonaan pois ja totea kiertääkö neste.


      • sitroen.
        SimoS kirjoitti:

        Mutta kun kerran ilmattiin niin alkoi toimimaan, mutta hetken päästä taas sama vika, eli en usko että tuo vikana.

        Jos ei neuvo kelpaa, niin tee sitten miten tykkäät. Omapa on autosi!


    • SimoS

      Melkeen pitäis ottaa tosiaan termostaatti pois niin kiertäispä ainaki neste koko ajan jokapaikassa ja jos jonnekki ottaa ilmaa vähän niin tulispa ainaki heti pois se ilma, koska luulis että pienimäärä ilmaa kyllä liikkuu järjestelmässä ja tulee paisuntasäiliöön.

      • TI- miehen paniikki?

        On myös mahdollista, että jäähdyttäjän letkun runko on pettänyt ja imaisee lutuun kun nesteen pitäisi lähteä kiertoon.
        Käytä konetta kuumaksi paikallaa konepelti auki ja katsele näkyykö siellä mitää poikkeavaa toimintaa.
        Veisi kyllä auton korjaamolle jos tuollaista on ollut jo pari vuotta.


    • Tarkista nämä

      1) Onko termostaatti oikeinpäin?
      2) Vuotaako kannentiiviste ts tuleeko painetta jäähdyttimeen?

      • Termostaatti:.

        .

        Totta että termostaatin voi laittaa myös väärin päin joissakin autoissa

        Termostaatti voi olla myös entinen keittämisen seurauksena

        Yksi ei-toivottava mutta itse todettu mahdollisuus että vesipumpusta on siivet lähteneet koska lämmittimen asennuksessa on lyöty plommi kylmästi lohkon sisään ja se plommi on hakannut siivet toimimattomiksi

        .


    • Focus -03

      Ainoa tulppa sielä on tosiaan toi termari, eli alapa sitä ihmettelemää.

    • eihän se ole auto

      Kylläpä naurattaa kun voortinropposta yritetään "korjata".

      • Focus -03

        Montakos Fordia sulla on ollu? ?
        Ja aloittajalle: joko se termari on tarkistettu/ vaihdettu? ?


    • SimoS

      vesipumppu on uusittu eli vika ei siinä, ja kyllä kun vika ilmaamalla poistui niin vois ajatella että termostaattikin toimii ja on oikeinpäin. Joku ehdotti että viedä ksorjaamolle, joo voisin viedä, mutta jos ne taas vaan ilmaa ja käy kokeileen autoa ja toteaa toimivaksi ja pulitan siitä 200 euroa ja sitten vika uusiutuu viikonpäästä niin ei sekään oikeen kiinnosta. Pitäis nyt vähän keksiä että mikä olis se lopullinen ja oikea korjaus toimenpide.

      • Oikea toimenpide:.

        .

        Alkaa nyt kuulostaa siltä että oikea toimenpide on viedä merkkikorjaamolle koska antavat työlle takuun

        .


      • sitroen.

        On se mukava nähdä, miten siitä vaan vaihdellaan turhan takia kalliita osia kun ei mistään mitään osata eikä ymmärretä eikä toisten neuvoja uskota. Tulee hommalle mukavasti hintaa jo ennen korjaamolle vientiäkin.

        Vahingosta viisastuu, sanotaan.
        Vaan viisas viisastuu toisen vahingosta!


      • SimoS
        sitroen. kirjoitti:

        On se mukava nähdä, miten siitä vaan vaihdellaan turhan takia kalliita osia kun ei mistään mitään osata eikä ymmärretä eikä toisten neuvoja uskota. Tulee hommalle mukavasti hintaa jo ennen korjaamolle vientiäkin.

        Vahingosta viisastuu, sanotaan.
        Vaan viisas viisastuu toisen vahingosta!

        Miten niin turhantakia? Jos korjaamossa sanotaan että vesipumpussa voi olla se vika niin millä kyseenalaistan sen?


    • oppipoika

      Anteeksi tietämättömyyteni, mutta eikö lämpötila-anturi sijaitse jäähdytinnestekierrossa vasta termostaatin jälkeen? Siis mittaa sen nesteen lämpötilaa, jota termostaatti päästää syyläriin?

      Ainakin kaikissa minun ajamissani autoissan jäähdytinnesteen lämpötilamittari näyttää kylmäkäynnistyksen jälkeen useita minuutteja "nollaa" kunnes sitten yhtäkkiä pompahtaa parissa sekunnissa sinne 90-asteen tuntumaan. Olen olettanut tämän selittyvän sillä, että lämpötila-anturi sijaitsee vasta termostaatin jälkeen. Lämpötila hypähtää kun termostaatti aukeaa ja kuuma vesi virtaa anturille.

      Siksi ihmettelen aloittajan kuvailemaa tilannetta, jossa mittari on punaisella, mutta termostaatin jälkeinen letku voi olla kylmä?

      • sitroen.

        Enpä ole tuollaista anturin sijoitusta koskaan nähnyt enkä keksi sellaiselle sijoitukselle muuta kuin haittoja.
        Se lämpömittarin viisarin pompsahtaminen on eri asia. Niitä mittareita kun on monenlaisia ja tehdas valitsee halvimman ratkaisun. Muutenkin ne mittarit on ns. hehtaarimittareita.
        Kannattaa opiskella ahkerasti. Aluksi vaikka ammattikoulun autopuoli kiitettävin arvosanoin.


      • oppipoika
        sitroen. kirjoitti:

        Enpä ole tuollaista anturin sijoitusta koskaan nähnyt enkä keksi sellaiselle sijoitukselle muuta kuin haittoja.
        Se lämpömittarin viisarin pompsahtaminen on eri asia. Niitä mittareita kun on monenlaisia ja tehdas valitsee halvimman ratkaisun. Muutenkin ne mittarit on ns. hehtaarimittareita.
        Kannattaa opiskella ahkerasti. Aluksi vaikka ammattikoulun autopuoli kiitettävin arvosanoin.

        "Enpä ole tuollaista anturin sijoitusta koskaan nähnyt enkä keksi sellaiselle sijoitukselle muuta kuin haittoja."

        Etu on se, että näet heti lämpötilamittarin käytöksestä, mikäli termostaatissa on jotain häikkää. Jos esim. lämpötila lähtee kipuamaan heti kylmäkäynnistyksen jälkeen pikkuhiljaa kohti loppulämpötilaa, tiedät heti, että termostaatti vuotaa. Vein kerran tällaisen auton merkkikorjaamolle ja pyysin vaihtamaan termostaatin. Siellä naureskeltiin, että enhän voi mitenkään tietää, että termostaatti vuotaa, jos en ole termostaattia irroittanut ja sen kuntoa tarkistanut. Pyysin vain tekemään homman ja nämä "ammattikoulun autopuolen kiitettävin arvosanoin" suorittaneet herrasmiehet pitävät minua meediona: "Mistä ihmeestä tiesit, että termostaatti on hajalla!?"

        "Se lämpömittarin viisarin pompsahtaminen on eri asia. Niitä mittareita kun on monenlaisia ja tehdas valitsee halvimman ratkaisun. Muutenkin ne mittarit on ns. hehtaarimittareita."

        PTC-termistorit ovat sinusta "hehtaarimittareita"? Minulle kun on opetettu, että ne ovat juuri tarkimpia lämpötila-antureita, tarjoavat mitattavan vasteen pienilläkin lämpötilanmuutoksilla ja vieläpä viiveettä, kestävät käytännössä ikuisesti ja ovat täysin vapaita kaikenlaisille mekaanisille antureille tyypillisistä systemaattisista virheistä (kuten hysteresis-ilmiö). Mutta mistäpä minä tiedän kun ei sitä ammattikoulua tullut käytyä. Siellä varmaan termoelementtitekniikkaan perehdyttiin aivan eri tavalla kuin minun opinnoissani.


      • as2
        oppipoika kirjoitti:

        "Enpä ole tuollaista anturin sijoitusta koskaan nähnyt enkä keksi sellaiselle sijoitukselle muuta kuin haittoja."

        Etu on se, että näet heti lämpötilamittarin käytöksestä, mikäli termostaatissa on jotain häikkää. Jos esim. lämpötila lähtee kipuamaan heti kylmäkäynnistyksen jälkeen pikkuhiljaa kohti loppulämpötilaa, tiedät heti, että termostaatti vuotaa. Vein kerran tällaisen auton merkkikorjaamolle ja pyysin vaihtamaan termostaatin. Siellä naureskeltiin, että enhän voi mitenkään tietää, että termostaatti vuotaa, jos en ole termostaattia irroittanut ja sen kuntoa tarkistanut. Pyysin vain tekemään homman ja nämä "ammattikoulun autopuolen kiitettävin arvosanoin" suorittaneet herrasmiehet pitävät minua meediona: "Mistä ihmeestä tiesit, että termostaatti on hajalla!?"

        "Se lämpömittarin viisarin pompsahtaminen on eri asia. Niitä mittareita kun on monenlaisia ja tehdas valitsee halvimman ratkaisun. Muutenkin ne mittarit on ns. hehtaarimittareita."

        PTC-termistorit ovat sinusta "hehtaarimittareita"? Minulle kun on opetettu, että ne ovat juuri tarkimpia lämpötila-antureita, tarjoavat mitattavan vasteen pienilläkin lämpötilanmuutoksilla ja vieläpä viiveettä, kestävät käytännössä ikuisesti ja ovat täysin vapaita kaikenlaisille mekaanisille antureille tyypillisistä systemaattisista virheistä (kuten hysteresis-ilmiö). Mutta mistäpä minä tiedän kun ei sitä ammattikoulua tullut käytyä. Siellä varmaan termoelementtitekniikkaan perehdyttiin aivan eri tavalla kuin minun opinnoissani.

        Ei ne anturit kyllä ikuisia ole.. Ei sitten lähimainkaan.
        On täysin eri asia että anturi antaa tarkkaa arvoa ja toinen on että kuinka tarkkaan mittari pystyy sitä arvoa näyttämään tai silmä havaitsemaan.
        En edes väitä tietäväni kaikkia lämpötila antureiden sijoituksia mutta kyllä se useimmissa autoissa kuitenkin taitaa olla niin että anturi on termostaatin ja moottorin välissä. etuna tälle sijoitus keinolle on se että näkee moottorin lämpötilan tarkemmin. Termostaatin ja jäähdyttimen välinen lämpötila ei mielestäni ole yhtä relevantti.
        Termostaatin toiminnan näkee kyllä silloinkin kun anturi on moottorin ja termostaatin välissä (ainakin useimmissa autoissa). Kun moottori lämpeää lämpömittari nousee ja kun termostaatti aukeaa lämpömittari hiukan laskee.
        Tosin uudemmissa autoissa taitaa kyllä olla noita antureita pitkin poikin jäähdytysjärjestelmää.


      • Jope80
        oppipoika kirjoitti:

        "Enpä ole tuollaista anturin sijoitusta koskaan nähnyt enkä keksi sellaiselle sijoitukselle muuta kuin haittoja."

        Etu on se, että näet heti lämpötilamittarin käytöksestä, mikäli termostaatissa on jotain häikkää. Jos esim. lämpötila lähtee kipuamaan heti kylmäkäynnistyksen jälkeen pikkuhiljaa kohti loppulämpötilaa, tiedät heti, että termostaatti vuotaa. Vein kerran tällaisen auton merkkikorjaamolle ja pyysin vaihtamaan termostaatin. Siellä naureskeltiin, että enhän voi mitenkään tietää, että termostaatti vuotaa, jos en ole termostaattia irroittanut ja sen kuntoa tarkistanut. Pyysin vain tekemään homman ja nämä "ammattikoulun autopuolen kiitettävin arvosanoin" suorittaneet herrasmiehet pitävät minua meediona: "Mistä ihmeestä tiesit, että termostaatti on hajalla!?"

        "Se lämpömittarin viisarin pompsahtaminen on eri asia. Niitä mittareita kun on monenlaisia ja tehdas valitsee halvimman ratkaisun. Muutenkin ne mittarit on ns. hehtaarimittareita."

        PTC-termistorit ovat sinusta "hehtaarimittareita"? Minulle kun on opetettu, että ne ovat juuri tarkimpia lämpötila-antureita, tarjoavat mitattavan vasteen pienilläkin lämpötilanmuutoksilla ja vieläpä viiveettä, kestävät käytännössä ikuisesti ja ovat täysin vapaita kaikenlaisille mekaanisille antureille tyypillisistä systemaattisista virheistä (kuten hysteresis-ilmiö). Mutta mistäpä minä tiedän kun ei sitä ammattikoulua tullut käytyä. Siellä varmaan termoelementtitekniikkaan perehdyttiin aivan eri tavalla kuin minun opinnoissani.

        Ne on muuten NTC vastuksia mitä noissa lämpöantureissa käytetään.


    • suohon vaan

      Eikös tuon romun jo vois työntää suohon, vie liikaa palstatilaa romusta jaarittelu.

    • ? ? ?

      Nouseeko lämmöt, siis ajaessa vai paikallaan punaselle? Mitä tapahtuu, jos kokeilet ajaa ilman termaria?

      • SimoS

        ajaessa nousee lämmöt. ku nostaa kaasun niin hetken päästä laskee normaaliin.


    • SimoS

      Jee, vika löyty, olin vahingossa laittanut ton termarin väärinpäin, siksi vesi ei alkanut kiertämään. Harmi, ettei teistä kukaan tiennyt tuota vikaa edes mahdolliseksi. Onneksi ITSE löysin vian.

      • puupää olet

        Anna meidän kaikki kestää, pirun puupää.


      • ? ? ?

        "1) Onko termostaatti oikeinpäin?"

        Tämä on lainattu tosta vähän ylempää...


    • SimoS

      Mitä sää oikein vittuilet mulle. Emmää mikään puupää ole, vaan tierän autoista paljon enempi kuin sää, koska mää löysin ton termari viankin! Eli oon viksu miäs!

      • mä oon viksu

        No ensteks, yksikään viksu miäs ei osta voortinromua, ei se oo auto, tiäräksää.


    • SimoS

      Joo, tierän mää, mutta silloin ku mää sen voortin ostin, niin olin ihan sekaisin, kun otin vahinkossa mun siskon lääkkeet, ne purkit oli ihan samalaisia, kun se punainen kolmiokin oli samassa paikassa. Nyt kun olen shelvä järkinen, niin en voorttia enää ostais, vaan kylä se ooppeli on paras merkki autoista, niin mun vaijakin sano sikooin kun se eli, nyt se on melko hiljaa kuse on kuollu.
      Hoitaja tulee, pakko pistää tietsikka pois.

      • Focus -03

        Ai se on auton vika ku olet ite sössiny termarin väärin päin? :P Tuskin siinä mitää muuta vikaa on edes ollu? ?
        Itselläni on ollu Focus kohta kaksi vuotta ilman ainoatakaa vikaa, äskettäin meni leimastaki ihan heittämällä, tyyliin menempä katsastamaa auton nyt...


    • SimoS

      Hei

      kaikki 16.4.2014 10:25 alkaen tähän mun aidon aloittajan välillä olevat SimoS:n viestit on feikkejä ja vittuilua vaan. Mä olen aloittaja ja en ole tarkastanut termostaatin ehyyttä tai onko oikein päin vielä.

    • neuvonantaja 2

      joko kokeilit sitä silinteriin paskantamista tulpanreijästä? muuan huoltoneuvoja selvitti että voi hyvinkin siinä olla vika jos ei nesteet kierrä kunnolla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1503
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1365
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1308
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      217
      1181
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1105
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      320
      1031
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1027
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      959
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      282
      946
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      307
      943
    Aihe