mikä idea isoissa vanteissa?

ihmettelijä

Ovat näyttävän näköiset, mutta onko niissä oikeasti mitään muuta etua tavalliselle autoilijalle? Hämmästelin eilen rengasliikkessä kun isot aikamiehet valkkailivat massiivisia vanteita mersujensa alle jotka maksoivat hunajaa. Mitä näillä ylisuurilla vanteilla oikein viestitään auton ulkopuolelle? Minulla on varaa kalliisiin vanteisiin, katsokaa minua kun on komeat vanteet?
Aina kun olen ajanut autoilla joissa on matalaprofiiliset renkaat, ajo on ollut vetelevää ja hermostunutta pompotusta. Normaali profiilisilla renkailla ajo on taas mukavaa eikä vetele mihinkään.

11

395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joopasejoo

      Niinpä. En minäkään näe järjen rahtuakaan noissa ylisuurissa renkaissa. Jo pelkkä kesärengassarjan uusiminen laaturenkailla saattaa maksaa yli tuhat euroa. Tyttärelläni on v.01 mallinen Chrysler Neon, joka ei ole kaikkein pienimpiä autoja. Siinä on rengaskoko 185/65-14. Olen mielissäni läpyttänyt käsiäni, koska siihen saa laaturenkaatkin kohtuulliseen hintaan. Omaan autooni, jossa on 17 tuuman vanteet, minun täytynee ostaa sitten kiinalaiset, että ilman konkurssia selviäisi. Kyllä niin on, että pienempi vanne ja korkeampi renkaan profiili takaavat paremman ajotuntuman. Isot vanteet matalalla profiililla ovat turhaa elvistelyä.

      • 19+19

        225/45/17 Michelinit maksoivat viime keväänä asennettuina 560 e. En minäkään isossa vanteessa mitään etua näe. Ulkonäön puolelle sen etu jää.


      • 3+4
        19+19 kirjoitti:

        225/45/17 Michelinit maksoivat viime keväänä asennettuina 560 e. En minäkään isossa vanteessa mitään etua näe. Ulkonäön puolelle sen etu jää.

        Ja sekin "etu" on miinusmerkkistä.
        Mikä tekee trukin umpikumirenkaasta haluttavan? Ja millaiselle kuskille?


    • autosta kiinni

      Riippuu todella paljon autosta ja millaisen tuntuman haluaa tiehen.

    • testattu on

      Profiili taitaa olla tärkeämpi kuin koko, ainakin mitä tulee mukavuuteen, esim 225/50R18 ei ole ollenkaan paha, jos vaan autoon sopii.

      • forumpaskaa

        No aloittaja ajelee pienellä kinnerillä, eikä ole vara hankkia kunnon vanteita ja renkaita, vetäähän se katkeraksi ja ajaa rölläämään.


    • paremmin kulkee

      > Aina kun olen ajanut autoilla joissa on matalaprofiiliset renkaat, ajo on ollut vetelevää ja hermostunutta pompotusta.

      Tota se onkin, kun tehdään teinirassi eli laitetaan matalaprofiiliset renkaat autoon, jonka jousitus ja alusta on suunniteltu jollekin 165 "sirkkelinterille".

      Orkkiskokona 17" tuumaa voi toimia ihan kivasti. Ja auttaahan se eteenpäin pyrkimisessä, jos vanteet mahtuvat pyörimään jarrusatuloiden ympärillä. 70 hv kinnereissä ei ole tätäkään vaivaa.

    • Äreetä

      Jotkut urpot huolehtii mitkä vanteet naapurin autossa on. Mtä se kenelle kuuluu. Hankkikaa oma elämä.

    • rengaskoko

      255/45 18 on rengas. Muut vararenkaita.

    • yleistys ei toimi

      Nykyautojen alusta suunnitellaan paremmin sopimaan matalaprofiilirenkaisiin. Ennenwanhaan ei ollut niin väliä kun renkaat joustivat paljon ja siksi alustan suunnitteluun ei panostettu. Näyttävyyttä ja tietyntyyppistä ajettavuutta saa matalaprofiilirenkailla, mutta auto pitää olla suunniteltu niihin ja siksi näm¨sedät jotka ajavat vanhemmalla ja huonola kalustolla eivät osaa ymmärtää, että uusissa paremmissa autoissa nuo isot vanteet ja renkaat toimivat.

    • stressman

      Toiset pukeutuu tuulipukuun, toiset taas huolitellummin. Käyttäväthän ämmätkin korkokenkiä, vaikka ei niistä ole mitään hyötyä. Päin vastoin haittaa. Joku ostaa bemarin, jotta huomio kiinnittyy toisaalle.

      Rampeissa ja mutkaisella kestopäällysteellä ajaessa matalaprofiilirenkaista on iloa. Nopeusrajoitukset vievät hyödyn muussa ajossa.

      Rengas on ominaisuuksiensa suhteen aina kompromissi. Ensiasennuskoko on aika usein toimiva ratkaisu, mutta esimerkiksi minä kavensin nykyisessä 20 milliä ja nostin profiilia pykälällä, koska ajoa tulee myös sorateillä. Lisäksi kulutus pieneni. Sivusta katsottuna rengas näyttää yhtä "paksulta", joten ulkonäköön muutos ei juuri vaikuttanut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2511
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      196
      1513
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1055
    Aihe