Ovat näyttävän näköiset, mutta onko niissä oikeasti mitään muuta etua tavalliselle autoilijalle? Hämmästelin eilen rengasliikkessä kun isot aikamiehet valkkailivat massiivisia vanteita mersujensa alle jotka maksoivat hunajaa. Mitä näillä ylisuurilla vanteilla oikein viestitään auton ulkopuolelle? Minulla on varaa kalliisiin vanteisiin, katsokaa minua kun on komeat vanteet?
Aina kun olen ajanut autoilla joissa on matalaprofiiliset renkaat, ajo on ollut vetelevää ja hermostunutta pompotusta. Normaali profiilisilla renkailla ajo on taas mukavaa eikä vetele mihinkään.
mikä idea isoissa vanteissa?
11
476
Vastaukset
- Joopasejoo
Niinpä. En minäkään näe järjen rahtuakaan noissa ylisuurissa renkaissa. Jo pelkkä kesärengassarjan uusiminen laaturenkailla saattaa maksaa yli tuhat euroa. Tyttärelläni on v.01 mallinen Chrysler Neon, joka ei ole kaikkein pienimpiä autoja. Siinä on rengaskoko 185/65-14. Olen mielissäni läpyttänyt käsiäni, koska siihen saa laaturenkaatkin kohtuulliseen hintaan. Omaan autooni, jossa on 17 tuuman vanteet, minun täytynee ostaa sitten kiinalaiset, että ilman konkurssia selviäisi. Kyllä niin on, että pienempi vanne ja korkeampi renkaan profiili takaavat paremman ajotuntuman. Isot vanteet matalalla profiililla ovat turhaa elvistelyä.
- 19+19
225/45/17 Michelinit maksoivat viime keväänä asennettuina 560 e. En minäkään isossa vanteessa mitään etua näe. Ulkonäön puolelle sen etu jää.
- 3+4
19+19 kirjoitti:
225/45/17 Michelinit maksoivat viime keväänä asennettuina 560 e. En minäkään isossa vanteessa mitään etua näe. Ulkonäön puolelle sen etu jää.
Ja sekin "etu" on miinusmerkkistä.
Mikä tekee trukin umpikumirenkaasta haluttavan? Ja millaiselle kuskille?
- autosta kiinni
Riippuu todella paljon autosta ja millaisen tuntuman haluaa tiehen.
- testattu on
Profiili taitaa olla tärkeämpi kuin koko, ainakin mitä tulee mukavuuteen, esim 225/50R18 ei ole ollenkaan paha, jos vaan autoon sopii.
- forumpaskaa
No aloittaja ajelee pienellä kinnerillä, eikä ole vara hankkia kunnon vanteita ja renkaita, vetäähän se katkeraksi ja ajaa rölläämään.
- paremmin kulkee
> Aina kun olen ajanut autoilla joissa on matalaprofiiliset renkaat, ajo on ollut vetelevää ja hermostunutta pompotusta.
Tota se onkin, kun tehdään teinirassi eli laitetaan matalaprofiiliset renkaat autoon, jonka jousitus ja alusta on suunniteltu jollekin 165 "sirkkelinterille".
Orkkiskokona 17" tuumaa voi toimia ihan kivasti. Ja auttaahan se eteenpäin pyrkimisessä, jos vanteet mahtuvat pyörimään jarrusatuloiden ympärillä. 70 hv kinnereissä ei ole tätäkään vaivaa. - Äreetä
Jotkut urpot huolehtii mitkä vanteet naapurin autossa on. Mtä se kenelle kuuluu. Hankkikaa oma elämä.
- rengaskoko
255/45 18 on rengas. Muut vararenkaita.
- yleistys ei toimi
Nykyautojen alusta suunnitellaan paremmin sopimaan matalaprofiilirenkaisiin. Ennenwanhaan ei ollut niin väliä kun renkaat joustivat paljon ja siksi alustan suunnitteluun ei panostettu. Näyttävyyttä ja tietyntyyppistä ajettavuutta saa matalaprofiilirenkailla, mutta auto pitää olla suunniteltu niihin ja siksi näm¨sedät jotka ajavat vanhemmalla ja huonola kalustolla eivät osaa ymmärtää, että uusissa paremmissa autoissa nuo isot vanteet ja renkaat toimivat.
- stressman
Toiset pukeutuu tuulipukuun, toiset taas huolitellummin. Käyttäväthän ämmätkin korkokenkiä, vaikka ei niistä ole mitään hyötyä. Päin vastoin haittaa. Joku ostaa bemarin, jotta huomio kiinnittyy toisaalle.
Rampeissa ja mutkaisella kestopäällysteellä ajaessa matalaprofiilirenkaista on iloa. Nopeusrajoitukset vievät hyödyn muussa ajossa.
Rengas on ominaisuuksiensa suhteen aina kompromissi. Ensiasennuskoko on aika usein toimiva ratkaisu, mutta esimerkiksi minä kavensin nykyisessä 20 milliä ja nostin profiilia pykälällä, koska ajoa tulee myös sorateillä. Lisäksi kulutus pieneni. Sivusta katsottuna rengas näyttää yhtä "paksulta", joten ulkonäköön muutos ei juuri vaikuttanut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006434
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303843törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283230Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701746- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46999Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879