Lasiluukunpuhdistus ? helppoa älä tee mitään !

Itse hoitava takka

jos luukku nokeentuu niin helpointa on antaa tulen hoidella asia.
Luukku nokeentui ja poishan se ei lähde millään ja jos sai kohtuu puhtaaksi niin jo ekan kerran jälkeen taas likainen .
No keino on tämä: ilman ohjain. Arinan alta tuleva ilma johdetaan pellillä/rautaa kohti lasiluukkua. Jo vain kaikki lika katoaa. Ilmaa tulee n 1cm raosta arinan alta liki luukunlevyisenä ja on siis n minimi 1cm päässä luukusta muuten ilmaa ei tule tarpeeksi. Ohjain rauta on ensin pystysuora ja sitten kääntyy toinen pala hitsattuna ja tuki luukun reunasta että pysyy oikea etäisyys . Tuet tein hienosti 5" rautanauloista ja muu pelti on n 4mm lootua. Ei vääntele kun ilmaa virtaa alhaalt avaikka ensi oletin muutavan kuotoa koska koivun hiilet makasi lootua vasten.

tokikaan lasi ei ole kuin ikkuna lasi joka on juuroi pesy mutta lasi on jo täysin siisti eikä puhdistaminen irrota siitä juuri mitään eli se pieni sama pöly määrä pysyy siinä aina koska takkaa käytetään. Ei enää ole tarvinnut puhdistaa koko talvena ,syksyllä tein ohjaimen. Idea on takassa jo mukana tullut valuosa joka oli kovin onneton eikä auttanut mitään esim osan pois otolla ei mitään vaikutusta. Nostin muutaman sentin luukun reunaa ja likemmäksi lasia mitat ja ottoilmaa (uusi arina teetty missä ilmaa sai lisää huuhteluun) lisää niin jo toimii. Itse tuli palaa myös kirkkaammin ja tuhkan määrä väheni hieman.

Takka palaa kovalla vedolla kuivuilla puilla ei kitupoltolla koskaan jos joku nyt ajattelee että nokipolttaja ei vaan osaa. Osaan oikein polttaa mutta nyt vasta loppui noki.

2

173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tee mulle kans..

      se on varmaan ihan siisti tuollainen autotallissa rautanauloista ja saatavilla olevista pellipaloista kyhätty häkkyrä..

      • Itse hoitava takka

        Jees on se siisti kaksi lootunpalaa siististi linjassa hitsattuna ja vanhat pyöreät naulat n 8mm paksuja n 2,5cm pitkiä .
        Sanoisin olevan kauniimpi kuin tulikiven alkuperäinen vääntyillyt pienikokoinen valirauta möhkäle kappale. Ei kannata unohtaa myöskään sitä että ennen lasiluukku oli rumasti ikipiki noessa ja nyt on vsin kevyt harma huntu lukussa.
        Eipä kannata aukoa kun ei asiasta tiedä ,ole hyvä vain ja ota hyvä apu vastaan.

        Säästää aikaa ja rahaa kun ei tarvitse enää ostella poistoaineita nitiä markkinamiesten turhakkeita tai niksipirkan sanomalehti pyyhintöjä pölyytellä olohuoneessa . Nyt ei tarvitse tehdä mitään ja luukku siisti ja tuli näkyy hienosti . Piippu on 6 m täystiilnen ja tulikivimuurarin mukaan juuri oikea kun alkuvuosina tulikivelle asiaa valitun nokisesta luukusta ,takka maksoi 28000 markkaa , kaikki kunnossa mutta luukku likainen. Harmi että monta vuotta korpesin itseä kun asian voi hoitaa kahdella palalla tai pajalla taitetulla lootun palalla ja niillä pikku tuilla.

        En tee osia yleisesti , onhan metallipajoja ympäri suomen ja kyläseppiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5484
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      21
      2440
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      50
      1674
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1297
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe