Pienoismallien kasaus ja käsien vapina

tarkat toleranssit

Miten olette kyeneet eliminoimaan tai kompensoimaan käsien vapinan pienoismallien pienimpiä osia liimaillessa? Esim. itse olen liimaillut 1/43 pienoismalliautoihin osia ja siinä mittakaavassa pienikin käsien vapina on paljon, millinkin heitto on heti jo 43 eli 4,3 senttiä luonnossa :D Virhe olisi jo pahasti silmin nähtävä.
Lisäpainetta tuo että muoviliimalla liimaus on melkein pakko onnistua kerralla tai muuten menee isotöiseksi korjailla se.

Olen koettanut kasailla pienoismalleja vain rentoutuneena levon jälkeen ja vähän kerrallaan ettei käsien väsyminen aiheuta käsien vakauteen ongelmia. Työasento on myös tärkeä että voi mahdollisimman hyvässä asennossa asetella ja nähdä kohteen kunnolla, hyvä valaistus on myös tärkeä.
Ennen osan asettamista paikoilleen hengitän syvään ja koetan keskittyä kaikkein tarkimmilleni, se käy melkein jo jonkinlaisesta huippu-urheilusuorituksesta :D

Jonkin halon hakkuun tai muun fyysisesti raskaan työn jälkeen käsien motoriikka on niin karkea ettei näin tarkoista töistä tule mitään.

2

278

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei tuhrata liimaa

No kyynärpäitä olen tukenut pöytään, niin ei kädet vapise. Osan pistän ensin paikoilleen ja sitten pensselillä ohutta liimaa saumaan. Tamiya extra thin cement on ollut jo vuosia käytössä ja parempaan en ole törmännyt. Takavuosina sai apteekista metyylietyyliketonia (MEK). Tällä aloitin pikkupoikana -70 luvulla pienoismalleja kokoilemaan.

• alkuperäinen truman

Itsellä vapina johtuu ehkä hermosto viasta.
      Tarvittaessa äärimmäinen keino jota olen käyttänyt oli YKSIPULLO keppanaa jota oli saatavissa ilm. pilsnerikin käy, antoi 2 tuntia aikaa kasata Dr 13 jarrulossit HO mallissa messingistä juottaen.
      En suosittele muille jos on mahdollinen lääkitys saatavissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      20
      1781
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      156
      1779
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      332
      1470
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1118
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      209
      1112
    6. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      142
      1096
    7. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      985
    8. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      11
      975
    9. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      4
      959
    10. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      49
      918
    Aihe