Halloween?!

Minä

Heippa!
Tiedän, että Halloween ei ole liputuspäivä, mutta, kun en tienny mihin keskusteluun tän viestin laittasin, niin tännepä päätin! Elikkäs MINÄ PÄIVÄNÄ vietetään Suomessa Halloweenia? Kun jotkut sanoo, että Pyhäinpäivänä, silloin 6.11 ja osa sanoo, että 31.10, eli lokakuun viimeinen päivä´. Niin, että KERTOKAA, jos tiedätte!!! Kiitos, jo etukäteen! MOI! :).

6

1314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hannu

      .. on periaatteessa 31.10. Halloween on esimerkiksi USAssa aina tuo 31.10., mutta Suomessa sitä juhlitaan yleensä sitä lähimpänä olevana viikonloppuna. Tänä vuonna se osuukin viikonloppuun.
      Halloween alunperin on all hallows eve elikäs siinä ylistetään pyhiä miehiä. Mutta silti sillä ei ole mitään tekemistä meidän Pyhäinmiestenpäivän, eli 6.11. päivän kanssa.

      • PiiRoo

        HeI!

        Ihan pienen korjauksen tekisin edelliseen viestiin. Halloweenin alkuperäinen nimi on siis All Hallows Eve eli kaikkien pyhien aatto. Sitä vietettiin alunperin erityisesti kelttiläisten kulttuurien alueilla (esim. Irlannissa). Katolinen kirkkohan "omisti" marraskuun ensimmäisen päivän marttyyreille, pyhien miesten päiväksi. All hallows Eve on siis tämän juhlan aatto.

        Suomen pyhäinpäivä on sulautuma kahdesta juhlasta, kaikkien pyhien päivästä 1.11. ja kaikkien uskovien vainajien muistopäivästä 2.11. Nämä olisivat näiden pyhien viralliset päivät, mutta meillähän pyhäinpäivä on ns. kiertävä pyhälauantai, mutta katolisissa maissa se on tuo 1.11 ja Halloween siis aina 31.10.

        Yleensä Halloweeniä pyritään juhlimaan sen omana päivänä, mutta esim. kun se osuu arkipäiväksi, Jenkkilässä sitä juhlitaan useimmiten edellisenä viikonloppuna. Tosin "karkki tai kepponen" kietäjät sillä kietävät aina 31.10.

        Terveisin PiiRoo, joka on Halloween friikki ja järjestää tänäkin vuonna isot Halloween juhlat (30.10, samana yönä käännetään muuten kelloja...).


      • Hannu
        PiiRoo kirjoitti:

        HeI!

        Ihan pienen korjauksen tekisin edelliseen viestiin. Halloweenin alkuperäinen nimi on siis All Hallows Eve eli kaikkien pyhien aatto. Sitä vietettiin alunperin erityisesti kelttiläisten kulttuurien alueilla (esim. Irlannissa). Katolinen kirkkohan "omisti" marraskuun ensimmäisen päivän marttyyreille, pyhien miesten päiväksi. All hallows Eve on siis tämän juhlan aatto.

        Suomen pyhäinpäivä on sulautuma kahdesta juhlasta, kaikkien pyhien päivästä 1.11. ja kaikkien uskovien vainajien muistopäivästä 2.11. Nämä olisivat näiden pyhien viralliset päivät, mutta meillähän pyhäinpäivä on ns. kiertävä pyhälauantai, mutta katolisissa maissa se on tuo 1.11 ja Halloween siis aina 31.10.

        Yleensä Halloweeniä pyritään juhlimaan sen omana päivänä, mutta esim. kun se osuu arkipäiväksi, Jenkkilässä sitä juhlitaan useimmiten edellisenä viikonloppuna. Tosin "karkki tai kepponen" kietäjät sillä kietävät aina 31.10.

        Terveisin PiiRoo, joka on Halloween friikki ja järjestää tänäkin vuonna isot Halloween juhlat (30.10, samana yönä käännetään muuten kelloja...).

        ..sain tietää, että Halloweenin viettoon on sytymässä Suomeen ihan oma "standardinsa".

        Halloweenia vietetään Suomessa lokakuun viimeisenä lauantaina.

        Tämä kai siksi, että saadaan viikonloppuun osumaan samanlainen mukava juhlahetki, kuin mitä esim. Juhannuksesta on tullut.


      • pekkilo
        PiiRoo kirjoitti:

        HeI!

        Ihan pienen korjauksen tekisin edelliseen viestiin. Halloweenin alkuperäinen nimi on siis All Hallows Eve eli kaikkien pyhien aatto. Sitä vietettiin alunperin erityisesti kelttiläisten kulttuurien alueilla (esim. Irlannissa). Katolinen kirkkohan "omisti" marraskuun ensimmäisen päivän marttyyreille, pyhien miesten päiväksi. All hallows Eve on siis tämän juhlan aatto.

        Suomen pyhäinpäivä on sulautuma kahdesta juhlasta, kaikkien pyhien päivästä 1.11. ja kaikkien uskovien vainajien muistopäivästä 2.11. Nämä olisivat näiden pyhien viralliset päivät, mutta meillähän pyhäinpäivä on ns. kiertävä pyhälauantai, mutta katolisissa maissa se on tuo 1.11 ja Halloween siis aina 31.10.

        Yleensä Halloweeniä pyritään juhlimaan sen omana päivänä, mutta esim. kun se osuu arkipäiväksi, Jenkkilässä sitä juhlitaan useimmiten edellisenä viikonloppuna. Tosin "karkki tai kepponen" kietäjät sillä kietävät aina 31.10.

        Terveisin PiiRoo, joka on Halloween friikki ja järjestää tänäkin vuonna isot Halloween juhlat (30.10, samana yönä käännetään muuten kelloja...).

        Mistäs tuonkin tiedon kopioit? Lähteet kannattaisi laittaa. :) Hullu saa olla, jos luulee, että kirjoitit tuon itse.


      • PiiRoo
        pekkilo kirjoitti:

        Mistäs tuonkin tiedon kopioit? Lähteet kannattaisi laittaa. :) Hullu saa olla, jos luulee, että kirjoitit tuon itse.

        Hei!

        Olen vähän ymmälläni kommentistasi. Mikä sinua viestissäni riipoi? Suurin osahan meidän kaikkien tiedoista on jostain kopioitua ja sattumalta olen vain "opiskellut" Halloweeniin liittyvää asiaa aika paljon.

        Suoraa lainausta siinä toki myös oli vähän, esim. suomen evankelis-luterilaisen kirkon sivuilta lainattua.

        Mutta en ymmärrä sitä, miksi noin tuohduit asiasta!!!!

        terv. PiiRoo


      • mikael
        PiiRoo kirjoitti:

        Hei!

        Olen vähän ymmälläni kommentistasi. Mikä sinua viestissäni riipoi? Suurin osahan meidän kaikkien tiedoista on jostain kopioitua ja sattumalta olen vain "opiskellut" Halloweeniin liittyvää asiaa aika paljon.

        Suoraa lainausta siinä toki myös oli vähän, esim. suomen evankelis-luterilaisen kirkon sivuilta lainattua.

        Mutta en ymmärrä sitä, miksi noin tuohduit asiasta!!!!

        terv. PiiRoo

        Hej PiiRoo! Asiallista tekstiä sinulta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      234
      16720
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      23
      2118
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      110
      1940
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      190
      1712
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      119
      1453
    6. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1092
    7. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      216
      962
    8. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      119
      857
    9. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      61
      738
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      212
      731
    Aihe