Aso opiskelijalle

Kotia etsivä

Hei! Yritän tehdä suurta päätöstä siitä, että otanko vastaan minulle tarjotun aso-asunnon.

http://www.yhkodit.fi/asuntohaku/lisatiedot/837/1051/10115/17787

Olen 22-vuotias opiskelija, joka valmistuu vuoden päästä. Käyn töissä opintojen lisäksi, joten minulla on hieman tuloja opintotuen ja lainan lisäksi. Olen yrittänyt nyt puolen vuoden ajan etsiä vuokra-asuntoa Turun seudulta, joka olisi järkevän hintainen, ja niin siisti että siihen haluaisi jäädä opiskeluidenkin jälkeen asumaan. Yksi ongelma vuokra-asunnon löytämisessä on se, että minulla on kaksi kissaa, ja tuntuu että mihinkään järkevään asuntoon ei saa ottaa lemmikkejä. Joka asunnossa tuntuu olevan jotain vikaa! Ei saa ottaa lemmikkejä, ei ole pakastinta, ei pesukoneliitäntää, koko vastaa tonnikalapurkkia... Kelpuuttamieni asuntojen vuokrat ovat 450€ ylöspäin vesi ja sähkö ( netti). Eli n 500€/kk

Laitoin ihan piruuttani hakemuksen myös aso-asuntoihin. Olin valmistautunut siihen, ettei sieltä tule mitään asuntoa tarjolle edes vuosiin, mutta jo seuraavana päivänä minulle soitettiin, että tuo piispanristin asunto olisi vapaana ja saisin sen, jos vaan haluaisin. Kävin eilen katsomatta asuntoa, ja se oli täydellinen. Edellinen asukas oli laittanut sinne siistin laminaattilattian, toisin kuin noissa kuvissa näkyy. Opiskelijan näkökulmasta olisi aivan hulppeaa asua saunallisessa rivitaloyksiössä, jossa on oma piha.

Ainut kysymys kuuluu: Onko aivan hullua ottaa aso-asuntoa tässä elämänvaiheessa. Millaisia riskejä lainan ottamiseen kuuluu, minun pitäisi siis ottaa tuo koko 12 000€ lainaa. Vastike olisi nyt 412€ vesi 18€ sähkö kulutuksen mukaan (pelkkä käyttö, lämmitys jne kuuluu vastikkeeseen). Asuntotarjous tuli niin nopeasti, etten ole ehtinyt tehdä kunnon ajatustyötä tämän asian kanssa. Olisin siis kiitollinen muiden ihmisten kokemuksista aso-asunnoista, ja etenkin jos joku muukin on asunut aso yksiössä.

...ainiin, onko kenelläkään kokemusta Yh-kotien asoista?

26

4188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asokissa

      Sehän riippuu ihan siitä, millaiset lainaehdot saat neuvoteltua ja millaiset työllisyysnäkymät sinulla on a) nyt, b) valmistuttuasi. Kysy pankistasi ja kysy aika pian. Asunnossa itsessään ei näyttäisi olevan mitään vikaa. Oletko kysynyt, saako pihaa aidata tai verkottaa kissoja varten?

      Mulla on hyviä kokemuksia YH-kotien asoista, mutta ne on Tampereelta ne kokemukset, en tiedä miten Turussa on asiat järjestetty. Viihtyisiä asuntoja, eikä kissoista ole tullut sanomista.

      • Kotia etsivä

        Kiitos asokissa,

        töistä en ole huolissani, olen aina saanut ne asiat järjestettyä. Mutta täytyykin siis varata ensi viikoksi heti aika pankkiin, jotta pääsee keskustelemaan mahdollisesta lainasta. En huomannut kysyä siitä pihan aitaamisesta, mutta se voisi olla kissoja ajatellen hyvä idea!


      • kodissa asuva
        Kotia etsivä kirjoitti:

        Kiitos asokissa,

        töistä en ole huolissani, olen aina saanut ne asiat järjestettyä. Mutta täytyykin siis varata ensi viikoksi heti aika pankkiin, jotta pääsee keskustelemaan mahdollisesta lainasta. En huomannut kysyä siitä pihan aitaamisesta, mutta se voisi olla kissoja ajatellen hyvä idea!

        "töistä en ole huolissani, olen aina saanut ne asiat järjestettyä"

        Noin sinisilmäisesti minäkin ajattelin parikymppisenä. Nyt 20 vuotta myöhemmin tiedän, ettei se ole duunari, joka ne työt itselleen järjestää, vaan työnantaja. Yrittäjällä on enemmän päätösvaltaa siinä asiassa, mutta jos maksavia asiakkaita ei riitä, loppuu yrittäjänkin päätösvalta siihen. Ketään asiakasta ei voi pakottaa tuomaan rahaa tiettyyn yritykseen.

        Pihan aitaamiseen tarvit luvan, asossa asunnon omistajalta, omistusosakkeessa taloyhtiön hallitukselta (kissanvihaaja ei anna lupaa). Ok-talossa voi päättää asioista vapaammin, mutta tympeä naapuri voi helposti valittaa kunnan rakennustarkastajalle, joskus jopa aiheetta.


      • Kotia etsivä
        kodissa asuva kirjoitti:

        "töistä en ole huolissani, olen aina saanut ne asiat järjestettyä"

        Noin sinisilmäisesti minäkin ajattelin parikymppisenä. Nyt 20 vuotta myöhemmin tiedän, ettei se ole duunari, joka ne työt itselleen järjestää, vaan työnantaja. Yrittäjällä on enemmän päätösvaltaa siinä asiassa, mutta jos maksavia asiakkaita ei riitä, loppuu yrittäjänkin päätösvalta siihen. Ketään asiakasta ei voi pakottaa tuomaan rahaa tiettyyn yritykseen.

        Pihan aitaamiseen tarvit luvan, asossa asunnon omistajalta, omistusosakkeessa taloyhtiön hallitukselta (kissanvihaaja ei anna lupaa). Ok-talossa voi päättää asioista vapaammin, mutta tympeä naapuri voi helposti valittaa kunnan rakennustarkastajalle, joskus jopa aiheetta.

        Käyn töissä opintojen lisäksi ja saan jatkaa hommia valmistuttuani.

        Eli niin kuin sanoin, en ole töistä huolissani sillä minulla on ollut vakaa työpaikka pidemmän aikaa. Opiskelen terveydenhuoltoalaa, joten sekin tuo tiettyä turvallisuuden tunnetta kun hommia tuntuu olevan enemmän kuin työntekijöitä. Joten kun sanon etten ole töistä huolissani, en koe olevani sinisilmäinen parikymppinen, vaan työssäkäyvä opiskelija joka on valinnut sellaisen alan jolla töitä riittää.

        Pihan aitaaminen ei ole mikään kriteeri, vaan hauska idea jota ehdotettiin.

        Mutta jos on ajatuksia ja kokemuksia asossa asumisesta (verrattuna vuokralla olemiseen), niin otan mielelläni kommentteja vastaan. Kysymykseni ei kuitenkaan ollut että "olenko sinisilmäinen kun luotan siihen, että minulla on töitä ja saan aidata pihani asossa?"


      • asossa parempi
        Kotia etsivä kirjoitti:

        Käyn töissä opintojen lisäksi ja saan jatkaa hommia valmistuttuani.

        Eli niin kuin sanoin, en ole töistä huolissani sillä minulla on ollut vakaa työpaikka pidemmän aikaa. Opiskelen terveydenhuoltoalaa, joten sekin tuo tiettyä turvallisuuden tunnetta kun hommia tuntuu olevan enemmän kuin työntekijöitä. Joten kun sanon etten ole töistä huolissani, en koe olevani sinisilmäinen parikymppinen, vaan työssäkäyvä opiskelija joka on valinnut sellaisen alan jolla töitä riittää.

        Pihan aitaaminen ei ole mikään kriteeri, vaan hauska idea jota ehdotettiin.

        Mutta jos on ajatuksia ja kokemuksia asossa asumisesta (verrattuna vuokralla olemiseen), niin otan mielelläni kommentteja vastaan. Kysymykseni ei kuitenkaan ollut että "olenko sinisilmäinen kun luotan siihen, että minulla on töitä ja saan aidata pihani asossa?"

        Asossa on vähemmän alkkiksia ja muita hörhöjä, johtuen siitä, että sosiaalitoimi ei maksa asomaksuja. Alkit ja narkit ostaa ennemmin sillä asosummalla aineita jolla saa pöntön sekaisin. Sellaiset majoitetaan ensisijaisesti kuntien vuokralääviin, tai jos eivät enää sieltä saa kämppää, niin sitten yksityisen sijoittajan vanhaan ja huonokuntoiseen läävään. Vuokranantajat ei vuokraa uudehkoa kämppää alkkiksille.
        Itse olen aikoinaan asunut yksityisen ja kunnan vuokrakämpissä, kumpaankaan en tule ikipäivänä astumaan edes varpaalla.


      • asokissa
        Kotia etsivä kirjoitti:

        Käyn töissä opintojen lisäksi ja saan jatkaa hommia valmistuttuani.

        Eli niin kuin sanoin, en ole töistä huolissani sillä minulla on ollut vakaa työpaikka pidemmän aikaa. Opiskelen terveydenhuoltoalaa, joten sekin tuo tiettyä turvallisuuden tunnetta kun hommia tuntuu olevan enemmän kuin työntekijöitä. Joten kun sanon etten ole töistä huolissani, en koe olevani sinisilmäinen parikymppinen, vaan työssäkäyvä opiskelija joka on valinnut sellaisen alan jolla töitä riittää.

        Pihan aitaaminen ei ole mikään kriteeri, vaan hauska idea jota ehdotettiin.

        Mutta jos on ajatuksia ja kokemuksia asossa asumisesta (verrattuna vuokralla olemiseen), niin otan mielelläni kommentteja vastaan. Kysymykseni ei kuitenkaan ollut että "olenko sinisilmäinen kun luotan siihen, että minulla on töitä ja saan aidata pihani asossa?"

        Ainoa ero minulla on ollut siinä, että asossa vuokra on pienempi kuin vastaavassa vuokra-asunnossa. Mutta minulla olikin aso-maksu valmiiksi säästettynä kun asoon muutin. Mitä olen vuokralla asunut niin ovat olleet säätiöiden asuntoja (VVO, SATO ja Yh-kodit), ja sitten yksi yksityinen joka onneksi halusikin pitkäaikaisen vuokralaisen ja sopimus päättyi omasta aloitteestani. Yksityiseen vuokra-asumiseen verrattuna yksi merkittävä etu on tietysti se, ettei eläimistä nipoteta.

        Noista firmoista YH-kodit on minun tapauksessani hoitanut asiansa parhaiten. ASO-kokemusta muista ei ole. Kun erottiin eksän kanssa, asuttiin yh-kotien asossa, hän muutti siitä asokotien asoon ja minä yh-kotien pienempään, ja hänen mukaansa firmoilla on eroa niin että asokodit on huonompi. itse en tiedä.

        Siitä kissa-aidasta sen verran, että tietty jos on nuoria vetreitä kissoja, niin ne menee aidasta halutessaan yli tai ali tai läpi. Omat on olleet rauhallisia vanhuksia, jotka tyytyy kotipihaan, ei ole tarvinnut niitä aidan ulkopuolelta käydä keräilemässä.


    • gjejgkrjegeklgjrke

      Ota huomioon että jos sinun tarvitsee ottaa lainaa tuohon asomaksuun, niin kuukausikulusi voivat nousta aika koviksi, jopa yli asettamasi rajan.

      • Kotia etsivä

        Laina on huomioitu. Niinkuin ensimmäisessä viestissä sanoin, laina täytyy ottaa. Mietin ainoastaan tässä sitä kannattavuutta asoon, kun vertaa vuokralla asumiseen.


      • Asokas Espoosta
        Kotia etsivä kirjoitti:

        Laina on huomioitu. Niinkuin ensimmäisessä viestissä sanoin, laina täytyy ottaa. Mietin ainoastaan tässä sitä kannattavuutta asoon, kun vertaa vuokralla asumiseen.

        No sitten tärkeä kriteeri voi olla se, että ASO:sta sua ei voida häätää kuin ihan oikeasta syystä mutta vapailla markkinoilla vuokrasopimus on voimassa korkeintaan ns. toistaiseksi. ASO-maksun saat aikanaan lähdettyäsi takaisin indeksillä korotettuna mutta maksimissaan kolmen kuukauden ajalta joudut vuokraa maksamaan jos ASO:oon ei nopeammin löydy uutta asukasta. Eli uusi kämppä olisi hyvä olla tiedossa hyvissä ajoin, jotta voi ajoittaa ASO: n irtisanomisen silloin oikein.


      • Kotia etsivä
        Asokas Espoosta kirjoitti:

        No sitten tärkeä kriteeri voi olla se, että ASO:sta sua ei voida häätää kuin ihan oikeasta syystä mutta vapailla markkinoilla vuokrasopimus on voimassa korkeintaan ns. toistaiseksi. ASO-maksun saat aikanaan lähdettyäsi takaisin indeksillä korotettuna mutta maksimissaan kolmen kuukauden ajalta joudut vuokraa maksamaan jos ASO:oon ei nopeammin löydy uutta asukasta. Eli uusi kämppä olisi hyvä olla tiedossa hyvissä ajoin, jotta voi ajoittaa ASO: n irtisanomisen silloin oikein.

        Kiitos neuvosta! Se on kyllä ehdottomasti yksi plussa, että asunnosta ei voi häätää, niin kuin vuokralla ollessa. Vaikka häätämistä ei usein tapahdukkaan, tuntuisi silti hyvältä tietää että asunnossa saa asua niin kauan kuin on tarve.


    • ei järkeä

      Turusta saat kivan ja oman yksiön hintaan ~60 ke.
      En viitsi enempää laskeskella, sen voit tehdä itsekin. Googleen vaan sana "lainalaskuri"

      • Kotia etsivä

        Olen 22-vuotias yksin elävä opiskelija, ei todellakaan mitään järkeä lähteä ostamaan tässä vaiheessa omaa, kun elämäntilanne saattaa muutenkin muuttua nopeasti. Plus ei mitään mahdollisuutta saada lainaa. Etsin tosiaan asuntoa, jossa minun on mahdollista asua pitemmän aikaa ilman huolia, mutta mistä on sitten helppo lähteä kun sen aika tulee.

        Vaihtoehdot ovat aso, tai vuokra.

        Sain huomiseksi ajan pankista, saas nähdä millaista lainaa sieltä saisi. Voi olla, että huomenna teen sitten jo päätöksen :)


    • ei järkeä

      Siis sinun ei ole mahdollista saada lainaa ja kuitenkin olet menossa hakemaan lainaa...?
      Laske nyt hyvä ihminen kuitenkin, onko taloudellisessa mielessä järkeä maksaa tuosta ensin asumisoikeusmaksua 12.500 e ja vuokraa vesimaksuineen 430 e/kk - vai lyhentää n. 60.000 euron lainaa ja maksaa 150 euron luokkaa olevaa yhtiövastiketta.
      Ero saattaa olla yllättävän pieni ja sitten joskus, kun myyt asunnon, saat vielä kaiken korkojen kanssa takaisin
      Googleta lainalaskuri, niin asiat selkiää parissa minuutissa.

      • mietippä vähän

        Esim viiden vuoden maksuajalla aso 5% korolla 236 430=666€/kk

        Oma 60000 maksuaikaa 15 v sama korko 150 474=624€/kk...halvempaa ja maksat enemmän itsellesi kuussa...


      • Kotia etsivä
        mietippä vähän kirjoitti:

        Esim viiden vuoden maksuajalla aso 5% korolla 236 430=666€/kk

        Oma 60000 maksuaikaa 15 v sama korko 150 474=624€/kk...halvempaa ja maksat enemmän itsellesi kuussa...

        Ason sopimus kelpaa lainan takaukseksi, en tiedä miten sitten omistusasunnon hankkimisessa asia on, kun en siihen ole perehtynyt. Olen kuitenkin ymmärtänyt että se ei ole niin helppo nakki, kuin ason laina. Oman asunnon ostaminen ei sovi suunnitelmiini, kiitos kuitenkin ehdotuksesta.

        Kysymykseni koskee sitä että onko aso huonompi vaihtoehto verrattuna vuokralla olemiseen. Huomioon ottaen siis tarjolla olevien asuntojen hinta-laatu suhteen.

        Joten vielä palatakseni niihin kysymyksiin joiden takia aloitin keskustelun:

        "Olisin siis kiitollinen muiden ihmisten kokemuksista aso-asunnoista, ja etenkin jos joku muukin on asunut aso yksiössä.

        ...ainiin, onko kenelläkään kokemusta Yh-kotien asoista?"

        Varmasti tulen sitten joskus kysymään täältä suomi24 neuvoa oman asunnon ostamisen suhteen, kun sen aika tulee. Mutta se ei ole nyt.


    • laske tarkkaan

      Ei kai asossa - verrattuna vuokralla asumiseen mitään huonompaa ole. Varmaan pääsääntöisesti päinvastoin. Se on kuitenkin huonoa, että joudut rahoittamaan sen 12500 euron "kynnysrahan" lainarahalla.
      Kolmen prosentin korolla 5 vuoden takaisinmaksuaika se tarkoittaa 225 € luokkaa olevia kuukausieriä. 10 vuoden lainassa lyhennys on noin 120 € kuussa. Se raha ei kasva korkoa, saat sen joskus takaisin vain indeksillä korotettuna ja se on vähän.

      En tiedä ko. asoyhtiön vastikkeiden kehityksestä, mutta asiasta kannattaa ottaa selvää. Onhan yhtiöitä, joissa asomaksuja on korotettu lähes 10 % vuodessa. Tällaiseen kun haksahdat, niin kestääkö budjetti?
      Jo 5% korotus tekee vuodessa yli 250 € lisää asumismenoihin ja sellaiset korotukset ovat ymmärtääkseni tätä päivää..

      • Kotia etsivä

        Kiitos kaikille vastauksista!

        Nyt on pankissa käyty neuvottelemassa. Neuvottelija oli kyllä todella opiskelijaystävällinen, ja sain mielestäni tilanteeseeni sopivan tarjouksen.

        Lainan määrä: 13 000€
        Korko: EUR 12 marginaali 1,75%
        Lyhennys: 100€/kk

        Laina-aikaa ei määritelty tarkasti, sillä olen valmistumisen jälkeen kuitenkin maksukykyisempi ja pystyn lyhentämään enemmän. Luultavasti pystyn myös opiskeluaikanakin lyhentämään ylimääräistä, riippuu aina siitä miten on ehtinyt olemaan töissä. Kuitenkin nyt opiskeluaikana saan lyhentää 100e/kk, ja opiskeluiden jälkeen voin mennä juttelemaan pankkiin uudestaan. Pankissani ollaan muutenkin hyvin joustavia, siellä on kyllä asiakaspalvelu kohdillaan!

        Joten soitin äsken ja otin asunnon vastaan! Uskomatonta, että vasta viime viikon torstaina lähetin yh-kodille hakemuksen. Muuttopäiväkin saan kuulemma valita itse, kun asunto on nyt jo tyhjillään. Ei siis tarvitse maksaa kahta asuntoa samaan aikaan!


    • laske tarkkaan

      Onnea vaan, toivottavasti teit oikean ratkaisun. Lainaa kannattaa tosiaan lyhentää niin paljon kuin vaan pystyt. Tuolla 100 € / kk lyhennyksellä maksat lainaasi takaisin seuraavat 13 vuotta ja jos korot nousevat, niin aika vaan pitenee.
      150 € lyhennyksellä selviät lainastasi n. 8:ssa vuodessa

      • logiikka?

        Jos maksat summan suoraan selvitä lainastasi nollassa vuodessa.


    • selkokielellä

      Logiikka on se, että satasella kuussa laina ei juurikaan lyhene.

      • peterson

        Maksat vähän= laina lyhenee vähän. Pitikö tänne tulla oikein kertomaan?


    • Kotia etsivä

      Kiitos taas vastauksista,

      jos luette tarkkaan, niin huomaatte että sanoin maksavani vähintään 100€/kk opiskelun ajan, extraa aina pystyessäni (eli kun ei ole työharjoitteluita ja ehdin tekemään enemmän työvuoroja), ja opiskeluiden jälkeen käyn uudestaan pankissa juttelemassa ja sopimassa sen hetkiseen tilanteeseen sopivasta lyhennyksen määrästä.

      Pankissa oltiin hyvin joustavia. Valmistun tosiaan vuoden päästä, joten tämä tilanne ei kestä pitkään.

      olisi tietenkin hienoa jos jostain irtoaisi lottovoitto millä sen 13000 voisi maksaa kerralla pois, mutta eiköhän tämä laina aja asiansa sitä voittoa odotellessa.

    • ASOja

      Jos ymmärsin oikein sun korkokulut vuodessa eli se lainan hinta on 239,50 euroa vuodessa eli vajaa 20 euroa per kk. Jokseenkin varmasti voi sanoa, että vapailla vuokramarkkinoilla maksaisit jopa satasia enemmän per kuukausi siitä kämpästä (ainakin täällä PK-seudulla) asumisoikeusasuntoon verrattuna. Eli kuulostaa ihan hyvältä diililtä ja turvalliseltakin, lähdet kämpästä vasta kun haluat eikä silloin kun vuokraemätä sattuu haluamaan ;-)

      Sen 13 tonniahan saat sitten aikanaan takaisin hieman indeksillä korotettuna.

      • indeksi

        Korjaan, indeksillä TARKASTETTUNA.


      • lolololo
        indeksi kirjoitti:

        Korjaan, indeksillä TARKASTETTUNA.

        Pessservissserrrrrrrr!


    • ldtultultul

      Aso on hyvä tässä tilanteessa, kun olet maksanut tuon aso maksun pois ja opiskellut niin muuta sitten omaan. Suosittelisin avaamaan myös asp-asuntosäästötilin johon keräisit sitten rahaa ensiasuntoa varten, kun olet opiskelut suoritanut ja käyt pelkästään töissä.

      Itse tein näin ja tuolla asomaksulla ensiasunto remontoitiin lattiasta kattoon ja asp-lainakun oli kyseessä niin pankista irtosi sitten laina helposti ja paremmin ehdoin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      2090
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      57
      1783
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1654
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1586
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1545
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1475
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1336
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1301
    9. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      95
      1283
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1193
    Aihe