Aso opiskelijalle

Kotia etsivä

Hei! Yritän tehdä suurta päätöstä siitä, että otanko vastaan minulle tarjotun aso-asunnon.

http://www.yhkodit.fi/asuntohaku/lisatiedot/837/1051/10115/17787

Olen 22-vuotias opiskelija, joka valmistuu vuoden päästä. Käyn töissä opintojen lisäksi, joten minulla on hieman tuloja opintotuen ja lainan lisäksi. Olen yrittänyt nyt puolen vuoden ajan etsiä vuokra-asuntoa Turun seudulta, joka olisi järkevän hintainen, ja niin siisti että siihen haluaisi jäädä opiskeluidenkin jälkeen asumaan. Yksi ongelma vuokra-asunnon löytämisessä on se, että minulla on kaksi kissaa, ja tuntuu että mihinkään järkevään asuntoon ei saa ottaa lemmikkejä. Joka asunnossa tuntuu olevan jotain vikaa! Ei saa ottaa lemmikkejä, ei ole pakastinta, ei pesukoneliitäntää, koko vastaa tonnikalapurkkia... Kelpuuttamieni asuntojen vuokrat ovat 450€ ylöspäin vesi ja sähkö ( netti). Eli n 500€/kk

Laitoin ihan piruuttani hakemuksen myös aso-asuntoihin. Olin valmistautunut siihen, ettei sieltä tule mitään asuntoa tarjolle edes vuosiin, mutta jo seuraavana päivänä minulle soitettiin, että tuo piispanristin asunto olisi vapaana ja saisin sen, jos vaan haluaisin. Kävin eilen katsomatta asuntoa, ja se oli täydellinen. Edellinen asukas oli laittanut sinne siistin laminaattilattian, toisin kuin noissa kuvissa näkyy. Opiskelijan näkökulmasta olisi aivan hulppeaa asua saunallisessa rivitaloyksiössä, jossa on oma piha.

Ainut kysymys kuuluu: Onko aivan hullua ottaa aso-asuntoa tässä elämänvaiheessa. Millaisia riskejä lainan ottamiseen kuuluu, minun pitäisi siis ottaa tuo koko 12 000€ lainaa. Vastike olisi nyt 412€ vesi 18€ sähkö kulutuksen mukaan (pelkkä käyttö, lämmitys jne kuuluu vastikkeeseen). Asuntotarjous tuli niin nopeasti, etten ole ehtinyt tehdä kunnon ajatustyötä tämän asian kanssa. Olisin siis kiitollinen muiden ihmisten kokemuksista aso-asunnoista, ja etenkin jos joku muukin on asunut aso yksiössä.

...ainiin, onko kenelläkään kokemusta Yh-kotien asoista?

26

4188