Pääjärvi kuntoon

turves

Ny kunta voisi ottaa seuraavaksi perusparannuskohteeksi Pääjärven.
Järvi kuntoon ja turpeet pois!

24

2626

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haltti

Eikös pari vuotta sitte kerätty nimiä adressiin. Missä se on nyt - kunnassako?

• Räntäkylä

Kuntaa ei ole koko asia kiinnostanut.
      Missä on ympäristöviranomaiset silloin kun niitä tarvittaisiin?

• turvemiestenkakat

Olisi kyllä hyvä asia, kun muutama vuosi sitten olin kirkkokalliolla, ennen siellä oli hyvä uimarantakin, ihan ruskeata on vesi = ruskeata turpeen paskaa, kuten turvemiesten krapulalieru vessanpöntössä.

Hyvä paikka oli katsoa kyllä ja muistella hyviä aikoja kun voi vielä leikkiä pienenä siellä, on aika jyrkkä tuo kirkkokallio, jos uskaltaa vain kiipeillen mennä varoen... jos on eväitä niin kaikki roskat mukaan, kuten minä tein.

• Ei aata

Eras turvenuija on sanonu, et sopiva maara turvetta kasvattaa kaloja isommiksi?!
        Kylla he tietavat, eivat he muuten paastas turvetta jarviin.

• kuuskaista

Ei kirkkokalliolla koskaan ole ollut hyvää uimarantaa. Kivikkoinen pohja. Hyvä hyppyrimäki siellä oli 50-luvulla. Mäkiennätys oli muistaakseni Hokkasen Anterolla tai Pesosen Aimolla. Lähellä oli myös Paavolan Jussi.

• nohtuliaurinkoakin

Minua ihmetytti aika suuresti tuo kirkkovuoren roskaaminen, kun itse olin siellä vain istuksimass pikku piknikillä, huomasin että roskia kaikkialla, vielä kävelin itse sillä tavoin että en irroittanut sammaltakaan mistään, vain rauhallisesti istahdin ja nautin piknikin, melkein poltin kyllä naamani, kun aurinko paistoi kohti niin suoraan.

Jotkut heittelevät niitä roskia minne sattuu, mutta ei nyt sellaista ole mitä kaupungissa on jokaisen 10m säteellä, koiran kakkaa ja kaikkea roskaa on kaikkialla.

Tuo Vainikaisen Osmo, onkohan nimi, hän taitaa olla metsähallituksen miehiä, voisi ilmoittaa näistä uusista taloista ja asukkaista mitä sinne on muuttanut nyt noin 10v sisällä roskaamaan kirkkokalliota.

• Mirjamiz

Kuka kunnassa vastaa ympäristöasioista?

• otaksun

Kai se on ympäristösihteeri.
        Teknisen viraston porukkaa.

Mutta valtuusto ja hallitus niistä lopullisesti vastaa, virkamies on vain virkavastuulla.

• HIRVIKÄRPÄNEN
        otaksun kirjoitti:

Kai se on ympäristösihteeri.
        Teknisen viraston porukkaa.

Mutta valtuusto ja hallitus niistä lopullisesti vastaa, virkamies on vain virkavastuulla.

JOKU PEKKASEN RAIMO MUISTAAKSENI.

• hooverilla?

se onkin pikkunätti homma imuroida metri lietettä järven pohjasta..

• djwhw

Oli myös pikkunätti homma tehdä miljoonien tili sotkemalla järvi.

• sivusta seuraava

Kyllä ne karstulan turvemiehet ja maanviljelijät sen siivouksen tekee,kun muistavat kunnasta vain mainita asiasta,koska ovat sotkeneetkin sen.
      Rakennusvalvonta on kovasti huolissaan pienien kesämökkiläisten kaivoista, jotka ovat mökillään nelisen viikkoa vuodessa,mutta ei huomata näitä isoimpia sotkijoita (ollaan huomaamatta) maanviljelijöitä ja turveurakoitsijoita.Totuushan on tämä.Pekkasen ja Rasin pitäisi katsoa asioita niin kuinka ne on eikä sieltä puskantakaa.

• kuuskaista

Maanviljelijät ja keskusta eivät vastaa yhtiskään mistään, mikäli asia koskee vesistöjen saastuttamista. Virkamiehet taasen ovat karstulassakin keskustan mandaatilla päättämässä asioista. Vesilaista löytyy pykälä, jotta maanviljelys ei saastuta vesistojä.Piste.

• Mökkiläinen

Niin kohta alkaa taas turvekylvyt Pääjärves... kukas onkaan päättänyt noista turpeen nostoista?

• vee3

Veikkaus: Kepu

• Ihmettelevä

Jopa se on kumma kun kaikki ruskea mitä järvessä on ompi kaikki turvetta turvesuolta.... Mihinkäpä ne rantapuskien lehdet lennähtää mätänemään samoin kuin rantakasvillisuus...

• näin se meni

Rantapuskien lehdet on lentäneet veteen miljoonia vuosia myös kirkasvetisissä järvissä, joiden vettä voi juoda.

Pääjärven vesi oli ainakin kymmenen kertaa kirkkaampaa vielä 60- ja 70-luvulla, jolloin maanviljelyä oli rantapelloilla enemmän, kaikki metsäojat oli jo ajat sitten kaivettu, lehmätkin kävivät järvessä seisoksimassa ja juomassa plus muuta kesällä ja harvoissa rantamaisemissa sijaitsevissa navetoissa oli mitään lannan imeytys juttuja yms.
        Ja ihmisiäkin asui maaseudulla paljon enemmän.

Se humus on tullut tämän jälkeen ja mustuttanut vedet. Ja mistähän se tuli?

• Asioista tietävä
        näin se meni kirjoitti:

Rantapuskien lehdet on lentäneet veteen miljoonia vuosia myös kirkasvetisissä järvissä, joiden vettä voi juoda.

Pääjärven vesi oli ainakin kymmenen kertaa kirkkaampaa vielä 60- ja 70-luvulla, jolloin maanviljelyä oli rantapelloilla enemmän, kaikki metsäojat oli jo ajat sitten kaivettu, lehmätkin kävivät järvessä seisoksimassa ja juomassa plus muuta kesällä ja harvoissa rantamaisemissa sijaitsevissa navetoissa oli mitään lannan imeytys juttuja yms.
        Ja ihmisiäkin asui maaseudulla paljon enemmän.

Se humus on tullut tämän jälkeen ja mustuttanut vedet. Ja mistähän se tuli?

Jäteveden puhdistamolta.

Tutkija huomasi yhtäkkiset, runsaat levälautat. Alkoi selvittämään mistä johtui. Selvisi että jäteveden puhdistamon kapasiteetti ei riittänyt puhdistamiseen, joten puhdistamatonta jätevettä laskettiin suoraan Pääjärveen.

Tämä ei tapahdu kerran vaan on jatkuvaa toimintaa.

Ei siis ole ihme, ettei Pääjärvenkään vesi ole yhtä kirkasta kuin aiemmin. Kemikaalien käyttö on kasvanut huomattavasti 60-luvulta.

Ps. Jäteveden ohijuoksutusta tapahtuu ympäri Suomea. Oletteko huomanneet, että ympäristöliikkeet eivät koskaan vaadi julkishallintoa vastuuseen?

Pps. Jos turve ois tuhonnut Pääjärven, niin kaikki nostettu turve ois pitänyt kaataa Pääjärveen, jotta se selittäis pohjassa olevan lietteen.

• näin se vaan menee
        Asioista tietävä kirjoitti:

Jäteveden puhdistamolta.

Tutkija huomasi yhtäkkiset, runsaat levälautat. Alkoi selvittämään mistä johtui. Selvisi että jäteveden puhdistamon kapasiteetti ei riittänyt puhdistamiseen, joten puhdistamatonta jätevettä laskettiin suoraan Pääjärveen.

Tämä ei tapahdu kerran vaan on jatkuvaa toimintaa.

Ei siis ole ihme, ettei Pääjärvenkään vesi ole yhtä kirkasta kuin aiemmin. Kemikaalien käyttö on kasvanut huomattavasti 60-luvulta.

Ps. Jäteveden ohijuoksutusta tapahtuu ympäri Suomea. Oletteko huomanneet, että ympäristöliikkeet eivät koskaan vaadi julkishallintoa vastuuseen?

Pps. Jos turve ois tuhonnut Pääjärven, niin kaikki nostettu turve ois pitänyt kaataa Pääjärveen, jotta se selittäis pohjassa olevan lietteen.

Höpön-höpön

On se kumma juttu kun sitä humusta on enemmän siellä jätevesiputken purkupaikan yläpuolisessa vesistössä kuin alapuolella. Eli siellä lähempänä turvesoiden kuivatusojien laskupaukkoja humusta on enemmän.
        Tulva-aikaan ja sadeaikana kuravesi juoksee yli penkkojen ja selkeytysaltaiden.

Jätevesiputkesta ei tule humusta, vaan k---a ja p---aa. Tämä rehevöittää vesiä, mutta ei muuta niitä tummanruskeiksi, kuten turvehumus tekee.
        Ympäristövirkamiehet pitäkööt huolen myös siitä, että jätevettä ei lasketa puhdistamattomana järveen.

• rantasalmi

eipä taida puhdistamon vedet Riuttasalmesta leikkarin puolelle uida

onhan asialla toki hyviäkin puolia: hukkumiset vähenee, kun vesi on uimakelvotonta

• maranator

Olen juonut pääjärvestä saatavaa ebola vettä, hyvää :D

• Kuulollaollaan

Onko asia edennyt kuinka pitkälle neljässä vuodessa?

• Anonyymi

En kyllä enää harkitse kiinteistön hankkimista Pääjärven rannalta. Saisivat päättäjät kyllä hävetä välinpitämätöntä suhtautumista järven tilaan. Täytyy etsiä muualta puhdasvetisen järven rantakiinteistöä. Lycka till Karsttula.

• Anonyymi

Muutin aikanaan pois kun järven huonolle tilalle ei tehty mitään. Ei edes vedenpuhdistamoa korjattu tai päivitetty uuteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5895
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4007
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2966
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      2017
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1984
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      142
      1771
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1743
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1549
    Aihe