Pääjärvi kuntoon

turves

Ny kunta voisi ottaa seuraavaksi perusparannuskohteeksi Pääjärven.
Järvi kuntoon ja turpeet pois!

24

2805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haltti

      Eikös pari vuotta sitte kerätty nimiä adressiin. Missä se on nyt - kunnassako?

    • Räntäkylä

      Kuntaa ei ole koko asia kiinnostanut.
      Missä on ympäristöviranomaiset silloin kun niitä tarvittaisiin?

    • turvemiestenkakat

      Olisi kyllä hyvä asia, kun muutama vuosi sitten olin kirkkokalliolla, ennen siellä oli hyvä uimarantakin, ihan ruskeata on vesi = ruskeata turpeen paskaa, kuten turvemiesten krapulalieru vessanpöntössä.

      Hyvä paikka oli katsoa kyllä ja muistella hyviä aikoja kun voi vielä leikkiä pienenä siellä, on aika jyrkkä tuo kirkkokallio, jos uskaltaa vain kiipeillen mennä varoen... jos on eväitä niin kaikki roskat mukaan, kuten minä tein.

      • Ei aata

        Eras turvenuija on sanonu, et sopiva maara turvetta kasvattaa kaloja isommiksi?!
        Kylla he tietavat, eivat he muuten paastas turvetta jarviin.


      • kuuskaista

        Ei kirkkokalliolla koskaan ole ollut hyvää uimarantaa. Kivikkoinen pohja. Hyvä hyppyrimäki siellä oli 50-luvulla. Mäkiennätys oli muistaakseni Hokkasen Anterolla tai Pesosen Aimolla. Lähellä oli myös Paavolan Jussi.


    • nohtuliaurinkoakin

      Minua ihmetytti aika suuresti tuo kirkkovuoren roskaaminen, kun itse olin siellä vain istuksimass pikku piknikillä, huomasin että roskia kaikkialla, vielä kävelin itse sillä tavoin että en irroittanut sammaltakaan mistään, vain rauhallisesti istahdin ja nautin piknikin, melkein poltin kyllä naamani, kun aurinko paistoi kohti niin suoraan.

      Jotkut heittelevät niitä roskia minne sattuu, mutta ei nyt sellaista ole mitä kaupungissa on jokaisen 10m säteellä, koiran kakkaa ja kaikkea roskaa on kaikkialla.

      Tuo Vainikaisen Osmo, onkohan nimi, hän taitaa olla metsähallituksen miehiä, voisi ilmoittaa näistä uusista taloista ja asukkaista mitä sinne on muuttanut nyt noin 10v sisällä roskaamaan kirkkokalliota.

    • Mirjamiz

      Kuka kunnassa vastaa ympäristöasioista?

      • otaksun

        Kai se on ympäristösihteeri.
        Teknisen viraston porukkaa.

        Mutta valtuusto ja hallitus niistä lopullisesti vastaa, virkamies on vain virkavastuulla.


      • HIRVIKÄRPÄNEN
        otaksun kirjoitti:

        Kai se on ympäristösihteeri.
        Teknisen viraston porukkaa.

        Mutta valtuusto ja hallitus niistä lopullisesti vastaa, virkamies on vain virkavastuulla.

        JOKU PEKKASEN RAIMO MUISTAAKSENI.


    • hooverilla?

      se onkin pikkunätti homma imuroida metri lietettä järven pohjasta..

      • djwhw

        Oli myös pikkunätti homma tehdä miljoonien tili sotkemalla järvi.


    • sivusta seuraava

      Kyllä ne karstulan turvemiehet ja maanviljelijät sen siivouksen tekee,kun muistavat kunnasta vain mainita asiasta,koska ovat sotkeneetkin sen.
      Rakennusvalvonta on kovasti huolissaan pienien kesämökkiläisten kaivoista, jotka ovat mökillään nelisen viikkoa vuodessa,mutta ei huomata näitä isoimpia sotkijoita (ollaan huomaamatta) maanviljelijöitä ja turveurakoitsijoita.Totuushan on tämä.Pekkasen ja Rasin pitäisi katsoa asioita niin kuinka ne on eikä sieltä puskantakaa.

      • kuuskaista

        Maanviljelijät ja keskusta eivät vastaa yhtiskään mistään, mikäli asia koskee vesistöjen saastuttamista. Virkamiehet taasen ovat karstulassakin keskustan mandaatilla päättämässä asioista. Vesilaista löytyy pykälä, jotta maanviljelys ei saastuta vesistojä.Piste.


    • Mökkiläinen

      Niin kohta alkaa taas turvekylvyt Pääjärves... kukas onkaan päättänyt noista turpeen nostoista?

      • vee3

        Veikkaus: Kepu


    • Ihmettelevä

      Jopa se on kumma kun kaikki ruskea mitä järvessä on ompi kaikki turvetta turvesuolta.... Mihinkäpä ne rantapuskien lehdet lennähtää mätänemään samoin kuin rantakasvillisuus...

      • näin se meni

        Rantapuskien lehdet on lentäneet veteen miljoonia vuosia myös kirkasvetisissä järvissä, joiden vettä voi juoda.

        Pääjärven vesi oli ainakin kymmenen kertaa kirkkaampaa vielä 60- ja 70-luvulla, jolloin maanviljelyä oli rantapelloilla enemmän, kaikki metsäojat oli jo ajat sitten kaivettu, lehmätkin kävivät järvessä seisoksimassa ja juomassa plus muuta kesällä ja harvoissa rantamaisemissa sijaitsevissa navetoissa oli mitään lannan imeytys juttuja yms.
        Ja ihmisiäkin asui maaseudulla paljon enemmän.

        Se humus on tullut tämän jälkeen ja mustuttanut vedet. Ja mistähän se tuli?


      • Asioista tietävä
        näin se meni kirjoitti:

        Rantapuskien lehdet on lentäneet veteen miljoonia vuosia myös kirkasvetisissä järvissä, joiden vettä voi juoda.

        Pääjärven vesi oli ainakin kymmenen kertaa kirkkaampaa vielä 60- ja 70-luvulla, jolloin maanviljelyä oli rantapelloilla enemmän, kaikki metsäojat oli jo ajat sitten kaivettu, lehmätkin kävivät järvessä seisoksimassa ja juomassa plus muuta kesällä ja harvoissa rantamaisemissa sijaitsevissa navetoissa oli mitään lannan imeytys juttuja yms.
        Ja ihmisiäkin asui maaseudulla paljon enemmän.

        Se humus on tullut tämän jälkeen ja mustuttanut vedet. Ja mistähän se tuli?

        Jäteveden puhdistamolta.

        Tutkija huomasi yhtäkkiset, runsaat levälautat. Alkoi selvittämään mistä johtui. Selvisi että jäteveden puhdistamon kapasiteetti ei riittänyt puhdistamiseen, joten puhdistamatonta jätevettä laskettiin suoraan Pääjärveen.

        Tämä ei tapahdu kerran vaan on jatkuvaa toimintaa.

        Ei siis ole ihme, ettei Pääjärvenkään vesi ole yhtä kirkasta kuin aiemmin. Kemikaalien käyttö on kasvanut huomattavasti 60-luvulta.

        Ps. Jäteveden ohijuoksutusta tapahtuu ympäri Suomea. Oletteko huomanneet, että ympäristöliikkeet eivät koskaan vaadi julkishallintoa vastuuseen?

        Pps. Jos turve ois tuhonnut Pääjärven, niin kaikki nostettu turve ois pitänyt kaataa Pääjärveen, jotta se selittäis pohjassa olevan lietteen.


      • näin se vaan menee
        Asioista tietävä kirjoitti:

        Jäteveden puhdistamolta.

        Tutkija huomasi yhtäkkiset, runsaat levälautat. Alkoi selvittämään mistä johtui. Selvisi että jäteveden puhdistamon kapasiteetti ei riittänyt puhdistamiseen, joten puhdistamatonta jätevettä laskettiin suoraan Pääjärveen.

        Tämä ei tapahdu kerran vaan on jatkuvaa toimintaa.

        Ei siis ole ihme, ettei Pääjärvenkään vesi ole yhtä kirkasta kuin aiemmin. Kemikaalien käyttö on kasvanut huomattavasti 60-luvulta.

        Ps. Jäteveden ohijuoksutusta tapahtuu ympäri Suomea. Oletteko huomanneet, että ympäristöliikkeet eivät koskaan vaadi julkishallintoa vastuuseen?

        Pps. Jos turve ois tuhonnut Pääjärven, niin kaikki nostettu turve ois pitänyt kaataa Pääjärveen, jotta se selittäis pohjassa olevan lietteen.

        Höpön-höpön

        On se kumma juttu kun sitä humusta on enemmän siellä jätevesiputken purkupaikan yläpuolisessa vesistössä kuin alapuolella. Eli siellä lähempänä turvesoiden kuivatusojien laskupaukkoja humusta on enemmän.
        Tulva-aikaan ja sadeaikana kuravesi juoksee yli penkkojen ja selkeytysaltaiden.

        Jätevesiputkesta ei tule humusta, vaan k---a ja p---aa. Tämä rehevöittää vesiä, mutta ei muuta niitä tummanruskeiksi, kuten turvehumus tekee.
        Ympäristövirkamiehet pitäkööt huolen myös siitä, että jätevettä ei lasketa puhdistamattomana järveen.


    • rantasalmi

      eipä taida puhdistamon vedet Riuttasalmesta leikkarin puolelle uida

      onhan asialla toki hyviäkin puolia: hukkumiset vähenee, kun vesi on uimakelvotonta

    • maranator

      Olen juonut pääjärvestä saatavaa ebola vettä, hyvää :D

    • Kuulollaollaan

      Onko asia edennyt kuinka pitkälle neljässä vuodessa?

      • Anonyymi

        En kyllä enää harkitse kiinteistön hankkimista Pääjärven rannalta. Saisivat päättäjät kyllä hävetä välinpitämätöntä suhtautumista järven tilaan. Täytyy etsiä muualta puhdasvetisen järven rantakiinteistöä. Lycka till Karsttula.


    • Anonyymi

      Muutin aikanaan pois kun järven huonolle tilalle ei tehty mitään. Ei edes vedenpuhdistamoa korjattu tai päivitetty uuteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe