Aikuisena liiketalouden pt

mamma3

Hei, itse harkitsen tässä 35-vuotiaana liiketalouden perustutkinnon suorittamista aikuisopiskeluna eli valmistuisin n.2 vuodessa merkonomiksi.
Olen peruskoulupohjainen eli mitään loppuunvietyä toisen asteen tutkintoa ei ole.
Olen elättänyt itseni tekemällä töitä, johon varsinaista koulutusta ei ole tarvinnut. Erilaisissa teollisuuden tuotantotyöntekijän tehtävissä sekä kaupan kassana useamman vuoden.
Mietiskelin vain miten merkonomin paperit auttaisivat työllistymistäni työelämässä.
Työllä on aina ollut iso merkitys elämässäni ja nyt haluaisin luoda itselleni uran.
Merkonomin tutkinto mietityttää...
Millaisiin paikkoihin merkonomilla on hyvät mahdollisuudet työllistyä?
Entä palkkaus? Jatko-opinnot?
Mietintämyssy tässä koko ajan päässä, että lähdenkö opiskelemaan vai en.
Toisaalta elämä valuu hukkaan jos lorvin päivät nyt työttömänä kotona ja saan vain silloin tällöin määräaikaisia työsuhteita aloilta jossa koulutusta ei tarvita ja palkkakin on tällöin sen mukainen eli todella surkea :(

2

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieisse

      Olen itse tekniikan puolelta. Perustutkinnolla pääsee kassalle ja toimistoapulaiseksi näin äkkiseltään arvioituna.
      Ehdottomasti kannattaa hankkia joku koulutus, josta sitten jatkaa eteenpäin. Moni yritys käyttää rekry-palveluita, jotka tass monasti ovat toteutukseltaan rasti ruutuun cv.
      Vaikka olisi kuinka hyvä tyyppi, tulee sivuutetuksi haussa koska hakulomakkeista katsotaan ne vaaditut koulutus ja kokemuskohdat ja jollei ole koulutusta ei homma etene.
      Palkkaus lienee 1800-2000€.
      Pohjakoulutuksella ja riiittävällä työkokemuksella voi hakea ammattikorkaan jatko-opintoihin.

    • merkonomi ym.

      Opiskelu / tutkintojen suorittaminen on hyvä asia - ja merkonomin tutkinto voisi sopia sinulle hyvin, kun on jo ennestään kaupallisen alan tietämystä kiinnostusta kys.tutkintoa kohtaan. Opiskelusta on aina jotain hyötyä, sitä ei vain tiedä koska milloin miten ;)
      Mitä "mieisse" kirjoittikin jo, niin kyllä työnantajat katsovat ns. muodollista pätevyyttä - eli koulutuksia työkokemusten lisäksi. Merkonomi-tutkinnon jälkeen voit hakea AMK-opintoihin halutessasi.

      Vaikka monet sanovat että merkonomin papereilla ei tee nykyään mitään ja että se on pääsy kaupan kassalle jne., ei se pidä paikkaansa. Toki kaupassa työskentely on yksi niitä asioita mihin se vaikuttaa positiivisesti; se vaikuttaa myös palkkaan eikä vain työpaikan saantiin. Sitten taas riippuu siitä minkä merkonomi-linjan valitsee mihin on paremmat mahdollisuudet - mutta esim. erilaiset toimistotyöt on yksi asia.

      "mieisse" arveli palkkaukseksi 1800-2000 €; itse en ole saanut koskaan missään noin suurta palkkaa..., toisaalta en ole myöskään ollut kokopäivätyössä 1990-luvun alun jälkeen... Tosin se ns. osapäivätyösysteemi (itselläni n. 20 - 35 vkh) on sopinut itselleni ihan hyvin useammastikin seikasta johtuen ;) Itse arvioisin, että täysillä työpäivillä voi päästä n. 1500-1600 €/kk bruttotuloihin parhaimmillaan, riippuu tietysti paikasta työstä ym.

      Koulutuksen hankkiminen on kannattavaa, pelkällä peruskoululla ei kovin pitkälle nykypäivänä työmarkkinoilla pääse - ainakaan yleensä. Ja voihan sitä opiskella usemmankin ammatin myöhemmin tarvittaessa, sitähän sanotaan että elämä on ikuista opiskelua "hautaan asti"...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1413
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe