Lisälämmitin veneeseen

Etu Rauhanen

Onko kenelläkään kokemusta kauanko kuparinen kenno kestää merivettä?
Kyse on venetarvikeliikkeiden myymistä sähköpuhaltimella ja vesikennolla varustetuista lämmityslaitteista.
Tiedän kyllä, että ne on tarkoitettu makeavesijäähdytteiseen moottoriin.
Sais ohjaamoon ja tuulilasille rakenneltua tehokkaan lämmityksen, mutta makeavesijäähdytyksen rakentaminen moottoriin ei kiinnosta.

16

1232

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä laita

      En suosittele asentamaan merivesijäähdytykseen. Nopeasti paskana.

    • Webasto????

      Itse asiassa monta vuotta,onhan noi "virallisetkin,Boman yms " messinkiä ja tinaa.
      Itse tiedän kokemuksesta,laitettiin moottorin välijäähdyttimeksi auton sisä lämppärin kenno ja kesti abaut 20 vuotta!
      Ja toi ei ole edes mitenkään kriitisesä paikassa jos alkaa tihkumaan.
      Se vaan kuinka toi lämmittää mitään ,poistuva merivesi koneesta taitaa olla aika viileätä?

      • Yanmarilla

        Bowmanin tuubisarjat ovat muuten kuparinikkeliä( copper nickel tube ) ja kestävän paaaaljoon paremmin merivettä, kuin messinki. Tinalla putkien päät on kyllä juotettu, se onkin nopeammin syöpyvää materiaalia noissa tuubisarjoissa. Olen kerran tinauttanut Bowmanin tuubisarjan Turun Jäähdytinkeskuksessa ja hyvä tuli.


    • Meriläinen

      Kestää kai se aika pitkään. Lämmitysteho tietysti pienempi kuin makeavesijäähdytteisessä mutta tulee sieltä sitä lämpöä kuitenkin. Meillä on Kalori merkkinen ajolämmitin ja ainakin makeavesikierrossa aivan ehdoton peli.

    • Vesilämmitys

      Mahtaisiko toimia hyvin jos käyttäisi isohkoa lämminvesivaraajaa vähän niin kuin akkuna ja kierrättäisi systeemissä koneen jäähdytysnestettä kiertovesipumpulla silloin kun kone on sammuksissa. Kone ja 50L lämminvesivaraaja varaavat kuitenkin melkoisen määrän lämpöä. Jos tuohon liittäisi vielä pienen vesikiertoisen webaston joka sitten pörähtäisi käymään jossain vaiheessa kun veden lämpö laskee riittävän alas.

    • Miksei77

      Mikä estää käyttämästä vastuksella olevaa puhallinta?
      Sähkö ei ole ongelma moottorin käydessä.
      Asennus on helppo ja lämpöä tulee heti.

      • Vesilämmitys

        Siis juurikin sillon kun moottori ei käy ja varaaja on täynnä kuumaa vettä moottori on kuuma, aika paljon olisi lämmintä tarjolla.


      • kyllä toimii
        Vesilämmitys kirjoitti:

        Siis juurikin sillon kun moottori ei käy ja varaaja on täynnä kuumaa vettä moottori on kuuma, aika paljon olisi lämmintä tarjolla.

        Itselläni on vesiwebasto 100l eristetty vesitankki ja toistakymmentä patteria, lämmitin kuumentaa nesteen ja kiertovesipumppu kierrättää sitä, termari käynnistää Webaston tarvittaessa.


      • kyllä toimii
        Vesilämmitys kirjoitti:

        Siis juurikin sillon kun moottori ei käy ja varaaja on täynnä kuumaa vettä moottori on kuuma, aika paljon olisi lämmintä tarjolla.

        Itselläni on vesiwebasto 100l eristetty vesitankki ja toistakymmentä patteria, lämmitin kuumentaa nesteen ja kiertovesipumppu kierrättää sitä, termari käynnistää Webaston tarvittaessa.


      • Isottelet
        kyllä toimii kirjoitti:

        Itselläni on vesiwebasto 100l eristetty vesitankki ja toistakymmentä patteria, lämmitin kuumentaa nesteen ja kiertovesipumppu kierrättää sitä, termari käynnistää Webaston tarvittaessa.

        Joo varmaan onkin :)
        Veneen nimi on Silvia Regina?


      • kyllä toimii
        Isottelet kirjoitti:

        Joo varmaan onkin :)
        Veneen nimi on Silvia Regina?

        Ei se systeemi mikään ihmeellinen ole vaikkakin ehkä kuullostaa siltä, patterit on pieniä ja niitä on ripoteltu ympäri venettä, tankki on pienempi kuin useamman veneen septitankki ja vastaava lämmitinkin löytyy yleisesti diesel autojen keulalta.. Vene itsessään on kymppimetrinen lasikuituvene. Jos tälläinen hässäkkä kiinnostaa enemmälti voi sitä tulla paikanpäällekin ihmettelemään.


      • satusetä5
        kyllä toimii kirjoitti:

        Ei se systeemi mikään ihmeellinen ole vaikkakin ehkä kuullostaa siltä, patterit on pieniä ja niitä on ripoteltu ympäri venettä, tankki on pienempi kuin useamman veneen septitankki ja vastaava lämmitinkin löytyy yleisesti diesel autojen keulalta.. Vene itsessään on kymppimetrinen lasikuituvene. Jos tälläinen hässäkkä kiinnostaa enemmälti voi sitä tulla paikanpäällekin ihmettelemään.

        Tajuatko kuinkä älytöntä asiaa kirjoitat?
        10 m venessä on kolme erillistä tilaa. Sinulla olisi kertomasi mukaan nelisen patteria jokaisessa tilassa.

        Paitsi että se on teknisesti hankala toteuttaa, niin siinä vaiheessa, kun joku olisi suunnitellut järjestelmää, hän olisi tajunnut, että homma on älytyön asennuksen, hinnan ja lopputuloksen suhteen.

        Jos ei oteta huomioon, että kirjoituksesi on mielikuvituksen tuotetta, niin sillä on sentään jonkinlainen viihdearvo


      • ,uoui8
        satusetä5 kirjoitti:

        Tajuatko kuinkä älytöntä asiaa kirjoitat?
        10 m venessä on kolme erillistä tilaa. Sinulla olisi kertomasi mukaan nelisen patteria jokaisessa tilassa.

        Paitsi että se on teknisesti hankala toteuttaa, niin siinä vaiheessa, kun joku olisi suunnitellut järjestelmää, hän olisi tajunnut, että homma on älytyön asennuksen, hinnan ja lopputuloksen suhteen.

        Jos ei oteta huomioon, että kirjoituksesi on mielikuvituksen tuotetta, niin sillä on sentään jonkinlainen viihdearvo

        Männäntappipoikako taas vai Välittäjä?


      • satusetä5 kirjoitti:

        Tajuatko kuinkä älytöntä asiaa kirjoitat?
        10 m venessä on kolme erillistä tilaa. Sinulla olisi kertomasi mukaan nelisen patteria jokaisessa tilassa.

        Paitsi että se on teknisesti hankala toteuttaa, niin siinä vaiheessa, kun joku olisi suunnitellut järjestelmää, hän olisi tajunnut, että homma on älytyön asennuksen, hinnan ja lopputuloksen suhteen.

        Jos ei oteta huomioon, että kirjoituksesi on mielikuvituksen tuotetta, niin sillä on sentään jonkinlainen viihdearvo

        Miksi täällä pitää olla noita molopäitä aina räkyttämässä.

        Tuollainen järjestelmä toimii hyvin. Virtaa se haukkaa hieman enemmän, mutta hyvin toteutettuna antaa tasaisen ja hiljaisen lämmön. Toteutuksen pitää olla juuri tuon tyyppinen. Vesilämmitin lämmittää varaajan josta sitten termostaattiohjatusti otetaan lämpöä kiertoon. Jos lämmitin lykkää suoraa lämpimän veden kiertoon käyntijaksot jäävät lyhyeksi ja lämmitin alkaa kiukkuamaan hvin nopeasti.

        Oompa tehnyt aiheesta videonkin, mutta jätetään linkkaamatta ettei joku taas pahoita mieltänsä. Löytyy youtubesta.


      • tosi juttu
        vanhami kirjoitti:

        Miksi täällä pitää olla noita molopäitä aina räkyttämässä.

        Tuollainen järjestelmä toimii hyvin. Virtaa se haukkaa hieman enemmän, mutta hyvin toteutettuna antaa tasaisen ja hiljaisen lämmön. Toteutuksen pitää olla juuri tuon tyyppinen. Vesilämmitin lämmittää varaajan josta sitten termostaattiohjatusti otetaan lämpöä kiertoon. Jos lämmitin lykkää suoraa lämpimän veden kiertoon käyntijaksot jäävät lyhyeksi ja lämmitin alkaa kiukkuamaan hvin nopeasti.

        Oompa tehnyt aiheesta videonkin, mutta jätetään linkkaamatta ettei joku taas pahoita mieltänsä. Löytyy youtubesta.

        Antaa koirien räkyttää, veneeni lämmitys-systeemi ei ole mielikuvituksen tuotetta, ja kuten kerroin pattereita voi tulla laskemaan Espooseen paikanpäälle jos ufojuttuna tällaista pitää. vanhamikaan varmaan jossain saaren rannassa törmäänkin, hän tosin ei epäilijöitten kerhoon kuulukkaan..


    • Etu Rauhanen

      Notkahti keskustelu taas ohi alkuperäisen aiheen, kuten yleensä.
      Tarvitsen lämpöä ajaessa tuulilasille ja ohjaamoon. Kiitos tiedosta niille harvoille jotka kertoivat vastauksen kysymykseeni kennon mahdollisesta kestoiästä merivesikäytössä.
      Muille toivotan opiskelua nettietiketistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      151
      1497
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      585
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe