Schapendoes

Nimimerkitön 47

Olen useamman vuoden harkinnut Schapendoesin ottamista ensimmäiseksi koiraksi. Koiraa olen halunnut aina. Yläasteikäisenä asun vielä perheen kanssa. Perheessämme on ollut monenlaisia koiria (sakemanni- ja rotikkasekoitus mm., ja tällä hetkellä valkkariurokset c: ) ja/eli kokemusta löytyy. Myös itse olen ollut paljon erilaisissa koiratapahtumissa, koirakoulutuksilla avustamassa, koirahoitolassa viikonloppuisin töissä, harrastan serkkujen koiran kanssa agilityä ja tämä koira on aika-ajoin minulla hoidossa, jne., eli sitäkin kautta itseltäni jo koiran hoidosta kokemusta löytyy. :)
Nyt siis kysyisin teiltä omia kokemuksianne (turhanpäiväisiä löpinöitä ja luuloja en kaipaa, vain omaa kokemusta ) schapendoesista koirana ja harrastuskaverina. Agility ja ToKo sekä näyttelyt olisivat toiveharrastuksia, huipulle ei tarvitse yltää. Onko koulutettavuus ja motivointi hankalaa? Turkinhoidon olen ymmärtänyt olevan helppoa, mutta olen miettinyt, että turkinlaatu vaikuttaa samantyyliseltä kuin esim. kromforländerillä (sori mahdolliset kirjoitusvirheet) tai karkeakarvaisella kettuterrierillä. Moelmmista roduista lähtee kuitenkin omaan nenääni vahva rasvan haju, rasvan ja lian, vaikka koira olisikin puhdas. Haju on mielestäni inhottava ja haluaisin ehdottomasti tietää, esiintyykö rodussa tämäntyylistä hajua.
Kiitos asiallisista vastauksista!! ;)

22

2382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Nimimerkitön 47

        Kiitos, mutta lähes kaikki nämä olen jo läpi käynyt :)


      • hoidettava turkki
        Nimimerkitön 47 kirjoitti:

        Kiitos, mutta lähes kaikki nämä olen jo läpi käynyt :)

        No sitten vaan koiranäyttelyihin haastattelemaan omistajia.

        Tai kyläilemään kasvattajien koteihin ja kyselemään, hehän parhaiten tuntevat oman rotunsa.


    • Nimimerkitön 47

      okei :)
      Pitäiskö laittaa toiseen aihekategoriaan, että sais enempi vastauksia? :)

      • outo oot

        Samat lukijat on s 24-palstoilla. Miksi et kysele kasvattajilta suoraan ?

        - Aikoinaan- ennen nettiä siis- hankittiin eka koira meille. Kysyin kennelliitosta kasvattajat ja soittelin ja kyseltiin heiltä. Käytiin näyttelyissä tutustumassa paremmin.
        Ja lopuksi löytyi se oikea pentue meillekin.

        Mikä sulla NYT on niin vaikeeta, netti käytössä yms. ???????????


      • http://keskustelu.su

      • ihan sama
        outo oot kirjoitti:

        Samat lukijat on s 24-palstoilla. Miksi et kysele kasvattajilta suoraan ?

        - Aikoinaan- ennen nettiä siis- hankittiin eka koira meille. Kysyin kennelliitosta kasvattajat ja soittelin ja kyseltiin heiltä. Käytiin näyttelyissä tutustumassa paremmin.
        Ja lopuksi löytyi se oikea pentue meillekin.

        Mikä sulla NYT on niin vaikeeta, netti käytössä yms. ???????????

        sama oikeus kirjottaa tai kysyä kun aikuisilla ihmisillä mitkä tällä saitilla pikkulapsina kyselee..yritätkö sanavapautta estää???


      • Nimimerkitön 47
        outo oot kirjoitti:

        Samat lukijat on s 24-palstoilla. Miksi et kysele kasvattajilta suoraan ?

        - Aikoinaan- ennen nettiä siis- hankittiin eka koira meille. Kysyin kennelliitosta kasvattajat ja soittelin ja kyseltiin heiltä. Käytiin näyttelyissä tutustumassa paremmin.
        Ja lopuksi löytyi se oikea pentue meillekin.

        Mikä sulla NYT on niin vaikeeta, netti käytössä yms. ???????????

        Ajattelin tämän olevan helppo keino etsiä tietoa omistajilta :) Kyllä mä näissä tulevissa isoissa tapahtumissa meinasin kysellä omistajilta, jos nyt sitä tietoa kaipasit :)


      • kiittää

    • aina koira haisee

      Ymmärtääkseni tuo ei ole trimmattava rotu, kuten esim. kk kettuterrieri.

      Jokaisella koiralla on oma ominaistuoksu, kuten ihmisilläkin.

      • Surenvieläkin

        Suosittelen hankkimaan, aivan ihana rotu! Oma rakkaani veti viimeiset hengähdyksensä heinäkuussa 2016 14 vuotiaana :"(


    • fdgfhfghg

      Kettuterrierin omaan ja aina pitänyt huolen puhtaasta hyvinhoidetusta turkista ja ei todellakaan haise.

      Päinvastoin..Eikä kyllä kromförländerkään.

      Omistajasta kiinni haiseeko koira..älä ota schapendoesia jos koiranne yleensäkin haisee..silläkin on huollettava turkki jota pestävä joskus kuten foksinkin.

      Nöffiin olen törmännyt joka haisi mutta silloinkin kyse oli omistajan tavasta huolehtia koiransa turkista. :(

      Ota lyhytkarvainen jos et aio hoitaa turkkia!!!!

      Ja turkinhoito ihan erilainen schapendoesiilla ja fokseilla. Foksien turkit nypitään ei leikata ja nypinnän jälkeen pestään ja siistitään korvat tassut etc. Ja nypintä kun turkki ns.kypsä

      Schapendoes putsataan ja harjataan.

      Et oikeasti näytä tietävän vielä mistä puhut eli ota kirjoja käsiin ja käy vaikka trimmaamossa tutustumassa erilaisten turkkien hoitoon.

      • TGUJY

        kromförländer nypittävä rotu. newfoundlandinkoiran trimmataan.


      • xcfvdsfdfg
        TGUJY kirjoitti:

        kromförländer nypittävä rotu. newfoundlandinkoiran trimmataan.

        Näin on nöffille tehdään leijonaleikkaus ;)

        Ja aloittaja jos et peseydy koskaan sinäkin haisisit ;)

        Ei voi olla noin huonoa turkin hoito tietämystä..älä ota schapendoesta ihan vissisti se lakaa haista sinulla.


      • gruftsbis1

      • TGUJY
        xcfvdsfdfg kirjoitti:

        Näin on nöffille tehdään leijonaleikkaus ;)

        Ja aloittaja jos et peseydy koskaan sinäkin haisisit ;)

        Ei voi olla noin huonoa turkin hoito tietämystä..älä ota schapendoesta ihan vissisti se lakaa haista sinulla.

        heh hehe.newfoundlandinkoira trimmataan saksilla


      • röh
        TGUJY kirjoitti:

        heh hehe.newfoundlandinkoira trimmataan saksilla

        NÖFFIN TRIMMAUS

        Tarvikkeet:

        Sampoo, hoitoaine, kuivia pyyhkeitä, kaksi pesusientä (toinen sampoon levittämiseen, toinen hoitoainetta varten), tehokas kuivaaja, trimmauspöytä, kynsisakset, metallinen kampa, pehmeä harja, sakset, ohennussakset (lovet vain toisella puolella), veitsikampa


      • Nimierkitön 47

        Tiedän kyllä että Schapendoesin turkkia hoidetaan. Tiedän myös, ettei se todellakaan ole nypittävä rotu. Olen myös valmis sitä turkin hoitoa ja harjausta tekemään. Tässä siis halusin kysyä, että karkeakarvaisilla terriereillä on omaan nenääni vahva ominaishaju, niin onko Schapendoeseilla sellaista.. Eikä ne ole meidän koirat jotka haisee, kk.kettuterrieri ja se kromforländer on tuttujen koiria :) Olen myös ollut auttamassa trimmaamisessa, tiedän myös mitä se on, minä en ole se, joka täällä on puhunut läpiä päähänsä :)


      • kunvori
        Nimierkitön 47 kirjoitti:

        Tiedän kyllä että Schapendoesin turkkia hoidetaan. Tiedän myös, ettei se todellakaan ole nypittävä rotu. Olen myös valmis sitä turkin hoitoa ja harjausta tekemään. Tässä siis halusin kysyä, että karkeakarvaisilla terriereillä on omaan nenääni vahva ominaishaju, niin onko Schapendoeseilla sellaista.. Eikä ne ole meidän koirat jotka haisee, kk.kettuterrieri ja se kromforländer on tuttujen koiria :) Olen myös ollut auttamassa trimmaamisessa, tiedän myös mitä se on, minä en ole se, joka täällä on puhunut läpiä päähänsä :)

        Joka päivä kyselet typeriä roduista ja mikä sulle sopisi, kokemusta väität olevan muutama vuosikymmen ja ikää alle viistoista, joten voit lopettaa nää päivittäiset mikäkoiraminulleprovot.


      • Nimimerkitön 47
        kunvori kirjoitti:

        Joka päivä kyselet typeriä roduista ja mikä sulle sopisi, kokemusta väität olevan muutama vuosikymmen ja ikää alle viistoista, joten voit lopettaa nää päivittäiset mikäkoiraminulleprovot.

        Tämä on ensimmäinen keskusteluni ikinä täällä Suomi24 (todennäköisesti viimeinen! ;) ) kokemusta ei voi itselläni olla vuosikymmentä, kun olen vasta alle viidentoista :) kokemusta on kuitenkin, sekä itselläni, että perheelläni, eikä minun kenellekään täällä kyllä tarvitse selitellä yhtään enempää itsestäni, en halua yrittää provosoida ketään, vaan kysyn, koska en tiedä! :) minulle on täysin se ja sama jos joku ei minua usko, tiedän itse puhuvani tässäkin kirjoituksessa totta. Jos jotakuta ärsyttää totuus, niin anti sitten reuvahtaa, eipä ole minun ongelmani :) iloisia koirakeskusteluja teille jatkossakin ja hyvää pääsiäistä c:


      • kauniitapuhtaita
        Nimierkitön 47 kirjoitti:

        Tiedän kyllä että Schapendoesin turkkia hoidetaan. Tiedän myös, ettei se todellakaan ole nypittävä rotu. Olen myös valmis sitä turkin hoitoa ja harjausta tekemään. Tässä siis halusin kysyä, että karkeakarvaisilla terriereillä on omaan nenääni vahva ominaishaju, niin onko Schapendoeseilla sellaista.. Eikä ne ole meidän koirat jotka haisee, kk.kettuterrieri ja se kromforländer on tuttujen koiria :) Olen myös ollut auttamassa trimmaamisessa, tiedän myös mitä se on, minä en ole se, joka täällä on puhunut läpiä päähänsä :)

        On niin typerää aloitus että foksit haisee siis täh?

        Ne ei todellakaan haise. Älyttömän kaunis rotu jos on hyvin hoidettu.

        Ainoa joka haissut on cockerit kun korvat ei putsattu ja töhnää niihin, nöffi jota ei koskaan harjattu ja likainen turkki, kuolavaat rodut jos kuolaa puhdistamattomana turkissa, vihikoira korvat/kuola, mopsi ihopoimut. Omistajasta kiinni.

        Kettuterriereitä on kaksi sileäkarvainen pesu ja pyyhintä riittää ja karkkarit vaatii perehtyneisyyttä ja nypitään kauniiksi ja korvat putsataan ja pidetään puhtaana.

        Pistetääs linkki vielä miltä hyvin hoidettu turkki näyttää :)
        http://www.youtube.com/watch?v=Z5NqUeCJpCU

        http://www.foxterrieritaly.com/


      • kunvort
        Nimimerkitön 47 kirjoitti:

        Tämä on ensimmäinen keskusteluni ikinä täällä Suomi24 (todennäköisesti viimeinen! ;) ) kokemusta ei voi itselläni olla vuosikymmentä, kun olen vasta alle viidentoista :) kokemusta on kuitenkin, sekä itselläni, että perheelläni, eikä minun kenellekään täällä kyllä tarvitse selitellä yhtään enempää itsestäni, en halua yrittää provosoida ketään, vaan kysyn, koska en tiedä! :) minulle on täysin se ja sama jos joku ei minua usko, tiedän itse puhuvani tässäkin kirjoituksessa totta. Jos jotakuta ärsyttää totuus, niin anti sitten reuvahtaa, eipä ole minun ongelmani :) iloisia koirakeskusteluja teille jatkossakin ja hyvää pääsiäistä c:

        Vuosi vanhempi koirankasvattaja- nainen esiintynnyt miehenä,naisena lapsina,kaikki sukupuolet @iät käy. leikki kaikkien koirarotujen kasvattajaa , ..elä yhtään vastaanottoa ihmettele pulinoissa.
        nainen ollut kauan poliisin seurannassa,,,


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1829
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe