Vuokra-asunnon tuotto

Haparoiva

Oli 80-90 -luvulla kaksi vuokra-asutoa. Sillolin 5 %:n netto tuotto oli hyvä. Mikä se on tänään? 5 %:n nettokorko tuntuu mahdottomalta vaikka mieten laskisi. On kiikarissa 35 neliön kerrostaloyksiö, jonka ostaisin käteisellä. Paljonko kannattaisi tarjota, kun vuokraa ottaisin 500 ja yhtiövastike on 152,88 (sis.vesimaksun). Yhtiövastikkeen on kerrottu vähentyvän pari kymppiä, kun yksi korjaus on tehty, ehkä 1.1.2015 alkaen. Satsaan enemmän luotettavaan vuokralaiseen kuin mahdollisimman korkeaan hintaan, siksi vuokra on vähän alle paikallisen tason. Remontoitavaa on vain tapetointi, jonka osaan tehdä itse.

7

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raakaa matematiikkaa

      Vuokra 500, vastike 150, remonttivaraus 50. Tuotto 300, verot 90. Nettotuotto 210 euroa kuukaudessa eli 2500 vuodessa. Jos haluat viiden prosentin nettotuoton, voit maksaa tällaisesta asunnosta enintään 50000. Jos tosiaan uskot, ettei asuntoa tarvitse pitkään aikaan remontoida, voit jättää remonttivarauksen pois laskelmista ja maksaa asunnosta 60000.

      Hyvä tuotto on sellainen, joka voittaa vaihtoehtoiset sijoituskohteet. Niitäkin kannattaa tarkastella eikä rajoittua pelkästään asuntoihin. Mahdolliseen arvonnousuun en ota kantaa enkä suosittele laskemaan tuottoja sen varaan.

    • Haparoiva

      Sitten voin pyyhkiä perää asuntopapereilla. Pyytää asunnosta 97500, minä otattelin 90000. Laskin itse että saadakseni 3,5 %:n nettotuoton voisin maksaa 83300. Se kyllä riittäisi minulle, olen huomannut että kohtuullisuudellakin "vaurastuu" itselle riittävästi, mutta tuskin sillä hinnalla lähtee. Remonttivaraus sisältyy tuohon yhtiövastikkeeseen, 152,88. Arvonnousuun en itsekään usko, paremminkin niin että remonteilla vanhojen kerrostaloasuntojen arvo saadaan säilymään samana, ei kohoamaan.

      Osakkeita on vähän, mutta nyt ovat kalliita kun osingot maksetaan. Pitää odotella vaikka touko-kesäkuulle. Pankissa on vähän parin %:n korolla. Mitä sinä tarkoitit vaihtoehdoilla?

      Tänäiltana näytölle menee kaksi itselleenostajaa. Kyllä ihmettilenkin kun asunto on tosi hyvällä paikalla, eikä sijoittajat ollenkaan hyökänneet kuten yleensä, en kerkiä edes ovelle kun tarjolla oleva asunto on mennyt. Ehkä hintapyyntö on liian kova tai sitten sijoittajat ovat siirtyneet paikalle kohonneisiin uusiin, joiden vuokrataso tosin on järkyttävä.

      • Lurvus

        Itselleenostajat eivät maksa veroa. Heille tuotto on siksi automaattisesti 40 % parempi ja heidän kannattaa maksaa asunnosta enemmän. Siksi minullakaan ei ole muita kuin oma asuntoni.


    • MamulleVuokrannut

      Suurin riski onkin se vuokralainen.

      Suomessa saa ihan laillisesti vuokralainen jättää vuokrat maksamatta ja asua jopa vuoden asunnossasi ennen kuin saat pihalle. Ja vuokralainen voi laittaa kämppäsi päreiksi.

      Ja, jos varsinkin etniselle maahanmuutajalle vuokraat, niin rasismi-kortilla mamu voittaa oikeudessa aina, vaikka olisi eksoottisilla elämäntavoillaan tuhonnut asuntosi ja jättänyt vuokrat maksamatta.

      Ja varattomalta on ihan turha jälkikäteen mitään periä.

    • 20+13

      Aivan väärä palsta.

      Tämä palsta koskee arvopaperikauppaa, pörssiosakkeita, ei asuntosijoittamista.

    • omalas

      -Itse asumalla hankittu verovapaus
      -Maksimaalinen velkavipu
      -Arvonnousu
      -Kysytty ja siksi helposti vuokrattava asunto.

      Kaikkien ylläolevien kohtien täytyttävä, jotta asuntosijoittaminen olisi järkevää.

    • reaalituotto

      Mikä on ollut historiallinen tuotto asuntosijoittamiselle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe