Neuvolakäynnit

SekaisinOleva

Miten monta kertaa siellä neuvolassa rampataan? Oon itse aina ajatellut että joka viikko siellä kävästään mut nyt kuulin että käytäs vaan 10-12rv seulontatutkimuksessa sitten seuraava käynti ois vasta viikoilla 20-24? Ja sitten vielä että mitä neuvolassa tehdään ja kuinka kauan neuvola"tarkastus" kestää?

13

1565

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sklas

Itsekin yllätyin kuinka vähän neuvolassa tulee käytyä raskauden aikana! Ekalla kerralla täyteltiin tiedot koneelle, meni yli tunti, oli aika alkuraskaudesta, olisko ollut viikolla 8tms.. Tokalla kerralla jaariteltiin ihan yleisesti kaikesta, hypättiin vaa'alla, kuunneltiin sydänäänet jne. Meni n. tunti ja viikot oli about 16. Kolmas kerta oli se kun sain raskaustodistuksen, kuunneltiin sydänäänet ja mitattiin mahan koko. Meni n.40 min ja viikot 25. Seuraava kerta reilun kuukauden päähän. No, ei sentään 2 kuukauden taukoa enää, niinkun noissa aiemmissa, mutta onhan se kuukausi kuitenkin aika pitkä aika. Tokihan neuvolaan voi varata ajan jos tulee jotain. Mutta oletin aiemmin että olisi tiheämpään käynnit.

• rejdf

Meillä päin täällä pikkupitäjässä käydää n kuukauden välein neuvolassa.

Ensimmäinen neuvola rv 8 4
      -reilu tunti meni aikaa, verikokeet, verenpaine. Antoi yleisesti lippuja ja lappuja raskaudesta. Kirjasi ylös mun tietoja ja hiukan miehen.

Sokerirasituskoe rv 12 0
      Niskaturvotus ultra rv 12 4

Toinen neuvola rv 12 6
      -sydänäänien kuuntelu, pissanäyte, verenpaine yms. Juttelu raskaudesta. Aikaa reilu puolituntia

Kolmas neuvola rv 16 4
      -samat kuin toisella kerralla.

Rakenneultra rv 20 2

Neljäs neuvola 22 4
      en ole vielä käynyt mutta oletettavasti samat.

Myös joku sisätutkimus on tulossa jonka tekee lääkäri.

• Ei jokaisella

Aika harvalle tehdään sokerirasitus alkuraskaudessa, eli se ei ole mikään yleisesti neuvolohjelmaan kuuluva käynti. Yleensä rasitus tehdään toisen kolmanneksen aikana (paitsi jos odottajalla ikää alle 25 eikä ylipainoa tai muita riskitekijöitä TAI jos ei ole ensiodottaja eikä ole sairastanut radia edellisessä raskaudessa, ei ole ylipainoa, riskitekijöitä ja on alle 35-vuotias) ja ensimmäisen kolmanneksen aikana se tehdään vain jos on merkittävä riski sairastua raskausdiabetekseen.

• fhm

Harvalle tehdään varmasti juu mutta kyllä niitä "laihoillekkin" tehdään jos on esim suvussa sokeritautia kuten tuossa varmasti myös tarkoitat.
      Esim mun suvussa on suurimmalla osalla sokeritautia joka myös neuvolassa multa kysyttiin.

• Ei jokaiselle

En tietääkseni kirjoittanut, ettei tehtäisi laihoille. :) Ylipaino vain on se yleisin riskitekijä, jonka takia rasitukseen odottaja joutuu.

• Sokeria virtsassa
        Ei jokaiselle kirjoitti:

En tietääkseni kirjoittanut, ettei tehtäisi laihoille. :) Ylipaino vain on se yleisin riskitekijä, jonka takia rasitukseen odottaja joutuu.

Itse painoin raskauden alkaessa 57 kg ja olen 170 cm pitkä ja jouduin sokerirasitustestiin siksi, että suvussa on 2-tyypin diabetesta ja munuaisenikin tosin fuskasivat kerran sokeria virtsaan. En ole koskaan ollut ylipainoinen.

Luulen kyllä, että ylipaino silti on harvoin syynä sokerirasitustestiin joutumiselle, mutta voinen olla väärässä.

• .................
        Ei jokaiselle kirjoitti:

Niin, siis melkein kaikille ensisynnyttäjille tehdään sokerirasituskoe viikoilla 25-28, mutta ALKUraskaudessa kai harvoille. Kuulemma jos on alle 25-vuotias ja normaalipainoinen, niin testiä ei tehdä, mikäli ei ole jotain muuta syytä kuten sukurasitetta.

• Ei jokaiselle
        ................. kirjoitti:

Niin, siis melkein kaikille ensisynnyttäjille tehdään sokerirasituskoe viikoilla 25-28, mutta ALKUraskaudessa kai harvoille. Kuulemma jos on alle 25-vuotias ja normaalipainoinen, niin testiä ei tehdä, mikäli ei ole jotain muuta syytä kuten sukurasitetta.

Sori, toisesta viestistä jäi pois "muilla kuin ensisynnyttäjillä". Eli ylipaino on tuolloin se yleisin syy joutua sokerirasitustestiin. Yleisesti ottaen ylipainoisia ihmisiä on koko ajan enemmän, joten tämä heijastuu myös odottajiin ja raskausdiabeteksen yleisyyteen. Toki joillain on sukurasitetta ja hoikkakin voi sairastua, MUTTA jos otetaan hoikka odottaja ja ykipainoinen odottaja joilla kummallakaan ei ole sukurasitetta, ylipainoisella riski on suurempi kuin hoikalla.

• jeees3

Mun mielestä siellä käydään ihan riittävän usein. Ei kai nyt joka viikko tarvitse, jos raskaus sujuu ongelmitta. Ainahan ongelmia ilmetessä tai epäillessä voi ylimääräisiä aikoja varailla neuvolaan..

Loppuraskaudessa siellä saakin sitten ravata. Ainakin minä sain ravata joka viikko ja ei ollut mukavaa. Oli kauhea, osaamaton neuvola "täti", siksi en siellä tykännyt käydäkkään. Harmi, että täällä ei ole kuin yksi ainut ihminen näissä hommissa.. :(

• kokeet käynyt

Kuukauden välein ja loppuraskaudesta parin viikon välein/ tarpeen mukaan. Sokerirasituskoe tehdään jos kuuluu riskiryhmään niin viikon 15-18 tienoilla ja seuraava viikon 24-26 aikana.

• kokeet käynyt

Korjaan siis ihan loppuraskaudesta viikon välein :)

• sdsdsssdsds

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      307
      7740
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      86
      6031
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3581
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2077
    5. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1916
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1911
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1699
    8. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      59
      1486
    10. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1441
    Aihe