VHF -liitäntä plotteriin AISää varten

AIS veneeseen

Hei,
suunnittelen VHF-puhelimen hankkimista (VHF-lupa/todistus on) veneeseeni, jossa on Lowrance HDS7m plotteri. Ajatuksena on liittää VHF-puhelin plotteriin, jotta sen näytölle saisi AIS-tiedot.
Venemessuilla suositeltiin (Lowrancen osastolla) Lowrance Link-8 DSC VHF-puhelinta - mutta kävisiköhän tähän myös joku muu VHF-puhelin? Onkohan tuo liitäntä standardoitu? Plotterissa on NMEA2K ja PWR/DATA -liitännät.

19

654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarvitaanko?

      Varmasti kaikki nmea2000-järjestelmän laitteet voi kytkeä toisiinsa.

      Itse päädyin erilaiseen ratkaisuun, jota suosittelen harkittavaksi.
      Kolmisen vuotta sitten hankin uuden DSC-VHF:n, jossa on AIS-vastaanotin integroituna (Standard-Horizon). Se toimii erillisenä yksikkönään enkä ole yhdistänyt plotterinäyttöön, koska se ei tunnu tarpeelliselta. VHF-AISin CPA-hälytys varoittaa minua niistä aluksista, joiden kurssi tulee leikkaamaan läheltä. Pieneltä kuvaruudulta näen mikä alus on kyseessä ja missä suunnassa se on. Se tieto riittää käytännössä.
      Ei kaikkia munia yhteen koriin!

    • AIS veneeseen

      Mielenkiintoinen pointti! Mikä malli sulla on? Löysin netistä tällaisen: Standard Horizon GX2100E VHF DSC AIS. Näyttäisi olevan samaa hintaluokkaa tuon em. Lowerence VHF:n mallin kanssa.

    • +o+

      Ainoa hyöyty AISista on katsoa, että tutun laiva tulossa satamaan, jotta voi hakea hänet. Merellä törmäämisen estää parhaiten omat aistit. Yksinpurjehtijat valtamerillä käyttävät tutkapohjaisia törmäyshälyttimiä.

      • Jos ei osaa

        Meillä ruuhkasuomessa asuvilla tilanne on hiukan erilainen kuin teillä Saimaalla. Esimerkiksi Helsingin ja Tallinnan välillä liikenne on sellainen, että yhden miehen aistit ei riitä arvioimaan, kuka tai mikä on lähellä 20minuutin päästä. Parhaat kipot menevät melkein 40 solmua.

        Mutta onhan se niinkin, ettei AISia kannata hankkia, jos sitä ei osaa hyödyntää.


      • 2+3
        Jos ei osaa kirjoitti:

        Meillä ruuhkasuomessa asuvilla tilanne on hiukan erilainen kuin teillä Saimaalla. Esimerkiksi Helsingin ja Tallinnan välillä liikenne on sellainen, että yhden miehen aistit ei riitä arvioimaan, kuka tai mikä on lähellä 20minuutin päästä. Parhaat kipot menevät melkein 40 solmua.

        Mutta onhan se niinkin, ettei AISia kannata hankkia, jos sitä ei osaa hyödyntää.

        "Esimerkiksi Helsingin ja Tallinnan välillä liikenne on sellainen, että yhden miehen aistit ei riitä arvioimaan, kuka tai mikä on lähellä 20minuutin päästä. Parhaat kipot menevät melkein 40 solmua. "

        Turha peloitella, nopeat laivat väistävät, onhan heillä pelit ja vehkeet.


      • 2-3
        2+3 kirjoitti:

        "Esimerkiksi Helsingin ja Tallinnan välillä liikenne on sellainen, että yhden miehen aistit ei riitä arvioimaan, kuka tai mikä on lähellä 20minuutin päästä. Parhaat kipot menevät melkein 40 solmua. "

        Turha peloitella, nopeat laivat väistävät, onhan heillä pelit ja vehkeet.

        Ei myöskään tarvitse veneillä laivareiteillä vaan laivareitin oikeassa reunassa, etenkin tallinan lahdella.


      • jos ei purjehdi
        Jos ei osaa kirjoitti:

        Meillä ruuhkasuomessa asuvilla tilanne on hiukan erilainen kuin teillä Saimaalla. Esimerkiksi Helsingin ja Tallinnan välillä liikenne on sellainen, että yhden miehen aistit ei riitä arvioimaan, kuka tai mikä on lähellä 20minuutin päästä. Parhaat kipot menevät melkein 40 solmua.

        Mutta onhan se niinkin, ettei AISia kannata hankkia, jos sitä ei osaa hyödyntää.

        "Mutta onhan se niinkin, ettei AISia kannata hankkia, jos sitä ei osaa hyödyntää. "

        Asia on kylläkin niin, ettei kaikkea uutta kannata veneeseen laittaa tuosta noin vaan. Jos laivan ais lähetin on rikki, niin ais on hyödytön. Parempi siis käyttää omia aistejaan. Ymmärän kyllä, että jos ei osaa purjehtia ,niin aistien käyttö saattaa olla vajavaista.


      • tumpelotumppi
        jos ei purjehdi kirjoitti:

        "Mutta onhan se niinkin, ettei AISia kannata hankkia, jos sitä ei osaa hyödyntää. "

        Asia on kylläkin niin, ettei kaikkea uutta kannata veneeseen laittaa tuosta noin vaan. Jos laivan ais lähetin on rikki, niin ais on hyödytön. Parempi siis käyttää omia aistejaan. Ymmärän kyllä, että jos ei osaa purjehtia ,niin aistien käyttö saattaa olla vajavaista.

        Entäpä jos on kova sumu, kone käynnissä ja vilkasliikenteinen väylä Mikä aisti silloin ilmoittaa koska, ja mistä suunnasta laiva on tulossa?

        Viime kesänä menimme Örön länsipuolelta Tallinaan koko matkan sumussa. Vasta Naissaaren kohdalla alkoi sumu hälvenemään. Silloin Ais olisi ollut erinomainen apuväline.


      • Tuppelokuppi
        tumpelotumppi kirjoitti:

        Entäpä jos on kova sumu, kone käynnissä ja vilkasliikenteinen väylä Mikä aisti silloin ilmoittaa koska, ja mistä suunnasta laiva on tulossa?

        Viime kesänä menimme Örön länsipuolelta Tallinaan koko matkan sumussa. Vasta Naissaaren kohdalla alkoi sumu hälvenemään. Silloin Ais olisi ollut erinomainen apuväline.

        Mikset laittanut tutkaa päälle?


      • Seliseli
        jos ei purjehdi kirjoitti:

        "Mutta onhan se niinkin, ettei AISia kannata hankkia, jos sitä ei osaa hyödyntää. "

        Asia on kylläkin niin, ettei kaikkea uutta kannata veneeseen laittaa tuosta noin vaan. Jos laivan ais lähetin on rikki, niin ais on hyödytön. Parempi siis käyttää omia aistejaan. Ymmärän kyllä, että jos ei osaa purjehtia ,niin aistien käyttö saattaa olla vajavaista.

        Niin tai vene rikki tai kartta repeytynyt tai kompassi juotu tyhjäksi?


      • väistää varmaan
        2+3 kirjoitti:

        "Esimerkiksi Helsingin ja Tallinnan välillä liikenne on sellainen, että yhden miehen aistit ei riitä arvioimaan, kuka tai mikä on lähellä 20minuutin päästä. Parhaat kipot menevät melkein 40 solmua. "

        Turha peloitella, nopeat laivat väistävät, onhan heillä pelit ja vehkeet.

        ja sit sä heräsit


      • laivoissa sumutorvet
        tumpelotumppi kirjoitti:

        Entäpä jos on kova sumu, kone käynnissä ja vilkasliikenteinen väylä Mikä aisti silloin ilmoittaa koska, ja mistä suunnasta laiva on tulossa?

        Viime kesänä menimme Örön länsipuolelta Tallinaan koko matkan sumussa. Vasta Naissaaren kohdalla alkoi sumu hälvenemään. Silloin Ais olisi ollut erinomainen apuväline.

        Purjehdimme viime kesänä sumussa Bågaskäriltä Tallinaan, vasta Naissaren jälkeen alkoi sumu hälvenemään. Kuuloaisti ilmoiti tuliko laiva oikealta vai vasemmalta, muista suunnista ko reitillä ei ole laivaliikennettä.


      • neuvoja sulle
        Seliseli kirjoitti:

        Niin tai vene rikki tai kartta repeytynyt tai kompassi juotu tyhjäksi?

        Pidä vene kunnossa, kartta muovivkotelossa ja käytä digikompassia.


      • tuurilla
        laivoissa sumutorvet kirjoitti:

        Purjehdimme viime kesänä sumussa Bågaskäriltä Tallinaan, vasta Naissaren jälkeen alkoi sumu hälvenemään. Kuuloaisti ilmoiti tuliko laiva oikealta vai vasemmalta, muista suunnista ko reitillä ei ole laivaliikennettä.

        Tuurilla ne muutkin seilaa.
        Tuuri kuuluu perinteisiin merimiestaitoihin, joita tekniikkauskovaiset eivät ymmärrä.
        Minäkään en tee mitään varman päälle vaan otan paljon riskejä.


      • ff2fff
        tuurilla kirjoitti:

        Tuurilla ne muutkin seilaa.
        Tuuri kuuluu perinteisiin merimiestaitoihin, joita tekniikkauskovaiset eivät ymmärrä.
        Minäkään en tee mitään varman päälle vaan otan paljon riskejä.

        Aistien käyttämättä jättäminen veneillessä on tuurilla seilaamista. Fiksut purjehtivat miehistönsä kera itse eivätkä anna valtaa sähköisille laitteille. Kaikki kunnia kuitenkin yksin kilpaa valtamerillä kilpapurjehtiville, ilman sähköä ja autopilottia ei yksinpurjehdusta pitkään jaksa.


      • Sähkö on pahasta
        ff2fff kirjoitti:

        Aistien käyttämättä jättäminen veneillessä on tuurilla seilaamista. Fiksut purjehtivat miehistönsä kera itse eivätkä anna valtaa sähköisille laitteille. Kaikki kunnia kuitenkin yksin kilpaa valtamerillä kilpapurjehtiville, ilman sähköä ja autopilottia ei yksinpurjehdusta pitkään jaksa.

        Samaa mieltä, esimerkiksi sähkövalo on tyystin tarpeeton puhumattakaan radioista tai tutkista. Tosimies ei merta kumarra vaan pistää sen ruotuun lihasvoimalla. Jos plotteri ei näytä samaa kuin aistit, plotteri on väärässä.

        Sitä paitsi kaikista sähkölaitteista tulee sähkösäteilyä, joka pehmittää pään. Samaa säteilyä tulee myös painetuista kartoista ja fosforoidusta kompassineulasta, mutta merkittävästi vähemmän.


      • ghkop4
        2-3 kirjoitti:

        Ei myöskään tarvitse veneillä laivareiteillä vaan laivareitin oikeassa reunassa, etenkin tallinan lahdella.

        Tallinnanlahden huvivenereitti on lahden itäreunassa, ei missään oikeassa reunassa.


      • 2-3
        ghkop4 kirjoitti:

        Tallinnanlahden huvivenereitti on lahden itäreunassa, ei missään oikeassa reunassa.

        Saa Keskimadal styyrpuuriin eli perästä katsoen oikealle lähietäisyydelle jätettynä lähestyä Tallinaa. Vasemmalle jää laivaväylä, joten olet laivareitin oikeassa reunassa.


      • rr2rfrf
        väistää varmaan kirjoitti:

        ja sit sä heräsit

        Meriteiden säänöt määrävät nopeat laivat väistämään yhteentörmäyksien estämiseksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      297
      2658
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      99
      2085
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      79
      1613
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      164
      1459
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1298
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1205
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1076
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1020
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      911
    Aihe