Asumislisä kaverin kanssa asuessa

0piskelija

Esimerkkitapaus: Olen 19-vuotias ja ensi syksynä aloittamassa opinnot AMK:ssa ja muutan toiseen kaupunkiin. Kaupunkiin muuttaa myös kaverini, ja päätämme vuokrakustannuksien minimoimiseksi muuttaa samaan kaksioon asumaan, jonka vuokra ja sähkö ovat yhteensä 600 euroa. Kaverini on 18-vuotias ja opiskelee vielä lukion viimeistä vuotta, ja vanhempiensa tulojen vuoksi ei ole oikeutettu opintotukeen. Vaikuttaako omaan asumislisääni se, että asuisin kaverini kanssa? Eli saisinko täyttä asumislisää Kelalta (se vähän reilut 200 euroa)?

Kiitokset jo etukäteen jos joku sai selvää tekstini ideasta ja osaisi vastata! Vaivannut asia jokseenkin

3

147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • emmeliine

Sun kaverin tilanne ei vaikuta sun asumislisään, mutta teidän pitää tehdä ERILLISET VUOKRASOPIMUKSET!

• 0piskelija

Okei, näin ajattelinkin. Mutta jos vuokramme olisi esimerkiksi 600 euroa, niin saisinko itse silti täyden asumislisän vaikka maksaisimme vuokran puoliksi?

• 2455
        0piskelija kirjoitti:

Okei, näin ajattelinkin. Mutta jos vuokramme olisi esimerkiksi 600 euroa, niin saisinko itse silti täyden asumislisän vaikka maksaisimme vuokran puoliksi?

Ei tarvitse tehdä erillisiä vuokrasopimuksia, vaikka se toki vuokralaisen kannalta joissakin tilanteissa parempi vaihtoehto onkin. Saat maksimi asumislisän niin kauan kun vuokra ylittää 252€.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      321
      7635
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1856
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1392
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1261
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      57
      1186
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe