!!! Lymfosyyttinen/mikroskooppinen koliitti

Lymf

Kertokaa kokemuksistanne te, jotka sairastatte tätä tautia. Katsokaa myös 'Milloin lääkäriin' linkki (http://keskustelu.suomi24.fi/node/1018532).

41

15964

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marsi1

      Vieläkö aihe kiinnostaa? Itselläni vaiva alkoi tämän vuoden tammikuussa. Tuosta toisesta keskustelusta luin että monille auttoi imodium, minulla ei mitään vaikutusta. Kaikki kokeet tehtiin, eikä löytynyt mitään. Tähystyksessä löydettiin mikroskooppinen lymfosyyttikoliitti. Kolme kuukautta söin Entocort lääkettä, ripuli hävisi, mutta kun kuuri loppui se alkoi taas. Nyt odotan lääkäriltä tietoa miten jatketaan. Onkohan kukaan löytänyt apua homeopatiasta?

      • Anonyymi

        Minä löysi avun reseptilääke Questran 4 mg jauhe sekoitetaan kylmää veteen.Ripuloin 3kk kun sain lääkkeen ,loppu kuin seinään. MINULLE RIITTI 1 PUSSI iltaisin.Käytin lähes 2kk ja lopetin.Nyt joulukuussa alkoi uudelleen ja ei muuta kun questran käyttöön.Nyt meinaan jatkuvasti käyttää.


    • lymfosyyttinen

      Tästä ei kyllä paljon löydy juttua, olis kyllä kiva kuulla muiden kokemuksia. Itse nyt vuoden kamppaillut pahojen vatsavaivojen kanssa, painoa tippunut pelkästään sen takia pian 15 kiloa. Kesän ja syksyn juoksin lääkärissä, verikokeita otettiin ym eikä mitään näkynyt missään. Pahimpina aikoina juoksin vessassa 20-30 kertaa päivässä ja maha oli löysällä 9kk putkeen koko ajan. Heräsin öisinkin vessaan eikä kotoa voinut paljoa poistua. Itsellä liittynyt tähän myös pahoinvointia ja oksentelua. Vuoden lopussa laittoivat viimein tähystykseen yliopiston terveydenhuollon kautta, lääkäri ihmetteli miksei oltu jo aiemmin laitettu tk:n kautta. Tässä vaiheessa olin fyysisesti niin huonossa kunnossa että 1km kävely hengästytti. Tähystyksissä kaikki näytti normaalilta mutta koepaloista näkyi selkeästi lymfosyyttinen koliitti. Tähän asti menty miltei lääkkeittä, syön visibliniä päivittäin ja se on nyt parissa kuukaudessa hieman helpottanut mutta ei kokonaan. Imodiumia otan joskus pahimpaan hätään mutta ei sillä paljoa vaikutusta ole. Painon tippuminen ei oo pysähtynyt vieläkään, toukokuun lopussa seuraava lekuriaika ja varmaan sitten katsellaan lääkitykset jos ei oo helpottanut... mutta joo siis aika rankkoja aikoja ollut itsellä viimeinen vuosi, sitä meinas henkisestikin jo romahtaa kun oli niin huonossa kondiksessa. Toivoisin että painon tippumisen sais jo pysymään ettei ala mennä alipainon puolelle jo. Pahin kuitenkin helpottanut jo, kesällä ja syksyllä sitä oli niin pahoissa kivuissa välillä että saatoin maata päiviä sängyn pohjalla / juosta vessassa ja oksentaa ja itkeä. Stressitaso pakko yrittää pitää matalalla koska vaikuttaa heti mahaan joten koulun järjestelyn sen mukaan etten stressaa liikaa..

      Olis tosiaan kiva kuulla muiltakin juttua, ilmeisesti ei kauhean yleinen sairaus ole. Itsellä ei ole ollut ruokavaliomuutoksista apua, vähän välttelen esim liikaa chilin käyttöä koska vetää välillä mahan sekaisin ja kipuiseksi. Laktoositonta olen käyttänyt jo muutenkin lapsesta asti joten normaalia maitoa ei voi. Onko muilla auttanut ruokavalio tai muut elämänmuutokset?

      • Ripuliton

        Mulla myös lymfosyyttikoliitti ja siihen Entocort sekä Visiblin. Suolistoni ei kestä kotimaisia viljoja, joten olen gluteiinittomalla dieetillä. Ja ripulia ei ole, nyt pitkään ollut ummetusta ja siihenkin lääkkeitä.


    • mullamyös

      Mulla todettiin noin pari vuotta sitten tähystyksessä. Ei löydä paljon tietoa. Ripulilääke ns. eka hoito. Ei auttanut, vaikka söin vuoden. Kortisonikuuri seuraava vaihtoehto, tämäkään ei auttanut. Pahinta on se vessaralli, kun pitäisi liikkuakin. Paskat housussa ei ole kiva, mutta välillä ehtii tulla, kun on niin vetenä. Itse olen muuttanut ruokavaliota kokonaan maidottomaksi ja viljattomaksi. On rauhoittanut suolta parhaiten. Maitoproteiiniallergia on eri kuin laktoosi-intoleranssi ja samoin vilja-allergia eri kuin keliakikko.

      Onko teillä ruoan läpikulku nopea? Mulla on aamupainoitteinen ripulointi enimmäkseen, mutta hankalina päivinä tule koko päivän. Miten imeytyminen ja ruoan sulaminen? Onko puutostiloja. Itse en ole, ankarasta ripuloinnista huolimatta, kuivunut. Mutta johtunnee siitä, että juon paljon vettä ja imeytän suolakidettä sussa.

    • Minulla todettiin lymfosyyttinen koliitti viime vuonna. Hoitona on kortisonilääke Entocort 3 mg jota syön kuureina 1-3kk putkeen. Lääke vaikuttaa vielä kuurin jälkeen n. 4-6kk. Tautiin sairastuin vahvan kipulääkityksen jälkeen ja ilmeni myös että se on saattanut periytyä isoisältä, myös äitini sairastaa samaa tautia mutta lievempänä "mikroskooppisena koliittina". Parannuskeinoa ei ole mutta useimmiten tauti loppuu itsestään joko yhden hoidon jälkeen tai sitten vuosien kuluttua. Parantumista voi itse edesauttaa ruokavaliolla. Nämä ärsyttävät suolistoa ja ovat yksilöllisiä: maitoproteiini (kaikki maitotuotteet, myös laktoosittomat), kofeiini, ibuprofeeni (esim. burana),aspirin,alkoholi,viljat,sitrushedelmät. liian rasvainen ruokavalio jne. Itse olen siirtynyt ruokavaliossa soijamaito tuotteisiin, lopettanut alkoholin,sitrushedelmien ja särkylääkkeiden käytön. Kahvi pitäisi seuraavaksi lopettaa mutta se on vielä vähän kesken ;-) . Särkylääkkeistä Ketorin 25mg ainut jota sallin itselleni jos on aivan kauhea pääkipu. Eräs tuttavani (erikoissairaanhoitaja) suositteli Ketorinia koska se on ainut joka ei ärsytä paksusuolta, mutta on aika mietoa ja vaikutus aika lyhyt. Lääkehoitokoliittiin valittiin testaamalla: ensiksi antibiootilla ja sitten kortisonilla joka onneksi tehoaa. Kolmas ja viimeinen vaihtoehto on solusalpaaja jota en missään nimessä halua. Tällä hetkellä menossa jo toinen kortisoni kuuri ja jo nyt alkaa kortisoni aiheuttamaan muita vaivoja. Päänsärkyä,lihaskipua ja unettomuutta. Mutta pahin on suun tulehtuminen (kielessä haavoja,rakkuloita ja ien tulehdusta) Lääkäri ei pysty auttamaan koska se vaatisi lääkekuurin lopettamista ja sitä en voi vielä tehdä joten nyt olen etsimässä vaihtoehtohoitoa päästäkseni kortisonista eroon. Erilaisista hoidoista löytyy vähän tietoa tällaisesta lääketieteellisestä aikakauslehdesta: http://duodecimlehti.fi. Googlaamalla taudin nimen, hakutuloksista pitäisi löytyä tarkka sivusto duodecim lehdestä. Jos joku on löytänyt vaihtoehtoisen hoidon taudille niin olen kiinnostunut kuulemaan niistä lisää!!!

    • ripuli38v

      Minä olen sairastanut myös jo monta, diaknoosista nyt 1v. 7vuotta olen kärsinyt ripulista (6krt) päivässä, nylyisin aamupainotteista. Entrocort kuurin söin 3kk, vähän auttoi, ripulia vain 2krt pvä. Mutta edelleen vetistä, kiinteää kakkaa ei ole tullut 7v, mitäköhän tämä tekee suolistolle.. Imodiumia suositeltu pahimman yli ja se on aikaisemmin aina reissuilla auttanutkin, menee maha vaan tukkoon, että on sitten työn ja tuskan takana saada ulos :) Pitäskin taas käydä hakemassa paketti kun aamulla ensimmäiseksi saa juosta vessaan, ettei tule housuun. Nyt olen ollut kotona niin ei niin väliä vaikka onkin löysällä, aivan kauhistuttaa mennä töihin..
      Ruokavaliota en ole muuttanut. Olen huomannut että kahvi taitaa olla pahin mikä vaikuttaa vatsaani, joten kai sen lopetus olisi seraava askel. Olin vuosia laktoosittomalla, mutta se ei ainakaan vaikuttanut eikä ehkä vähän viljaton on auttanut. Ja ulkomailla jostain syystä mahani voi aina paremmin, mutta juon myös kahvia siellä vähemmän..

    • mullamyös

      nostan

    • vessahiiri

      Lymfosyyttisen koliitin dg:stä pari vuotta aikaa. 10 vuotta kärsin ennen kuin asia selvisi. Entocort auttaa kun käyttää niitä. 2-3 kk , mutta vaivat palaa kk:n päästä lopettamisesta. Asacol 600 mg x 4 auttaa niin että selviän 5-7 vessakäynnillä per aamu. .. Teollisesti valmistetut ruoat pahentaa oireita.

    • sitäsamaa

      Täällä samaa ongelmaa, ripulia jatkunut 2 v ja 4 kk. Ensin ripulilääkkeitä, joista ei mitään apua, sitten tutkimuksiin 9 kk ripuloinnin jälkeen ja todettiin mikroskooppinen koliikki. Seuraavana kokeiltiin Siblin rakeita, sitten Qustran nimistä pulveria. Kun näistä ei ollut apua, niin jälkeen lääkkeeksi tuli Entocort, jota olen syönyt 9 kk. Ensin 3 kk kolmesti päivässä ja nyt kahdesti päivässä. Entocort on vähän helpottanut elämää, eli ripulointi on vähentynyt huomattavasti (eli, ei tarvitse yöllä käydä vessassa ja aamulla voi syödä, ennen vessaan menoa), mutta kun hätä yllättää, niin sitten on kiire ja uloste on välillä "vettä" - välillä vähän kiinteämpää. Wc-pytyn siivoamista riittää!! Aamupalan jälkeen täytyy odottaa puolituntia rauhassa, koska hätä alkaa ja sitten odotella seuraavaa kertaa, joskus se tulee, muuta ei aina. Onneksi olen työtön, se helpottaa elämää ja voi odotella vessan lähettyvillä rauhassa. Päivät menevät lääkityksen avulla yleensä ilman ongelmia, mutta on tämä yhtä helvettiä.
      Oireita pahentavat esim. rasvainen ruoka, lohi, kananmuna, appelsiinimehu ja pähkinät.
      Olen siirtynyt gluteenittomaan ruokavalioon ja vähentänyt maitotuotteiden syöntiä, mutta eipä paljon ole auttanut.
      Paino on pudonnut 10 kg ja usein aamulla herätessä olo on todella huono.

    • Oululainen

      Tässä odotellaan toukokuussa tehdyn kolonoskopian koepalojen tuloksia julkiselta. Ehdin käydä yksityisellä gastroenterologilla ja hän kertoi mikroskooppisen koliitin mahdollisuudesta (yhteisnimitys lymfosyyttiselle- ja kollageenikoliitille). Ripuli on ollut pitkään ja vaihdellut räjähtävästä vesiripulista kaurapuuro-koostumukseen. Toisinaan vain aamuisin, toisinaan monta kertaa päivässä ja silloin öisinkin. Kuivahtanut en ole eikä se ole tyypillistä mikroskooppisessa koliitissa luotettavien sivujen mukaan. Kolonoskopian tyhjennyksen jälkeen kalium kävi hieman matalalla, mutta nousi kaliumvalmisteella parissa viikossa. Maitotuotteet, kahvi, alkoholi, tulehduskipulääkkeet ja jokunen muu lääke tosiaan voi ärsyttää mikroskooppista koliittia pahenemaan. Itse olen jo lopettanut maitotuotteiden käytön kahteen kertaan, kun aina kun aloitan varovasti maitotuotteet uudelleen ripulini pahenee. Eikä minulla ole jokunen vuosi sitten (jolloin ripuli ei vaivannut vielä) tutkitusti laktoosi-intoleranssia eikä maitoallergiaa. Ei myöskään allergioita viljoihin, mausteisiin ja moniin muihin asioihin jotka nyt ärsyttävät. Koostan ruokavalioni tällä hetkellä 100 % kaurarieskasta, kaurapuurosta, riisikakuista, maidottomasta Keijusta (se laktoositon on myös tässä valmisteessa täysin maidoton), rypsi- ja oliiviöljyistä ruoan sekaan sotkettuna, keitetystä perunasta ja porkkanasta, raaoista kurkusta ja kesäkurpitsasta kuorittuna, marjoista keitettynä keitoksi-kiisseliksi (vain ripaus sokeria kuorettumisen estämiseksi, sokeri pahentaa oireita) ja lisään tähän kaurakuitua, kunnon broileri- tai kalkkunaleikkeestä, naudan paistijauhelihasta, broilerin jauhelihasta, kauramaidosta, kaurakermasta, pienistä määristä suolaa, sokeria, sitruunamehua, vasikanfondia pullosta. Siihen vettä juotavaksi tai sitten värjättyä vettä eli todella laihaa kunnollista perus mustaherukkamehua. Siinäpä laiha ja aluksi mauton ruokavalioni melkein tällä hetkellä onkin, mutta olen saanut jopa lähes kiinteitä jätöksiä jo aikaan. Odotan silti, että vaiva saisi nimen ja lääkkeet ja saisin laajennettua ruokavaliotani takaisin kunnon kulinaristin ruokailutottumuksia kohti. D-vitamiinia (täysin maustamaton ja makeuttamaton apteekin oma) syön päivittäin ja satunnaisesti pari kertaa viikossa nyt ruokavalion kapeuden vuoksi monivitamiinin ja kalsiumin mahdollisimman yksinkertaisina valmisteina eli ei mitään xylitoleja ja makeuttajia ja aromeita, koska muuten olen taas itkun kanssa vessassa. Ja kofeiinia ja alkoholia en ole käyttänyt ollenkaan. Hiilihapotetut asiat myös huonoja. Käytännössä katsoen tiukka FODMAP-ruokavalio omalla mitkä aineet ärsyttää lisällä. Ja perus vatsalääke arsenaalithan on kokeiltu jo. Visiblin teki allergiaa, mutta aloin työntää kaurakuitua kiisseleihin, puuroon, muussiin, jauhelihapihveihin jne. On auttanut. Ja saa nuistakin asioista jo ihan lähes maukasta syötävää, kun risteyttää niitä keskenään. Turhauttaa kyllä ja yli tunnin reissuilla on aina omat eväät minikylmälaukussa ja ripulilääke mukana. Syön 5-7 kertaa päivässä ja maksimi väli on 3 h paitsi yöllä unien verran. Tyhjä vatsa on ihan yhtä huono kuin liian täysi, vähemmän ja useasti ja vitamiinit ruoan perään runsaalla nesteellä. Myös riehumaton liikunta päivittäin, kävely tai kuntopyörä hengästymättä käsiä heilutellen auttaa vatsavaivoihin vähän ja oon niin rikki tunteeseen vähän. Toivottavasti kaikilla meillä löytyisi helpottava keino krooniseen ripuliin. On tämä aika eristävä vaiva.

      • Anonyymi

        Kiitos hyvästä ja asiallisesta kirjoituksesta. Tässä pohdin siirtyisinkö kanssasi samalle linjalle, kun olen vuosia potenut, tosin välissä olevien hyvien jaksojen kanssa.
        70-v kohtalotoveri.


    • p_A_

      Minulla kans ollu viimeset kymmenen vuotta sillain ettei kiinteää ulostetta ole näkynyt ja ruokavalion muutos on kyllä hillinnyt mutta mikäs nytten on kun yhtä äkkiä huomasin että vessassa ravaamisen tarve hävinny puolella ja tuskaa saada mitään ulos ja jos tulee niin nauhamaisena. Maha ei siis enää tyhjene ja maha turvonnu. Mitään en ole muuttanut tavoissabi tai ruuassa. Koskaan ei ole hyvä :D sitä kun tottu 4-6 kertaa käymään vessassa eritoten aamusin ja nyt: hyvä jos kerran...

    • Anspa

      Itselläni todettiin pari vuotta sitten lymfosyyttikoliitti, johon sain Entocort-kuurin. Vaivat katosivat mutta ripuli palasi heti kuurin jälkeen. Sain uuden kuurin ja sama homma toistui. Lääkäri suositteli myös Vi-sibliniä. Nyt, parin vuoden jälkeen vatsa on pääosin erinomaisessa kunnossa! Mikä auttoi? No, kokeilemalla löysin itselleni sopivan ruokavalion. Siihen eivät kuulu alkoholi,kahvi, liian suuret annokset, rasvainen tai liian sokerinen ruoka (herkut!) eikä gluteeni (keliakiaa tai vilja-allergiaa ei ole). Lisäksi syön tuota vi-sibliniä aamuin illoin yhden mitallisen edelleen parantamaan vatsan toimintaa. Avain mun kohdalla on ollut kuitenkin terveellinen perusruoka. Silloin tällöin voi herkutella, mutta vain pieniä määriä kerrallaan. Muuten on maha taas kuralla. Kesällä näin kävi, eikä vatsan toiminta tuntunut parantuvan millään, mutta lopulta L-glutamiinikapselit ja terveellinen ruokavalio auttoivat.

    • Kiikki59

      Onko teillä kellään tutkittu enempää koliitin aiheuttajaa? Usein se on liitännäissairautena johonkin autoimmuunitautiin, kuten nivelreuma. Minulla tutkimukset menossa.

    • helpottunut

      Minulla todettiin vuoden ripuloinnin jälkeen alkuvuodesta lymfosytäärinen mikrokoliitti. Välillä ripulia tuli niinkuin olisi vesihanan aukaissut, ja tätä 4-5 kertaa alle puolen tunnin. Lopussa tuli verta reippaasti mukana, niin rajusti pumppasi (ei ole peräpukamien syy, tämä on tutkittu). Käy siinä sitten töissä. Pahimmat provoisoijat olivat särkylääkkeet, voimakkaat mausteet, teollinen ruoka ja herra ties mikä. Mieli oli todella matalalla, kun ei uskaltanut 50 metriä kauemmaksi vessasta. Diagnoosi oli helpotus. Aloitin Vi-Siblinillä, se helpotti jonkin verran, mutta ei poistanut akuuttia vessahätää. Nyt otan aamulla yhden mitan Vi-sibliniä ja päivällä ennen lounasta pussin Questrania. Välillä tulee vielä pientä vääntöä vatsaan, mutta pystyn pidättämään, koska uloste on ihan normikiinteää. Polttava tunne ei ole kyllä mahasta hävinnyt, joten saa nähdä, pitääkö tässä tuo kortisoni vielä aloittaa.

    • Kukkakiika

      Hei olen itsekkin kärsinyt 8 kk ripulista ja vatsakivuista vaivat on ollu todella ikäviä yritän kuitenkin töissä olla. Käytin imodeumia ja maitohappobakteereja pahempiin oireisiini. Sitten kun kaikki tuntui toivottomalta löysin Forveverin Bee propolis ravintolisän otin vain yhden pillerin päivässä ja olen selvinnyt pahemmilta oireilta thän asti menen kohta tähystykseen. Kaikille kärsiville toivoa parempaan.

      • Eijaksa

        Kukkakiika.. miten tähystys meni? Vuoden ripuloinut. Viikko sitten tähystettiin. Odotan tuloksia. Raskasta tälläisen vaivan kanssa elää. Ruokavaliossa olen kokeillut kaiken mahdollisen. Vihannesten pois jättö hieman helpotti. 8 wc kerrasta väheni 4krt.


    • helpottunut

      Nyt on reilu vuosi diagnoosista. Söin kutakuinkin vuoden Questrania puolikkaan tai yhden pussin päivässä, ja se polttava tunne ja vihreät ripuliryöpyt ovat pois, ihanaa! Huomasin omalta kohdaltani, että Questran tehoaa parhaiten aamupäivästä otettuna. Tällä hetkellä pärjään niin, että otan normaalisti Vi-Sibliniä yhden pussin aamulla. Jos tiedän, että vessaan on vaikea päästä lounaan jälkeen, otan Imodiumin aamupäivästä. Imodiumista tulee kuitenkin se olo, että maha kuplii, mutta on jotenkin lamaantunut. Questrania otan pari pussia viikossa, tällöin en Vi-Sibliniä tai Imodiumia (tai joskus niitäkin, jos olo on vaatinut - silti ei ole ummetus ollut pelkona). Tässä seurannassa olen oppinut sen, että lounaalla ei voi syödä kuin minimaalisesti (esim. 2 dl sosekeittoa), muuten tulee ongelmia. Samoin raakojen vihannesten ja salaattien syönti aiheuttaa ripulin välittömästi lounasaikaan. Illalla tätä ongelmaa ei jostakin syystä ole.

      Toivotan kaikille kanssakärsijöille tsemppiä! Lääkkeisiin epäilevästi suhtautuville voin lohdutukseksi sanoa, että Vi-Siblin on ihan jotakin siemenjauhetta. Sekä Questranin että Vi-Siblinin voi sekoittaa puuroon tai muuhun nestemäiseen. Kyllä ne siinä uppoavat, koska vaihtoehto on niin huono.

    • Mikrok

      Minulla diagnosoitiin lymfosyyttinen koliitti 2012 eikä sen jälkeen ole juuri ollut taukoja ripulissa, hieman rauhallisempaa kyllä. Välillä ripuli silti yltyy täysin nestemäiseksi ja alkaa tulla verilimaa, mutta nyt osaan hoitaa sitä ajoissa. Ensilääke oli Entocort joka aluksi auttoikin, mutta sitten ilmeni että se altistaa mikrobiripuleille, jotka vaativat aina antibioottikuurin. Muitakin tulehduksia tuli pitkien Entocort-kuurien jälkeen. Kierteen katkaisemiseksi lopetin Entocortin ja olen koettanut sinnitellä loperamidilla, Iocidin-luontaistuotteella (kannattaa kokeilla! tehosi varsinkin alussa tosi hyvin) ja pienillä ruokavaliomuutoksilla. Mutta rankkaa se on ja työ kärsii. Minulla ripuliin liittyy aina pientä kuumetta joka vie myös voimia. Joku tehokas lääke olisi keksittävä. Olen muuten huomannut Ciprofloxacin-antibiootin (muista syistä) auttavan ripuliinkin, mutta vaikutus häviää pian kuurin jälkeen.

      Minulla liittännäissairautena spondyloartriopatia ja muita autoimmuunisairauksia. Olen myös HLA-B27-geenin kantaja joka suhteellisen yleinen suomalaisilla (ehkä 10%:lla) ja altistaa monille autoimmuunisairauksille. Mitenkä te muut?

      Kiintoisaa että muutkin ovat havainneet sokerin pahentavan. Sitä ei yleensä mainita missään ruokavalio-ohjeissa ja mietin jo, onko koliitin seurana vaikka suolistohiivaa. Kahvi tosiaan pahentaa ja kaikki bakteerialtistukset (kuorimattomat tuoreet hedelmät ja vihannekset). Ruisleipää en juuri uskalla syödä, mutta vehnä tuntuu menevän (ehkä kaura olisi vielä parempi mutta alan olla kyllästynyt siihen). Banaanit ja mustikkakeitto ovat helppoa ruokaa ja jos kahvia pitää saada, suosittelen pikakahvia, on ystävällisempää.

    • Riikka50

      Mulla alkoi tämä vessaralli viime syyskuun lopussa, ja on tutkittu ja kuvattu ja päädyttiin tähän koliittiin. Precosa eikä Imodeum auttaneet, nyt aloitin Entocort-kuurin. Pahimmillaan juoksin vessassa 9 kertaa/vrk, nyt menee n. 4 kerralla/vrk. Kerran on tullut huonot housuun, tuli niin räjähtämällä. Onneksi olen eläkkeellä, että voi mennä milloin haluaa tai olla menemättä. Ja kun menen, laitan pyyheliinan housuihin ja katson esim. kauppakeskuksessa ensimmäiseksi missä on vessa. Mutta kyllä tämä rajoittaa tosi ikävästi elämää.

    • Likkoujen

      Täällä kärsitty ripulista 10 vuotta. Tällä viikolla selvisi että sairastan tätä lymfosyytti koliittia. Ruokavalioon oon nyt lisännyt vihanneksia, marjoja ja hedelmiä. Toivotaan että vähän vatsa rauhoittuu. Tosi vähän löytyy netistä tietoa enkä ollut ikinä kuullutkaan koko sairaudesta mitään. Olis kiva kuulla myös muiden kokemuksia.

    • Vaivansakullakin

      Kokeilkaa cortiment kortisonia.vaikuttaa vasta paksusuolessa.todella hyvä lääke tähän vaivaan!

    • vessaharja

      Minulla ripuli alkoi helmikuussa 2018 muutaman antibiootti/penisilliini kuurin jälkeen. Vessassa toistakymmentä kertaa päivässä. Alkukesästä tähystys ja lymfosyyttinen mikroskooppinen koliitti löytyi. Imodium ei sopinut ollenkaan - olin kuin kaasupallo ja Precosa oli yhtä tyhjän kanssa.

      Yleislääkäri määräsi 3 kk:n Entocort kuurin. En kuitenkaan vaikean sydänvikani ja siihen liittyvien useiden lääkitysten vuoksi voi mielellään käyttää kortisoneja pitkinä kuureina. Löysin sattumalta erään vatsaklinikasta kertovan (ulkom. dokumentti) ohjelman kautta lääkevalmisteen, joka Suomessa on apteekissa nimellä Alflorex. Sen kardiologinikin hyväksyi, koska koostuu vain yhdestä Bifidobacterium infantis kanta 35624:stä. Auttoi jo parissa viikossa, mutta söin pari kuukautta. Nyt ripuli poissa. Ruokavaliomuutoksia en isommin tehnyt. Yksi purkki 30 kpl riittää kuukaudeksi eikä hintakaan mikään hurja ole.

      Kannattaa kokeilla - ei aiheuta sivuvaikutuksia kuten kortisoni!

    • Reettis14

      Minulla ripuli kesti reilu 15 vuotta, ennen tutkimuksia. Löydöksenä lymfosyytti koliitti. Entocort ensin kuurina, mutta oireet palasivat heti tämän jälkeen. Nyt Entocort jatkuvana ylläpitolääkitysenä 1 kapseli/vrk. Hoito jatkunut reilu 3 vuotta eikä oireita ole enää ollut. Kortisonista ei sivuvaikutuksia myöskään.

    • juuuh

      minulla oireet jatkuneet 2,5 vuotta, olen nyt vähän päälle 20-vuotias. diagnoosin sain vuoden oireilujen jälkeen. montaa lääkettä ollaan kokeiltu, ei vaikutusta. Pitää kokeilla tuota sokerin vähentämistä, olisi kiva saada tätä kontrolliin mieluummin ruokavaliolla kuin lääkkeillä. Vessassa käyn noin 10 kertaa päivässä, aamupainoitteisesti. Nyt tosin lääkäriin mentävä uudestaa, uloste muuttunut mustaksi parin viimekuun aikana... Kiusallinen vaiva, toivon todella että helpotusta löytyisi pian :)

      • Kevättalvi

        Hei Reettis 14, minulla sama vaiva, nyt lähes 3 v vaivannut tosi paljon. Diagnoosin sain jo v. 2011, mutta silloin oireet olivat todella vähäiset näihin päiviin verraten. Entocortia olen syönyt useamman kuurin, mutta heti lopetettua, oireet palaavat. Nyt minua kiinnostaakin tuo sinun 1 tabl/vrk jatkuvasti...minullakin oireet rauhoittuisi pelkällä yhdellä tabletilla, mutta yksikään lääkäri ei ole minulle tuota ehdottanut...eli voisinkohan omin päin alkaa moiselle kuurille myös. Jotenkin olen lääkäreitten puheista ymmärtänyt, että pitää syödä tämä "hevoskuuri" 3 tabl/2 vkoa, 2 tabl/3 vkoa ja sitten loput 3-4 vkoa 1 tabl ja sitten pitää taukoa. Tuntuu, että itse tietää jo enemmän tästä taudista kuin lääkärit. Sen verran on tullut tutkittua asiaa. Tuota Alflorexiä pitää myös kokeilla, kiitos vinkistä vessaharja. On tämä kyllä niin inhottava vaiva.


      • Anonyymi
        Kevättalvi kirjoitti:

        Hei Reettis 14, minulla sama vaiva, nyt lähes 3 v vaivannut tosi paljon. Diagnoosin sain jo v. 2011, mutta silloin oireet olivat todella vähäiset näihin päiviin verraten. Entocortia olen syönyt useamman kuurin, mutta heti lopetettua, oireet palaavat. Nyt minua kiinnostaakin tuo sinun 1 tabl/vrk jatkuvasti...minullakin oireet rauhoittuisi pelkällä yhdellä tabletilla, mutta yksikään lääkäri ei ole minulle tuota ehdottanut...eli voisinkohan omin päin alkaa moiselle kuurille myös. Jotenkin olen lääkäreitten puheista ymmärtänyt, että pitää syödä tämä "hevoskuuri" 3 tabl/2 vkoa, 2 tabl/3 vkoa ja sitten loput 3-4 vkoa 1 tabl ja sitten pitää taukoa. Tuntuu, että itse tietää jo enemmän tästä taudista kuin lääkärit. Sen verran on tullut tutkittua asiaa. Tuota Alflorexiä pitää myös kokeilla, kiitos vinkistä vessaharja. On tämä kyllä niin inhottava vaiva.

        Minulle juuri eilen nuori pätevän oloinen gastroenterologi suositteli enterocotia pienellä annoksella pitkäaikaisesti.


      • Anonyymi
        Kevättalvi kirjoitti:

        Hei Reettis 14, minulla sama vaiva, nyt lähes 3 v vaivannut tosi paljon. Diagnoosin sain jo v. 2011, mutta silloin oireet olivat todella vähäiset näihin päiviin verraten. Entocortia olen syönyt useamman kuurin, mutta heti lopetettua, oireet palaavat. Nyt minua kiinnostaakin tuo sinun 1 tabl/vrk jatkuvasti...minullakin oireet rauhoittuisi pelkällä yhdellä tabletilla, mutta yksikään lääkäri ei ole minulle tuota ehdottanut...eli voisinkohan omin päin alkaa moiselle kuurille myös. Jotenkin olen lääkäreitten puheista ymmärtänyt, että pitää syödä tämä "hevoskuuri" 3 tabl/2 vkoa, 2 tabl/3 vkoa ja sitten loput 3-4 vkoa 1 tabl ja sitten pitää taukoa. Tuntuu, että itse tietää jo enemmän tästä taudista kuin lääkärit. Sen verran on tullut tutkittua asiaa. Tuota Alflorexiä pitää myös kokeilla, kiitos vinkistä vessaharja. On tämä kyllä niin inhottava vaiva.

        Hei! Löysin palstan vasta nyt 2022, hyviä kirjoituksia, Minulla ollut lymfosyyttikoliitti nyt 10 vuotta,
        Aluksi söin myös Entocortia 3 mg aina pitkinä kuureina ja heti muutaman kuukauden jälkeen vaiva alkoi taas,
        Eräs vanha viisa sisätautilääkäri neuvoi syömään kuurin pahimpaan hätään 2 viikkoa 3 kpl- 2viikkoa 2kpl, 2 viikkoa 1kpl ja sitten 1 kpl joka toinen päivä, vähentäen siihen määrään, jolla tulos pysyy hyvänä.
        Pärjään usein n 3tabl/ viikko, siihen lisänä Visibli 1 krt/päivä ja Lopex tarvittaessa aamuisin varoiksi, kun lähtee johonkin.
        Lisänä saan B-12 vitamiinin pistoksena, koska se ei imeydy suolistossa. Myös muita tukivitamiineja käytän. Tällä neuvolla olen pärjännyt nyt monta vuotta melko hyvin.


    • Anonyymi

      Reilu vuosi sitten minun onnekseni koitui pissatulehdus. Sain siihen ensin 3 päivän kuurin ja kuurin toisena päivänä ripulointi loppui. Pissavaiva ei helpottanut, joten sain vielä useamman päivän kuurin perään. Sen jälkeen ripulointia ei ole ollut muutoin, kun jos oikein hermostun (2 kertaa tässä reilun vuoden aikana) . Viimeisen puolen vuoden ajan olen kärsinyt ummetuksesta. Jos joku olisi sen minulle kertonut puolitoista vuotta sitten monen monituisen vuoden rankan ripuloinnin jälkeen, en olisi uskonut. Maha vaivaa siis, mutta toiselta ääreltä. Ettei elämä olisi mennyt helpoksi, sain ripuloinnin loputtua "lahjaksi" kroonisen urtikarian, joka johti siihen, että olen ollut enemmän tai vähemmän erilaisia erittäin kutisevia patteja ja näppylöitä täynnä. Tämä on nyt lääkitysmuutosten vuoksi laantumassa, joten peukku pystyyn, josko tässä voisi suht normaalia elämää elää. Kaikille ripulin kanssa taiteileville kohtalotovereille toivotan jaksamista ja uskoa siihen, että jonakin päivänä tilanne voi olla toinen. Aiemmat kommenttini löytyvät nimimerkillä helpottunut, nyt en halua rekisteröityä.

      • Anonyymi

        Hei. Minulle tuli myös urtikaria joka oli kova ja ei vaan loppunut. Oman salapoliisityön tuloksena tajusin että minulla on vuotava suoli (ks Leaky gut syndrome). Aloin ottaa kuuriluontoisesti (2kk kerrallaan) L-glutamiini-aminohappojauhetta. Se vahvistaa suolen seinämää. Se on aminohappo joka eniten tunnetaan bodarien suosimana. Mutta ainakin ulkomailla ja Suomessa luontaislääkepuolella sitä käytetään juurikin suolistovaivoihin. Urtikaria hävisi parissa viikossa eikä ole tullut takaisin. L-glutamiinijsuhetta saa nettikaupoista. Hyvä merkki on mm Puhdas


    • Anonyymi

      Moi

      Itselläkin diagnosoitu lymfosyyttinen koliitti reilu pari vuotta sitten ja hoidettu Comrtimentilla. Aluksi helpotti oireita, mutta nyt tilanne taas pahentunut. Ongelma on, että näin keskisuuressa paikkakunnalla gastroenterologit ovat harvassa ja varsinkin kun suurin osa näyttä olevan erikoistuneet Chronin taudin tai IBD:n hoitoon.

      Onko hyviä vinkkejä nimenomaan lymfosyyttisen koliittiin erikoistuneista lääkäreistä?

      • Anonyymi

        Hei Kaikille,
        Minulla samanlainen ripulivaiva kuin useimmilla teistä. Se on jatkunut jo yli 10 v. Tähystykset on tehty, mutta mitään varmaa diagnoosia en saanut. Joku lääkäri kyllä nimitti sitä koliitiksi, mutta ei osannut sanoa kumpaa koliittia se olisi. Välillä minulla on terveitä jaksoja. Vaiva onkin aaltoileva, hyvät ja huonot jaksot vuorottelevat. Lääkkeeksi olen saanut vain Visibliniä. Erona teihin, minulla ei yleensä ole merkittävää vatsakipua. Itse olen hoitanut aina akuuttivaiheessa pienellä juotavalla aamujogurtilla (danone) ja - riisipuurolla!
        Onko kukaan havainnut, että riisipuuro sopivalla hetkellä helpottaa merkittävästi. Keitän puuron riisihiutaleista ja puoliksi maitoon. Syön hillon tai voin kanssa, jouluna maidon ja kanelin kanssa. Tämä ensimmäinen ahaa-elämys tuli yhtenä jouluna, kun olin kitunut vaivani kanssa useita viikkoja ja mietin miten perheenäitinä selviän kaikista jouluruuista huonovointisena, niin puolenpäivän riisipuuron jälkeen tulikin aivan terve olo, ja ripulointi taisi sillä kertaa loppua siihen.
        Eläkeläinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei Kaikille,
        Minulla samanlainen ripulivaiva kuin useimmilla teistä. Se on jatkunut jo yli 10 v. Tähystykset on tehty, mutta mitään varmaa diagnoosia en saanut. Joku lääkäri kyllä nimitti sitä koliitiksi, mutta ei osannut sanoa kumpaa koliittia se olisi. Välillä minulla on terveitä jaksoja. Vaiva onkin aaltoileva, hyvät ja huonot jaksot vuorottelevat. Lääkkeeksi olen saanut vain Visibliniä. Erona teihin, minulla ei yleensä ole merkittävää vatsakipua. Itse olen hoitanut aina akuuttivaiheessa pienellä juotavalla aamujogurtilla (danone) ja - riisipuurolla!
        Onko kukaan havainnut, että riisipuuro sopivalla hetkellä helpottaa merkittävästi. Keitän puuron riisihiutaleista ja puoliksi maitoon. Syön hillon tai voin kanssa, jouluna maidon ja kanelin kanssa. Tämä ensimmäinen ahaa-elämys tuli yhtenä jouluna, kun olin kitunut vaivani kanssa useita viikkoja ja mietin miten perheenäitinä selviän kaikista jouluruuista huonovointisena, niin puolenpäivän riisipuuron jälkeen tulikin aivan terve olo, ja ripulointi taisi sillä kertaa loppua siihen.
        Eläkeläinen

        Mulla on lymfosyyttinen koliitti. Ollut re missiossa siitä asti kun lopetin viljat ja gluteenin. Riisiä ja maissia ainoastaan pystyn syödä viljoista. Ruokavalioni on muutenkin vähä kuituinen. Syön lähinnä rasvatonta lihaa, juustoja, salaatteja ja hedelmiä. Voin hyvin. Entocortia kokeiltiin joskus ja jouduin siitä sairaalaan tiputukseen.


    • Anonyymi

      Apteekista käsikauppalääke Alflorex. Minulla auttoi pari vuotta sitten yksi purkillinen (1 kk kuuri). Lääkäri oli määrännyt muutaman kk:n kortisonit, joita en hakenut. Alussa ramppasin n 20 kertaa päivässä vessassa kurantamassa joskus vain muutaman tipan. Nykyään 3 kertaa on maksimi, koska suoli ei tyhjenny kerralla. vaiva kuitenkin vain aamuisin. Tähyttyksessä todettu ja diagnosoitu.

      • Anonyymi

        Mulla sama vaiva. Luin tämän ketjun juttuja ja kokeilin Alforexiä ja ostin myös L-glutamiinia. Nyt ollut viikon kuurilla ja tuloksia tuli melkein heti. Nokkosihottuma on jo sata kertaa parempi. En herää siihen joka yö. Samoin vessassakäynti rajoittuu aamuun. Nyt tuntuu, että elämä voittaa👍Kiitos kaikille


    • Anonyymi

      Marsa
      Ruokavalio auttaa lymfosyyttiseen koliittiin!
      Gluteeniton ja Fodmap ruokavalio sekä
      vähemmän kahvia.Lisää kuituja ,hapanmaitotuotteita ja maitohappobakteereita
      Olo paranee, kokemusta on.

    • Anonyymi

      Mikroskooppinen koliitti ollu vuoden verran omana riesana.vessassa käyntejä yötä päivää useita kertoja,välillä ei ees kerkee vessaan..voimat on poissa ja väsyttää vaan.nyt odotan labravastauksia ja alotan kortisooni kuurin.
      Miten työ muut pärjäätte työelämässä ja tuleeko paljon sairaslomaa jos oireet pahimmillaan?

    • Anonyymi

      2020 sairastuin koliittiin, joka tähystyksessä myös todettiin. Syynä pitkään jatkunut työstressi ja reumatausta. Kymmeniä kertoja juoksin vessassa per päivä. Se oli yhtä helvettiä. Kortisonia en ottanut, koska oli koronakriisi menossa ja lääkäri siitä varoitteli. Luin kaikki mahdolliset ohjeet joita kokeilin. Kunnes löysin artikkelin mantelin ja piparmintun rauhoittavasta vaikutuksesta vatsaan, samoin ostin Alforexiä. Söin manteleita päivittäin ja join piparminttuteetä. Lopen sokerin syönnin kaikussa muodoissa, joka siis pahentaa näitä tulehduksellusia vaivoja. Kauraleipää ja voita, ei muuta leivän päälle. Normiruoka, mutta enemmän kasviksia. Vatsa alkoi vähitellen rauhoittua ja ripulointi loppui. Nyt lähinnä aamulla juoksuttaa ruokailun jälkeen vessaan. Muuten ei ongelmia enää ole. Mantelit ovat mielestäni ehdottoman tärkeitä, sisältää hyvää rasvaa. Piparminttu rauhoittaa. Mutta toisille voi piparminttu aiheuttaa närästystä. Aflorex on hyvä lääke ja Visiblin ripulikausiin hyvä, koska vesiripulit loppuvat kun käyttää sitä. Stressata ei saa, rauhallinen liikunta on hyväksi, mutta hikitreeni ei sovi.

    • Anonyymi

      Lisään vielä, että saikkua oli pakko ottaa aluksi kuukausi, koska tilanne vei petin pohjalle. Onneksi työpaikka vaihtui ja pystyin työpaikalla juoksemaan rauhassa vessassa, kun oli oma vessa. Huono aika kesti puoli vuotta kunnes aloitin mantelikuurin ja jätin sokerin pois, mitään pullojuomia en ole juonut kolmeen vuoteen. Kahvia juon pari kuppia per päivä. Maito on laktoositonta, juon sitäkin hyvin vähän. Kortisonista on kuulema hetkellinen apu, tuttavani sitä söi eikä siitä apua ollut, koska vaiva alkoi heti kun kuuri loppui. Limakalvot täytyy saada kuntoon ja tulehdus kuriin. Hyvä on tutkituttaa ja otattaa näytepalat, näkee minkä laatuinen sairaus on kyseessä. Ei nosta tulehdusarvoja, joten siihen ei pidä luottaa. Tuttuni treenasi ja oli jatkuvasti menossa, se varmasti pahensi hänen sairauttaan, laihtui luuviuluksi. Pitää levähtää.

    • Anonyymi

      Up!

      Itsellä todettiin lymfosyyttinen koliitti äskettäin. Entocort kuurin sain, sitä nyt kohta kuukauden syönyt 9mg päivässä. Oireet vähän helpottaneet, mutta edelleen vaivaavat. Pelottaa, tuleeko enää aikaa, jolloin maha ei olisi jatkuvasti kipeä.

      Aiheesta löytyy todella vähän keskusteluja!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe