120S akseli

Akseli155

Vetolaitteeseen pääsee vettä öljyn sekaan, otin eilen akselin irti korjausvaihtoehtojen kartoittamiseksi. Kuva akselista: http://aijaa.com/Dlhd5n

Tuossa laakerin oikealla puolella on selkeästi stefan kuluttama ura, mutta ei kai tuo oikeanpuoleisin ura voi olla stefan syömä? Jos ei, niin onko tässä konstruktiossa nyt kaksi eri kokoista stefaa?

12

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä se on rikkinäisen stefan jauhama ura ja uusi stefa tuskin pitää kunnolla. Tiedä häntä voisiko joku koneistamo sorvata siivun pois ja sovittaa holkin korjaukseksi tilalle vai pitäiskö hankkia uusi akseli. Kysy koneistamosta.

      • Volvo saildrive myös

        Ihan saman näköinen akseli oli minunkin veneessä joitain vuosia sitten, moottorissa taisi olla noin 3500 tuntia. Vesi tunki vetolaitteeseen ja teki öljyn heti harmaaksi.

        Tammer Diesel korjasi akselin, täytti kolot, hioi ja päällysti (kai kromilla?), lopuksi kiillotti. On mielestäni selvästi sileämpi ja liukkaampi pinta kuin alkuperäisenä. Tarkkaa hintaa en enää muista, mutta mielikuva siitä on kohtuuhintainen.

        Tammer Diesel on Malmin lentokentän lähellä ennen Tattarisuota.


      • Volvo saildrive myös kirjoitti:

        Ihan saman näköinen akseli oli minunkin veneessä joitain vuosia sitten, moottorissa taisi olla noin 3500 tuntia. Vesi tunki vetolaitteeseen ja teki öljyn heti harmaaksi.

        Tammer Diesel korjasi akselin, täytti kolot, hioi ja päällysti (kai kromilla?), lopuksi kiillotti. On mielestäni selvästi sileämpi ja liukkaampi pinta kuin alkuperäisenä. Tarkkaa hintaa en enää muista, mutta mielikuva siitä on kohtuuhintainen.

        Tammer Diesel on Malmin lentokentän lähellä ennen Tattarisuota.

        Tuohon löytyisi varmaan halkaisijaltaan pari milliä pienempi stefa, niin voisi koneistamo vaan sorvata pois, hioa ja pinnoittaa. Saattaisi olla helpompi=edullisempi ratkaisu kuin kolon täyttäminen.


    • SW_27
    • Vaihda laakerit kans

      On sulla laakerissakin jo vikaa, eikä varmastikaan ole ainut viallinen laakeri tuossa vetolaitteessa.

      • Akseli155

        Onko noista rullalaakereiden pinnassa olevista naarmuista kotain käytännön haittaa? Vetolaitehan on täynnä öljyä kuitenkin. Jos siis saan akselin stefat tiiviiksi, ettei öljyn joukkoon pääse enää vettä.


      • 6+6
        Akseli155 kirjoitti:

        Onko noista rullalaakereiden pinnassa olevista naarmuista kotain käytännön haittaa? Vetolaitehan on täynnä öljyä kuitenkin. Jos siis saan akselin stefat tiiviiksi, ettei öljyn joukkoon pääse enää vettä.

        Kyllä niistä on haittaa. Laakerivaurio etenee tuosta tilanteesta helposti ja lopulta se syö hammaspyörät huonoon kuntoon.

        Laakerivälykset ja hammaskosketus pitää tietysti säätää kohdalleen kun laakerit vaihdetaan.


      • 6+6
        6+6 kirjoitti:

        Kyllä niistä on haittaa. Laakerivaurio etenee tuosta tilanteesta helposti ja lopulta se syö hammaspyörät huonoon kuntoon.

        Laakerivälykset ja hammaskosketus pitää tietysti säätää kohdalleen kun laakerit vaihdetaan.

        Ja näkyy niissä rullissa myös korroosiojälkiä. Miltä laakerin ulkokehä näyttää?


      • Volvo saildrive myös
        Akseli155 kirjoitti:

        Onko noista rullalaakereiden pinnassa olevista naarmuista kotain käytännön haittaa? Vetolaitehan on täynnä öljyä kuitenkin. Jos siis saan akselin stefat tiiviiksi, ettei öljyn joukkoon pääse enää vettä.

        Tuskin saat stefoja enää ihan tiiviiksi, vettä tulee menemään öljyn sekaan.
        Tilapäisen avun saat uusimalla stefat ja laittamalla stefojen kokoiset sopivan paksuiset prikat akselille siten, että Stefan huuli osuu akselilla hiukan uran ohi.


      • Akseli155
        Volvo saildrive myös kirjoitti:

        Tuskin saat stefoja enää ihan tiiviiksi, vettä tulee menemään öljyn sekaan.
        Tilapäisen avun saat uusimalla stefat ja laittamalla stefojen kokoiset sopivan paksuiset prikat akselille siten, että Stefan huuli osuu akselilla hiukan uran ohi.

        Kyllähän tuo tiiviiksi saadaan, kun käytetään oikeita ratkaisuja eli SKF:n Speedi-Sleeve -holkkeja urien kohdalla.

        Vaan jos rupean laakereitakin vaihtamaan, niin onko siinä hommassa jotain erikoisempaa?


      • Volvo saildrive myös
        Akseli155 kirjoitti:

        Kyllähän tuo tiiviiksi saadaan, kun käytetään oikeita ratkaisuja eli SKF:n Speedi-Sleeve -holkkeja urien kohdalla.

        Vaan jos rupean laakereitakin vaihtamaan, niin onko siinä hommassa jotain erikoisempaa?

        Juuri niin. Jotta systeemi saadaan tiiviiksi, akselille pitää tehdä jotain, sorvata pienemmäksi tai täyttää tai holkittaa.
        Samalla kannattaa vaihtaa ne laakerit, onnistuu kyllä kuumentamalla ne öljykattilassa ja ehkä myös jäähdyttämällä akseli pakasteessa


    • S120

      Muistaakseni omassakin 120S:ssä oli vastaavat urat. Itse uusin vain stefan ja vaihdatin ennen asennusta stefan jousen haponkestävään. Hyvin on pysynyt merivesi ulkopuolella kohta kymmenkunta vuotta. Mietin aikanaan itsekin myös akselin koneistusta, mutta päätin kokeilla riskilläkin pelkän stefan uusimista. Jälkikäteen käynyt mielessä, että onko nuo urat ylipäätään vanhojen stefojen syömiä? On se akseli kuitenkin sen verran kovaa tavaraa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      102
      4772
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3232
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2969
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1727
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1500
    6. 450 000 ulosotossa

      Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      107
      1322
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

      Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1039
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      106
      981
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

      halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      29
      973
    10. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

      En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      971
    Aihe