Vetolaitteeseen pääsee vettä öljyn sekaan, otin eilen akselin irti korjausvaihtoehtojen kartoittamiseksi. Kuva akselista: http://aijaa.com/Dlhd5n
Tuossa laakerin oikealla puolella on selkeästi stefan kuluttama ura, mutta ei kai tuo oikeanpuoleisin ura voi olla stefan syömä? Jos ei, niin onko tässä konstruktiossa nyt kaksi eri kokoista stefaa?
120S akseli
12
224
Vastaukset
Kyllä se on rikkinäisen stefan jauhama ura ja uusi stefa tuskin pitää kunnolla. Tiedä häntä voisiko joku koneistamo sorvata siivun pois ja sovittaa holkin korjaukseksi tilalle vai pitäiskö hankkia uusi akseli. Kysy koneistamosta.
- Volvo saildrive myös
Ihan saman näköinen akseli oli minunkin veneessä joitain vuosia sitten, moottorissa taisi olla noin 3500 tuntia. Vesi tunki vetolaitteeseen ja teki öljyn heti harmaaksi.
Tammer Diesel korjasi akselin, täytti kolot, hioi ja päällysti (kai kromilla?), lopuksi kiillotti. On mielestäni selvästi sileämpi ja liukkaampi pinta kuin alkuperäisenä. Tarkkaa hintaa en enää muista, mutta mielikuva siitä on kohtuuhintainen.
Tammer Diesel on Malmin lentokentän lähellä ennen Tattarisuota. Volvo saildrive myös kirjoitti:
Ihan saman näköinen akseli oli minunkin veneessä joitain vuosia sitten, moottorissa taisi olla noin 3500 tuntia. Vesi tunki vetolaitteeseen ja teki öljyn heti harmaaksi.
Tammer Diesel korjasi akselin, täytti kolot, hioi ja päällysti (kai kromilla?), lopuksi kiillotti. On mielestäni selvästi sileämpi ja liukkaampi pinta kuin alkuperäisenä. Tarkkaa hintaa en enää muista, mutta mielikuva siitä on kohtuuhintainen.
Tammer Diesel on Malmin lentokentän lähellä ennen Tattarisuota.Tuohon löytyisi varmaan halkaisijaltaan pari milliä pienempi stefa, niin voisi koneistamo vaan sorvata pois, hioa ja pinnoittaa. Saattaisi olla helpompi=edullisempi ratkaisu kuin kolon täyttäminen.
- SW_27
Luin jostain blogista että tällaista holkki ratkaisuakin oli käytetty onnistuneesti.
http://www.skf.com/binary/12-128020/11337_2 EN SKF Speedi-Sleeve_tcm_12-128020.pdf - Vaihda laakerit kans
On sulla laakerissakin jo vikaa, eikä varmastikaan ole ainut viallinen laakeri tuossa vetolaitteessa.
- Akseli155
Onko noista rullalaakereiden pinnassa olevista naarmuista kotain käytännön haittaa? Vetolaitehan on täynnä öljyä kuitenkin. Jos siis saan akselin stefat tiiviiksi, ettei öljyn joukkoon pääse enää vettä.
- 6+6
Akseli155 kirjoitti:
Onko noista rullalaakereiden pinnassa olevista naarmuista kotain käytännön haittaa? Vetolaitehan on täynnä öljyä kuitenkin. Jos siis saan akselin stefat tiiviiksi, ettei öljyn joukkoon pääse enää vettä.
Kyllä niistä on haittaa. Laakerivaurio etenee tuosta tilanteesta helposti ja lopulta se syö hammaspyörät huonoon kuntoon.
Laakerivälykset ja hammaskosketus pitää tietysti säätää kohdalleen kun laakerit vaihdetaan. - 6+6
6+6 kirjoitti:
Kyllä niistä on haittaa. Laakerivaurio etenee tuosta tilanteesta helposti ja lopulta se syö hammaspyörät huonoon kuntoon.
Laakerivälykset ja hammaskosketus pitää tietysti säätää kohdalleen kun laakerit vaihdetaan.Ja näkyy niissä rullissa myös korroosiojälkiä. Miltä laakerin ulkokehä näyttää?
- Volvo saildrive myös
Akseli155 kirjoitti:
Onko noista rullalaakereiden pinnassa olevista naarmuista kotain käytännön haittaa? Vetolaitehan on täynnä öljyä kuitenkin. Jos siis saan akselin stefat tiiviiksi, ettei öljyn joukkoon pääse enää vettä.
Tuskin saat stefoja enää ihan tiiviiksi, vettä tulee menemään öljyn sekaan.
Tilapäisen avun saat uusimalla stefat ja laittamalla stefojen kokoiset sopivan paksuiset prikat akselille siten, että Stefan huuli osuu akselilla hiukan uran ohi. - Akseli155
Volvo saildrive myös kirjoitti:
Tuskin saat stefoja enää ihan tiiviiksi, vettä tulee menemään öljyn sekaan.
Tilapäisen avun saat uusimalla stefat ja laittamalla stefojen kokoiset sopivan paksuiset prikat akselille siten, että Stefan huuli osuu akselilla hiukan uran ohi.Kyllähän tuo tiiviiksi saadaan, kun käytetään oikeita ratkaisuja eli SKF:n Speedi-Sleeve -holkkeja urien kohdalla.
Vaan jos rupean laakereitakin vaihtamaan, niin onko siinä hommassa jotain erikoisempaa? - Volvo saildrive myös
Akseli155 kirjoitti:
Kyllähän tuo tiiviiksi saadaan, kun käytetään oikeita ratkaisuja eli SKF:n Speedi-Sleeve -holkkeja urien kohdalla.
Vaan jos rupean laakereitakin vaihtamaan, niin onko siinä hommassa jotain erikoisempaa?Juuri niin. Jotta systeemi saadaan tiiviiksi, akselille pitää tehdä jotain, sorvata pienemmäksi tai täyttää tai holkittaa.
Samalla kannattaa vaihtaa ne laakerit, onnistuu kyllä kuumentamalla ne öljykattilassa ja ehkä myös jäähdyttämällä akseli pakasteessa
- S120
Muistaakseni omassakin 120S:ssä oli vastaavat urat. Itse uusin vain stefan ja vaihdatin ennen asennusta stefan jousen haponkestävään. Hyvin on pysynyt merivesi ulkopuolella kohta kymmenkunta vuotta. Mietin aikanaan itsekin myös akselin koneistusta, mutta päätin kokeilla riskilläkin pelkän stefan uusimista. Jälkikäteen käynyt mielessä, että onko nuo urat ylipäätään vanhojen stefojen syömiä? On se akseli kuitenkin sen verran kovaa tavaraa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa883284Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei3292894Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi1911576Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.2421334Voi kulta rakas
Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �621282Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano281041- 741010
- 791007
- 117970
- 72934