Messinkipinnan puhdistus

Sohvapöytä

Minulla on ennen sotia muodissa ollut sohvapöytä, jonka kansi on messinkiä. Pinta on koristeltu ornamentein ja patinoitu.

Kun pöytää on käytetty nyt vuosikymmeniä, on pinta kärsinyt.. Siihen on tullut renkaníta ja tahroja, jota en osaa (uskalla) ruveta poistamaan. Normaalilla vesipesulla ja miedolla pesuaineella sen voi pestä, mutta käytön jäljet jäävät ja pinta ei enää ole siisti.

Onko mitään neuvoa?

4

2457

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Etikasta ja suolasta voidaan valmistaa seos jossa messingin puhdistaminen tapahtuu liottamalla. Seos valmistetaan liottamalla etikkaan suolaa (käytännössä niin paljon kuin liukenee) ja messinkinen esine/osa laitetaan likoamaan etikka-suola seokseen. Käytettävän suolan määrää on vaikea sanoa, mutta sopivan seoksen löydät kokeilemalla. Suola lisätään etikan joukkoon pienissä osissa, kokoajan kevyesti sekoittaen. Näin toimimalla varmistetaan suolan liukeneminen etikkaan. Jos et ole ennen käyttänyt etikka suola seosta messingin puhdistuksessa, voit aloittaa hieman laimeammalla seoksella.

Liotusaika riippuu hyvin pitkälti messinkisen esineen koosta ja kunnosta. Montaa tuntia messinkistä esinettä ei kuitenkaan seoksessa kannata liottaa, sillä messingin väri muuttuu helpolla "kupariseksi".

Liottamisen jälkeen messinkinen esine tulee huuhdella/neutralisoida hyvin esimerkiksi soodalla. Näin toimimalla varmistetaan ettei messinkisen esineen pintaan jää suola-etikka seosta

• Akka16

Sitruuna

• putsaaja

Vanha viesti, mutta vastaan silti.
      Itse käytän Universal Stone yleispuhdistusainetta, joka toimii kodin kaikilla kovilla pinnoilla. Sama aine puhdistaa, kiillottaa sekä suojaa pinnat yhdellä käsittelyllä. Ei sisällä mitään myrkkyjä.

Hopean kiillotukseen todella helppo ja hyvä. Puhdistin mm. veneen US:llä. Teräskattilat kiiltää kuin uutena, puhdistan päältäpäin.

Lähimarketin hyllystä sitä voi löytää.

• kiilloke

Hopean (ja alpakan ja messingin) kiillotukseen sopiva kokemuksesta tehokkain aine on Pol. Jos kannessa on patinoituja uurteita, ne eivät varmaankaan ole tarkoitettukaan kiiltäviksi, joten Pol:lla sopii kiillottaa tasaiset kohopinnat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      179
      4896
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      106
      3989
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3589
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3410
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      56
      3379
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      36
      2838
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2569
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2296
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      21
      1929
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      36
      1788
    Aihe