Olen ajanut vm 2010 600cc japsimerkillä 18000km ja kysyessäni vaihtoa 1000cc samanlaiseen myyjä sanoi, ettei mielellään ota loppuunajettua japsia vaihdossa muuten kuin lähes ilmaiseksi. Olin vähän yllättynyt koska saman liikkeen huolto juuri huolsi pyöräni ja kehui, että nyt vaan kovaa ajoa.
Oliko myyjän juttu joku heitto saadakseen pyöräni tosi halvalla?
Paljonko mp moottori kestää kilometrejä?
53
15388
Vastaukset
- loppuunajettuko?
Riippuu moottoripyörästä, tehdyistä huolloista ja siitä miten moottoripyörää on kohdeltu. mutta 100tkm ei ole yleensä vielä lähellekään loppuun ajettu.
Jos tuossa mainitsemassasi moottoripyörässä on kilometrejä todellakin vain 18tkm, Niin tuo moottoripyörä on vielä uudenveroinen ja myyjä on yrittänyt kusettaa sinua. - Kilsoja
No ei varmasti ole ajettu loppuun!!!
Kusetuksen makua myyjän puheissa. - Honda
Ei ole prätkällä kilsoja kertynyt. Itsellä VFR750 -> 101tkm ja CBR 1100-> 48tkm, molemmat käy nätisti. Ei kannata kilsoja murehtia, muistaa vaan huoltaa.
- ihan hyvä pyörä
Minulla on 2008 mallinen 1100cc cruiseri ja nyt lasissa rapiat 100´000km. Hyvin huollettu ja pörisee vielä ainakin 150´000km ilman ongelmia.
- Etkötiedäettä
Vanha kauppiaan nyrkkisääntö on, että tulos tehdään ostettaessa, ei myytäessä. Tavara pitää saada halvalla sisään. Ostettaessa pyörä on siis paljon ajettu, se on väärän värinen, välimalli, siinä on tietty tyyppivika tai malli on muuten vain sellainen, joka ei käy kaupaksi.
Itse pyörähän on vähän ajettu, jos siihen ei ole kertynyt kuin alle 5tkm kaudessa. Itse olen keskivertomotoristi, ja kilometrejä tulee n. kymppitonni kaudessa. - sisään ajettu
Olisit vetäny nahka vitosella lärviin!
- Kawasaki Ninja...
Kiitos vastanneille. Käyn ensi viikolla lomapäivinä kysymässä perustelut ja jos ei löydy niin lupaan ainakin kehua myyjän ammattitaidon nimellä varustettuna useilla foorumeilla.
- g-miäs
Japsipyörät, ja varsinkin Honda ovat lähes ikiliikkujia.
- ex. japsi omistaja
Oikeastaan sulla alkaa olla vasta sisäänajo suoritettu nuilla kilometreillä ja parhaat ajokilometrit edessä. Että kyllä prätkäliikkeen myyjä on yrittäny nyt kusettaa sulta pyörän halvalla vaan pois.
- sdsdsd
Verottajan täytyy mätkäistä lahjavero liikkeelle, jos siihen hintaan ottaa tavaraa sisään.
- Jutustelija1
sdsdsd kirjoitti:
Verottajan täytyy mätkäistä lahjavero liikkeelle, jos siihen hintaan ottaa tavaraa sisään.
Myydessä menee myyntivoitosta vero, joten verottaja saa kyllä omansa.
- Blizzard79
Minulla 60 000 km ajettu Kawasaki Z750 -06, ja kun huollot on tehty kauttaaltaan kunnolla ja kuunneltu konetta niin mikäs sillä on ajellessa. Se riippuu niin paljon miten laitetta on huollettu ja miten niitä on ylipäätään pidetty. 18 000 km on pelkkä sisäänajo jos sillä nyt ei ihan ilman öljyjä ole ajettu tai muuten revitetty kannet punaisena.
- kshjhsgjh
Yleensä kannattaa kiertää tuommoset kaupat , pk-seudullakin on monta ennen niin hyvää liikettä pilanneet toimintaansa tuommosilla myyjillä , jos myyjä heti yrittää kusettaa tai testata kuin tietämätön olet ja yleensä kehuu omaansa vaikkei yleensä myytävästä pyörästä tiedä mitään niin voi olettaa että suoltaa potaskaa muutenkin.
Paljo menny siihen jotta pojanklopit provikalla yrittää kusettaa kovaa hintaa vaihtopyöristä jotka laitettu riviin edes viitsimättä pesettää pyörää saati muuten tutkia myytävän pyörän kuntoa sen kummemmin. - KawasakiNinja
Liike on Bike World Vantaalla. Myin suoraan ja ostin isomman suoraan Kajaanista rahalla.
- qusvarna
Pikkasen tuota jo uumoilinkin. Kyselkääpä Kuopioonista etien päin ylös suomeen,sieltä haetaan käytetyt käyttöpyörät ,niitä ei ele hesalaisten tiesuolat ja korrosiot raiskanneet.
Kannattaa vaikka muutama päivä reissata ja katella,saat takuulla pyörän hinnassa reissurahat pivoon,netistäkin on apuja. - pohjoinenjaetelä
qusvarna kirjoitti:
Pikkasen tuota jo uumoilinkin. Kyselkääpä Kuopioonista etien päin ylös suomeen,sieltä haetaan käytetyt käyttöpyörät ,niitä ei ele hesalaisten tiesuolat ja korrosiot raiskanneet.
Kannattaa vaikka muutama päivä reissata ja katella,saat takuulla pyörän hinnassa reissurahat pivoon,netistäkin on apuja.Jaa, ennen ne autot ja moottoripyörät haettiin etelästä. Ja syy tähän oli hinta ja pohjoisen heikko tarjonta. Suolateillä ajetut autot kyllä ruostuu mutta ei ne moottoripyörät niinkään. Pohjoisessa sorateillä ajetut pyörät pahempia kuin etelän pyörät. Ja maalaiset tykkää huollella pyöriään itse, niitä ei aina huollossa käytellä.
- Qusvarna
Etelän suolateitä ennen kesät talvet ajellen, tiedän että pyörät oli varsinkin talvella pestävä päivittäin ajon jälkeen ,ettei pääse ruoste tekemään tuhoa ja muutenkin ,menee joka paikka nahnikkaan, siinä suolavellissä,tärvelee jopa ajoasut hetkessä.
Pyörän hintahan ,muodostuu pyörän todellisesta kunnosta. - kesälläeisuolaa
Qusvarna kirjoitti:
Etelän suolateitä ennen kesät talvet ajellen, tiedän että pyörät oli varsinkin talvella pestävä päivittäin ajon jälkeen ,ettei pääse ruoste tekemään tuhoa ja muutenkin ,menee joka paikka nahnikkaan, siinä suolavellissä,tärvelee jopa ajoasut hetkessä.
Pyörän hintahan ,muodostuu pyörän todellisesta kunnosta.Kyllä, mutta se on pieni prosentti joka ajaa moottoripyörällä talvisilla suolateillä. Katupyöräiilä ei oikeastaan kukaan, niitä ei tartte teiden suolauksen takia pelätä.
- aslakis
Kyllä se suola jäytää vielä kesälläkin,vai pessäänkö ne kaikki tiet siellä eteläsä,ilimanko on siellä kohta pohjaveetkin pilalla.
- pientä_rajaa
No huh huh! :-D Melkosia myyjiä Bikeworldissa! Itse oisin piruuttani käyny katsomassa heidän käytettyjen pyöriensä kilometrejä ja kommentoinut kovaan ääneen jokaista erikseen loppuunajetuksi paskaksi! ;-) Pikaisella vilkaisulla heidän tarjontansa näyttää romutuskelpoiselta, koska vain yksi oli alle 18 tuhatta ajettu.
- Anonyymi
pohjoinenjaetelä kirjoitti:
Jaa, ennen ne autot ja moottoripyörät haettiin etelästä. Ja syy tähän oli hinta ja pohjoisen heikko tarjonta. Suolateillä ajetut autot kyllä ruostuu mutta ei ne moottoripyörät niinkään. Pohjoisessa sorateillä ajetut pyörät pahempia kuin etelän pyörät. Ja maalaiset tykkää huollella pyöriään itse, niitä ei aina huollossa käytellä.
niin, itse tehty huoltoko ei ole huolto, vaikka itse huoltavahan saattas olla
vaikka moottoripyörämekaanikko
- bikebike
Jotenkin juuri tuo liike tuli jutusta itsellekin mieleen , osui ja upposi näemmä , tosiaan alkaa pk-seudun liikkeet olemaan melko surkeissa kantimissa.
- Mokcba_60
Tuollainen liike kandee kiertää kaukaa. Siellä muutakin pielessä.
Jos mennään Harikan moottoreihin, avasin mun 48t. mailia vaeltanee vuotavan (tihkuvan) tiivisteen takia.
1340 kuutioinen EVO ei ollut kulunut juuri ollenkaan, mittakello tuskin reagoi pytyssä.
Hoonaus, uudet männänrenkaat, venttiilien läppäys ja uudet venttiilinvarren tiivisteet.
20v. vanha pyörä säksättää hienosti.- HDKYRPÄ
Ei 48tm Evo vielä ole remppakunnossa, edes tiivisteistä, jos on ajettu järkevästi. Pitkäiskuinen V2 ei ole kierroskone, väännöllä kulkee. Huudattaminen kierroksilla tuhoaa raudan. Itsellä 98 Softail uudesta asti, ajettu jotain 100tkm, huollettu, tallissa asunut, virheetön. Ei ole myytävänä.
- riittaväisänne
Yhdelläkään HD:lla ei ole ajettu sataa tonnia, hyvä jos kymppitonni.
- JohnyEHorny
Hondiin, joihin vaihdettu öljyt ja suodattimet ajoissa, sadassa tuhannessa venttiileiden tarkastus, joita tuskin tarvii säätää :) Normaalikäytöllä ikiliikkujia.
- yamahalla
Minulla on FJ 1200;n ja 210 000km mittarissa. Ei mitään ongelmia, huollot ajallaan tehtynä.
- MonkeyKurko
Kuka ottas kakkoseen?
- Jutustelija1
Jos se kutarisi on 4-syl koneella joka hyvä japanilainen, niin voit ajaa sillä huoletta vielä 100tkm lisää ilman että se hajoaa. Eli ei ainakaan kilometrit tee siitä loppuun ajettua. Huonolla käytöllähän pilaa minkä vain vaikkei ajaisi metriäkään, mutta se on oma asiansa.
Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/
Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/
Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r - kyläkestää
Eipä ole tullut korviin että jostain mp jota normihuollettu olisi kone koskaan hajonnut , kait noissa vaan tulee se remontintarve ja hinta suhteessa pyörän arvoon jossain vaiheessa mietittäväksi ja pienellä lisäsijoituksella saa sitten uudemman saman kuntoisen tai paremman kuin rempattava. varmaan puhutaan sadoista tkm
mutta kuinka monesta niin riippuu juurikin ylläpidosta . - SuzukiBanditilla
uudempikoppaisella vesijäähdytteisellä 1250:lla joka on ollut markkinoilla nyt 10 vuotta,tullaan ajamaan 500 000km konetta avaamatta. Tuossa on kaikki valmiudet siihen.
- ajettu160tkm
Suzukin GSX 1400 on nyt ajettu 161tkm. Venttiilinvälyksiäkään ei ole tarvinnut vielä säätää. Käyntiääni on ihan yhtä puhdas humina kuin uutena. Ehkä huolloilla ja tiuhalla öljynvaihdolla on merkitystä. Ainoat viat on ollut akun simahtaminen 10v kohdalla ja takapyörän laakerin jurinat ts. laakerien vaihto ja sekin oli helppo tehdä itse talvella kun laakerin sai jäähdytettyä pakkasessa. 18tkm ei ole vielä kunnolla sisään ajettu.
- KakkostaKurkolle
Onko olemassa keskustelusarjaa missä lentokapteeni Kurko ei eri nimimerkeillään kysyisi, ottaako joku kakkoseen ?
- Jutustelija1
Kurko on aktiivinen kaikissa ketjuissa, ainakin melkein. Eli vastaus lienee ettei sellaista ketjua ole.
Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/
Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/
Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r - OmienRomujenTyrkytystä
Jutustelija1 kirjoitti:
Kurko on aktiivinen kaikissa ketjuissa, ainakin melkein. Eli vastaus lienee ettei sellaista ketjua ole.
Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/
Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/
Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9rPystytkö kirjoittamaan edes kerran niin ettet tyrkyttäisi omia pyöriäsi tai blogejasi? Vaikka narsismista kärsisitkin yritä edes kerran ilman.
- Jutustelija1
Teepä hieman taustatutkimusta niin huomaat minun kirjoittaneen myös ilman linkkejä.
Mutta tyrkytäpä sinä infoa omista vehkeistäsi niin päästään ihastelemaan niitäkin välillä. Mikäs sen mukavempaa ja inspiroivempaa kuin tutustua välillä muidenkin kalustoon. - Hittomitenärsyttävä
äijä tuo viikate! Narsistille tyypillistä käytöstä,ettei itse älyä hölmöyttään. Katsokaa mun vanhoja vehkeitä aina vaan toistuu.
- NarsistiVaiEi
Ärsyttääkö Kurko ?????
- KierroksetKuluttaa
Ootteko muuten ajatellut että korkeakierroksisen moottorin omaavan moottoripyörän moottoriin tulee kilometrejä suhteessa enemmän kuin keskiverto auton moottorille? Moottoripyörien moottorit kiertävät ihan normiajossakin enemmän minuutissa kuin henkilöauton moottori. Erityisesti pienikuutioiset moottorit ja korkeaviritteiset moottorit kiertävät esim. 100km/h-nopeudella 3200 - 4500 rpm/min. kun taas nykyaikaiset henkilöautot jotain 1600 - 2500 rpm/min. Siinä pienen moottorin pienet männät tekevät selvästi enemmän edestakaista liikettä ja koska jokainen männäisku kuluttaa moottoria niin senkin takia moottorit ovat lyhytikäisempiä kuin autot. Ajotyyli tietysti muuttaa tilannetta mutta harvemmin pyörän moottorin eduksi. Joo tiedän että öljyjenvaihdot ja muut huollot vaikuttaa ratkaisevasti moottori kestoon mutta periaatteessa asia menee kuten edellä kerroin. Ei tätä monikaan ajattele kun se ei ole niin konkreettisesti vaikuttava asia mutta niin se vain on. Joo, tää on teoretisointia kyllä. : )
- Jutustelija1
Samoissa mietteissä olin jo nuorena, mukava tavata samanhenkisiä ihmisiä :-)
- jozik
Eipä nyt oikeen voi verrata 6000kiertävää autoa ja 16000 prätkää onhan ne nyt ihan eri vehkeitä. Ja oma kierää 100 vauhdissa 5,5 johtuen pienemmistä välityksistä. Mutta niin sanottu veto rupee olemaan päällä vasta 8tonnissa. Ja 12tonnin kohdalla ruvetaan menemään. Kyllä ne kestää ne on tehty sitä varten ja semmoseen käyttöön. Putputtajat voi ajella niillä autoilla ja mennä sinne pätemään tietämättömyyttään. Eikä niillä ajetakkaan mitään 200tkm mutta onko se edes tarkoitus tuskinpa. Kulutus tavaraa molemmat niinkin lähes kaikki. Radalle kun pääsee niin on ilo irti!
- jozik
Vm02 suzuki 600gsxr ajettu radalla ja maantiellä. Ajettu 90000km tehoputkisto jne. Hyvin toimii venttilinvälyksiäkään ole tarvinnut säädättää. Renkaita, öljyjä, jarrupaloilla, ja ketjurataspaketti. Itse ajanut 30tonnia kyseisellä vehkeellä
- Jutustelija1
Aika hyvin jos ei ole KOSKAAN säädetty venttiileitä.
- Jutustelija1
Jutustelija1 kirjoitti:
Aika hyvin jos ei ole KOSKAAN säädetty venttiileitä.
Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/
Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:
http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html
http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html
- ajoa-ajoa
Mutta missä näkyy ne paljon ajetut kun nettimotossa jo yli 100tkm suht vähän , uusien myynti tyssänny joten luulisi kohta tuon ajomäärän omaavia olevan runsaasti kun monikin kumminkin ajaa yli 10tkm per kesä. ei se ajomäärä pelkästään huonoa tee , ajaa näillä pitää että kunnossa pysyvät .....
- Jutustelija1
Joo harvoin näkee ainakaan paljoa yli satkun ajettuja pyöriä myynnissä.
Tulee mieleen että on kusettajat asialla kun kertoilevat noista kilometreistään. - Tämäonnähty
Ne jotka ajaa paljon, osaavat huoltaa itse ja kaverit ostaa tietämänsä pyörän ilman Nettimotoa.
Ne jotka ei osaa huoltaa, luopuvat alle satkun, kun alkaisi olla aika tehdä kalliimpaa remppaa ja seuraavat omistajat ei sitten enää olekaan ajomiehiä, vaan pyöriä esitellään kavereille autotallissa ja lähihuoltiksella ja kilometrejä tulee 500 kesässä...:) - Jutustelija1
Tämäonnähty kirjoitti:
Ne jotka ajaa paljon, osaavat huoltaa itse ja kaverit ostaa tietämänsä pyörän ilman Nettimotoa.
Ne jotka ei osaa huoltaa, luopuvat alle satkun, kun alkaisi olla aika tehdä kalliimpaa remppaa ja seuraavat omistajat ei sitten enää olekaan ajomiehiä, vaan pyöriä esitellään kavereille autotallissa ja lähihuoltiksella ja kilometrejä tulee 500 kesässä...:)Joo no tuo on kyllä totta että kun itse teetän liikkeessä kaikki voitelua kummemmat ja ajan paljon niin ei kyllä viitsi enää pitää jos pitää tehdä isoa remppaa tai pientä usein.
Minulla se on kulutusosat kuten renkaat ja muut sekä venttiilien säädöt ynnä muut joita teetätän. Ei viitsi pitää niin kauaa että alkaisi säätövälit tihenemään tai isommat koneremontit olemaan seuraavien muutaman kymmenen tuhannen kilometrin juttuja.
Ja olen havainnut että todella monet pyörät lähinnä vain seisovat eikä niillä käytännössä ajella.
- 4646455
Eniten ajettu minkä itse tiedän on tuttuni Honda gold wing yli 400 000km ja normi huollolla.
- Jutustelija1
Voin kuvitella ajan patinoiman uomiinsa hioutuneen Wingin jutustelevan mukavia tyhjäkäynnillä auringon hitaasti laskiessa puiden taakse.
- Jutustelija1
Jutustelija1 kirjoitti:
Voin kuvitella ajan patinoiman uomiinsa hioutuneen Wingin jutustelevan mukavia tyhjäkäynnillä auringon hitaasti laskiessa puiden taakse.
Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/
Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:
http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html
http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html
- Eikiitosvskokeilunhalu
Tutussa moottoripyöräliikkeessä josta on peräisin 2 käytettyä ja yksi uusi pyörä todetiin seuraavaa. Jokaisen moottoripyörän saa rikki aikanaan. Kaikkia malleja joutuu vanhemmiten korjaamaan. Suomen oloissa, nopeusrajoituksia noudattaen ajaessa huollettu pyörä on moottoriltaan käytännössä hajoamaton. Sisäänajon laiminlyönti rikkoi moottoreita takuuaikana ainakin tietyistä Kawasakin malleista kuten ekan sukupolven ZX 12 R.
Liikkeen omistaja mainitsi että esimerkiksi Hondan VFR 750 moottoreista noin 150 000 km ajettuja yksilöitä joissa ei ole avattu moottoria.
Jos kannen suunnittelu on onnistunut ja voitelu jäähdytys toimivat oikein ei edes venttiileiden säätö ole välttämätöntä, mutta välysten tarkastaminen on. Varsinkin 600 cc pyörät kiertävät ripeässä ajossa/radalla käydessä sen verran kovaa että yleensä venttiilit alkavat upota kanteen . Se taas johtaa venttiilien välysten pienenemiseen, kunnes venttiilit alkavat kantamaan, vuotamaan ja lopulta palavat.
Taas toisaalta YZF R1 Ahvenistolla= käyttökelpoisia vaihteita 2 ja 3, (4) Arkikuskille voimaa ja nopeutta on niin järjettömästi että ykköstä tarvitaan vain lähdössä. 18000 km on sellainen taival että siinä saa kulumaan loppuun ketjut, rattaat, renkaat, jarrupalat edestä, osan polttimoista, ehkä yhden kierroksen sytytystulppia ja huonoissa olosuhteissa kuten suolavedessä/hiekassa joku pyöränlaakeri voi mennä tai iskari ruveta vuotamaan.
Huonolla säkällä 18000 km taipaleella joutuu vaihtamaan jonkun sähköosan kuten puolan tai sytytysyksikön, mut itse alkaisin huolestua loppuun ajamisesta jossain 80000 km nurkilla. Hyvällä pidolla joillain malleilla voi päästä ilman isompia remontteja sen 150 000-180 000km ja se eka iso remontti on todennäköisesti jakopää ketjuineen, rattaineen ja noin 3 kertaa vaihdettuine kiristimineen ja ohjaimineen.
Gold Wing/joku muu isolohkoinen matkapyörä on sitten oma lukunsa ja niiltä on lupa odottaa enemmän kilometrejä pienillä huolloilla ja korjauksilla. - Anonyymi
Riippuu viritysasteesta perus 600cc-1000 jne noin 40-80tkm kestää perusvarmasti ok- tuolla välillä sais jo kerran säätää venttiilin välykset, yli 80tkm ajettua pyörää kannattaa kattoa huollot -> sama kun ostaisit 300tkm ajettua autoa, jotkut matkapyörät poislukien ne kestää paremmin kuin nykyautojen 1000-1200cc "eco" moottorit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä431805Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641637Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701378Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2391333Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2071238- 1281145
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3321137- 781086
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3141057Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271057