Hei! Minulla on ulkona istutettuna maahumalaa (ruukuissa). Tiedän, että sen voi leikata ja ruukut jättää maahan ensi kesää varten. Talvehtii kuulema siten hyvin. Mutta, haluaisin tietää, miten se viihtyy sisätiloissa? Josko ottaisin kasvin sisälle - niin viihtyisikö se, kasvattaisiko lisää pituutta? Onko kellään kokemusta/tietämystä asiasta? :))) kiitollisena vastaanotan kaiken tiedon... hyvää syksyä...:))
maahumala
6
12230
Vastaukset
- Kokeilija....
Tästäpä sain hyvän idean. Taidampa istuttaa ens kesänä maahumalaa ruukkuun. Kuinka pitkäksi se ehti kasvaa tänävuonna? Mulla oli muuten viimekesänä mahtava keijunmekko jota myös hienohelmaksi kutsutaan. Olin kuullut, että se menestyy myös sisällä, mutta mulla se kyllä kuolla kupsahti. Olihan se tietysti kaunis oman aikansa.
Elikkä, ei muutakun kokeilemaan maahumalaa sisällä. Kerrothan mitenkä siinä kävi;)- tarutar51
kasvoi minun maahumalani maahan upotetussa ruukussa. laitoin sen kyllä aika myöhään ja kesäkin oli melko viileä. otin sisälle ennen pakkasia, mutta ei se taida onnistua. leikkasin lyhyeksi ja vähän on versonut, mutta lehdet ruskistuvat.
- tarutar51
että ruukkuistutuksena siitä ei varmaankaan pääse tulemaan riesaa. minulla se kasvoi kivijalan vieressä ja peitti mukavasti soran. eikä hyökännyt muiden kukkien ja pensaiden joukkoon...
- merja
Otin tossa alkusyksyllä keväällä kasvihuoneelta ostettua kirjavalehtistä maahumalaa sisälle ruukkuunjatuossa se reippaasti rönsyilee fiikuksen juurella. Tänään kun huomasin että parvekelaatikossa maahumalat voivat vielä erittäin hyvin pakkasesta huolimatta, otin ne sisälle ulkoeteiseen ikkunalle katsotaan miten ne pärjäilevät talven. Etisessä on talvella lämpö vain vähän yli nollan.
- puutarhuri63
Minulla maahumala rehottaa oihani liepeillä runsaasti.Keväisin saan siitä hauskoja asetelmia amppeleihin ja muihin kasvilaatikoihon yksivuotisten kanssa.
Maahumala menestyy jonkin aikaa sisällä, mutta alkaa kärsiä talven edetessä huoneenlämmöstä.
Leutoina talvina voit saada humalan menestymään myös lasikuistilla.
- Tarhuri
Minä istutin luonnonvaraista maahumalaa kukkapenkkiin aluskasvillisuudeksi ja kaikki revin kesällä pois. Se leviää hyvin,,, liiankin hyvin. Kirjavalehtistä maahumalaa (siis jalostettua) olen myös istuttanut ulos muurin päälle. Siellä se ainakin viime talven säilyi hengissä. Onko sinulla mahdollisuutta istuttaa sitä esim. jonkun pensaan alle ulos? Siellä se säilyy ensi kevääseen ja voit istuttaa sen taas ruukkuun ensi keväänä. Se on myös erittäin helppo saada leviämään. Voi vaikka "napsia" vain latvat keväällä kesäkukkien seuraksi. Nythän se on myöhäistä, mutta tulevaisuudessa =).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733