Kuinka kauan kilpirauhastulehdus kestää?

Irmeli

Minulla todettiin ua kilpirauhastulehdus 4 viikoa sitten. Silloin otettiin myös neulanäyte jossa tulehdus myös paljastui, samoin veristä nestettä todettiin näytteessä mutta ei pahalaatuista.
Sain kortisonilääkityksen alkuun 20 mg ja sitä on pudotettu nyt 10 mg. Minulla taas on alkanut sama oireilu, kurkkukipua, rintaan pistoa ja vasemmalta puolelta kipua ylös korvaan saakka.
Samoin kilpirauhanen kaulalla on kosketusarka.Lämpöä on taas 37-38 välillä.
Verikokeessa La oli 30 kun se korkeimmillan oli yli 90.
Onko kokemuksia, kuinka kauan kannattaa seurata tilannetta.

7

8694

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukija

Itse olen kärsinyt vuosia kilpirauhasen tulehduksesta. Vasemman puolen kilpirauhanen on "kuroutunut" tulehduksen seurauksena. En jaksa enää mennä asian takia edes lääkäriin kun vastaus on, autoimmuunisairaus johon ei ole lääkettä, oloa helpottaa voi vain kortisonilla jos on "raju" tulehdus. Osa lääkäreistä ei ymmärrä koko vaivaa. Sekoittavat kilpirauhasen vajaatoimintaan. Itselläni tulehdus "iskee" päälle ja pikkuhiljaa palautuu normaaliksi. Tosin olen väsynyt ja voimat on poissa totaalisesti.

• Kylmakalle

Moikka Lukija!

Jos tosiaan kärsit kroonisesta kilpirauhasen tulehtuksesta?, niin siihen ei todellakaan ole mitä lääkettä, joka parantaisi sinut tuosta tilasta. Krooninen kilpirauhastulehdus on autoimmuunitauti, joka johtuu geenivirheestä, johon ei tällä hetkellä ole mitään parannuskeinoa.

Tauti on hiljalleen etenevä ja jossakin vaiheessa kilpirauhasesi on sellaisessa tilassa, ettei se pysty enää tuottamaan elimistölle riittävästi hormonia - tulee väistämättä vajaatoiminta, kun kilpirauhasen hormonia tuottavia soluja on riittävästi tuhoutunut.

Et kovin tarkkaan kerro tilastasi esim. mitä veriarvot näyttää, mutta jos olet jo vuosia kärsinyt kroonisesta kilpirauhastulehduksesta ja kärsit kertomistasi oireista, tarvitsisit todennäköisesti jo nyt *korvaushoitoa.

*Thyroksiinia lievittämään oireita.

Mitä aikaisemmin saisit korvaushoitoa, sitä vähemmän joutuisit kärsimään aikaa myöten pahenevista oireista.

Oikean lääkärin hakemista kannattaa jatkaa.

Terveisin Kylmäkalle

• väsynyt
        Kylmakalle kirjoitti:

Moikka Lukija!

Jos tosiaan kärsit kroonisesta kilpirauhasen tulehtuksesta?, niin siihen ei todellakaan ole mitä lääkettä, joka parantaisi sinut tuosta tilasta. Krooninen kilpirauhastulehdus on autoimmuunitauti, joka johtuu geenivirheestä, johon ei tällä hetkellä ole mitään parannuskeinoa.

Tauti on hiljalleen etenevä ja jossakin vaiheessa kilpirauhasesi on sellaisessa tilassa, ettei se pysty enää tuottamaan elimistölle riittävästi hormonia - tulee väistämättä vajaatoiminta, kun kilpirauhasen hormonia tuottavia soluja on riittävästi tuhoutunut.

Et kovin tarkkaan kerro tilastasi esim. mitä veriarvot näyttää, mutta jos olet jo vuosia kärsinyt kroonisesta kilpirauhastulehduksesta ja kärsit kertomistasi oireista, tarvitsisit todennäköisesti jo nyt *korvaushoitoa.

*Thyroksiinia lievittämään oireita.

Mitä aikaisemmin saisit korvaushoitoa, sitä vähemmän joutuisit kärsimään aikaa myöten pahenevista oireista.

Oikean lääkärin hakemista kannattaa jatkaa.

Terveisin Kylmäkalle

Hittolainen, olen käynyt vaikka kuinka monella lääkärillä ja kukaan ei ota tosissaan kilpirauhasta. Oireet mulla kuitenkin mun mielestä siihen sopivat.
        Muutama vuosi sitten alkoi tolkuton hiustenlähtö, sitten seurasi ihon kuitiaminen, yölliset hikoilut, sydämen tykytykset, unettomuus, suonenvedot.
        Nyt olen ko siinä pisteessä että hermostosta etsivät syytä, mutta siinäkään ei ole tolkkua kun tulokset ovat niin ristiriitaisia. Lihasheikkous on jaloissa niin vaikea että tuskin jaksan kävellä. Olen lukenut jostakin että kilpirauhanen vaikuttaa lihaksiin ja hermostoon, kun pahaksi pääsee. Minusta tuntuu että kuolen tähän , eikä kukaan todella tahdo kunnolla tutkia mikä minua vaivaa.

• eloa
        väsynyt kirjoitti:

Hittolainen, olen käynyt vaikka kuinka monella lääkärillä ja kukaan ei ota tosissaan kilpirauhasta. Oireet mulla kuitenkin mun mielestä siihen sopivat.
        Muutama vuosi sitten alkoi tolkuton hiustenlähtö, sitten seurasi ihon kuitiaminen, yölliset hikoilut, sydämen tykytykset, unettomuus, suonenvedot.
        Nyt olen ko siinä pisteessä että hermostosta etsivät syytä, mutta siinäkään ei ole tolkkua kun tulokset ovat niin ristiriitaisia. Lihasheikkous on jaloissa niin vaikea että tuskin jaksan kävellä. Olen lukenut jostakin että kilpirauhanen vaikuttaa lihaksiin ja hermostoon, kun pahaksi pääsee. Minusta tuntuu että kuolen tähän , eikä kukaan todella tahdo kunnolla tutkia mikä minua vaivaa.

Heippa,mene luontaislääkärille ja kerro oireesi,saat varmuudella lääkityksen.Itsellä ollut samat oireet 5 vuotta, nyt thyroksiini lääkitys päällä. Olotila on paljon parempi. ÄLÄ MASENNU HAE APUA? LUONTAIS PRISMA PORI. Terveisin avun saanut.

• Poikkeusyksilökö?

Olen venkslannut tyroksiiniannoksen kanssa jo kohta neljä vuotta, ja viime keväänä tuli sitten kunnon romahdus, eli ensin liikatoiminnalle ja sitten perään järkyttävän sairas olo, johon liittyy jatkuvaa lämpöilyä kuten ap. kirjoittajallakin. Kesäkuussa katsottiin lopulta vasta-ainearvot, ja kun normaaliarvojen pitäisi olla alle 60, minulla tulos oli 956, eli raju tulehdushan se siellä jyllää, vaikkei kilpirauhasessa kipua tai turvotusta olekaan.

Laskin nyt heinäkuun alussa tyroksiiniannostani alemmas, ja olo parani selvästi, vaikka TSH ponkaisikin taas liki kymmeneen (T4v on aina ollut normaalin rajoissa). Olen ehdottomasti mieluummin vähän vajaalla kuin liikatoiminnalla tai edes lähellä liikatoimintaa, mutta nämähän ovat tietysti henkilökohtaisia fiilistelyjä.

Terveysseman lääkäri ei osaa sanoa, onko kyse kroonisesta tulehduksesta vai viime talven painajaismaisen stressin aikaansaamasta tilapäisestä ilmiöstä. Kummallista kyllä, kilpirauhaseni on edelleen normaalin kokoinen, mutta ns. "hapero", eli ultrassa siellä ei näkynyt olevan kudosta enää juuri lainkaan. Ohutneulanäytettä siitä ei ole otettu, pitäisiköhän otattaa? Toimintaakin siinä vielä arvojen mukaan silti on jäljellä.

• endokrin.

Sinun kuuluisi päästä sisätautien polin endokrinologille, ei arvauskeskukseen. Endokrinologi osaa tulkita asiantuntijan tavoin mm. ultrakuvauksen, samoin kaikki muut.

Ohutneulanäyte olisi varteenotettava vaihtoehto, että asia varmistuisi. Mm. verinäytteen tulkinnassa arvauskeskuslääkärillä ja endokrinologilla on selvä ero, vastaavasti kaikessa muussa.

• .........

Tämähän on ihan selvä krooninen tulehdus. Siinä kilppari touhoutuu (esim. "hapristuu") eikä yleensä ole kipeä tms. Kroonista ja subakuuttia tulehdusta voi toki olla päällekkäinkin. Liikatoiminnalle menosi voi hyvinkin johtua tuhoutuvasta kilpparista vereen päässeistä varastohormoneista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      2593
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      206
      1204
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66