Asun varsinaisella sinivuokkopihojen alueella. Useilla omakotitalojen pihoilla kasvaa runsaasti jo ennen rakentamista ollutta luontaista sinivuokkokantaa. Rakentamisen jälkeen sinivuokkokantaa on saneerattu ns. kulttuurimuotoon ja myös alkuperäisen kaltaista kasvupaikkaa on säästetty runsaasti.
Tiedän että tältä alueelta siirretään sinivuokkoja runsaastikin muualle ja myös itse olen antanut melkoisen määrän sinivuokkoja tutuille ja tuntemattomille. Sinivuokkoja on siirretty myös runsaasti luontoon uusille kasvupaikoille ja näille alueille on kehittynyt useitakin vakiintuneita luonnonmukaisen kaltaisia sinivuokkokantoja.
Onko kyseinen toiminta laillista.
Onko sinivuokon siirtäminen laitonta
5
240
Vastaukset
- 1652
luonnosta pihaan siirtäminen on laitonta
- Ilman lupaa laitonta
Niin kuin kaikkien muidenkin kasvien siirtäminen ilman maanomistajan lupaa on laitonta. Mutta sinivuokkoa saa siirtää maanomistajan luvalla samaan tapaan kuin muitakin rauhoittamattomia kasveja. Ainoastaan rauhoitettujen kasvien maasta kaivaminen on kokonaan kielletty.
Sinivuokkojen siirtoistutukset on olleet erittäin tehokas tapa tehostaa sinivuokon leviämistä uusille kasvupaikoille. Luontaisesti sinivuokon leviäminen on erittäin vaivaloista ja epävarmaa, koska sen siemenet eivät leviä muuten kuin muurahaisten kuljettamana. Ihmisten kiinnostus sinivuokkoon ja sen siirtämiseen uusille kasvupaikoilla onkin ollut erittäin merkittävä tekijä sinivuokkokannan vahvistumiselle ja leviämiselle. - SaaSiirtää
Maanomistajan luvalla saa siirtää.
- Eilupaa
SaaSiirtää kirjoitti:
Maanomistajan luvalla saa siirtää.
Olen siirtänyt ilman maanomistajan lupaa heidän mailleen ja kukaan ei ole vielä kysellyt että kukahan noihinkin on syyllinen. Ja ei niitä ole ylöskään kaivettu tai muuten yritetty tuhota.
- Takaisinluontoon
Jo kymmeniä vuosia sitten siirsin sinivuokon taimia omasta kukkapenkistä naapurin metsään. Niistä on kehittynyt useampikin hyvä luonnonvarainen kasvusto ja niitä käydään siellä ihastelemassa. Ja jälkien perusteella niitä kaivettu siirrettäväksikin. Kasvustot ovat reheviä kun olen niitä varovasti kalkinnut ja lannoitettakin olen niille hiukan antanut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279