Rakennusalan koulutus

Näköalapaikalle

Olen tässä piakkoin jäämässä työttömäksi kuljetuspuolelta ja vähän käynyt mielessä (tai oikeastaan ollut jo pari vuotta ajatuksissa), että pyrkisin torninosturinkuljettajaksi. Noita koulutuksiahan järjestetään työvoimakoulutuksena, mutta siinä onkin juuri se iso mutta, että mitä tuollainen "pikakurssi" loppujen lopuksi sitten tarkoittaa?

Jos nyt sellainen ihme tuuri kävisi, että ilman rakennusalan pohjakoulutusta pääsisi suorittamaan tuon "talonrakennusalan ammattitutkinnon osatutkinnon", jollainen tuo torninosturinkuljettajan kurssi on, niin antaisiko se pätevyyden tehdä niitä hommia, vai olisiko se vain ensimmäinen askel matkalla kohti sen koko ammattitutkinnon suorittamista? Eli mikä se osatutkinto on käytännössä työelämän puolelta katsoen?

Kiitos kaikille, jotka mahdollisesti jaksavat vastata. Ajattelin että tältä palstalta se paras asiantuntemus tähän löytyy kuitenkin.

3

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yhä ylös yrittäjä

      "...että pyrkisin torninosturinkuljettajaksi."

      Noihin koulutuskäytäntöjä koskeviin kysymyksiin en osaa vastata, mutta tuli mieleen tulevaa työllistymistäsi ajatellen, että eikö tämä torninosturin kuljettajan homma ole nykymaailmassa yksi niitä harvinaisimpia ammatteja?

      Olen entinen rakennusalan ammattilainen ja tässäkin lähistöllä olen talven ajan seurannut erään kerrostalon pystytystä. Vielä parikymmentä vuotta sitten sellaiselle työmaalle olisi ilman muuta pystytetty torninosturi, mutta ei enää. Koko homma hoidettiin autonosturien avulla.

      Tuntuisi sinunkin tapauksessa luontevammalta vaihtoehdolta hakeutua autonosturin kuljettajan koulutukseen, jos on jo kokemusta kuljetusalan kaluston käytöstä.

      Mutta jos asut vaikkapa pääkaupunkiseudulla, löytyy sieltä varmaankin töitä myös torninosturin kuljettajalle.

      • Näköalapaikalle

        Sitä ajoneuvonosturipuoltakin olen miettinyt, mutta työtehtäviä ajatellen torninosturi kiinnostaa enemmän. Vähän pysyvämpiä ja isompia työmaita kun nosturi pystytetään kiinteästi. Mitä netistä lueskellut, niin kovasti puhutaan taas eläköitymisestä, mutta onko se sitten todellista vai tätä yleistä propagandaa...


      • Yhä ylös yrittäjä
        Näköalapaikalle kirjoitti:

        Sitä ajoneuvonosturipuoltakin olen miettinyt, mutta työtehtäviä ajatellen torninosturi kiinnostaa enemmän. Vähän pysyvämpiä ja isompia työmaita kun nosturi pystytetään kiinteästi. Mitä netistä lueskellut, niin kovasti puhutaan taas eläköitymisestä, mutta onko se sitten todellista vai tätä yleistä propagandaa...

        " mutta työtehtäviä ajatellen torninosturi kiinnostaa enemmän. Vähän pysyvämpiä ja isompia työmaita kun nosturi pystytetään kiinteästi. "



        Niinpä niin. Mutta ajattelepa sitä, kuinka monella paikkakunnalla kaikki torninosturin kuljettajat ovat nytkin työttöminä, koska nostureita ei enää vähässä kummassa pystytetä. Firmat säästävät, kun ei tarvitse vuokrata kuukausiksi torninosturia, eikä palkata sinne hyttiin ukkoa lähes tyhjän panttina istumaan.

        Ja tämä nykyinen suuntaushan tarkoittaa näiden suurten asutuskeskusten ulkopuolisille nosturin kuljettajille jatkuvaa matkatöissä kulkemista ja usein myös yhteismajoituksissa asumista.

        Mutta jos sinulla on parempaa tietoa, vaikkapa näiden nykyisten nosturinkuljettajien eläköitymisestä, niin tee suunnitelmiesi mukaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      374
      4764
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1914
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1641
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      241
      1486
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1254
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe