Synnytys ja raskaus pelkoni johtuvat omasta kohtuajastani!

eräs vaan

Äitini oli 6 kuukaudella raskaana, kun isältäni katkesi verisuoni päästä. Isällä oli päässä synnynnäinen pullistuma, joka piti leikata. Isällä oli 50 %:n todennäköisyys selvitä leikkauksesta. Perheessämme oli kuusi pientä lasta ja äiti odotti minua eli seitsemättä. Äidilläni oli valtava määrä työtä, eikä ketään joka olisi häntä auttanut.

Äiti kertoi, että hän oli valtavan stressaantunut tässä tilanteessa. Hän oli ahdistunut, hyvin turvaton ja pelkäsi, että hänen miehensä kuolee ja hän jää lasten kanssa yksin. Isä leikattiin. Hän selvisi, mutta joutui olemaan useamman kuukauden sairaalassa, jossa häntä kuntoutettiin. Hän opetteli uudestaan puhumaan ja toimimaan. Kun hän palasi kotiin, hän edelleenkin oli kuntoutusvaiheessa, eikä osallistunut perheen töihin.

MInä synnyin. Olin erittäin levoton lapsi ja turvaton lapsi, joka ei olisi kestänyt hetkeäkään olla yksin. Iltaisin minut piti kääri tiukkaan kapaloon, jotta nukahdin. Koin siinä ilmeisesti kohtumaista turvaa. Äiti sanoi, että olin täysin poikkeava aikaisempiin lapsiin verrattuna. Hän on varma, että viimeiset kuukaudet vaikuttivat siihen, että minun eka vuoteni oli vaikea.

Nyt olen aikuinen nainen. Kolme siskoani ovat tehneet lapsia, mutta minä en vain kykene siihen. Ajatus raskaudesta täyttää minut suunnattomalla ahdistuksella, turvattomuudella ja pelolla. Olen varma, että jäisin täysin yksin ilman kenenkään apua ja tukea. Raskaus ja synnytys yhdessä saavat minut tuntemaan pelkkää ahdistusta ja kuolemanpelkoa. Tunnen, että elämäni loppuisi siihen, etten millään voisi selviytyä näistä asioista.

Olen lähes varma, että nämä ajatukset johtuvat siitä mitä olen kokenut äidin kohdussani viimeisinä kuukausina. Äidin pelot ja ahdistukset ovat taltioituneet minun alitajuntaani. Äiti oli raskaana ollessaan äärimmäisen peloissaan, ahdistunut, turvaton ja pelkäsi elämänsä päättyvän, jos jäisi yksin. Siskoillani ei ole mitään pelkoja, joten tämäkin tukee omaa teoriaani asioista.

Kysymys kuuluukin, että voiko tämmöisistä peloista vapautua? Minulla ei ole koskaan ollut vauvakuumetta ja ei varmaan koskaan tulekaan, jos pelkoni ovat tämmöiset kuin ovat. En itse tiedä mitään keinoa vapautua tämmöisistä asioista kuin itse asian läpi käyminen eli tulla raskaaksi ja synnyttää. Se on taas turha ehdotus, koska pitäisi olla ensin halu saada lapsi ja sitä minulla ei ole.

Luulen, että minun lisäkseni on monia muita ihmisiä, joiden raskaus ja synnytys pelot tulevat oman äidin kokemuksista. Nykyäänhän on jo tutkittu, että kohtu ajan kokemuksilla on suurempi merkitys kuin aiemmin luultiin.

1

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittajalle voimia

      huoh.. Olet niin täysin oikeassa, valitettavasti Sehän tiedetään jo ihan geenitasollakin; Geenimmme virittyvät jo kohdussa (eli niiden aktiivisuus säädetän). Jos odottava äiti stressaa/ ahdistuu se "tarkoittaa", että maailma on todella vaarallinen paikka ja vauvankin täytyy olla alati valppaana. Itse olin raskaaksi tullessani (tai siis mieheni pakottamana/ painostamana/ rehellisesti sanottuna raiskaamana ) vaikeasti masentunut ja masennuksen vuoksi työkyvyttömyyseläkkeelä. Ja todellakin, lapseni synyi vaikeaan tilanteeseen pienipainoisena, ärtyisänä/ itkuisana / vaikeasti rauhoitettavana. "Kainalokapalo" oli meilläkin käytössä.. ja vieläkin 3-v:nä vaikka tilanne parantunut (olen yh, kuntoutunut hyvin, käynyt pari vuotta psykoterapiassa jne.) merkit ovat hänessä näkyvissä. (levottomuus/ nukahtamisongelmat/ syömisongelmat) Ja aika näyttää millainen tulevaisuus/aikuisuus neitille tulee. Nyt voin vain olla mahdollisimman hyvä, läsnäoleva rauhallinen äiti ja hoitaa myös itseäni mahdollisimman hyvin; ja toivoa, että se riittää. Ettei nyt sentään peli ole vielä kokonaan menetetty..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1459
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1358
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      41
      1283
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1228
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe