mistä tietoa Tiklistä

auttakaa

Mistä sais tietoa Tiklistä (Carduelis carduelis)?
Onko kellään ja onko kokemusta risteytyksestä kanarianlinnun kanssa?

3

492

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

Tiklihän kuuluu Suomen luonnonvaraiseen lajistoon joten sen pito lemmikkinä on meillä yksiselitteisesti kielletty.
      Englannista saattaisi löytyä tarhattuja tiklejä jos sinne asti haluat muuttaa niitä kasvattamaan.

Tikli voi risteytyä kanarianhempon kanssa niin kuin moni muukin varpuslintu, ainakin 1920 julkaistussa kirjasessa (ajalta ennen nykyistä luonnonsuojelulakia) moisesta yhdistelmästä sanotaan että naaraskanarian ja koirastiklin "sekarotu on vilkkaudessa, kauneudessa ja lauluäänen etevyydessä muita edellä".

• ammattikasvattaja

Tietoa tiklistä löydät varmasti netistä, jos vain etsit. Minä ainakin muistan nähneeni huikaisevan kauniita kuvia tikleistä ja sen risteytyksistä.
      Täytyy tunnustaa, että joskus kauan kauan sitten pyydystelimme mieheni kanssa tiklejä (ei Suomessa). Naaraat vapautimme kohta, mutta monet lintuparat kuolivat vankeudessa muutamassa päivässä. Jotkut sopeutuivat häkkielämään ja jäivät henkiin. Yksi eli luonamme monet vuodet ja lauloi lakkaamatta. Risteytimme sen kanarialinnun kanssa ja ne saivatkin muutaman jälkeläisen, jotka kuitenkin myimme nuorina joten en tiedä millaisia laulajia niistä kehittyi. Ulkonäöltään ne olivat melko vaatimattomia. Tälläiset risteytykset eivät kuitenkaan pysty lisääntymään.
      Lopetimme myöhemmin tuon tiklien pyydystelyn ja keskityimme kanarialintuihin. Tiklien laulusta en kuitenkaan ole lakannut nauttimasta. koska niitä pesii pihapiirissäni ja luonnossa niiden laulu onkin vieläkin kauniimpaa .

• a''

Tässä on viikon luontoääni, saatko auki? Kuvan lintu tikli ja oikeassa palkissa muita lajeja:
      http://194.252.88.3/ijulkaisu.nsf/sivut/viikonluontoaani2004?OpenDocument&pageid=Content0856175F2B2
      Tässä ohdakkeita syöviä tiklejä:
      http://www.okulaari.net/xfinno041010.html
      Tässä vielä BirdLife'n:
      http://www.birdlife.fi/lintutietoutta/suomessa-tavatut-lintulajit-1.html#Passeridae

Tiklit ovat hyvin kauniita, ja juuri tänä syksynä liikkuu erityisen suuria parvia. Tiklit vierailevat myös talviruokintapaikoilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      22
      3017
    2. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      39
      2617
    3. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1473
    4. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1350
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1241
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      40
      999
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      124
      893
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      32
      806
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      28
      656
    10. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      59
      621
    Aihe