Uusi verenpainelääke

Onko kokemuksia

Onko kenellään kokemuksia tällaisesta verenpainelääkkeestä: Enalapril/Lercanidipine Krka 20mg/10mg.
Minulla on verenpaine vaihdellut lähes koko talven ja nyt vaihdettiin uusi lääke tuo ylläoleva ja olisi mukava kuulla siitä kokemuksia käyttäjiltä.

7

11927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terveyttä.
    • Onko kokemuksia

      Höpö höpö, kukaan joka on käyttänyt 25v. verenpainetta ei voi parantaa sitä ruokavaliolla. Se on sitten eri asia lievästi kohollaan olevat arvot. Minulla on sukurasitteet vahvat ja sen vuoksi lääkitys otettiin käyttään kun olin vähän yli 40v.
      Hyvin pysyneet kohdillaan, paitsi nyt viimeisen vuoden aikana ollaan menty "vuoristorataa".

    • allerg

      Enalapril sai minulla hyvin pysymään verenpaineen kurissa mutta kun ikävä kyllä olen allerginen niille. Huulet alkoi turvota ja myöhemmin kieli. En lukenut lääkeselostetta joten en pitkään aikaan tajunnut mistä nuo turvotukset johtuivat. Kävin tuon kielen turvotuksen takia ensiavussa, koska tuntui että tukehdun ja puhumaankaan ei tietysti pystynyt. Eivät sielläkään osanneet sanoa mistä tuo turvotus tulee. Antoivat allrgialääkettä ja kotiin. Pelkäsin todella että nielu alkaa turvota ja tukehdun, sekin olisi voinut olla mahdollista.
      Sitten kerran jouduin huimauksen takia sairaalaan ja samalla myös kieli alkoi turvota, niin siellä sanoivat että olen allerginen noille lääkkeille.
      Eli kannattaa aina luke lääkeselosteet.

    • paineet

      Ollut vuodesta -13 verenpainelääkitys, ensin Linatil 10mg, sen valmistus loppui viime syksynä, vaihdettiin Enalapril Orion 10mg. Olen jo pidempään kärsinyt lähinnä ylävartalon kovasta kutinasta,tulee tavallaan pieni näppy joka sitten kutaa isolta alalta, vaihtaen paikkaa.. vaikea selittää..mutta voisiko tämä olla tuon lääkkeen sivuvaikutusta; paperissa lukee tuollainen oire.. mutta voiko se tulla näinkin voimakkaana vasta näin pitkän ajan kuluttua? Uskaltaako enää käyttää?
      Onko muilla vastaavaa.. muutoin lääke on ollut ok.

      • Anonyymi

        Aloitin n 3 kkta sitten Enalapril 5 mg/1 päivässä. On nytten tullut sen jälkeen ihoon punaisia läiskiä, iho kuivuu sekä myös ns märkärupi/näppylä joka on todella kipee ja on tulehtuneen näköinen ja keskellä valkoinen ns märkäpiste.
        Näitä on käsissä sekä niskassa. Myös hiusten laatu on huonontunut. Heräilen 2 h välein ja hikoilen välillä sekä huono oloa on ja uutena myös röyhtäilyt mitä minulla ei ole ollut. Ja selkäpuolen kipua on ollut 3 viikkoa. Jos sanois että sellaista pakottaa lihaskipua. Ajattelin itsekin että eihän verenpainelääke voi tehdä mutta luulen että tekee koska on oireet alkanut lääkkeen aloittamisen jälkeen. Pitää nähtävästi vaihtaa lääkitys. Ei tätäkään jaksa pitkälle.


    • admies

      minulta lopetettiin kielen turvotus sain sairaalassa 40mg kortisonia ja suoneen 60mg kesti 8-9tuntia enalapril käytin reilu vuoden, vaihtoivat Amlodipin 5mg missä samoja kielen ja suun limakalvoja turvottavia aineita ja paljon muita oireita lääkäri ei tainnut lukea sivuoireista kunhan vaan vaihtoi paskan -paskaan hämeenlinnassa ,menen ensiviikolla arvauskeskukseen pyydän jonkun toisen merkkistä missä ei olisi niin paljon sivuoireita ? ei kai sellasia ookkaan

    • Anonyymi

      minulla ollut Enalapril lääkitys. On sopinut. Tällä hetkellä sitä ei ole saatavilla.
      Sain tilalle Enalapril-ratiopharm. Ei sopinut. Verenpaine laski rytmihäiriöt,huimaus, väsymys. Huomenna menen apteekkiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe