Nuoren taimikon raivaus?

ensikertalainen1

Olisi tuollaista kolmen neljän vuoden kuusitaimikkoa istutettu, nyt tietysti heinää ja kaikenlaista koivua, pajua nousee joka paikkaa. Onko taimikolle haittaa tai mitään hyötyä ajella risukkoa matalalle taimien ympäriltä, tiedän että ajankohta on liian aikainen oikeaan raivaukseen mutta jos liikunnan kannalta tuolla heiluisi raivurin kans, eikai tuosta ainakaan haittaa voi olla jos taimien ympäristöä siivotaan, parhaiden taimien pituus taitaa olla 80cm luokkaa. Muutomia koivuja ajatus jättää isompiin väleihin.

5

362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jagdpanther

      Raivaussahaan kolmioterä ja go for it. Ei siitä haittaakaan ole kunhan et istutustaimia sillä tuhoa :)

    • Puupaavo

      Tuota mitä ajattelit tehdä kutsutaan nimellä varhaisperkaus. On ihan normaalia metsänkasvatusta ja kannattaa tehdä ennen kuin kilpaileva puusto alkaa heikentämään kasvatettavan puuston kasvua.

      Varhaisperkaus on nopeaa tehdä nyt ennen kuin heinä on noussut peittämään varsinaisia taimia. Pääset tekemään vielä varsinaisen taimikonhoidonkin, mutta se on vähän kevyempää varhaisperkauksen jälkeen.

      Tuolla on Metlan kirje aiheesta: http://www.metla.fi/uutiskirje/mkl/2013-2/uutinen-1.htm . Tuon mukaan valtaosalla 4-7 vuotiaista kuusikoista oli varhaisperkauksen tarvetta.

      • stihl 480

        Moro !

        Itsellä samanlaisia suunnitelmia taimikon suhteen, mietin vaan onko vuodenaika oikea ??

        Mietityttää jos uuden pusikoitumisen vauhti vaan kiihtyy jos nyt keväällä risukkoa kaataa ??

        Osaako joku tuohon mietintään vastata ??


      • Jagdpanther
        stihl 480 kirjoitti:

        Moro !

        Itsellä samanlaisia suunnitelmia taimikon suhteen, mietin vaan onko vuodenaika oikea ??

        Mietityttää jos uuden pusikoitumisen vauhti vaan kiihtyy jos nyt keväällä risukkoa kaataa ??

        Osaako joku tuohon mietintään vastata ??

        Perkauksessa totta ja taimikonhoidossa riippuu minkä kokoiseksi taimikko on päässyt jo kasvamaan. TÄrkeintä kuitenki on että se tehdään. Ite teen taimikonhoidot keväällä tai syksyllä kun on viileämpää eikä ole öttiäisiä. Perkaus pitäs tehä keskellä kesää.


    • hehheheheh

      Noinhan se pitäisi mutta itse ainakin hoidan homman nyt tai syksyllä, ei kiinnosta hikoilla pää täynnä itikoita :D Ja kesällä hommaa hankaloittaa pitkä heinä ja vatukot.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2032
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1917
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe