Suomessa myyntitilastojen suosikkipaikoilla jo kymmeniä vuosia huristellut Toyota Corolla on jälleen uudistunut ja nyt kyseessä on jo yhdennentoista sukupolven Corolla. Ulkoisesti Corollan muotoilu mukailee muiden hiljattain uudistuneiden Toyota – mallien ilmettä. Silmiinpistävää on myös auto selvästi kasvanut koko nyt Corolla on luokkaansa suurempi auto.
Kokonaismittaa on tullut lisää 8 cm, mutta suurin muutos on auton akselivälissä jota on kasvanut 10 cm. Akselivälin kasvun huomaa varsinkin takapenkillä, jossa jalkatilaa on todella hyvin jopa enemmän kuin loistoautoissa.. Auto on kuitenkin edeltäjäänsä puolisenttiä matalampi, mikä puolestaan antaa urheilullisen ilmeen. Toisaalta taas hartiatilaa on tullut lisää, sillä auto on leventynyt 1,5 cm. Tavaratila vetää 452 l. Takapenkit kaatamalla saadaan pitkiäkin tavaroita kuljetettua. Takaluukun saranat ovat kerrassaan nerokkaat ja vietinkin tovin tavaratilassa katsellen niiden toimintaa luukkua avattaessa ja suljettaessa.
Etuistuimien säädöillä saa aikaan moneen makuun sopivan ajoasennon. eikä Corollassa ole herkästi rikkoutuvia sähkövimpaimia vaan luotettava käsisäätö, mukavuudeltaan istuimet ovat paremmat kuin isoissa saksalaisissa. Hallintalaitteet ovat hyvin käsillä ja kosketusnäytön käyttö helppoa. Ohjauspyörästä voi ohjata ajotietokonetta, vakionopeudensäädintä, audiota sekä puhelintoimintoja.
Koeajoon saatu Corolla oli Suomessa myydyimmäksi ennustettu 1,6 – litraisella bensiinimoottorilla, Active – varustetasolla ja manuaalivaihteilla varustettu versio. Lisävarusteina autossa oli metalliväri sekä Business pack, johon kuuluu puolinahkaverhoilu, takasähköikkunat sekä pysäköintiavustin etu- ja takasensoreilla. Activen varustukseen kuuluu mm. kosketusnäyttö, automaattisen kaksialueilmastoinnin sekä peruutuskameran.
Moottori vastaa kuljettajan käskytykseen melko sähäkästi. Esimerkiksi kiihtyvyyttä vaativaan ohitustilanteeseen kuljettaja voi lähteä luottavaisin mielin. Sähköinen ohjaustehostin antoi ohjaustuntumaa nautittavasti. . Kytkin ja 6-vaihteinen manuaalilaatikko toimivat hyvin yhteen kyllä tuntui kivalta puikottaa vaihdekeppiä kuin rallikuski.
Tehoa 1,6-litrainen moottori tuottaa hulppeat 132 hv ja vääntöä makeat 160 Nm. Kiihdytys 0-100 km/h onnistuu 9,1 sekunnissa ja huippunopeutta luvataan ainakin 200 km/h. Yhdistetty kulutus on valmistajan mukaan 6,0 l / 100 km ja CO2-päästöjä syntyy 139 g/km. Kaksi muuta tarjolla olevaa moottorivaihtoehtoa ovat lähtöhintatason 1,33 Dual VVT-i sekä dieselvaihtoehto 1,4 D-4D.
Corollan alusta toimii moitteettomasti tilanteessa kuin tilanteessa. Corolla on helppo hallita ääritilanteissakin ja tästä syystä sen luulisi sopivan monen kuljettajan makuun itse nautin eniten nopeista kaarteista ja s-mutkista ja välillä tuli mentyä niin että renkaat vinkuivat. Näkyvyys Corollasta eteen on erinomainen ja sivupeilit kookkaat. Kasvaneen Corollan rajallisessa takanäkyvyydessä auttaa peruutuskamera, nerokasta
Corollan hintahaarukka on 22 354 – 27 885 €. Koeajetun 1,6 Valvematic Activen hinta ilman lisävarusteita on 24 745 €. Metalliväri nostaa hintaa 569 eurolla ja Business Pack 931 eurolla. Koeajoauton kokonaishinnaksi muodostuu siis 26 245 €.
Suorituskyky: 9,1
Corolla kiihtyy erinomaisen hyvin lain rajoittamiin nopeuksiin. Ohituksiin voi lähteä kuin isolla dieselillä.
Mukavuus: 9,2
Ulkonäkö: 9,1
Uusi Corolla kerää katseita kaikkialla. Ilme on moderni ja sopii Corollaan hyvin. Sisältä auto on lähes premium tasoa.
Corolla on nautittava auto urheillullisen perheen arkeen ja pyhään. Takapenkki tarjoaa mukavan väljät tilat jopa paremmat kuin monessa isommassa autossa. Jo vakiovarustus kattaa kaiken tarpeellisen. Suosittelen Corollaa lämpimästi.
KOEAJO TOYOTA COROLLA 1,6 VALVEMATIC ACTIVE 2013
33
2403
Vastaukset
- Premiumia, kiitos
Tarjoa ihmeessä koeajokertomuksiasi Toyota Plus -lehdelle.
- hyvän heitit
Hahhaaa pääsiäisen parhaat naurut !!!!! Hahhaa kuin isolla dieselillä ohitukseen hahhaaa 160 nm hahaaaaa, hulppeat 132 hv hahhaaaaaa.
mun 22 vuotiaassa Volvo ruoskassakin on enemmän. Hahhaaaaaa teron pää on kuin jeesuksen hauta pääsiäisaamuna, tyhjä. - Ammattilaisen jälki
hyvän heitit kirjoitti:
Hahhaaa pääsiäisen parhaat naurut !!!!! Hahhaa kuin isolla dieselillä ohitukseen hahhaaa 160 nm hahaaaaa, hulppeat 132 hv hahhaaaaaa.
mun 22 vuotiaassa Volvo ruoskassakin on enemmän. Hahhaaaaaa teron pää on kuin jeesuksen hauta pääsiäisaamuna, tyhjä.Näkee heti, että ammattimiehen tekemä testi eikä mikään maksettu autolehtien parin päivän pikakoe, missä todellinen laatu ei tule esille. Vain todellinen asiantuntija viettää aikaa peräkontissa nerokkaasti suunniteltujen luukun saranoiden toimintaa ihastellen.
- B23
hyvän heitit kirjoitti:
Hahhaaa pääsiäisen parhaat naurut !!!!! Hahhaa kuin isolla dieselillä ohitukseen hahhaaa 160 nm hahaaaaa, hulppeat 132 hv hahhaaaaaa.
mun 22 vuotiaassa Volvo ruoskassakin on enemmän. Hahhaaaaaa teron pää on kuin jeesuksen hauta pääsiäisaamuna, tyhjä.nii volvo aikonan tarvitsi suuria moottoreita kuten jenkit ennen heppat irtoisi heh heh heh :D ja bensammoottorit ovat kuin laiskoja tislareita, vääntä mukavasti mekein tuhannella kierroksilla mutta nopeasti vaisuu ja huippu kierroksilla se pelkästään tärisee ja lämmittelee :D
- kekkonen kekkonen
hyvän heitit kirjoitti:
Hahhaaa pääsiäisen parhaat naurut !!!!! Hahhaa kuin isolla dieselillä ohitukseen hahhaaa 160 nm hahaaaaa, hulppeat 132 hv hahhaaaaaa.
mun 22 vuotiaassa Volvo ruoskassakin on enemmän. Hahhaaaaaa teron pää on kuin jeesuksen hauta pääsiäisaamuna, tyhjä.Varmaan on parasta että jatkat sillä 22 vuotiaalla volvolla ajoasi. Hmm oliko kekkonen silloin presidentti?
- Anonyymi
hyvän heitit kirjoitti:
Hahhaaa pääsiäisen parhaat naurut !!!!! Hahhaa kuin isolla dieselillä ohitukseen hahhaaa 160 nm hahaaaaa, hulppeat 132 hv hahhaaaaaa.
mun 22 vuotiaassa Volvo ruoskassakin on enemmän. Hahhaaaaaa teron pää on kuin jeesuksen hauta pääsiäisaamuna, tyhjä.No kukahan on oikeasti tyhjä pää. Vastaus löytyy katsomalla peiliin.
- hupia huuleen
"Ohjauspyörästä voi ohjata ajotietokonetta, vakionopeudensäädintä, audiota sekä puhelintoimintoja"
Vielä kun sen saisi kulkemaan siitä ohjauspyörästä edes metrin suoraan....- Hyvää läppää
Hyvää satiiria!
- Terot jyrää
Enää voi vain ihmetellä, että miksi kaikki eivät aja uudella Corollalla!!!!
- kateelliset petterit
Aina te kateelliset petterit tulette tänne länkyttämään kun joku kertoo että Toyota on oikeesti hyvä.
Hieno kirjoitus sinulta Rento, kirjoitathan tänne lisää koeajoraportteja.- Nauroin täysillä
Olihan se hauska kirjoitus. Itsellänikin on ollut Corolla. Ei sekään kulkenut mihinkään vaikka oli hurja 120 Nm vääntö. ;)
- tytytyt
Muutoma juttu, kiihtyvyys 10sekunttia ei 9. Toimitusaika ainakin keskisuomessa alle kuukausi, värin riippuen. Mutta oiva peli, tänään ajelen 5,1l keskikulutuksella.
- pikkuisen yksinkerta
Aloittaja heitti mahtavan provon ja Terot lankesivat siihen kuin pässit, ei tarvinnut kuin "pikkuisen liioitella" ja kehuskella olemattomilla ominaisuuksilla.
Hauskaa väkeä ja niin sokeita kuin päät katkaistut kanat. - Corolla pappa
Corolla on sisältäkin kuin ässämersu. Koeistuin sellaisen autoliikkeessäni, ja luottomyyjäni esitteli sitä. Ellen olisi halunnut nyt farmaria (Auris farmari alla) niin tämä olisi valintani. Ja muotoilultaan kuin veistos. En usko että muuta automerkkiä saa samaan hintaan lähellekään vastaavaa, ja kestävyydeltään ei Toyotan veroisia ole. Corollassa on autoa kaikille, herroille ja narreille!
- juuri noin
Pääasiassa niille jälkimmäisille.
- corollarules
katos toi
http://kaasujalka.fi/press/2014/01/21/aina-vaan-ihan-kiva-corolla/ - jäykkä jöpikkä Tojo
Olisit nyt vaan kertonut myös rehellisesti Corollan ajo-ominaisuuksista tai siis kunnon ajo-ominaisuuksien puutteesta !
Auto on raskas ja jäykkä, ohjaus ei palauta ja varsinkin mutkateillä autoa on todella rasittava ajaa, kun se ei meinaa kääntyä kunnolla mutkiin !
Ford ja Mazda osaavat hoitaa autoon kunnon ajo-ominaisuudet, Skodallakin asia on ihan ok, mutta jos edes joskus tulisi markkinoille Toyota, jolla olisi dynaamiset ajo-ominaisuudet, niin kauppoja voisi harkita, mutta ei vieläkään Toyota osaa, ei todellakaan.
No, parempia aikoja odotellessa ...- 2.4 STW
Tärkeintä on se että auto on vakaa ajettava maantiellä ja mukava matkustaa ja että se sopii muuten tiloiltaan perheelle.
Ajo-ominaisuuksien painotus on täysin jokaisen oma asia. Toiselle se juttu on mutkat ja toiselle maantie ja kolmannelle kaupunkipyörittely.
Yleinen vaivattomuus on yksi asia mikä harvoin yhdistyy ketterään mutkakärryyn.
- rav4.
Hirveästi on Toyotalle kateellisia ihmisiä, mutta ymmärtäähän sen.
- revi 5
Kerro meille tyhmemmille miten. Miten voi olla tojotalle kateellinen?
- irtbjo
Taas yksi todiste lisää Toyotan ylivertaisuudesta.
- ironian_ymmärrys
Toki jos sarkastinen ja ironinen kirjoitus jossa kaikki on käännetty pääläelleen on sitä!
- rolla19
Odotellaan vesi kielellä ensi vuonna uutta upeaa Corollaa, autoa, joka asettaa uuden mittapuun pienten premium-autojen luokkaan. Miksi ostaa A-Mersu, Audi A3 tai BMW:n ykkösarjalainen, kun Toyota tarjoaa kaikilla mittareilla parempaa tuotetta?
- ostaja
Nyt olisi tarjolla otsikon mukainen Corolla jolla on ajettu 20 000 km ja hinta on 25 000 € onko tuo hyvä ostos?
- Anonyymi
Paljonko tuollainen Corolla maksaa?
- Anonyymi
"Takaluukun saranat ovat kerrassaan nerokkaat ja vietinkin tovin tavaratilassa katsellen niiden toimintaa luukkua avattaessa ja suljettaessa."
- Anonyymi
Näitä näkyy muuten Itä-Helsingissä paljon siis just tuota 2013-2018-vuosien mallisarjan sedan-Corollaa. Naapurin ukollakin on sellainen. Kaipa tämä on huoleton arkikuljetin jonka valinta perustuu järkeen ja siihen että haluttiin porrasperämalli jossa takalasi ei kuraannu.
- Anonyymi
Tapa se on tuokin peitellä Toyotasta kerrottuja ongelmia, kaivella ikivanhoja juttuja ja toivoa ettei ikävät asiat putkahda uudelleen pintaan.
- Anonyymi
"Corolla on helppo hallita ääritilanteissakin ja tästä syystä sen luulisi sopivan monen kuljettajan makuun itse nautin eniten nopeista kaarteista ja s-mutkista ja välillä tuli mentyä niin että renkaat vinkuivat."
LOL - Anonyymi
Asiallinen koeajoraportti.
- Anonyymi
Vanhentunutta tekniikka noissa malleissa, huono alavääntö kierroskoneissa!
- Anonyymi
"Takaluukun saranat ovat kerrassaan nerokkaat ja vietinkin tovin tavaratilassa katsellen niiden toimintaa luukkua avattaessa ja suljettaessa."
Ammattimiehen toimintaa paneutua noin perusteellisesti koeajoon. - Anonyymi
On se Toyota hyvä ja paras.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662298Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381893Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣291616Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711570Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.931380Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1851223Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1221180Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241140En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9952- 77949