kysymys mäykyistä

suvi

Olen harkinnut jo pitkään mäyräkoiran hankkimista,mutta kun asun kerrostalossa niin mieleen on herännyt kysymys että "räkyttääkö" mäyräkoirat? Onko mäykyn koulutus muuten hankalaa,olen kuullut että ne olisi kovin itsepäisiä? =)

14

1449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • don

      ...ovat mitä suurimmassa määrin, itsepäisiä. Ja mielihyvää tavoitellakseen ottavat vaikka ennemmin selkäänsä. Mitä haukkumiseen tulee, se on tosi herkässä. Mielestäni se on määrätietoisella kouluttamisella, useimmiten, hallinnassa. Minulla on useampi mäykky kerrostalossa ja niiden haukku on vaikeammin hallittavissa, mutta ei ongelmista pahin. Tämä rotu on luonteeltaan varsin värikäs, joten joukossa ei ole yksitoikkoista. Sanoisimpa, että mäykkyn "räkyttäminen" ei ole ongelma, jos siihen määrätietoisesti kiinnitetään huomiota, varsinkaan yhden koiran kohdalla.

      • konna

        Meidän mäyris ei ole 10-vuotisen elämänsä aikana "räksyttänyt" ,kuin muutaman kerran jänistä jahdatessaan. Nyt se ei enää hauku jänistäkään ,heiluttaa vaan häntää jos sattuu näkemään. Yksilöitä ovat siis nekin ,tämä lienee kuitenkin aika harvinainen tapaus.


      • don
        konna kirjoitti:

        Meidän mäyris ei ole 10-vuotisen elämänsä aikana "räksyttänyt" ,kuin muutaman kerran jänistä jahdatessaan. Nyt se ei enää hauku jänistäkään ,heiluttaa vaan häntää jos sattuu näkemään. Yksilöitä ovat siis nekin ,tämä lienee kuitenkin aika harvinainen tapaus.

        Olikin puhe yleensä mäyriksen haukkuherkkyydestä.
        Sinun koirasi kuuluu varmasti niihin ei tyypillisiin mäyräkoiriin haukunnan osalta. Mäyräkoirat ovat herkkiä haukkumaan, sitä on turha muuksi väittää ja laumassa tuo piirre vain korostuu. Valitettavasti se on yksi mäyräkoiran ominaispiirre ja sen kans on elettävä.


      • Mäykkifani Happy
        konna kirjoitti:

        Meidän mäyris ei ole 10-vuotisen elämänsä aikana "räksyttänyt" ,kuin muutaman kerran jänistä jahdatessaan. Nyt se ei enää hauku jänistäkään ,heiluttaa vaan häntää jos sattuu näkemään. Yksilöitä ovat siis nekin ,tämä lienee kuitenkin aika harvinainen tapaus.

        Meilläkin on 14-vuotias pitkäkarvainen mäyris ja se ei iknä hauku sisällä! Ulkona se saattaa haukkua pyöräilijöitä, traktoreita tai kävelijöitä! Mäyrikseni on muutenkin tosi rauhallinen(on pennusta asti ollut)! Se on aina mummollani hoidossa, kerrostalossa jos olen matkoilla ja se ei iknä hauku siellä! Tiedoksi vaan kirjoittaja "Konna" että minunkin koirani on aika harvinainen.


    • Sani

      Heippa!

      Kyllä ne mäyrikset ovat aika itsepäisiä ja äänekkäitä.Itse en suosittele mäyriksen ottoa kerrostaloon, voi tulla sanomista... Itsellä on mäyris, ja asun maatilalla ja tuntuu että ääntä on liikaa aina välillä..

      Mutta mukavia vesselitä mäyrikset on=)

    • kiparkatti

      meidän mäykky haukkuu vain vieraita, arka kun on. mutta ei se muuten räksy ole.

      puupää ja jässikkä sen sijaan. oppii mitä lystää ja haluaa. mutta sen sitten aika hyvin.

    • Mäykkypoju

      Eivät kaikki mäykyt ole herkkähaukkuisia. Meillä on päivät mäykyllä radio seuranaan, eikä ole naapureiden mukaan haukkumalla häirinnyt meidän poissaollessa. Haukkuu tosin käskystä äänekäästikin.
      Määrätietoisella koulutuksella haukkumista saa hillittyä.

    • Sari

      Minun kaksi viimeisintä mäykkyä ovat olleet "räyhääjiä". Mäykyllä on kantava ääni, joten, jos sattuu haukkuva yksilö saattaa tulla ikävyyksiä. Toki pennusta itse kasvatettuna on varmasti suuremmat mahdollisuudet saada karsittua haukut pois. Minun kaikki mäykyt ovat olleet helppoja opettaa perustavoille vielä iäkkäämpinäkin, mutta mäykyn ehdoilla.

    • neiti-mäyriksin omistaja

      Mäyräkoirani on asunut sekä kerrostalossa että omakotitalossa, pentu aikansa siis kerrostalossa opetin sen ettei sisällä saa haukkua heti ekasta haukahduksesta saakka olen kieltänyt haukkumisen ja se tepsi. Ikää hänellä on nyt 7 vuotta ulkona ollessaan saattaa räksöttää paljonkin, mutta sisällä hiljaa korkeintaan joskun vinkuu kun haluaa jotain jne. Eli rohkeesti vaan mäyräkoiraa hankkimaan, määrätietoisella opetuksella mäyräkoirasta saa mitä upeimman perheenjäsenen.

    • mäykky89

      no sen voin ainakin omasta kokemuksesta sanoa (meillä 8kk lykytk. mäyris) että mäyrikset eivät räkytä kuten jotkut pirnet karvapallot, esim. sheltit, mutta ne kyllä haukkuvat tarpeen tulleen ja niillä on kantava ääni! mäyriksethän ovat luolakoiria eli haukun pitää kuulua maan alta asti. sitten toi koulutus, mäyris on aina oma persoonansa mutta kyllä se namin avulla vaikka solmuun menee!! nykyaikainen houkuttelu koulutus toimii mielestäni mäykyillä paremmin kuin vanha pakotus taktiikka. meillä on iloinen mäyris joka harrastaa tokoa ja rakastaa agilityä! (tiedän kyllä pitkän selän vaaran já olen varovainen) että sellanen mäykky meillä! onnea oman koiran hankintaan!

    • miia

      meil on mäyräkoira ja asutaan kerrostalos... en tiiä muista mäykyist mut meijän koira ei ainakaan räksytä. saattaa haukahtaa jos pelästyy jotain (esim. nukkuu ja ovikello soi)...
      meijän koira ainakin on itsepäinen mut kyl se jotenki tottelee... tosin paljon paremmin silloin kun tietää saavansa makupalan:)

    • pelppis

      meil on tommonen vuoden ikänen urosmäykky ja kerrostalossa asustellaan. Jonkun verran se haukuskelee kun näkee ikkunasta koirii pihalla tai ku lähetään aamusin töihin mut naapurit kyllä kertoneet sen olevan pääasiassa hiljaa.
      Meijän mäykky on kyl loistopakkaus (iso koira pienessä paketissa :)) Kova se on mielyttämään ja siten saa sen hyvin tottelemaan. Toki sillä myös itsepäisyyttä on,mutta todella helppo rotu verrattuna siihen että meillä oli aikasemmin dobermann joka oli paljon itseppäisempi ja vaati huomattavasti enemmän kuria!
      Kyllä mäykky kerrostalossa pärjää ku opettaa sen pienestä pitäen olemaan myös yksin ja komentaa kun se haukkuu! :)

    • Mäyristäti

      Mäyräkoira ei räkytä, vaan haukkuu! Se kannattaa muistaa. Minulla on 15-vuotias mäyris, joka haukkuu aina kun ovikello soi. Mutta hänen edesmennyt kaverinsa, joka eli 12-vuotiaaksi, ei haukkunut. Nämä ovat karkeakarvaisia. Nyt perheessämme elelee pitkäkarvainen parivuotias, joka ei myöskään hauku. Ota siitä sitten selvää..koirille on tarjolla ns. haukkupantoja, joilla voi estää haukkumista tai kouluttaa koiransa olemaan haukkumatta.

    • minelan

      ALOTTAJALLE
      itsepäisiä ovat kyllä, ajattelevat omilla aivoillaan.MUTTA aivan mahdottoman ihana rotu, jos alistuu silloin tällöin laskeutumaan niiden tasolle.
      Olen omistanut ja kasvatttanut kk-mäyräkoiria nyt 30 vuotta, ilman mitään ongelmia, vaikka niitä on enimmäkseen ollut 5 kerralla kotona,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe