Olenko jo saanut lakiosani?

annea1

Isäni on ainoa lapsi. Hänen isänsä kuoli vuonna 69 jolloin hän peri puolet vanhempiensa omaisuudesta. Isän äiti kuoli vuonna 2005 jolloin isäni luovutti saamansa perinnön eli loput puolet omaisuudesta kahdelle lapselleen. Toinen lapsista eli veli luovutti osuutensa kahdelle alaikäiselle lapselleen.

Jakamaton kuolinpesä sisältää arvokkaan asunto osakkeen ja mökin. Omistussuhteet ovat siis isä omistaa puolet kaikesta, toinen lapsista 25% ja kaksi lapsenlasta kummatkin 12,5%.

Voiko isä tehdä jommankumman tai kummatkin lapsista perinnöttömiksi lopun 50%omaisuutensa suhteen testamentilla? Isäni on eronnut, ei uusissa naimisissa.

Varmaa tietoa kaipaisin, asiantuntijat vastatkaa. Kiitos!

2

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rintaperillisen perinnöttömäksi tekemisestä säädetään perintökaaren 15 luvun 4 §:ssä:

      "Sen estämättä, mitä perillisen oikeudesta lakiosaan on säädetty, perittävä voi tehdä perillisen perinnöttömäksi, jos tämä on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää, hänen perimispolvessa olevaa sukulaistaan, ottolastaan tai tämän jälkeläistä. Sama on laki, jos perillinen jatkuvasti viettää kunniatonta tai epäsiveellistä elämää.

      Perinnöttömäksi tekemisestä on määrättävä testamentissa ja samalla mainittava määräyksen peruste. Peruste on sen toteennäytettävä, joka vetoaa tähän määräykseen."
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040#L15P4

      Viimeinen virke on tärkeä: jos perinnöttömäksi määräämisen peruste kiistetään, sen, joka testamenttiin vetoaa, tulee näyttää peruste toteen.

      Jos veli edellä olevan. mukaan jäisi perinnöttömäksi, perintö lankeaisi veljen lapsille (jollei myös heitä olisi määrätty perinnöttömiksi.)

      Isä voi vapaasti määrätä testamentillaan puolesta omaisuudestaan (johon siis sisältyy ½ hänen vanhempiensa jakamattoman kuolinpesän omaisuudesta). Jos isä määrää koko omaisuutensa muille kuin rintaperillisilleen, näillä on oikeus vaatia lakiosansa, joka on puolet lakimääräisen perintöosuuden arvosta.
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040#L7P5

    • annea1

      Kiitos Nix Nax! Asia selkeni kummasti. Olin itse ajatellut että olen jo tavallaan saanut lakiosani mutta lakihan ei mene niin kuin simppelisti asiaa mielessään ajattelee. Kiitos vielä kerran ja oikein aurinkoista kevättä kaikille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8216
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1173
    Aihe