Kannattaako käydä diagnosoimassa ADHD:ta?

19+18

Oon 17-vuotias tyttö ja oon viimesen 2v:n aikana tehnyt erilaisia ADHD/ADD testejä aikuisille, nuorille ja naisille ja useat oireet sopii (lapsenakin hyperaktiivisuutta). En ala selittämään tähän niistä oireista, koska siitä tulisi pitkä teksti, mutta mun kysymys on se, että kannattaako mun hakeutua tekemään virallinen diagnoosi tästä. Mulla ei oo ollu kummemmin vaikeuksia näiden oireiden suhteen, oon saanut kiitettäviä kokeista jne. mutta kokeisiin luku vaatii suunnattomia ponnisteluja (joutuisin aloittamaan lukemisen 2-3vko ennen koeviikkoa jos haluaisin panostaa kunnolla, mutta sitähän en tee kuin muutaman minulle merkittävän aineen kannalta. Parhaimmillani pystyn lukemaan päivässä 20-40sivua sillä tavalla että keskittymiseni on lähes 100%)

Se minkä takia aloin harkitsemaan diagnoosia on, että ensi syksynä minulla on kirjoitukset edessä. Suurin asia mikä minua stressaa on erinäiset kuuntelukokeet. Niissä huomaan keskittymiseni herpaantuvan eniten. Lisäksi kirjoitelmia, jotka pitää tehdä parin tunnin sisään tuottavat ongelmia. Haluaisin asiallisia vastauksia sellaisilta joilla on diagnosoitu ADHD.

6

316

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kippo nurin

Ei kannata "diagnosoittaa". Vieraile mielummin sivustolla www.adhdfraud.net ja opi hallitsemaan elämääsi muilla tavoin. "ADHD":n hoitoon löytyy paljon turvallisia ja terveellisiä lääkkeettömiä vaihtoehtoja. "Diagnoosi" on olemassa käytännössä vain sitä varten, että saa ostaa ja käyttää amfetamiinijohdannaisia ja metyylifenidaattia etc.

• Tsemppiä!

Näiltä hörhöiltä ei tule asiallisia vastauksia täällä yleensä, joten yritän itse parhaani auttaa.

Suomi24 on väärä paikka hakea apua tän suhteen. Suomen ADHD-aikuiset -foorumi tai ulkomaalaiset sivustot (esim. reddit.com/r/adhd) on parempia paikkoja, joista saat asiallisempia vastauksia. Youtubessa on myös Dr. Barkley:n hyviä luentoja aiheesta, joita suosittelen lämpimästi. ADHD-liitto auttanee myös. Kannattaa pitää mielessä myös mahdolliset muut syyt, kuten kilpirauhasen vajaatoiminta, lukihäiriö yms.

Sanottakoon myös, että yleislääkärit, terveyden- tai sairaanhoitajat eivät ole kovin päteviä ottamaan ADHD:hen kantaa elleivät ole asiaan jo perehtyneitä. Mikäli päätät lähteä asiaa diagnosoituttamaan niin perehdy aiheeseen kunnolla ja varaudu, että perusterveydenhuollossa vastaanotto voi olla nihkeä. Jos on rahaa niin yksityisellä tilanne onkin sit hieman eri.

Siun teksti on vähän ristiriitainen miusta. Kerrot, että siulla "ei oo ollu kummemmin vaikeuksia näiden oireiden suhteen", mutta toisaalta kuvaat vaikeuksia kouluun liittyvissä asioissa. Kaikilla ihmisillä on näitä oireita. Jos koet, että siulla on monia oireita, jotka haittaa pysyvästi elämääsi eri elämän osa-alueilla ja asia sinua häiritsee - niin sitten kannattaa hakea apua.

Täällä on hyviä suuntaa antavia kriteerejä: http://paivitasala.wordpress.com/testeja/tarkkaavaisuushairio/
      "Havaittavissa on pysyvää haittaa vähintään kahdellatoista seuraavista alueista:"

Ja tässä vielä yksi testi jos et ole törmännyt:
      http://adhd-aikuiset.org/tiedostot/DIVA_2_Fins1.pdf

Toivottavasti asia selkenee!

• ap.

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja lukihäiriö on testattu ja kumpaakaan ei ollut. Mulla ei oo tosiaan ollut kummemmin vaikeuksia paitsi kokeiden kanssa. Joudun ponnistelemaan kokeisiin lukemisessa jos haluan ja päätän panostaa. (sen lisäksi on joitain ongelmia kuten korkea ärsykeherkkyys ja lyhyt pinna, mutta ne ei oo vielä ainakaan aiheuttanut mitään mahdottomia häiriöitä eri elämän alueilla)

• mie paranin

Muuta ruokavaliosi, niin todennäköisesti vaivasi häviää.

Ja todellakaan tuota testiä ei missään netissä tehdä.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm#ADHD_ja_ADD_sairauksien_ravitsemushoito

Ihan oikeesti oikea ravinto avainasemassa ihan kaikissa sairauksissa ja niiden ennaltaehkäisyssä.

• ap.

Vaikka oon tehnyt useita testejä netissä, ymmärrän kyllä, että ne on vaan suuntaa antavia. Ja joka tapauksessa tunnen kyllä subjektiivisella tasolla missä mun ajatukset ja vaikeudet liikkuu. Kokeilen ruokavalion muokkaamista. (Ja vaikka saisinkin diagnoosin ja reseptin lääkkeisiin, epäilen, että käyttäisin lääkkeitä. Lähinnä vaan psykoterapian ja tuen takia. Lisäksi lääkärin allekirjoittama todistus kuuntelukokeisiin pitemmillä aikaväleillä ym. erikoisjärjestelyillä kirjoituksia koskien)

• mie paranin
        ap. kirjoitti:

Vaikka oon tehnyt useita testejä netissä, ymmärrän kyllä, että ne on vaan suuntaa antavia. Ja joka tapauksessa tunnen kyllä subjektiivisella tasolla missä mun ajatukset ja vaikeudet liikkuu. Kokeilen ruokavalion muokkaamista. (Ja vaikka saisinkin diagnoosin ja reseptin lääkkeisiin, epäilen, että käyttäisin lääkkeitä. Lähinnä vaan psykoterapian ja tuen takia. Lisäksi lääkärin allekirjoittama todistus kuuntelukokeisiin pitemmillä aikaväleillä ym. erikoisjärjestelyillä kirjoituksia koskien)

Mun pääkoppa rauhoittui ravinnolla.

Viljaton, luonnolliset rasvat, rehuja, vitamiineja purkista jne..

Todellakin kannattaa edes kokeilla.

Monilla viljat aiheuttaa kaikkea ikävää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2930
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      34
      2622
    3. 148
      2284
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2259
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1880
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1716
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      105
      1664
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      312
      1569
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1469
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1456
    Aihe