Miksi lapsia ei kielletä osottelemasta sormella?

danz

Niin, miksi?

Tiedän, että näytän lapsen ja aikuisenkin mielestä ehkä kummalliselta niittitakkeineni ja irkeeseineni, mutta tehkää nyt oikeasti jotain asialle.
Ikinä, en ikinä ole nähnyt äitiä/isää joka olisi sanonutlapselleen tämän sormella osoittelusta. Lapset osoittelevat päivittäin minua sormellaan ja huutavat, että "äiti katso katso miten kummallinen täti!". Vastataan vai että "joo joo" tai "niinpä onkin".

Kun olin pieni, ehkä viisivuotias, keskustelimme iskän kanssa romaaneista. Muistan, kun näin romaaninaisen ensimmäistä kertaa, osoitin häntä sormellani, mutta äiti painoi heti sormeni alas a sanoi että se on todella rumaa käytöstä ja että ei niin saa tehdä. Enkä sen jälkeen ole edes uskaltanut osoittaa ketään sormella.

Miksi lapsia ei käsketä esim. olemaan hiljaa? Ihanaa kuulla jo sellaisten taaperoiden suusta sellaista palautetta, että kuinka ruma olenkaan.

16

2872

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FanZoo

Mulla on samankaltaisia ongelmia, lapset juoksevat vanhempiensa kainaloihin ja kysyvät mikä tuo on, minä olen kans oppinut kantapään kautta tuon sormella ei saa osoittee jutun.

• Vittumainen runkkari

Tuohon tepsii sama, kuin moneen muuhunkin ongelmaan: samaa lääkettä takaisin vain.

Itse teen juuri niille kurittomille osotitelveille kakaroille samoin, kun he tekevät, eli osoittelen heitä sormella ja nauran pahisnaurua. Siihen vielä rumat irvistykset päälle, niin ryntäävät vollottaen mamman helmoihin.

Uskoisin, että ne mammat ovat ymmärtäneet, mistä on kysymys, ja opettavat kakaransa jatkossa olemaan osoittelematta toisia ihmisiä.

• piinityty
        Vittumainen runkkari kirjoitti:

Tuohon tepsii sama, kuin moneen muuhunkin ongelmaan: samaa lääkettä takaisin vain.

Itse teen juuri niille kurittomille osotitelveille kakaroille samoin, kun he tekevät, eli osoittelen heitä sormella ja nauran pahisnaurua. Siihen vielä rumat irvistykset päälle, niin ryntäävät vollottaen mamman helmoihin.

Uskoisin, että ne mammat ovat ymmärtäneet, mistä on kysymys, ja opettavat kakaransa jatkossa olemaan osoittelematta toisia ihmisiä.

on "herkkä" lapsi ja tuo saa elämänsä traumat irvistelystä ja sen takia alkaa inhomamaan erilaisuutta? oletkos tullut tälläistä ajatelleeksi?!?!

• -Jesse-
        Vittumainen runkkari kirjoitti:

Tulee ihan mieleen omat päiväkotiajat, joista muistan kyllä hyvin hyvin vähän, mutta silti.
        "Mä kerron susta!!" kuulin joka saatanan väliin, kun ei pienintäkään kiusaa kestetä.

Pointtini - onko se nyt oikeesti NOIN kamalaa, jos polvenkorkuiset ipanat osoittelee ihmeissään?
        Se on lapsen tapa varmistaa, että isi tai äiti myös huomaa mikä on niin ihmmeellistä ja uutta.

Järkevä aikuinen ei oikeesti välitä sellaisesta! Siis itseään osoittelevasta lapsesta.

Täytin justsilleen 12, eikä isä, jonka luona asun, jaksa vieläkään välittää, jos vaikka huidonkin jotakuta kummajaista kohti ja sanon siitä.

Tuossa joku jo puhui mahdollisesta lapsen herkkyydestä ja traumojen saamisesta.

Musta tuntuu, että eräät aikuiset täällä on liikaherkkiä ja traumoja saaneita.

Dah!

• piinityty
        -Jesse- kirjoitti:

Tulee ihan mieleen omat päiväkotiajat, joista muistan kyllä hyvin hyvin vähän, mutta silti.
        "Mä kerron susta!!" kuulin joka saatanan väliin, kun ei pienintäkään kiusaa kestetä.

Pointtini - onko se nyt oikeesti NOIN kamalaa, jos polvenkorkuiset ipanat osoittelee ihmeissään?
        Se on lapsen tapa varmistaa, että isi tai äiti myös huomaa mikä on niin ihmmeellistä ja uutta.

Järkevä aikuinen ei oikeesti välitä sellaisesta! Siis itseään osoittelevasta lapsesta.

Täytin justsilleen 12, eikä isä, jonka luona asun, jaksa vieläkään välittää, jos vaikka huidonkin jotakuta kummajaista kohti ja sanon siitä.

Tuossa joku jo puhui mahdollisesta lapsen herkkyydestä ja traumojen saamisesta.

Musta tuntuu, että eräät aikuiset täällä on liikaherkkiä ja traumoja saaneita.

Dah!

olet kyllä varmaan oikeassa... taitaa olla aikuisissa sitä yliherkkyyttä, jos reagoivat kummallisesti jos lapsi osoittelee ja haluaa udella. omien tenavien kohdalla on vaan hissuksensa kyselty, että äiti... miksi tuolla pojalla/tytöllä on tommoset hiukset... yms. toivottavasti se joka haluaa olla erilainen, osaa myös ottaa positiivisella mielellä lasten osoittelut. kaipa se on lapsista niin valtavan upeeta=).

• äiti -53

Kauneus on kasojan silmissä tavataan sanoa. - Miksi siten pukeudutte provosoivasti kun ette kestä lasten kommentteja.
      Kyllä varmasti lapsia monessa perheessä neuvotaan hyville käytöstavoille. Miten lie teidän kohdallanne jotka ette osaa pukeutua "kohteliaasti".

Kirjoitin "lasten suusta" palstalle taannoin seuraavan jutun joka sattui takavuosina.

Liki 20 vuotta sitten tyttärenni oli n.2-3 vuotias kun menimme rautatieaseman metron portaissa monen muun kannssa alaspäin. Olin ottanut hänet syliini. Siinä sylissäni hän näki myös paremmin ympärilleen. Aivan alhaalta viereisiin rullaportaisiin astui nuori teinityttö yksin. Tyttö oli pukeutununut voimakasvärisiin kerroksittain oleviin eripituisiin vaateisiin ja tupeeranut pitkät liilanväriset hiuksensa takkuisen näköiseksi, meikkikin oli voimakas.
      Tyttäreni kasvot alkoivat loistaa ja hymy tuli hänen kasvoille. Juuri kun olimme melkein kohdakkain tyttäreni kohotti sormensa ja osoitti teinityttöä ja kiljahti kuuluvalla kirkkaalla äänellä: ÄITI KATO PEIKKKO! "Peikko vastasi kauniilla ystävällisellä hymyllä. Terveisiä "peikkotytölle".

Eli osatiinko 80 luvulla ottaa lapset lapsina.
      kerroin kyllä tyttärelleni että peikkoja on vain saduissa ja kysymyksessä oli teinityttö. En nyt muista puhuinko juuri silloin sormella osoittelusta. Tyttö oli kuitenkin käsivarrellani ja toinen käteni piteli rattaita.

Miten on, onkohan Teille hyvät nuoret, opetettu hyviä käytöstapoja?

Minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä ja kasatukseenikin se kuuluu että siellä erikoisten vaattteiden ja hiusten alla on useinkin tosi hyvä tyyppi.

Sitten vielä. Muistakaa että olette itse "osasyyllisiä" koska haluatte tieten tahtoen erottua joukosta. Ajatelkaa niitä ihmisiä joita lasten lisäksi AIKUISETKIN osoielevat ja töllöttävät, siis niitä jotka ovat syntymästään erinäköisiä tai vammautuneet matkan varrella.
      Usein on niin että aikuinenkaan ei siinä tilanteessa osaa selvittää lapselle hämmennykseltään yhtään mitään. Näitä tarinoita varmasti löytyy paljon.

Ollaan rohkeasti mutta tyylillä erilaisia.

• kia

Lapsia ihmetyttää ja kummastuttaa monet asiat.. luulisi että enemmän hymyilyttäisi kun vihastuttaisi osoitteleminen...

Ja varmasti tiedät olevasi lasten silmissä "omituisen" näköinen keesisi kanssa kuten varmaan muunkin ikäisten ihmisten.

Toki osoitteleminen on epäkohteliasta ja olen samaa mieltä että kyllä lapset täytyy opettaa siihen, että osoitella ei saa.. Mutta lapset ovat lapsia:)
      Hymyile takaisin vaan niin lapset oppivat että sinunlaisissa tai muuten poikkeavissa ihmisissä ei ole mitään kovin kummoista tai pelottavaa.

Erilaisuus on rikkaus jota kolmivuotias ei välttämättä vielä vaan ymmärrä.

• inna

Meillä oli myös kotona osoittelu ehdottomasti kielletty. Mieheni lapsuudessa asiasta ei olla ilmeisesti puhuttu, koska hän osoittelee (neljääkymmentä lähentelee...) spontaanisti ihmisiä vieläkin, ja huomaan kuulostavani NIIN äidiltäni kun suhisen vihaisesti, että "älä osoittele!!"

• Patu33

Itse tulee joskus hyssyteltyä vaimolle ja hänkös siitä riemastuu.

• Patu33

Minä en ainakaan keksi tuollaiselle niittitakille muuta syytä, kuin sen että haluaa erättää huomiota. Vai onko se kivan tuntuinen päällä? Jos saa haluamaansa huomiota, niin miksi siitä pitää olla pahoillaan. Lapset on sponttaaneja ja vaikka vanhemmat opettavat että sormella ei saa osoitella, niin usein tämäkin opetus tulee vasta sen ensimmäisen osoittelukerran jälkeen ja unohtuuhan tuo välillä vaikka tietää ettei niin saisi tehdä.

• äiti

Olen aina kuvitellut, että jos pukeutuu, kampaa tms todella erikoisesti, niin haluaa erottua massasta. Nyt kun sitten on nähnyt paljon vaivaa erottuakseen, niin ei kukaan saisikaan katsoa. mielestäni ristiriitaista. Uskon monien ajattelevan näin. Samat vanhemmat kyllä kieltävät lapsiaan osoittelemasta vammaista tai muuten ihmistä, joka ei ole omasta tahdostaan erilaisen näköinen. Haluaisin myös tietää, oletko aivan varma että se osoittelu on negatiivista ilkkumista vai niinkuin itse ajattelen joskus nähdessäni tosi vaivalla laitetun irokeesin ja siihen sopivat tyylikkäät kuteet, että VAU. Itse olet päättänyt erottautua, joten ota vastaan se.

• danz

... olikin siitä, eikö lapsia ollenkaan kielletä? Jos näin "kummalliselta" näyttävän ihmisen lapsena vaikkapa kaupassa, mainitsin asiasta vanhemmilleni vasta autossa "näitkö isi sen punkkaripojan?". Muistan kuinka lapsena tuli aina ihailtua kaikkia kummajaisia, mutta ikinä en muistaakseni ainakaan avannut suutani tai osoitellut sormella.

Tiedän, että esimerkiksi minä herätän lapsissa paljon kummastusta. Olen päättänyt kertoa aatemaalmastani ulkonäköni kautta. Se, että pukeudun niin kuin pukeudun, ei johdu huonosta kotikasvatuksesta, niin kuin joku väitti. Äitini on ainaollut hyvin pikkutarkka ja vanhoollinen pukeutumisen ja ulkonäön suhteen, ja jaksaa vielä vuosien jälkeenkin huomauttaa, että miksi jaksan kammata tukan pystyyn ja että hänen mielestään se on nätimpi ponnarilla. kyse ei siis ole siitä, ettei kotona ole välitetty miltä näytän.

Ja vielä osoittelusta. En väitä, etä vain lapset osoittelevat, onhan niitä todella aikuisiakin. Tuntuu, että aikuiset ovat vielä toisinaan lapsia epäkohteliaampia. Jotkut eivät tunnu tajuavan, että minullakin on korvat, joilla kuulen kaiken, mitä minusta sanotaan, sekä silmät, joilla näen myös aikuisten kauhistuneet ilmeet ja osoittelevat sormet. Ymmärrän, että jotkin asiat ovat täysin tiedostomattomia, esimerkiksi juuri osoittelu. Minullakin on monta kaveria, jotka osoittelevat ihmisiä, ja ajoittain se hävettää minuakin. Mutta usein se on vain pieni vahnko, ja ymmärrän sen aivan hyvin myös kaikkien muiden osalta.

Mutta toivon kuitenkin että tavallisuudesta poikeavat ihmiset otetaan vastaan ihmisinä, samanlaisina kuin muutkin. Ja opetetaan sama vaikka siellä kotona.

voin olla varma että sitten kun saan omia lapsia, he pelästyvät nähdessään "tavallisia" ihmisiä, koska kihlattuni on punkkari ja kaveripiirimme koostuvat lähes kokonaan punkkareista :)

• Patu33

No eihän se ole hyvää käytöstä että osoitellaan toista sormella, mutta koska uusia lapsia syntyy jatkuvasti, niin aina on niitä joille asia on uusi ja he tekevät sen sinun nähtesi ensimmäisen kerran.

Jos lapsen käytös on ollut epäsopivaa, niin oletettavasti vanhemmat ottavat tämän käyttäytymissäännön käsittelyyn lapsen kanssa. Ei sekään ole hyvää käytöstä että sormella osoittelusta tehdään joku ohjelmanumero julkisella paikalla. Ainakin meillä tuollainen otettasiin paremmin puheeksi vasta kotona.

• Ihmettelijä

Koska pukeudut huomiota herättävästi, sinulla on kai tarkoitus, että sinut nähdään. Kuka saa sitten katsoa niittitakkiasi ja kampaustasi? Vain aikuisetko?

Minusta tuntuu, että olet kuitenkin epävarma siellä kovan ulkokuoren alla, koska reagoit jonkun lapsen sormenosoitteluihin. Muodithan nyt ovat ohimeneviä. Kohta kuljet kadulla ihan tavallisissa kuteissa, eikä sinua enää lapset sormella osoittele.

• sneer

"Muodithan nyt ovat ohimeneviä. Kohta kuljet kadulla ihan tavallisissa kuteissa, eikä sinua enää lapset sormella osoittele."

Kuulostipa ihan mun mutsilta... Ei koskaa voi ajatella, et ehkä tässä olla irokeesi/rastat...ym... päässä koko loppuelämä.
        Mulle rastat ei oo ainakaa mikään muoti juttu, et ku muillakin on. Ehkä mullakaa ei rastat koko ikää oo, mut mitää nutturapäistä tanttaa musta ei tule!
        Ja mitä lapsiin tulee, kyll ne siintä oppii!

• Ihmettelijä
        sneer kirjoitti:

"Muodithan nyt ovat ohimeneviä. Kohta kuljet kadulla ihan tavallisissa kuteissa, eikä sinua enää lapset sormella osoittele."

Kuulostipa ihan mun mutsilta... Ei koskaa voi ajatella, et ehkä tässä olla irokeesi/rastat...ym... päässä koko loppuelämä.
        Mulle rastat ei oo ainakaa mikään muoti juttu, et ku muillakin on. Ehkä mullakaa ei rastat koko ikää oo, mut mitää nutturapäistä tanttaa musta ei tule!
        Ja mitä lapsiin tulee, kyll ne siintä oppii!

Olenkin kai äitisi ikäinen. Minulle on jäänyt mieleen monta juttua nuoruusvuosilta, esim. kun lierihatut olivat muotia n. 1970. Naapurit pikkupennut nauroivat hatulleni. Hattu oli kaiken lisäksi epäkäytännöllinen. Se ei tahtonut pysyä päässä. jos ei siitä pitänyt kiinni. Kuminauha leuan alla olisi auttanut asiaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      356
      3045
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1473
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1302
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1301
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1285
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1245
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1135
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1045
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      941
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      847
    Aihe