perhetuttu

tekohymy

Tulimme jälleen kerran kutsutulta vierailulta tuttavaperheen luota. Nämä vierailut ovat tosi väsyttäviä, koska ystäväperheen rouva yleensä paasaa jostain omasta intohimon (harrastus) kohteestaan niin, ettei juuri suunvuoroa saa. Ja vaikka ehtisikin kommentoimaan, juttu jatkuu hänen puoleltaan samaa rataa, eli keskustelusta ei tule mitään. Siinä sitten hymyilet teennäisesti ja nyökyttelet ja mietit, missä vaiheessa pääsisi lähtemään.

Tälläkin kertaa tiesin ennalta uudesta suurimittaisesta harrastuksesta ja kun kutsu kylään tuli, varauduimme kuuntelemaan monologista esitelmää aiheesta. Varautumisesta huolimatta huokaisimme syvään helpotuksesta, kun arkiaamu huomenna, jonka varjolla pääsimme aikaisin lähtemään.

Tilanne on tosi kiusallinen. Olemme itse hyvin kotiorientoituneita, eikä muutenkaan perheellisiä ystäviä ole montaa. Kyseessä on myös etäinen sukulainen ja olemme perheen lapsen kummeja. Kummiudestakin on tullut muodollista synttärilahjan antamista, kun luonteva yhteydenpito on hankalaa. Vuosien varrella paasaavien saarnaamisten aiheet ovat vaihdelleet sen mukaan, mikä innostuksen kohde on milloinkin perheen rouvalla sattunut olemaan (esim. Koirat, hevoset, lasten kasvatus,remontointi). Periaatteessa aiheita, joista voisikin syntyä kivaa keskustelua, mutta keskustelutyyli tukkii tehokkaasti suun.

Tilanne on päätynyt nyt siihen, että oma-aloitteisesti emme itseämme kylään tuputa ja vastaanotetut kyläilykutsut yritämme sovitella mahdollisimman lyhyiksi. Onko kellään muulla vastaavaa ja miten olette tilanteen luovineet?

4

280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuttua1

      Hehe, tuttua! Tuttavapiirissämme on muutama tuollainen ylipuhelias, yli-itsekeskeinen ihminen, joka puhuu ja puhuu itsestään, ja toisen osapuolen asiat ei kiinosta tippaakaan. Mietin välillä, onko puheliaisuus yleensäkin juuri sitä. On niin täynnä itseään että vie kaiken puhetilan toisilta. Siinä on turha kertoa omia kuulumisiaan, kun näkee että toinen ei edes kuuntele, odottaa hetken malttamattomana että pääsisi jatkamaan omaa asiaansa.

      Väkisinkin alkaa vältellä tapaamisia. Mutta kun hänen puolisonsa on lähisukulainen, jota kuitenkin halutaan tavata, ei auta muuta kuin kestää. Minä olen antanut periksi, enkä yritäkään saada syntymään oikeaa seurustelua tämän papupadan kanssa. Annan pälpätyksen mennä toisesta korvasta ulos ja mietin omiani samalla kun hän puhuu, tai käyn samanaikaisesti keskustelua toisten paikallaolevien kanssa. Yhtä aikaa muiden kanssa muista asioista puhuminen onkin aika hyvä keino välttää sitä että koko vierailu olisi pelkkää kuuntelemista.

    • Tunnen myös tapaukse

      Varmasti jokaisen tuttavapiiriin sopii ainakin yksi tuollainen epäsosiaalinen tapaus, jolta puuttuu keskustelutaito. Keskustelu kun ei todellakaan ole sitä, että yksi ihminen on koko ajan äänessä.

      Toki puheenvuoron voi käyttää omasta senhetkisestä "intohimonaiheestaan", mutta tuntosarvet täytyvät olla valmiina huomaamaan, kiinnostaako aihe lainkaan muita ja jos kiinnostaa, täytyy muillekin antaa tilaisuus puhua.

      Toisaalta vielä pahempia ovat ihmiset, joilla ei ole mitään sanottavaa, joiden elämässä ei tapahdu mitään ja joiden kuitenkin pitää saada olla koko ajan äänessä. He myös puhuvat ihmisistä, joita kuulija ei edes tunne ja näillekään ihmisille ei taphdu muuta, kuin että he sanoivat päivää monologin esittäjälle. Monologihan usein myös alkaa siitä, "kun mä aamulla heräsin..." haukotus...

    • Ahneen paskoja

      Pitääkö sinne vielä lahjoja kantaa jotta rouva saa eläintarhallaan rehvastella. Ei tuo hevosten pito ole ihan köyhän harrastusta. Mistä se rouva tahkoaa rahaa harrastuksiinsa.

      Minä lopetin joulupukkina olemisen perheelle joidenka vanhemmat rehvastelivat kalliilla harrastuksillaan eikä itsellänikään ollut varaa sellaisiin. Ostelkoon itse lahjat lapsilleen ja laitan nekin rahat omiin harrastuksiini. Sen jälkeen alkoivat valittamaan kuinka lapset kuluttaa kamalasti. Itse he eivät olleet kenenkään kummeja eivätkä vieneet lahjoja kenellekkään vaan omat harrastukset tärkeimpiä.

    • NiceToBeNormal

      Näitä valitettavasti riittää. Ihmiset jotka haluaa kuvaruutuun kyynärpäätaktiikalla " minä,minä, minä, MINÄ !!!!" Siskonpeti ohjelmassa heistä tehtiin oikein sketsejä. Ja ai että tällaista normaaliksi itseään luokittelevaa nauratti. :) :) :) ps.vinkki ;ota kummilapsesi joskus hoitoon tai vie vaikka leffaan, sinne tuskin vanhemmat ilkeävät tulla pälpättämään omista harrastuksistaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4856
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3066
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1461
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1203
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1167
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1167
    Aihe