"Pituusohjaus" naurattaa

Leveysohjaaja

STT: "Ongelmia ilmeni koneen liikettä ylös- ja alaspäin säätelevässä pituusohjauksessa, kertoivat Otkesin kuulemat pelastuneet laskuvarjohyppääjät." Minkälainen mahtaa olla sitten leveysohjaus? Googlatkaa vain kääntäjällä näitä englanninkielisiä ilmailutermejä. Ja lanseeratkaa niitä paikkoihin, joissa tähän asti on ollut suomea. Tai piirtäkää mopoautotoimittajat ja otkesiaiet vaikka kuva koneen ohjauspinnoista. Opetelkaa myös mitä sakkaaminen tarkoittaa.

25

563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • purtsi kka

      Pituus akseli, leveysakseli ja tekninen termistö taitaa olla aloittavalle ohjaajalle hepreaa? Älä huoli, silti ammattilaiset kyllä ymmärtävät mistä milloinkin on kyse. Sinä voit sitten keskittyä siihen termien maallikko-kääntämiseen.

      Minkälaisen koneen ohjauspinnoista haluat piirroksen? Noissa on teknisesti merkittäviä eroja eri konetyyppien välillä.

      Sakkaaminen on jopa suurimmalle osalle maallikoistakin triviaalia, ainakin omassa ystävä piirissäni. Kun siiven yläpinnalta irtoaa kokonaan laminaarinen virtaus, niin aliäänen nopeudella tapahtuu tällöin se hapuilemasi asia.

      • jnnknkjnkjkjnjn

        "Kun siiven yläpinnalta irtoaa kokonaan laminaarinen virtaus, niin aliäänen nopeudella tapahtuu tällöin se hapuilemasi asia. "

        Ei välttämättä, riippuu lentokoneesta


      • Korva lentää
        jnnknkjnkjkjnjn kirjoitti:

        "Kun siiven yläpinnalta irtoaa kokonaan laminaarinen virtaus, niin aliäänen nopeudella tapahtuu tällöin se hapuilemasi asia. "

        Ei välttämättä, riippuu lentokoneesta

        Jätetään ne hävittäjät sun muut lentävät silitysraudat pois laskuista ja puhutaan koneista jotka pystyvät lentämään vielä moottorin sammuttuakin.


      • jnnknkjnkjkjnjn
        Korva lentää kirjoitti:

        Jätetään ne hävittäjät sun muut lentävät silitysraudat pois laskuista ja puhutaan koneista jotka pystyvät lentämään vielä moottorin sammuttuakin.

        Kuulosti niin pätemiseltä että ansaitsit pienen näpäytyksen


      • Leveysohjaaja

        Totta haastat. Kysymys oli nimenomaan siitä, millaisen kuvan tavallinen tallaaja saa tiedotusvälineistä. Ja ensimmäiset kuvat ohjauspinnoista voi kopioida vaikka 1950-luvulla ilmestyneestä perusteoksesta "Lentämisen taito".


      • Low and slow flying
        jnnknkjnkjkjnjn kirjoitti:

        Kuulosti niin pätemiseltä että ansaitsit pienen näpäytyksen

        Samoin. Puntit on näköjään tasattu :)


    • Lentotietoinen

      Vaijerithan venyy käytössä ja niitä täytyy säätää, joilla lentokoneen ohjauspintoja säädetään. Oliko laitettu liian kireälle tai löysälle vaijeri tai vaijerin uudelleen asennuksessa tullut virhe. Jos joku laippa jäi sen takia jumiin, niin lentokone sakkaa ja lähtee syöksyyn ja sitä ei voi oikaista lukkiutuneen ohjauspinnan takia. Lentokonen on ohjauskyvytön. Maailmalla on tästä syystä pudonnut useita lentokoneita, kun vaijereihin on tullut vikaa yllättäen kesken lennon.

      • Vasenta kenkää

        Tuo vaijeriohjaus (contra "nykyhydrauliikka) oli ongelma mm. Delta Oscareissa. Voimaa tarvittiin, vaikka vikoja ei ajon aikana välttämättä tullut.


    • Elämä on lahja.

      Minusta näissä hysteriauutisissa viranomaiset tekevät vain itsestään tärkeitä.
      Uskoisin tv-uutisiin kentän reunalta haastateltu katsoja, olisi antanut varmasti
      samantasoisen "asiantuntija lausunnon". Tietysti olisi voinut soittaa päivystävälle
      dosentille.

      Tiedotustilaisuuksiin valitkaa myös kovapäisiä ruumiitten arkuttajia, sillä
      ei viranomaisen niiskuttelu ole oikein ylentävää.

      • Oven asento

        Onnettomuuskoneissa olleista kahdeksalla - rauha heidän sieluilleen - ei ollut mitään mahdollisuutta. Se selvisi Jyrki Laukkasen (turmakoneenkin koelennot aikoinaan tehnyt pilotti) tv-haastattelusta. Koneen hyppyovi oli kiinni ja koska se oli sivuttainen veto-ovi oli sen kiskominen koneen pystyasennossa (syöksykierre) YLÖS vaatii paljon voimia, vaikka aikaakin olisi. Tässä tapauksessa sitäkään ei ollut. Kuskin ovesta menivät lähimmät ulos kun kuski oli ensin hypännyt tieltä pois.


      • Ihmettelevä asento
        Oven asento kirjoitti:

        Onnettomuuskoneissa olleista kahdeksalla - rauha heidän sieluilleen - ei ollut mitään mahdollisuutta. Se selvisi Jyrki Laukkasen (turmakoneenkin koelennot aikoinaan tehnyt pilotti) tv-haastattelusta. Koneen hyppyovi oli kiinni ja koska se oli sivuttainen veto-ovi oli sen kiskominen koneen pystyasennossa (syöksykierre) YLÖS vaatii paljon voimia, vaikka aikaakin olisi. Tässä tapauksessa sitäkään ei ollut. Kuskin ovesta menivät lähimmät ulos kun kuski oli ensin hypännyt tieltä pois.

        Olisko ovea kannattanut riepoa auki ennen syöksyä?


      • nobel_hänelle
        Oven asento kirjoitti:

        Onnettomuuskoneissa olleista kahdeksalla - rauha heidän sieluilleen - ei ollut mitään mahdollisuutta. Se selvisi Jyrki Laukkasen (turmakoneenkin koelennot aikoinaan tehnyt pilotti) tv-haastattelusta. Koneen hyppyovi oli kiinni ja koska se oli sivuttainen veto-ovi oli sen kiskominen koneen pystyasennossa (syöksykierre) YLÖS vaatii paljon voimia, vaikka aikaakin olisi. Tässä tapauksessa sitäkään ei ollut. Kuskin ovesta menivät lähimmät ulos kun kuski oli ensin hypännyt tieltä pois.

        Muuten asia on just näin miten sanoit sen koneen ovi vedetään taakse päin
        jos nokka maata kohti ei voida millään saada veto-ovea auki
        (nimimerkki:Oven asento täydet 10 pistettä varmasta tiedosta)


    • Jottain salataan

      Lausuntoja ja lausuntoja, mustia laatikoita ym. Tästä onnettomuudesta selvisi lentäjä ja 2 muuta pienin vammoin. Heillähän se tieto on juuri nyt. Tiedot alkaa muuttumaan kun keskustelevat muiden kanssa ja aikaa kuluu.
      Kuka oli koneen omistanut taho?
      Kaikki antavat vain ympäripyöreitä vastauksia, ja mitäpä paljon voi päätellä pienestä
      määrästä palanutta lasikuitua.

    • ilmailutohtori

      Toden totta tämä lelukone oli lentävä ruumisarkku tällä kone tyypillä ei ole piirusten mukaan liito ominaisuuksia ollenkaan jos lelulennnokin harrastaja ohjaaja tekee sakkaus virheen niin kuin kävi sehän putoo luotisuorana alas kuin kivi ja alkaa hiljalleen pyörimaan niin kuin nähdään kuvatussa otoksessa
      Tässä tapauksessa oli liian rajunousu ylöspäin ja moottoriteho ei riittänyt enään saamaan nostoa aikaan tapahtuu sakkaus ja tämä lelukone ei pystynyt missään oloissa saamaan enään siipikantavuutta aikaiseksi joten seuraus oli välitön
      pystysuora pudotus
      Tälläisten harraste kone tyyppien puikkoihin pääsee kuka vaan joten olisi aihetta
      laittaa nyt jarrua tälle touhulle monilla messuillakin kehuskellaan kuinka on turvallista lentää kesä mökille OMALLA KONEELLA itse taidan kävellä mökille
      nämähän on kaukana turvallisesta matkan teosta äkkiä laki pystyyn tälle
      "TURVALLISELLE ILMAILUHARRASTEELLE"

      • voiollatotta

        joo tässä oli totuutta paljon hyvä kirjoitus asiasta


      • Veto loppui

        Ilmailutohtori on oikeassa. Itse demonstroin tuulisena päivänä tilanteen pojanpojalleni kuminauhamoottorilla varustetulla ilma-aluksella. Ei liitänyt.


      • testitulos
        Veto loppui kirjoitti:

        Ilmailutohtori on oikeassa. Itse demonstroin tuulisena päivänä tilanteen pojanpojalleni kuminauhamoottorilla varustetulla ilma-aluksella. Ei liitänyt.

        Hyvä kun testasit tässäkin nähtiin sitten testin tulos jos kuminauha moottrilla varustettu härveli tuli suoraan alas testi tuotti tuloksen
        tästä voidaan päätellä hyvin liito omaisuuksia tälle härvelille eli liito omaisuus pyöreänolla


      • Mene nyt valopää

        Kertomaan tietosi onnettomuuden tutkijoille. Muuten tekevät turhaa työtä kuukausikaupalla.


    • Voilauta

      Koneen liitosuhde oli 1:8, eli kilometrin korkeudesta pitäisi liitää 8 kilometriä. Valmistetuista koneista 6 on joutunut vakavaan onnettomuuteen ja valmistuneita koneita ei ole kovinkaan paljon. Tämäntyyppiselle koneelle sattui lähes vastavanlainen onnettumuus Chilessä 2007. Kaikki hyppääjät silloin onnistuivat pelastumaan. Konetyyppi on käytännössä siis osoittautunut ogelmalliseksi, vaikka sen pitäisi olla perusturvallinen.

    • Arvailuja

      Amatöörin laskelmat:
      -koneen hankintahinta valmiina 200 000€, rakennussarjan hinta ?
      Nyt lentänyt 5 vuotta, jona aikana lentoja 20% kaikista Suomen hyppylennoista.

      -polttoaine 30l/h x 3,5€ = 100€ tunti
      -2 pokaa tunnissa= 20 hyppääjää tunnissa
      -20 hyppääjää x 22€ = 440€ tunnissa

      Päivän tavoite 20 pokaa= 200 hyppääjää= 4400
      bensakulut = 1000
      Jää 3 400€
      Tapahtuman kesto 4 päivää x 3400€ = 13200€?
      ALV verottajalle, kuitti asiakkaalle.
      Siis olen täysin tietämätön lentämisesta.
      Vielä ei ole ollut tietoa kuka koneen omisti, kuka lentäjänä.
      Sen luin ilmailuyhdistyksen sivuilta että Pohjolavakuutus vakuuttanut jäsenet,
      kuolemantapauksessa 8500€.

      Turvallisuus? ei turvavöitä, ei pelastusliivejä?
      Jos konevika, eikö joku pelastuneista voisi tulla julkisuuteen vaikka uutisissa?
      Trafin osuus ja vastuu määräyksistä?
      Tunnustan että olen tyhmä, mutta olen tämmöinen mietiskelijä....

      • ojalanlaskuoppi

        Laskit oikein pitää paikkansa tasan tarkkaan


      • Lahtinen

        Arvailuja nimimerkille. Ymmärrän laskelmasi sisällön ja "tuloksen". Laitan kuitenkin tähän yhden tiedon joka koskee omistussuhteita - ja mahdollisesti sitä kautta bisnestä. Ilma-alusrekisteriin merkitään ilma-aluksen tietojen lisäksi omistajan, käyttäjän, haltijan ja edustajan tiedot sekä tiedot ilma-aluskiinnityksistä.Sieltä ne löytyvät. Siitä voi sitten jatkaa kalkylointia, jos se on tarpeen. Ei varmaankaan haeta syyllistä vaan syytä.


    • Uutisissa lisää pian

      Omistajana näyttäisi olevan joku Suomen ilmailuyhdistys, kotisivut ei aukea. Yhdistysrekisterissä ei ole sen nimistä, on vaan Pohjois.Suomen ilmailuyhdistys?

    • Leveysohjaaja

      Kiitokset kaikille tähän ketjuun osallistuneille. Uutiset ja onnettomuudet tulevat ja menevät. Päällimmäiseksi kuitenkin jäi se, että onnettomuus on aina pienten osatekijöiden summa. Se sopii aika moneen elämäntilanteeseen. Hauskaa Vappua!

      • vappusimat-esille

        Totta kirjoitat tätä tapahtumaa ei kukaan enään vuoden päästä muista näin se vaan on kaikki unohtuu onhan näitä esimerkkejä paljon ihmismieli on näin rakennettu se unohtaa asiat senhän tiedetään me kaikki


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      429
      4692
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1670
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1411
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1319
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1234
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1151
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      960
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      837
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    Aihe