Hei, hankin reilu 30 vuotiaan 7,5 metrisen skandin ensiveneeksi nyt keväällä. Veneen sähköpuoli näyttää melkoiselta viritelmältä "maallikon" silmiin, vaikka kaikki kyllä toimii (valot, plotteri, wallas, invertteri jne).
Nyt heräsi kuitenkin alustava kiinnostus koko veneen sähköjen uusimiseen. Luulisin, että tarkoituksenmukaisin olisi nykyisenlainen kaksiakkujärjestelmä. En ymmärrä sähköasennuksista juuri mitään, mutta yhden piutalokämpän sähköt olen vetänyt sähkärin kuvien perusteella. Eli uskoisin, että selviäisin veneen sähköjen uusimisesta myös, jos asiallinen sähkäri tekisi kuvat ja toimisi homman "valvojana".
Onko teillä kokemusta vanhan lasikuituveneen sähköjen täysrempasta? Olisi kiva kuulla osviittaa hinnasta
A) johtojen ja tarvittavien laitteiden osalta, jos tekisi kokonaan itse
B) koko homman hinta, jos urakan ulkoistaa purkua lukuunottamatta?
Optimi olisi, jos joku kokenut katsoisi remppasuunnitelman / sähkötekniikan kanssani, ja voisin sitten itse vedellä johtovedot. Kytkennät voisi jättää ammattisähkärille. Löytyisikö pk-seudulta tähän soveltuvaa firmaa/harrastajaa? Kyseessä siis 7,5m lasikuituvene, jossa perämoottori ja 3. luokan katsastusvarustus (mastovalot jne).
Viisaita sanoja?
Uudet sähköt vanhaan purjeveneeseen
21
4363
Vastaukset
- Twlght
Oletko tutustunut tähän Sähköturvallisuuden edistämiskeskus ry:n opukseen "Sähkö ja vene"?
http://www.stek.fi/html/sahko_ja_vene/1_magazine.pdf
Kohtuullinen opaskirja, jossa tulokulma asiaan tosin lienee vähän, kuin mitä nyt pohdiskelet.
Tein itse pari kesää sitten täyden sähköremontin 30-vuotiaaseen, 11-metriseen matkaveneeseen. Kustannuksia ei kannattane verrata sinun projektiisi, koska a) hinnat ovat muuttuneet parissa vuodessa, b) kuluttajia oli minulla oletetettavasti enemmän ja johdotukset pidempiä, c) uusin samalla sähkö- ja navigointilaitteita ja d) tein suunnittelun ja toteutuksen kokonaan itse. Maasähköjärjestelmä oli uusittu 2 v aiemmin edellisen omistajan teettämänä, se tietysti ammattilaisten tekemänä.
Voisit aloittaa listaamalla kaikki veneen sähkölaitteet (nykyiset ja lähivuosina haaveilemasi) sekä vähän vaatimustasoa, mitä haluat ja tavoittelet: esim. sulaketauluja saa muutamalla kympillä Biltemasta/Motonetista, kun taas ylärajaa hinnalle ei varmaan olekaan. Itse valitsin Blue Sea Systemsin tavaraa:
http://www.mastervolt.fi/media/tiedostot/pdf_uudet/blue-sea-systems-2014-catalog.pdf
Tuollaisen alustavan listan perusteella voisit itse laatia kustannusarviota, tai vierailla sopivan jälleenmyyjän luona. Helsingissä Marinea ei varmaan olisi huono paikka sähkö- ja elektroniikka-asioissa, mutta paikalliset kommentoikoot tätä. Itse voin kertoa kokemuksia Turun seudun toimijoista.
En halua olla pessimistinen, mutta...
Pelkään, että teettämällä koko homman ammattilaisella (siis myös 12 V -puoli) nousee urakan hinta kohtuuttomaksi verrattuna yli 30 v veneen hintaan?
Ja toisaalta, jos tunnet epävarmuutta koko homman tekemiseen itse, en toki suosittele siihenkään ryhtymään...- Anonyymi
Nyt,vuonna 2022,teetin uudet sähköt erittäin pätevällä tekijällä vuoden 1975 Comfort30:seen.Maksoi sen verran jotta kirveli! (1600 euroa) ja tuossa siis vain ns.pääsähköt,eli ei ole vedetty uusia piuhoja valoille,mastolle jne.
- Juhani309
Kiitos perusteellisesta vastauksesta! Listani olisi alustavasti seuravaanlainen:
- kaksiakkujärjestelmä, molemmat akut kaikille laitteille yhteiset.
- tavanomaiset masto- ja kulkuvalot
- tavanomaiset sisävalot
- Wallas 2400
- Karttaplotteri
- Nexus loki/kaiku ja langaton tuulimittari. Virta vedetään vain serverille, johon tulee piuha anturilta. Serveriltä lähtee sitten piuhat kahdelle näytölle.
- invertteri.
Tuleeko muuta mieleen alustan listan osalta? Tarkennan sitä ja koitan kaivella tarkemmat faktat tiskiin.- Ei edes 1/3 osaa
Maasähkö kokonaisuudessaan, virran ulosotot eri pisteissä ja niiden tarvitsema virtamäärä, pilssipumppu, äänimerkki, radio, VHF, hakuvalo, keulapotkuri, ankkurivinssi, jääkaappi, painevesi, WC, tuuletus, pesupumppu, polttoainemittari, muut moottorin mittarit, latausrele, akkujen erotu/yhdistyskatkasija, NMEA tms verkko, lisäksi antennijohdot, kaiku, mittarivalot ....
Karsi tuosta - 13+3
Ei edes 1/3 osaa kirjoitti:
Maasähkö kokonaisuudessaan, virran ulosotot eri pisteissä ja niiden tarvitsema virtamäärä, pilssipumppu, äänimerkki, radio, VHF, hakuvalo, keulapotkuri, ankkurivinssi, jääkaappi, painevesi, WC, tuuletus, pesupumppu, polttoainemittari, muut moottorin mittarit, latausrele, akkujen erotu/yhdistyskatkasija, NMEA tms verkko, lisäksi antennijohdot, kaiku, mittarivalot ....
Karsi tuostaÄh, älä viitsi. 7,5 metrin vene perätuupparilla, eis siinä ole oikeastaan mitään tuosta sinun listastasi.
- 13+3
Periaatteessa homma on aika simppeli, kun luet sen suositellun oppaan. Ei sähköhommat mitään taikatemppuja ole. Tärkeintä on oikeastaan, että sähkökeskus eli siis sulaketaulu sekä tulo ja paluu akulta sille ovat järkevässä kuosissa.
Tuota ensimmäistä ranskisviivaasi en ihan tajunnut, "molemmat akut kaikille laitteille yhteiset". Tai siis oikeastaan: koska sinulla on perämoottori ilmeisesti käsistartilla, niin et välttämättä tarvitse mitään kaksiakkujärjestelmää. Kaksiakkujärjestelmän perustarkoitus on eristää moottorin starttiakku ja muiden laitteiden käyttöakku toisistaan, jotta varmistettaisiin, että starttiin on aina virtaa. Sitäpaitsi vaatimukset noille ovat käyttötarkoituksen vuoksi erilaiset, joten ei ole mielekästä käyttää samanlaista akkua startti- ja hupiakkuna.
Ainoa syy, miksi kaksiakkusysteemi voisi olla sinulle mielekäs, on tila. Eli jos riittävän isoa akkua ei saa helposti mahtumaan mutta kaksi pienempää eri paikkoihin onnistuisi.
Millainen lataussysteemi? Kunnon maasähkö? Laturi irtoroikalla? Aurinkopaneli tai tuulimylly?
Maasähkö on se, jonka asentamiseen tarvitset sähkärin. Johtovedot voit tehdä itsekin myös siihen. Tosin on saatavissa myös valmiita sarjoja liittimillä, jolloin sitä sähkäriä ei tarvita.
Aloita siitä, että lasket kaikkien laitteiden yhteisen tehontarpeen. Jaat wattiluvun 12:lla ja kas, sinulla on virrankulutus ampeereina, kun kaikki käy ja kukkuu. Siitä sitten laskemaan akkukapasiteetin tarve. - Bossu
Ei tuo ole kaksiakkujärjestelmä vaan yksiakkujärjestelmä. Kaksiakkujärjestelmässä toinen akku on yhteydessä vain starttimoottoriin ja laturiin, ja toinen kaikkeen muuhun.
- 5958
Jos kaikki kerran toimii, anna olla ja tee sähköt uusiksi ensi talven aikana.
- 407
Hanki hyppysiisi venemestari, parin vuoden takaa! Siinä päivitettiin vanhanveneen sähköjärjestelmä varsin perusteellisesti. Muistaakseni kolmessa eri numerossa oli aiheesta lätinää...
- 12+16
Kiitos vinkistä! Itseäkin kiinnostaa vähän tutustua viime syksynä ostetun veneen sähköihin, vaikka laitteet toimivatkin, joten latasin kaikki 4 artikkelia (yhteensä 9€).
- Raulibadding
Linkkiä?
- LatasinJuuri
Venemestarin sivuilta -> vanhat numerot -> hakusanalla "sähkö" löytyy kaikki peräkkäin.
- sattuneestasyystä
Näin sivustaseuraajana tekee nyt mieli kysyä että minkälaista hintahaarukkaa tälle projektille näyttäisitte?
- Juhani309
Itse toivoisin, että kokonaan itse tehtynä ja laadusta hiukan tinkimällä operaation kustannus jäisi alle tonniin ilman akkuja, kun maasähkön kustannukset jätetään pois. Maasähköstä sitten abaut 600-1000 lisää. Meneekö ihan pieleen?
Saat kyllä varmasti mahtumaan maasähköineen budjetin tonniin.
Kallein yksittäinen komponentti on keskus, eli paneeli missä kytkimet ja kulutuspuolen sulakkeet/automaattivarokkeet. Sen hinta riippuu siitä kuinka monta erillistä lähtöä/sulaketta tarvitaan. esim joku tällainen:
http://www.svb24.com/en/seatec-electrical-distribution-7-14-series.html
Toiseksi kallein komponentti on verkkovirtalaturi. Kustantaa n. €/A lataustehoa, n. 15A laturi lienee sulle riittävä, 150€.
Kolmanneksi kallein komponentti on maasähkökeskus (100€) ja neljänneksi sähkärin vaivanpalkka maasähköhässäkän asennuksesta (vajaa satku?). Muut voit asentaa itse.
Tarvikkeisiin (piuhat, liittimet, miinuskisko, pääkytkin, pääsulake) menee kenties pari sataa.- 13+3
Kannattaa katsoa myös Blue sea systemsin härpäkkeitä. Niillä on mm. hemmetin kätevä lattasulakkeille sopiva keskus sulakerasia, jossa on samassa rasiassa sekä plus- että miinusjohtojen liitännät. Muistaakseni 12 sulaketta yhdessä rasiassa, mikä saattaisi tuonkokoiseen veneeseen jo riittää. Katkaisijoita siinä ei ole, mutta onko se ongelma, riippuu kokonaisuudesta. Monilla laitteillahan on omat katkaisimensa.
Selvästi alle tonnin pitäisi selvitä.
- Seilår
Itse uusin tänä keväänä 9m, n 30-vuotiaan purkkarin koko sähkösysteemin. Motiivit melko pitkälle samat kuin keskustelun avaajalla; paljon hapettunutta liitintä ja ryöstettyjä liitoksia. Sulakkeiden takaa piti arvailla mitä on missäkin ja kontaktihäiriöitä riitti. Vanhoja laitteita oli vuosien aikana poistettu, mutta johdot jääneet. Akut sekaisin ja latauksetkin vähän niin ja näin. Vanhan "lasisulaketaulun" sulakepidikkeet rikki parista kohtaa.
Ulkoistin työn 100%. Syynä se, että asun 150km päässä veneeltä ja myönnän olevani liian "käsi", enkä myöskään omista tarpeeksi työkaluja ja halusin siirtää vastuun näistä asennustöistä yrittäjälle.
Työn kohteet olivat lyhyesti:
- Koko sähköistyksen uusinta, kaikki vanhat piuhat pois ja uudet tilalle.
- 12 V pistorasioiden asennus kajuuttoihin
- Valaistuksen uusinta
- Latausreleen asennus ja kunnollinen kaksoisakkujärjestelmä
- Maasähkökeskuksen uusinta
- Vanhojen, turhien läpivientien laputus
- Kansiläpivientien uusinta
- Pääkytkimien uusinta ja akkumonitorin asennus
- TV/radio - digiantennin asennus mastoon
- Olin myös hankkimassa lämmitintä ja kyselin myös optiota sille, mutta päätin siirtää sen hankinnan ensi talvelle kun kerran vielä joten kuten lähti tulille.
Olen erittäin onnellinen ratkaisustani, sain siistit kytkennät, tyylikkäästi piilotetut johdotukset ja kaupan päälle opastuksen järjestelmästä sekä ammattimaisesti toteutetut kytkentäkaaviot veneen sähköjärjestelmästä. Lisäarvona veneestä lähti ämpärillinen vanhoja johtoja ja muuta sälää.
Maksoin työstä 1100 euroa, sisälsi työt ja tarvikkeet (akkumonitorin ja maasähkökeskuksen olin hankkinut itse, mutta muut johdot, liittimet, pistorasiat, sikaflexit, kytkinpaneelin jne olivat sisällytettyinä tähän em hintaan). En olisi tuntipalkoille itse päässyt. - Jokunensa
Kuulostaapa edukkaalta, kiinnostaisi tietää, missä teetit?
- hyvätkö
Katso Raimo Saaren sivut.
- Anonyymi
Sähkön vetäminen on naurettavan helppoa, mutta erittäin työlästä.
Kannattaa aloittaa laite kerrallaan. Se härdelli ei ehkä ole kuitenkaan niin sekaisin kuin ensimmäisellä vilkaisulla vaikuttaa.
Silloin, kun itse olen asennuksia korjaillut, suurimmat hyödyt tulee siitä kun keskittää sulakkeet ja maadoitukset yksiin rasioihin useamman johtosulakkeen ja liitäntäpisteen sijaan.
Se on melko yksinkertaista eikä kaikkea toimivaa tarvitse tehdä uusiksi. - Anonyymi
Teetin muutama kesä sitten 8-metriseen veneeseen kaikki sähköt ja navigointilaitteet uusiksi.
Maksoi melko tarkkaan kymppitonnin .
Kytkintaulu säilyi alkuperäisenä, muuten laitettiin kaksoisakusto, elektroninen latausjakaja ja maasähkö - sekä kaikki piuhat maston huippuun asti uusiksi, samoin kulkuvalot (jotka nekin hommasin itse - Hellan Ledit).
Tämä siis venesähköammattilaisen tekemänä pk-seudulla.
Itsellä oli siis VHF, Reiskat (tuuli, loki/kaiku) ja plotteri hankittuna kylmäkompuran ja kulku/ankkuri- ja koneajovalon lisäksi. Eberi veneessä oli ennestään.
Kaikki sähköt (myös moottorin-) pantiin uusiksi, startti- ja kulutusakkua myöten, akut, latausjakaja, maasähkökeskus kaapeleineen, pääkytkimet ja maadoituskiskot sekä piuhat ja liittimet tulivat urakoitsijalta ja siis sisältyivät sähköurakkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619444Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492970Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja402736- 572591
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1972005- 981892
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai241856Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä501399Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1101254- 281231