Elämä menee niinkuin on mennäkseen...

Ilmeisesti minunkaan ei ollut määrä silloin kymmenisen vuotta sitten muuttaa Portugaliin. Vai olisiko, kenpä tietäis sen. Silloin koin aika kiivaan etsikkoajan, piti ennättää elää, että ennättäisi. Ja rohkeutta oli vielä silloin elää puuttuvia asioita elämästäni, niinpä elin.
Silloin menin niinkin pitkälle, että asunto oli jo hommattuna siellä maaseudulla jossain Keski-Etelä Portugalissa, löytyis varmaan tuolta arkistokirjoituksista tarkempaakin. Suomalainen asunnonvuokraaja oli, melkein lukkoon oltiin lyömässä jo sopimusta, mutta asuinrakennusten suuri määrä, kulkuyhteydet jopa lähimmälle kaupalle olivat pitkät jne. Merelle oli muutamia kymmeniä kilometrejä, auto olisi ollut välttämätön.

Vuokraaja jähetti tietysti kuvat asunnosta, ympäristöstä, naapureina lammaspaimenia, viikuna-ja oliivipuita ym. Ne kuvatkin ehkä olisivat löydettävissä netissä, jos viitsisi siihenkin perehtyä. Mutta yleensä en mennyttä kaivele, se on ohi kun se on ohi.
Ja nyt jälkeenpäin olen saanut huomata, että minua tarvittiin täällä Suomessa, todellakin paljon. En kyllä kuitenkaan tiedä, olenko ollut ´ korvaamaton´ , sitä on mahdoton sanoa. Mutta näin se vaan menee, on uskottava tarkoituksen olleen näin.

Tuli vaan mieleeni kirjoittaa tuosta asiasta, kun kuulin mainintoja Portugalin antavan kymmenen vuoden vapautuksen eläkeveroista, pitäneekö paikkansa edes. Sen takia en ainakaan olisi Portugaliin muuttanut.
No, nyt eletään tätä päivää, enempää en joudakaan nyt, aamunäpyttelyt on tullut näpyteltyä.

21

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä yksityiseltä eläkettä saavan kannattaa nyt Portugaliin mennä. Luokkaa 1000 euroa kuussa on hyöty keskituloiselta.

      Julkishallinnon palveluksessa olleet eivät tuosta verottomuudesta hyödy lainkaan.

    • *Kukkahame*

      Niin se menee kuin otsake kertoo, unelmia saa olla ja joskus jopa uskoa niihin, sattumien satoa jos unelmat täyttyy.
      Oli toki minullakin unelmia muuttuivat tosin tiheään tahtiin, kun olen romantikko ei sama kauan kiinnosta ja entiset unohtuu toteutumatta.
      Muutaman Lapin reissun jälkeen aloin idättämään ajatusta mökkielämästä lumisella rinteellä, no se päättyi talvilomaan lumisella rinteellä jossa joka aamu oli aloitettava lumitöillä, jos ei satanut uutta lunta, kuljetti sitä tuuli.
      Kaksi viikkoa keskellä lumen ja reilussa pakkassäässä oli aika etsiä uusia ajatuksia loppuelämän alkuun.

      Kohtalo puuttui kovin ottein ja järjesti kaiken aivan eri tavalla, huolimatta kaikesta myllerryksestä elän ja voin hyvin eikä mitään elämää suurempaa ole toivomuksissa,
      jos niitä toivomuksia vielä on ovat ne aikalailla realistisia ja toteutuvat jos itse niin haluan.
      Uusia unelmia ja ihanne kohteita ajatuksissa ja entisistä jo nähtyjä elättää muistot joihin on joskus valokuvien kanssa mielenkiintoista syventyä.

    • Ramoona*

      Portugalin huhtikuusta ei suotta lauleta, sää ja luonto ovat ehkäpä hurmaavimmillaan nyt, kun ei ole liian kuumaa . Itse en ole koskaan ulkomaille muutosta haaveillut, mutta aina viihtynyt turistina paikoissa, joissa vuoret ja meri kohtaavat. Portugaliin kuuluvalle Madeiralle lähtisin milloin tahansa taas uudelleen, ja ehkäpä matka vuoden sisällä toteutuukin, kun tässä matkakaveria pehmittelen sinne kukkaissaarelle. Toukokuun 13. asuntoauton nokka suuntaa kohti Alppeja ja Sloveniaa, tunneleiden kautta.

      Portugalin kieli on maailman kuudenneksi puhutuin, Brasiliassa ja monessa Afrikan maassakin. Minulle pitempiaikaiseen viihtymiseen on tärkeää, että ymmärrän ainakin jonkin verran paikallista kieltä. Oletko sitä opiskellut ?

      Jossittelu on ihan turhaa, ja ainakin itsestäni voin olla vakuuttunut, että olen ollut tarpeellinen täällä omaisteni lähellä. Kun heti kuusikymmentä täytettyäni jäin eläkkeelle, lapsenlapsien kanssa tarvittiin hoitoapua, heitä kun syntyi kahdeksan kymmenessä vuodessa, varsinkin kun äidit palailivat työelämään. Saattaisi kylläkin olla ihanaa, jos olisi läpimässä maassa tukikohta, jonne sukua voisi tulla lomillaan...kattaa paikallisia herkkuruokia ja viinejä oliivipuiden siimekseen ...mutta kaikkea ei tarvitse saada.

      • bB*

        Niih..

        Vanhan luut lämpöä kaipaa
        jälkipolvi perään haikaa

        Rikas jos oisin
        loman heille soisin

        Lämmössä auringon sylin


      • katleijanen!
        bB* kirjoitti:

        Niih..

        Vanhan luut lämpöä kaipaa
        jälkipolvi perään haikaa

        Rikas jos oisin
        loman heille soisin

        Lämmössä auringon sylin

        Pienestä on kiinni mihin suuntaan elämä kuljettaa. Erilainen elämä olisi minullekin tullut jos yhdeksäntoistavuotiaana olisin saksalaisten työkavereitteni mukaan Saksaan Weil am Rheiniin lähtenyt. Mutta niin ei tullut tehtyä, lentoasemalle vaan kävin heitä saattamassa.
        Puolentoisa vuoden kuluttua siitä astuinkin avioliiton kultaiseen satamaan.


      • bB*
        katleijanen! kirjoitti:

        Pienestä on kiinni mihin suuntaan elämä kuljettaa. Erilainen elämä olisi minullekin tullut jos yhdeksäntoistavuotiaana olisin saksalaisten työkavereitteni mukaan Saksaan Weil am Rheiniin lähtenyt. Mutta niin ei tullut tehtyä, lentoasemalle vaan kävin heitä saattamassa.
        Puolentoisa vuoden kuluttua siitä astuinkin avioliiton kultaiseen satamaan.

        Onko kaikki sattumaa vai johdatusta?

        Vai sekä - että?

        mietiskelen


      • kolonialismin aika

        Luulin Portugalia pinta-alaltaan suuremmaksi. Aluehan on vain Lappimme kokoinen. Kuitenkin pienempi kuin Baltian maat, Viro Latvia ja Liettua yhteensä.
        Lainasin tietoa googlelta. Näin että Kaliningradin aluekin katsotaan kuuluvaksi Baltia alueeseen, ei valtioihin.

        Maan pienuus ei ennen ollut este hankkia alusmaita vaikka maailman ääristä, Tämän Hollanti tai Belgia hyvin aikanaan todisti.


    • kyselee hän

      Olen käsittänyt, että Espanjan ja Portugalin kielet ovat lähellä toisiaan niin muin Eesti ja Suomi meillä. Miten on?

      • L - L

        Portugalissa ja Madeiralla jengi ymmärtää minun, ja varsinkin vaimoni espanjaa.
        Minulla on vaikeuksia heidän ymmärtämisessään mutta lasken sen oman espanjan heikkouteni piikkiin.
        Vaimollakin se hieman takeltelee mutta ei ole varsinaisia vaikeuksia varsinkaan muutaman päivän jälkeen.

        Minusta ne ovat lähempänä toisiaan kuin suomi ja viro.


    • pyramidi ek.

      No, joo....täyttä elämäähän tässä olin juuri näkemässä, vähän kyllä tuntuu siltä, että suurin osa Hervannan DUO.ssa ja liepeillä jollain konsteilla tallailevista on jo elämänsä loppupuolella....syystä sun toisesta, hohhoijaa. Mitenkä minä tänne eksyny oon. En taiakkaan enää niin kovin idealistisen innokkaana ihmisiä jututtaa.
      Voi hyvä isä millasia ihmispoloja joka päivä näkkee. Eipä ole tarpeen kaikkea kertookaan.

      Sattumaa, johdatusta, omaa valintaako intuitiivisesti vai mitä on tämä ihmisen tie?
      Kysyi tuolla joku toinenkin.

      Niin, Portugalin kielestä oli myös tuossa puhetta, romaanisiin kieliin tietääksein portugalkin kuuluu, paljon samojakin sanoja kuin espanjassa, mutta hyvin omalaatuisensa, poikkeava muista silti. Oisko afrikan ja arabien vaikutusta, niillähän on oma menneisyytensä Portugalin historiassa. Pittääpä vielä tuolta infosta tarkistella, unohtanut olen, mutta eivät samalla tavalla sukulaiskieliä espanja ja portugal ole.

      Minähän kun juuriani kovin etsiskellyt olen vuosia taaksepäin, oonhan siitä kirjoitellutkin, en viitsi enää toistaa, niin oisko lähemmä 20 vuotta sitten siitä, kun kansalaisopistossa portugalin alkeitakin opettelin. Vaikea kieli erikoisesti ääntämykseltään. Kummaa oli opettajalle ja itselleinkin, kun niin helposti sen kuitenkin opin, siis alkeet. Oppikirjakin on vielä tallella, Lusomania.

      Vielä kuitenkin pidän kovasti fadoista, Amalia Rodriquez se suuri nimi, ei nää uudet nykyiset.

      • sama pyramiitti

        Tarkistelin...juu, sittenkin espanja luetaan sukulaiskieleksi, myös ladino ( juutalaisespanja, etäinen sukulaiskieli myös romania.


      • sai vastauksen hän
        sama pyramiitti kirjoitti:

        Tarkistelin...juu, sittenkin espanja luetaan sukulaiskieleksi, myös ladino ( juutalaisespanja, etäinen sukulaiskieli myös romania.

        Puhe espanjan ja portugaalin kielin eroavaisuuksista tuli esiin vuosia sitten naisen kanssa, joka oli vuosia asunut isänsä kanssa Brasiliassa. Oletan siellä puhuttavan myös portugalin kieltä.
        Hän väitti, etteivät portugeesit ja espanjalaiset ymmärrä ollenkaan toistensa kieltä. Ihmettelin sitä kun maat euroopassa ovat rajanaapureita.
        Tyttö tuli suomeen. Hän kehui estoitta Brasiliaa "ihanaksi maaksi". Toppuuttelin; sehän on kansantaloutena köyhä kehitysmaa.


      • jjoutava
        sai vastauksen hän kirjoitti:

        Puhe espanjan ja portugaalin kielin eroavaisuuksista tuli esiin vuosia sitten naisen kanssa, joka oli vuosia asunut isänsä kanssa Brasiliassa. Oletan siellä puhuttavan myös portugalin kieltä.
        Hän väitti, etteivät portugeesit ja espanjalaiset ymmärrä ollenkaan toistensa kieltä. Ihmettelin sitä kun maat euroopassa ovat rajanaapureita.
        Tyttö tuli suomeen. Hän kehui estoitta Brasiliaa "ihanaksi maaksi". Toppuuttelin; sehän on kansantaloutena köyhä kehitysmaa.

        Florridassa olin kellokaupassa ja kun huono on englanti minulla. Myyjä kysy mistä olen? siitä hän huomasi että naapuriputiikissa on Norjalainen myyjä ja haki hänet apuun ja ihmetteli kun en ymmärtäny Norjaa ollenkaan, vaikka niin lähellä nämä maat on. kummallista.


      • hoono rootsi
        jjoutava kirjoitti:

        Florridassa olin kellokaupassa ja kun huono on englanti minulla. Myyjä kysy mistä olen? siitä hän huomasi että naapuriputiikissa on Norjalainen myyjä ja haki hänet apuun ja ihmetteli kun en ymmärtäny Norjaa ollenkaan, vaikka niin lähellä nämä maat on. kummallista.

        Meidän rajamme Norjan kanssa sijaitsee Jäämeren rannikkoa lähempänä. Siellä väkeäkin vähemmän.
        Nordkapissa lipunmyyjä osasi kyllä suomeakin. Oli ehkä pohjoisen tyttöjä. Ruijassa kuulemma pärjää ainakin vanhemman väen kesken suomenkielelläkin.

        Kumma kun ruotsinkielellä ei muka pärjää Norjassa. Kielet ovat kuitenkin lähellä toisiaan. Halutessaan ymmärtävät toisiaan.

        Kysyin Pietarsaaren torilla paikalliselta mieheltä jotain paikkaa. Ainakaan se punaniska ei ollut ymmärtävinään suomea puhuvaa turistia.


      • L - L
        hoono rootsi kirjoitti:

        Meidän rajamme Norjan kanssa sijaitsee Jäämeren rannikkoa lähempänä. Siellä väkeäkin vähemmän.
        Nordkapissa lipunmyyjä osasi kyllä suomeakin. Oli ehkä pohjoisen tyttöjä. Ruijassa kuulemma pärjää ainakin vanhemman väen kesken suomenkielelläkin.

        Kumma kun ruotsinkielellä ei muka pärjää Norjassa. Kielet ovat kuitenkin lähellä toisiaan. Halutessaan ymmärtävät toisiaan.

        Kysyin Pietarsaaren torilla paikalliselta mieheltä jotain paikkaa. Ainakaan se punaniska ei ollut ymmärtävinään suomea puhuvaa turistia.

        Tyhmänylpeitä norjalaisia.

        Ikäluokkani norjalaiset joiden kanssa ei, pientä kankeutta lukuun ottamatta, ollut mitään kommunikointivaikeuksia 60-luvulla, eivät nykyään suostu ymmärtämään ruotsia.

        Nykynorska onkin meikäläisen tasolle vaikeaa mutta norskit taatusti ymmärtävät minun ruotsiani ja pystyvät halutessaan puhumaan ymmärtämääni "kunnon" norjaa.


      • c c
        L - L kirjoitti:

        Tyhmänylpeitä norjalaisia.

        Ikäluokkani norjalaiset joiden kanssa ei, pientä kankeutta lukuun ottamatta, ollut mitään kommunikointivaikeuksia 60-luvulla, eivät nykyään suostu ymmärtämään ruotsia.

        Nykynorska onkin meikäläisen tasolle vaikeaa mutta norskit taatusti ymmärtävät minun ruotsiani ja pystyvät halutessaan puhumaan ymmärtämääni "kunnon" norjaa.

        Tuossa voi olla takana vanhaa jäynää. Saihan Norja irtiottonsa ja itsenäistyi vain 12v. aikaisemmin kuin Suomi, eli v.1905.
        Tapauksena vielä onnettomampi kuin Venäjän Alaskan myyminen amerikkalaisille 7.2 miljoonasta kultadollarista.
        Sehän oli tajuton raha siihen aikaan. Jos Norja olisi nyt osa ruotsia, se olisi ehkä rikkain valtio maailmassa. Jos jos tädillä olisi...

        Norskit ja finskit pärjäsivät hyvin maailman merilläkin. Merimiehinä nämä olivat suosittuja myös satamissa.


      • sai vastauksen hän kirjoitti:

        Puhe espanjan ja portugaalin kielin eroavaisuuksista tuli esiin vuosia sitten naisen kanssa, joka oli vuosia asunut isänsä kanssa Brasiliassa. Oletan siellä puhuttavan myös portugalin kieltä.
        Hän väitti, etteivät portugeesit ja espanjalaiset ymmärrä ollenkaan toistensa kieltä. Ihmettelin sitä kun maat euroopassa ovat rajanaapureita.
        Tyttö tuli suomeen. Hän kehui estoitta Brasiliaa "ihanaksi maaksi". Toppuuttelin; sehän on kansantaloutena köyhä kehitysmaa.

        Sepä se, ymmärrän hyvin ´tyttöä´, juuri siksi se oli, on vieläkin, ihana maa, kun korkea elintaso ei ollut pilannut sen aitoutta. Tuollaisesta ´toppuuttelusta´ olen täysin eri mieltä. Köyhä voi olla henkisesti hyvinkin rikas.


    • mutkuttaa hän

      Tyttö eli Brasiliassa huolettomia lapsuuden vuosiaan. Ne olivat hänelle hyviä vuosia Siellä oli lämmintä ja äiti huolehti perheestään hyvin.
      Mutta vain hyväosaisilla lapsilla oli onnelliset olosuhteet, köyhyys ja kurjuus monen ihmisen osana. Ei se hyvä maa kaikille ole, huomautin tytölle.

      Brasiliahan on valtavan laaja maa. Oletan, etteivät suomalaiset perustaneet asuinyhteisöään päiväntajaajan seudulle.
      Muistelen joskus mainitun, että maa olisi kansantulolla mitattuna sijalla 85.

    • L - L

      Niinhän tuo meni!

      13-vuotta sitten oli tarkoituksemme lähteä rinkat selässä, ajan kanssa, kiertämään maapalloa etupäässä paikallisilla kulkuneuvoilla.
      Pitemmät välit olisimme lentäneet.

      Juuri niihin aikoihin ilmeni elämäni sulostuttajan terveydessä akuutti muutos ja välittömästi muutti asioiden tärkeysjärjestyksen ja tilanteen tasaannuttua pakotti meidät aikatauluttamaan elämämme toisin.

      Sivumaininkina sinänsä oireettomasta sairaudesta on kaiken sortin ehkäisylääkityksen mahdottomuus.
      Joitakin perusrokotteita voi pitää voimassa.

      Nyt on tyydyttävä Espanjassa luumuiluun, kiertomatkoihin, kaupunkilomiin Euroopassa ja risteilyihin.

      007:n elokuvasävelen sanoitusta: Ei aina käy niin kuin haaveillaan - - -.

      Omille tenavilleni olen saanut perille viestin, että välttävät "sitku" ajattelua.

    • Tässäpä taas, nopeasti väistyy yö. Neljän aikoihin parvekkeen oven heti herättyäni aukaisin, syvään hengitin raikasta, vähän kirpeän viileää ilmaa. Upean sininen, se yönsininen oli taivas, sentään yksi tähti lounaanpuoleisella taivaalla vilkutteli, nythän on mustan kuun aika. Yksi ihminen jo ensimmäistä bussia odotteli pysäkillä yksin.
      Ei sen syvämietteisempiä mitään, hyvää mieltä toi tuokin L - L :n viimeisin lause....sitku. Samaa sanon minäkin, nyt eikä sitku.

      Pitäkääpäs huolta ittestänne!

    • Katleija

      En löydä yhtään musaketjua, pannaanpa tähän 50-luvullla Lauantain toivotuissa usein kuultu kipale. Kuulin aamulla Radio ykköseltä ja erehdyin luulemaan laulajaa Peter Aleksanderiksi ensin.
      http://www.youtube.com/watch?v=mxbXzCoJmsQ

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2859
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      403
      2752
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2220
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      78
      1924
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      70
      1893
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1803
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1794
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1738
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1542
    Aihe