Bowman lämmönvaihdin

Kuinka?

Tuli ajankohtaiseksi uusia veneen lämmönvaihdin ja sellaisen uuden tilailinkin.
Muuten homma ok, mutta ihmetystä herättää Bowman lämmönvaihtimen liitännät.
Raakavedelle on kierteelliset liitännät tarjolla, mutta moottorin jäähdytysvedelle on
vain kaksi 30mm reikää ilman mitään kierrettä valmiina. Reiät ovat ruuvikiinniteisen
umpilaipan alla. Olisiko tietäjää paikalla, joka osaisi vastata kuinka liitos on ajateltu
tehtäväksi.. Pitääkö rakentaa itse jokin laipallinen letkuyhde vai kuinka tuohon saa letkut kiinni? Myöskään netistä en löytänyt mitään valmista laippaliitosta tai ohjetta asiaan ei myöskään valmistajan sivuilla mainita asiasta mitään....

7

540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yanmarilla

      Mikä on lämmönvaihtimen tyyppi, että vois Bowmanin sivulta katsella kuvaa. Osaisi ehkä paremmin neuvoa.

      • Kuinka?

        Malli on EH200


    • Yanmarilla

      Muistan nähneeni tollasen, onko siinä yksi laippa ylempänä keskellä ja yksi pohjassa. Niihin pitää rakentaa laipalliset putket ja moottorista kannakkeet vaihtimen pohjaan. Ylävesiletku tulee siihen keskimäiseen ja kiertovesipumpun imu pohjaan. Musta rauta sopii hyvin materiaaliksi, koska glykooli ei paljon ruostuta. Mulla sattuu olemaan 90 ast. kulma alumiiinivalua, jossa on laipat molemmissa päissä, pulttijako 80 milliä. Ei kai niin hyvin vois sattua, että siinä Bowmanissa on sama jako. Kulman moottorin puoleisen laipan saa ehkä sovitettua termostaatin kannen tilalle, jos nyt ei suoraan, niin tekemällä adapteri sekin varmaan onnistuisi. Ei sitä painavaa lämmönvaihdinta voi suoraan laittaa termostaatin kannen varaan, pakko tehdä kannatus myös pohjasta. Mikä moottori sulla on?

      • Kuinka?

        Juu, yksi reikä ylhäällä keskellä ja yksi pohjassa, mutta pulttijako tässä 52mm.
        Ei varmaan muu auta kuin viedä umpilaipat ja sopiva hitsattava yhde ammattihitsarille, kun ei oma hitsaustaito / laitteet ole viimeisen päälle. Kun on
        kuitenkin vene kyseessä, niin ei viitsi ottaa turhaa riskiä asiassa.
        Vaan en kyllä ymmärrä miksi pitää valmistajan jättää tekemättä tämä asia valmiiseen
        tuotteeseen. Keksiikö kukaan mitään "merenkulullista" syytä, miksi näin ?
        Onhan nuo Englantilaiset meriä pitkään kyntäneet, niin ehkä tähänkin on jokin
        looginen selitys, keksiikö kukaan ?


      • Helppo homma
        Kuinka? kirjoitti:

        Juu, yksi reikä ylhäällä keskellä ja yksi pohjassa, mutta pulttijako tässä 52mm.
        Ei varmaan muu auta kuin viedä umpilaipat ja sopiva hitsattava yhde ammattihitsarille, kun ei oma hitsaustaito / laitteet ole viimeisen päälle. Kun on
        kuitenkin vene kyseessä, niin ei viitsi ottaa turhaa riskiä asiassa.
        Vaan en kyllä ymmärrä miksi pitää valmistajan jättää tekemättä tämä asia valmiiseen
        tuotteeseen. Keksiikö kukaan mitään "merenkulullista" syytä, miksi näin ?
        Onhan nuo Englantilaiset meriä pitkään kyntäneet, niin ehkä tähänkin on jokin
        looginen selitys, keksiikö kukaan ?

        Selvä homma tuo on. Siihen täytyy tehdä sopivat laipat. Bowman ei toimita laippoja mutta helppohan ne on tehdä.

        Tee pelkkä laippa ja siihen sopiva kierrereikä letkunippaa varten, niin ei tarvitse hitsailla mitään.


      • Yanmarilla
        Kuinka? kirjoitti:

        Juu, yksi reikä ylhäällä keskellä ja yksi pohjassa, mutta pulttijako tässä 52mm.
        Ei varmaan muu auta kuin viedä umpilaipat ja sopiva hitsattava yhde ammattihitsarille, kun ei oma hitsaustaito / laitteet ole viimeisen päälle. Kun on
        kuitenkin vene kyseessä, niin ei viitsi ottaa turhaa riskiä asiassa.
        Vaan en kyllä ymmärrä miksi pitää valmistajan jättää tekemättä tämä asia valmiiseen
        tuotteeseen. Keksiikö kukaan mitään "merenkulullista" syytä, miksi näin ?
        Onhan nuo Englantilaiset meriä pitkään kyntäneet, niin ehkä tähänkin on jokin
        looginen selitys, keksiikö kukaan ?

        Eipä taida "merenkulullista" selitystä olla, ehkä EH 200 yleismallina on soveliaampi eri merkkisiin moottoreihin ja erilaisiin tapauksiin.


      • Yanmarilla
        Yanmarilla kirjoitti:

        Eipä taida "merenkulullista" selitystä olla, ehkä EH 200 yleismallina on soveliaampi eri merkkisiin moottoreihin ja erilaisiin tapauksiin.

        Jäi tossa kertomatta että merivesi yhteisiin ei kannata laittaa happosia letkunippoja, ostin kerran varaosaksi käytetyn EC 100, jossa oli ollut happoset nipat, siitä oli syöpynyt tuubit piloille, kun yhden vuotavan putken tinasi umpeen, seuraavalla viikolla vuosi toinen tuubi, jne...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      149
      6419
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2292
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2089
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1313
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      74
      1232
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1067
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1047
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      25
      987
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      835
    Aihe