Bowman lämmönvaihdin

Kuinka?

Tuli ajankohtaiseksi uusia veneen lämmönvaihdin ja sellaisen uuden tilailinkin.
Muuten homma ok, mutta ihmetystä herättää Bowman lämmönvaihtimen liitännät.
Raakavedelle on kierteelliset liitännät tarjolla, mutta moottorin jäähdytysvedelle on
vain kaksi 30mm reikää ilman mitään kierrettä valmiina. Reiät ovat ruuvikiinniteisen
umpilaipan alla. Olisiko tietäjää paikalla, joka osaisi vastata kuinka liitos on ajateltu
tehtäväksi.. Pitääkö rakentaa itse jokin laipallinen letkuyhde vai kuinka tuohon saa letkut kiinni? Myöskään netistä en löytänyt mitään valmista laippaliitosta tai ohjetta asiaan ei myöskään valmistajan sivuilla mainita asiasta mitään....

7

562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yanmarilla

      Mikä on lämmönvaihtimen tyyppi, että vois Bowmanin sivulta katsella kuvaa. Osaisi ehkä paremmin neuvoa.

      • Kuinka?

        Malli on EH200


    • Yanmarilla

      Muistan nähneeni tollasen, onko siinä yksi laippa ylempänä keskellä ja yksi pohjassa. Niihin pitää rakentaa laipalliset putket ja moottorista kannakkeet vaihtimen pohjaan. Ylävesiletku tulee siihen keskimäiseen ja kiertovesipumpun imu pohjaan. Musta rauta sopii hyvin materiaaliksi, koska glykooli ei paljon ruostuta. Mulla sattuu olemaan 90 ast. kulma alumiiinivalua, jossa on laipat molemmissa päissä, pulttijako 80 milliä. Ei kai niin hyvin vois sattua, että siinä Bowmanissa on sama jako. Kulman moottorin puoleisen laipan saa ehkä sovitettua termostaatin kannen tilalle, jos nyt ei suoraan, niin tekemällä adapteri sekin varmaan onnistuisi. Ei sitä painavaa lämmönvaihdinta voi suoraan laittaa termostaatin kannen varaan, pakko tehdä kannatus myös pohjasta. Mikä moottori sulla on?

      • Kuinka?

        Juu, yksi reikä ylhäällä keskellä ja yksi pohjassa, mutta pulttijako tässä 52mm.
        Ei varmaan muu auta kuin viedä umpilaipat ja sopiva hitsattava yhde ammattihitsarille, kun ei oma hitsaustaito / laitteet ole viimeisen päälle. Kun on
        kuitenkin vene kyseessä, niin ei viitsi ottaa turhaa riskiä asiassa.
        Vaan en kyllä ymmärrä miksi pitää valmistajan jättää tekemättä tämä asia valmiiseen
        tuotteeseen. Keksiikö kukaan mitään "merenkulullista" syytä, miksi näin ?
        Onhan nuo Englantilaiset meriä pitkään kyntäneet, niin ehkä tähänkin on jokin
        looginen selitys, keksiikö kukaan ?


      • Helppo homma
        Kuinka? kirjoitti:

        Juu, yksi reikä ylhäällä keskellä ja yksi pohjassa, mutta pulttijako tässä 52mm.
        Ei varmaan muu auta kuin viedä umpilaipat ja sopiva hitsattava yhde ammattihitsarille, kun ei oma hitsaustaito / laitteet ole viimeisen päälle. Kun on
        kuitenkin vene kyseessä, niin ei viitsi ottaa turhaa riskiä asiassa.
        Vaan en kyllä ymmärrä miksi pitää valmistajan jättää tekemättä tämä asia valmiiseen
        tuotteeseen. Keksiikö kukaan mitään "merenkulullista" syytä, miksi näin ?
        Onhan nuo Englantilaiset meriä pitkään kyntäneet, niin ehkä tähänkin on jokin
        looginen selitys, keksiikö kukaan ?

        Selvä homma tuo on. Siihen täytyy tehdä sopivat laipat. Bowman ei toimita laippoja mutta helppohan ne on tehdä.

        Tee pelkkä laippa ja siihen sopiva kierrereikä letkunippaa varten, niin ei tarvitse hitsailla mitään.


      • Yanmarilla
        Kuinka? kirjoitti:

        Juu, yksi reikä ylhäällä keskellä ja yksi pohjassa, mutta pulttijako tässä 52mm.
        Ei varmaan muu auta kuin viedä umpilaipat ja sopiva hitsattava yhde ammattihitsarille, kun ei oma hitsaustaito / laitteet ole viimeisen päälle. Kun on
        kuitenkin vene kyseessä, niin ei viitsi ottaa turhaa riskiä asiassa.
        Vaan en kyllä ymmärrä miksi pitää valmistajan jättää tekemättä tämä asia valmiiseen
        tuotteeseen. Keksiikö kukaan mitään "merenkulullista" syytä, miksi näin ?
        Onhan nuo Englantilaiset meriä pitkään kyntäneet, niin ehkä tähänkin on jokin
        looginen selitys, keksiikö kukaan ?

        Eipä taida "merenkulullista" selitystä olla, ehkä EH 200 yleismallina on soveliaampi eri merkkisiin moottoreihin ja erilaisiin tapauksiin.


      • Yanmarilla
        Yanmarilla kirjoitti:

        Eipä taida "merenkulullista" selitystä olla, ehkä EH 200 yleismallina on soveliaampi eri merkkisiin moottoreihin ja erilaisiin tapauksiin.

        Jäi tossa kertomatta että merivesi yhteisiin ei kannata laittaa happosia letkunippoja, ostin kerran varaosaksi käytetyn EC 100, jossa oli ollut happoset nipat, siitä oli syöpynyt tuubit piloille, kun yhden vuotavan putken tinasi umpeen, seuraavalla viikolla vuosi toinen tuubi, jne...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      172
      5831
    2. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3644
    3. Koska näet seuraavan kerran

      Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      80
      2536
    4. Ootko nainen jotenkin

      itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      37
      2069
    5. Hyvästi.....

      En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1872
    6. Hyvää yötä

      Mm❤️
      Ikävä
      43
      1827
    7. Ongelma Ibizalla

      Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      1752
    8. Eelle

      Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1636
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

      On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1492
    10. Tappajamanne kiinni

      Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      37
      1418
    Aihe