Eli jos vastapuoli voittaa ja toiselle tulee maksettavaksi oikeudenkäyntikulut niin meneekö se summa valtiolle vai saako se joka voitti jutun, ne rahat?
Kenelle oikeudenkäyntikulut maksetaan?
4
424
Vastaukset
- näin loogista
Nimenomaan oikeudenkäyntikulut (n 200€ per istunto) menee valtiolle, joka kustantaa oikeustalon ylläpidon, tuomarien ja sihteerien palkat, asiakirjojen käsittelyn, haastemiehet, arkistoinnin...... Valtiohan olemme siis sinä ja minä, jotka maksamme veroilla sen, mitä tuolla kahdellasadalla ei vielä saa. Ei vaan jäädä ihan niin pahasti pakkaselle, kun häviäjä maksaa edes osan pois.
Käytännössä, yleensä kun joutuu maksamaan oikeudenkäyntikulut, niin samalla joutuu maksamaan myös vastapuolen asianajokorvaukset. Nämä rahat menevät tietysti sille asianajajalle, ne ovat hänen palkkansa.
Tämän lisäksi häviäjä on voitu tuomita korvauksiin vastapuolelle alkuperäisessä asiassa. Nämä rahat menevät voittajalle.
Rahat menevät sille jolle ne kuuluvat. - näin menee
Voittajalle ne kulut maksetaan.
- No näin
No ensinnäkin riippuu siitä, että onko kyse rikos- vai riita-asiasta. Riita-asioissa molemmat osapuolet maksavat omat oikeudenkäyntikulunsa ja kumpi tahansa voi vaatia toisen osapuolen maksamaan omat kulunsa. Oikeus ei siihen välttämättä suostu, mutta jos suostuu, niin kulut tulevat sitten toisen maksettaviksi.
Asiahan menee niin, että molemmat osapuolet maksavat ensin omasta pussistaan oikeudenkäyntikulut, joten valtio on ne jo siinä vaiheessa saanut. Jos toinen määrätään maksamaan korvauksia niin ne maksetaan sitten sille, joka on jo maksanut oikeudenkäyntikulunsa. Korvausten maksamiseen voi mennä paljon aikaa, sillä vastapuoli voi valittaa hovioikeuteen ja niin edespäin.
Rikosasioissa taas syyllisen osapuolen tulee maksaa todistelupalkkiot yms. ja mahdolliset vahingon-, tai kärsimys-, tai muut korvaukset asianomistajalle. Rikosasioissa oikeudenkäyntikuluja ei tarvitse maksaa vaan ne menevät valtion piikkiin, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta.- 11+5
Vähän sinne päin. Esimekiksi rikosasioissa syyllinen maksaa todistelupalkkiot sille, joka todistajan on oikeuteen haastanut. Yleisimmin haastaja on syyttäjä, jolloin palkkiot perii jälkikäteen syylliseltä valtio. Syyllinen voidaan määrätä myös korvaamaan asianomistajan oikeudenkäyntikulut. Omansa hän tietysti maksaa itse, ellei saa maksutonta oikeudenkäyntiä veronmaksajien piikkiin.
Joskus syyllinen joutuu myös maksamaan tutkimuskulut, esimerkiksi rattijuopumustapauksissa veri-/huumelausunnon hinnan aina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232