Imetys ja ehkäisy

vimmu

Mitä ehkäisymenetelmää muut imettäjät käyttävät?

Itse aloitin minipillerit jälkitarkastuksen jälkeen eli n. 8 vkoa synnytyksestä. Kuukautiset eivät olleet vielä alkaneet. Nyt reilun viikon syötyäni minipillereitä, alkoi verinen vuoto. Myös kasvot kukkivat todella paljon!

Lopetin pillerit siihen paikkaan, sillä en kaipaa nyt mitään vuotoja ym. Täysimetän vauvan ollessa nyt 2,5 kk.

Osaako joku sanoa, onko tämä vuoto minipillerien kuuluisaa tiputteluvuotoa/sivuvaikutusta vai ovatko nämä oikeat kuukautiset?

Ajattelin etteivät kuukautiset ala vielä pitkään aikaan, sillä tosiaan täysimetän ja vauva syö 2-3h välein.

Kokemuksia?!

7

174

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei vaikuta aina

Voi ihan hyvin alkaa noinkin pian, vaikka imetät. Se on ihan samanlailla tavallista, kuin että ei alkaisi imettäessä :)

• samat

Mulla myös minipillerit, poika pian 3kk. Vuotoa ei oo tullut kertaakaan, ja oon aiemminkin syönyt minipillereitä vuoden verran, jolloin ei tullut kertaakaan kuukautisia. Vaihdan kyllä varmaan yhdistelmäpillereihin sitten kun en enää imetä...

Tuo vuoto voi johtua sulla joko minipillereistä tai voi olla kuukautiset. Ei ole epänormaalia että kuukautiset tulee vaikka täysimetyksellä onkin.

• Meillä imetys toimi ehkäisynä. Sitten kun imetys päätettiin lopettaa ja yrittää toista vauvaa,niin hetihän se tärppäsi.Puoli vuotta imetys toimi ehkäisynä hyvin.

• ............

Mulla oli myös lapsi täysimetyksellä ja menkat alkoivat 2kk synnytyksestä. Vissiin sukuvika, olen itse ollut täysimetetty ja äiti on tullut uudestaan raskaaksi 3kk syntymästäni.

Käytän hormonikierukkaa, toinen lapsi ei ole vielä toiveissa. Ensimmäisen muutaman viikon aikana oli tiputteluvuotoa, mutta sitten vuodot jäi pois ja mielestäni helppo menetelmä. Kierukka ollut 8kk.

• piina44

Tietääkö joku, miten ehkäisyrengas vaikuttaa imetykseen / maidon tuloon?
      Jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi, että voin aloittaa ehkäisyrenkaan käytön vauvan ollessa 6kk, koska tällöin vauva syö jo muutakin kuin maitoa.
      Onkohan renkaalla muuta vaikutusta kuin maidon tulon väheneminen?
      KOkemuksia?!

• 18+15

Mulla jälkivuoto kesti 2kk sen jälkeen oli parin viikon tauko ja sitten alkoikin kuukautiset, vaikka imetin.
      Että eipä se imetys takaa sitä, ettäkuukautiset pysyisi poissa..

• Imetystukiäiti

Piina44, ehkäisyrengasta niin kuin yhdistelmäehkäisypillereitä sekä ehkäisylaastareita voi tosiaan lääkärin luvalla käyttää, kun vauva on täyttänyt 6kk. Joillakin ne saattaa vähentää maidon erittymistä, ei kuitenkaan kaikilla. Jos huomaa, että maitomäärä alkaa vähentyä renkaan käytön aloitettuasi, voi palata toiseen ehkäisyyn. Muita sivuvaikutuksia voi lukea tuotemerkin nettisivuilta, kaikille ei tule kaikkia haittavaikutuksia, monille ei mitään. Oletko käyttänyt ehkäisyrengasta ennen raskautta?

Tuttavapiirissäni on yksi yhdistelmäpillereitä imetysaikana käyttänyt, joka oli ihan tyytyväinen niiden kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      92
      2167
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      45
      2122
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1855
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1370
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      86
      1271
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1151
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1100
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      57
      1043
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      67
      956
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      285
      910
    Aihe