Pakkoajatukset ja psykoottisuus

neurokimppu

Voiko pakkoajatukset olla mitenkään psykoottisia, että on kärsinyt koko ikänsä tiedostamattaan niistä pitäen niitä täysin normaaleina ajatuksina ja käytöksenä? Yksi on ehdoton varmuus siitä, että olen varmasti hullu tai parantumattomasti sairas. Maallinen termi tälle on ollut että olen vain "kuvitellut". Olen siis ajatellut että minulla on vain vilkas mielikuvitus, eikä se ole mitenkään paha asia, muut pitävät sitä vain pahana jos alan jauhaa ärsyttävän obsessiivisesti liikaa samasta asiasta. Joten olen oppinut pitämään suuni kiinni useimmissa tilanteissa, mikä vain lisää ahdistusta sosiaalisissa tilanteissa. Olen hävennyt erilaisuuttani tietämättä mikä minua vaivaa. Minulla on myös pakkoliikkeitä ja en ole aiemmin yhdistänyt niitä pakkoajatuksiin liittyviksi. Olen kärsinyt voimakkaasta ahdistuksesta ja masennuksesta lapsesta saakka, mutta tullut voimakkaan "mielikuvitukseni" kanssa toimeen, tehden siitä ystävän. Olen ajatellut, kuulunko tähänkään ryhmään, onko minulla joku neurologinen sairaus, koska oireeni ovat niin voimakkaita lapsesta saakka. Olen pelännyt että olen skitso, koska mielikuvitukseni on yhä lapsen tavoin vilkas, ystävä sekä vihollinen. Vain miesystäväni mielestä en ole hullu, muiden mielipiteitä en tiedä, mutta ajattelen jatkuvasti, että he pitävät minua hulluna. Ehkä minulla on aspergerin oireita, sisäinen maailmani on tärkeämpi monesti kuin ulkoinen, mikä tekee aika skitson vaikutelman ja olen joka paikassa outolintu sekä olin koulukiusattu erilaisuuteni takia. En tiedä yhäkään mikä minua vaivaa ja se lisää pakkoajatuksia sekin etten nyt kuulu "tähänkään" ryhmään tällä palstalla.

7

4424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikkupeikko

      Heippa! Toivottavasti lukaset tämän.

      Ensinnäkin haluan antaa hyvän neuvon: Älä vähättele itseäsi, muuten ruokit kokoajan vain lisää tuota epämiellyttävää oloasi. Et ehkä ole päässyt huomaamaan muista ihmisistä keskittyessäsi vain omaan outouteesi, jonka siis vain sinä itse näet itsessäsi. On nimittäin hyvin todennäköistä, että itsesi mielestä olet hullu, mutta muut eivät varmastikkaan pidä sinua hulluna. Yksi seikka saattaa vaikuttaa siihen, ettei sinua ymmärretä on se, ettei ihmset pysty lukemaan ajatuksiasi ja, jos teet itse suuren numeron käyttäytymisestäsi.

      Kaikesta huolimatta kaikilla meillä, siis ihan kaikilla on joitain outoja piirteitä ja käytöstapoja, kuka sukii hiuksiaan kokoajan, kuka naputtelee sormilla pöytää ja kuka nyt mitä tahansa sattuu tekemään.

      Olin lapsena mun mielestä monen aikuisen silmin "outo" ja tuo olo jatkui nuoruuden yli aina tonne 20, sitten alkoi helpottaa, koska kiinnitin huomiota, että no onpas tuollakin "outo tapa" ihan ventovieraista ihmisistä. Sepä auttoi siihen, että pystyin pikkuhiljaa hyväksymään itseni, sillä noita outoja tapoja on tosiaankin kaikilla, kuten jo aiemmin kirjoitin.

      Ota itseäsi niskasta kiinni ja ala vain rohkeasti tekemään niin kuin parhaaksi näet kaiken. Hyvää kesän odotusta!

    • Niinjain

      Sen olen oppinut ocd:sta, että mitä tahansa muut kirjoittaa tai sanoo, niin ei auta.

      Mutta muista se. Yksikään pakko-oireisesta häiriöstä kärsinyt ei ole toteuttanut pelkojaan. Kukaan ei ole hypännyt katolta, pettänyt, datuttanut itseään tai muita jne...

      Eli vinkki. Ajatuksesi ovat ajatuksia. Saat kuluttaa pääsi puhki miettimällä tai pelkäämällä, se ei johda sinua eteenpäin sen enempää kuin muidenkaan neuvot. Kun itse tajuat kuinka idioottimaisia ne ajatukset oikeasti ovat, niin tajuat, että oletpas aika tyhmä kun tämmöisiä edes jaksoin ajatella
      - vasta vuoden päästä alkoi helpottaa

      • Yuki2

        Hyppäämistä pahasti pelkäävänä epäilen entä jos.. Osa silloilta ja muualta hypänneistä on sittenkin ollut pakko-oireisia.

        Kammottaa ajatuskin siitä, että kun ei yritä estää pakkoajatuksia niin yhtäkkiä huomaa toteuttavansa ne.

        Pelkään kai liikaa.


    • Piua

      OCD:sta pääsee eroon. Sinun pitää lopettaa omaan napaan tuijottaminen ja alkaa elämään eteenpäin, keskittymällä niihin olennaisiin asioihin. Olen kärsinyt aikoinaan järkyttävistä fobioista, joita moni ei edes osaisi pelätä ja pesin itseäni ihan hullun paljon, siivosin kokoajan ja mihinkään en pystynyt kodin ulkopuolella koskemaan ilman, että pakotin itseni, torikammo, ahtaanpaikankammo, ruuhkaiset kadut, änkytys ym. Tuo, että teet asioita, jotka aiheuttaa ongelmia ei tuohon auta, ne vain jatkuvat aina. Vain sillä onnistuu päihittämään tuo mielentila, että lopettaa itsensä tutkiskelun. Silläkään, et voita mitään, että pidät itseppäisesti kiinni tuosta mielipiteestäsi, että tähän ei auta mikään, silloinha asiat eivät voi tietenkään muuttua. Tsemppiä nyt kuitenkin!

    • määrittelemätön

      Ihmisellä on PAKONOMAINEN tarve kuulua johonkin ryhmään. Se on aivan normaalia. Erilaisuutta sanotaan rikkaudeksi, niin kauan kun ketään ei tapeta sen vuoksi. Joten ellei äitisi tehnyt aborttia, sinulla tuskin on mitään vakavaa sairautta, ellet sitten ole niin vanha ettei ultraääntä ollut silloin keksitty...miten ultraääni muuten toimii? mistä sähkö tulee? miten kännykät toimivat ja kenen ääntä niihin automaatteihin on nauhoitettu? mistä tietää ettei toinen ihminen ole robotti tai alieni? Mikä on sisäinen näkymätön maailma - voiko sitä olla ilman ulkoista? Onko kuuromykkäsokealla "sisäinen maailma" johon paeta?
      Psykoosi...asperger...kuka niitä diagnooseja tekee? Kenen mukaan ne nimetään? Sairastivatko löytäjät kenties itse tietämättään kyseisiä tauteja? Vai saivatko he vain enemmistön puolelleen väheksymällä erilaisia ihmisiä, jotka määrittelivät sitten sairaiksi?
      Sinuna olisin kiitollinen persoonasta ja aisteista.

    • älä hätäile=)

      Mitä pakkoajatuksia sulla sitten on? Noi mitä kirjotit tuntuu ihan arkipäivältä itselleni. Tosin olen aika ahdistunut ihminen.

    • Anonyymi

      osaan samastua mut'hei ehkä sä oot anti-sosiaalinen, mikä onkin sitten hankalampi homma

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      696
      5380
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3564
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      157
      3347
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2593
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2419
    6. 261
      1990
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1507
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      101
      1409
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1389
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1170
    Aihe