Onko kellään ollut tai on? Itse olen parantumassa ja mulla on pstd, olis kiva kuulla muiden kokemuksia. Itse kamppailin sairauden kans yli 10v, kiva olla vapaa noista oireista pikkuhiljaa..En käytä lääkkeitä tai käy terapiassa.
traumaperäinen stressihäiriö
4
281
Vastaukset
- --H
mulla diagnosoitiin noin kuukaus pari sitten :/ myös sosiaalisten tilanteiden pelko. olen vielä nuori joten käyn nuorispsykiatrian pkl:llä hoidossa ja syön Seronilia :) toivottavasti alkaa helpottaa, lääkkeen myötä on myös enemmän ja enemmän alkanut kiinostaa elämä ilman pelkoa!
On ollut ko diagnoosi vuoden alusta virallisesti. Vahvasti se oli tiedossa jo loppu vuodesta. Mulla on tän ohella lievä/ keskivaikea masennus. Kuulema pitkittynyt post-traumaattisen stressireaktion laukaisemana tullut. Lapsuus ajan traumatoista saanut alkunsa ja melko vaikea-asteinen on. Mää käyn tällä hetkellä psykiatrisella vakautus terapiassa. Myöhemmin siirtymässä trauma psykoterapiaan. Miten sulla on toi seronilia auttanut?
Mulla on kans lääkkeistä ollut kova apu ja myöskin terapiasta, missä on pystytty helpottamaan rajuja pelkotiloja. Oon edelleen pahasti niiden vanki, mutta pikkuhiljaa :)- Anonyymi
Ote kohdasta "Miten hoitaa PTSD:tä/Traumaperäistä stressihäiriötä?"
"PTSD heikentää omaa toimintakykyä ja vaikeuttaa omaa elämää merkittävästi. Positiivinen asia on kuitenkin, että traumaperäistä stressihäiriötä voidaan hoitaa terapialla."
"Ensisijaisena hoitona on altistaminen, jossa turvallisessa ympäristössä voidaan kohdata välteltyjä tilanteita, mielikuvia ja tunteita. Tämän seurauksena voimme oppia, että traumaattinen tapahtuma on ollut erillinen tapahtuma eikä kaikki siihen liittyvät mielikuvat tai tilanteet ole vaarallisia. Altistaminen ei kuitenkaan kaikissa tapauksissa ole sopivaa ja siksi olisi hyvä arvioida ammattilaisen kanssa omaa tilannetta. "
"Koska häpeä toimii PTSD-oireiden ylläpitäjänä ja se on myös merkittävä tekijä monissa PTSD:n rinnakkaishäiriöissä, olisi hoidossa hyvä keskittyä myös häpeän tunteeseen. Voi olla hyvä pysähtyä miettimään, tunnistaako omaa häpeän tunnettansa ja millaisin keinoin ja missä tilanteissa sitä välttää."
"Häpeän kohtaaminen vaatii turvallisen ympäristön, ja siksi on hyvä oppia rauhoittamaan itsensä ja kytkemään pakene ja taistele-tila pois päältä. Itsemyötätunnon opettelu itseä kohtaan voi auttaa häpeään liittyvien itsekriittisten ja kielteisten ajatusten kohtaamisessa. Näitä asioita ei kuitenkaan tarvitse yksin ratkoa ja opetella, vaan ammattilaisen avustuksella voidaan lähteä yhdessä kohtaamaan vaikeita ja kipeitä kokemuksia."
Lähde: https://www.mielipalvelut.fi/artikkelit/traumatisoituminen-hapeaa-pelon-rinnalla-traumaperainen-stressihairio-ptsd/ - Anonyymi
Älä tee kuten pelko käskee
Älä tee kuten pelon takana oleva käskee
Ja näin löydät sen.
2.älä tee kuten 'raivo' käskee
Älä tee kuten raivon takana oleva käskee.
Ja taas löydät sen.
Luovuus kumpuaa vapaudesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381965Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812