traumaperäinen stressihäiriö

fightfirewithfire

Onko kellään ollut tai on? Itse olen parantumassa ja mulla on pstd, olis kiva kuulla muiden kokemuksia. Itse kamppailin sairauden kans yli 10v, kiva olla vapaa noista oireista pikkuhiljaa..En käytä lääkkeitä tai käy terapiassa.

4

298

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --H

mulla diagnosoitiin noin kuukaus pari sitten :/ myös sosiaalisten tilanteiden pelko. olen vielä nuori joten käyn nuorispsykiatrian pkl:llä hoidossa ja syön Seronilia :) toivottavasti alkaa helpottaa, lääkkeen myötä on myös enemmän ja enemmän alkanut kiinostaa elämä ilman pelkoa!

• On ollut ko diagnoosi vuoden alusta virallisesti. Vahvasti se oli tiedossa jo loppu vuodesta. Mulla on tän ohella lievä/ keskivaikea masennus. Kuulema pitkittynyt post-traumaattisen stressireaktion laukaisemana tullut. Lapsuus ajan traumatoista saanut alkunsa ja melko vaikea-asteinen on. Mää käyn tällä hetkellä psykiatrisella vakautus terapiassa. Myöhemmin siirtymässä trauma psykoterapiaan. Miten sulla on toi seronilia auttanut?

Mulla on kans lääkkeistä ollut kova apu ja myöskin terapiasta, missä on pystytty helpottamaan rajuja pelkotiloja. Oon edelleen pahasti niiden vanki, mutta pikkuhiljaa :)

• Anonyymi

Ote kohdasta "Miten hoitaa PTSD:tä/Traumaperäistä stressihäiriötä?"

"PTSD heikentää omaa toimintakykyä ja vaikeuttaa omaa elämää merkittävästi. Positiivinen asia on kuitenkin, että traumaperäistä stressihäiriötä voidaan hoitaa terapialla."

"Ensisijaisena hoitona on altistaminen, jossa turvallisessa ympäristössä voidaan kohdata välteltyjä tilanteita, mielikuvia ja tunteita. Tämän seurauksena voimme oppia, että traumaattinen tapahtuma on ollut erillinen tapahtuma eikä kaikki siihen liittyvät mielikuvat tai tilanteet ole vaarallisia. Altistaminen ei kuitenkaan kaikissa tapauksissa ole sopivaa ja siksi olisi hyvä arvioida ammattilaisen kanssa omaa tilannetta. "

"Koska häpeä toimii PTSD-oireiden ylläpitäjänä ja se on myös merkittävä tekijä monissa PTSD:n rinnakkaishäiriöissä, olisi hoidossa hyvä keskittyä myös häpeän tunteeseen. Voi olla hyvä pysähtyä miettimään, tunnistaako omaa häpeän tunnettansa ja millaisin keinoin ja missä tilanteissa sitä välttää."

"Häpeän kohtaaminen vaatii turvallisen ympäristön, ja siksi on hyvä oppia rauhoittamaan itsensä ja kytkemään pakene ja taistele-tila pois päältä. Itsemyötätunnon opettelu itseä kohtaan voi auttaa häpeään liittyvien itsekriittisten ja kielteisten ajatusten kohtaamisessa. Näitä asioita ei kuitenkaan tarvitse yksin ratkoa ja opetella, vaan ammattilaisen avustuksella voidaan lähteä yhdessä kohtaamaan vaikeita ja kipeitä kokemuksia."

Lähde: https://www.mielipalvelut.fi/artikkelit/traumatisoituminen-hapeaa-pelon-rinnalla-traumaperainen-stressihairio-ptsd/

• Anonyymi

Älä tee kuten pelko käskee
      Älä tee kuten pelon takana oleva käskee
      Ja näin löydät sen.

2.älä tee kuten 'raivo' käskee
      Älä tee kuten raivon takana oleva käskee.
      Ja taas löydät sen.

Luovuus kumpuaa vapaudesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      25
      2480
    2. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      53
      1773
    3. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      11
      1134
    4. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      298
      1044
    5. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      259
      982
    6. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      146
      903
    7. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      56
      874
    8. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      110
      769
    9. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      9
      767
    10. Onko sulla mua enää yhtään ikävä

Etkö halua enää yrittääkään?
      Ikävä
      46
      745
    Aihe