Jarrusylinterin mäntä avensis vm.2010

Ave 10

Miten jarrusylinterin mäntä saa sisäänpäin kun ois tarkoitus vaihtaa uudet palat ja levyt taakse. Autoni on Avensis vm-10 jossa sähköinen käsijarru. Pitääkö sitä mäntää puristaa sisälle vai kiertää?

46

3600

    Vastaukset

    • Kierrä jollain työkalulla mäntää myötäpäivään vai menikö se vastapäivään kiertämällä pohjaan.

    • Yleensä kierrettävässä männässä on kolot joista mäntää pyöritetään työkalun avulla. Jos männässä ei ole pyörityskoloja, silloin se on painettava. Toyotissa jarrumännät on yleensä ollut painettavaa mallia.

      • Vaatii voimaa, jonkinlainen puristustyökalu on tarpeen. Muista ensin puhdistaa näkyvä mäntä ja avata jarrunestesäiliön korkki.


      • Tulee vanhaan threadiin lisä infoa kun löytyi toisena googlesta.

        09-> T270 avensiksessa (ainakin tuossa joka itsella, 2011, manuaali-loota, 2.0bensa) piti oudosti kuskin puolen mäntä pyörittää vastapäivään ja apukuskin puolella myötäpäivään sisään.

        Ilman erikoistyökaluja meni kuskin puoli sisään vasta kun otti koko satulan irti ja ruuvipenkissä pyöritti mäntää vastapäivään ja pääsi painamaan samalla (satula autossa kiinni ei vaan päässyt painamaan tarpeeksi lujaa.
        Alkuunsa meni penkissä tosi hitaasti sisään per kierros (palat oli aivan loppu) mutta kun hieman oli mennyt sisään niin lähti painumaan selkeämmin/nopeammin sisään.

        Motonet/biltema männän sisäänpainotyökalu kävi apukuskin puolle kyllä mutta ei kuskin puolelle kun olisi pitänyt olla "väärän kätiset" kierteet. (Tosin tuli aloitettua kuskin puolesta ja ehdin ottaa molemmat satulat pöydälle... Tulipa jarrunesteet vaihdettua samalla)

        Sinänsä vielä jotenkin järkevä sähkökäsijarru tuossa kun ei ole sähköservo suoraan satulassa kiinni vaan servo vetää mekaanista "perinteistä" paloille menevää käsijarrua. Ei vaadi siis mitään sähköisen käsijarrun nollauslaitteita.


      • fish-head kirjoitti:

        Tulee vanhaan threadiin lisä infoa kun löytyi toisena googlesta.

        09-> T270 avensiksessa (ainakin tuossa joka itsella, 2011, manuaali-loota, 2.0bensa) piti oudosti kuskin puolen mäntä pyörittää vastapäivään ja apukuskin puolella myötäpäivään sisään.

        Ilman erikoistyökaluja meni kuskin puoli sisään vasta kun otti koko satulan irti ja ruuvipenkissä pyöritti mäntää vastapäivään ja pääsi painamaan samalla (satula autossa kiinni ei vaan päässyt painamaan tarpeeksi lujaa.
        Alkuunsa meni penkissä tosi hitaasti sisään per kierros (palat oli aivan loppu) mutta kun hieman oli mennyt sisään niin lähti painumaan selkeämmin/nopeammin sisään.

        Motonet/biltema männän sisäänpainotyökalu kävi apukuskin puolle kyllä mutta ei kuskin puolelle kun olisi pitänyt olla "väärän kätiset" kierteet. (Tosin tuli aloitettua kuskin puolesta ja ehdin ottaa molemmat satulat pöydälle... Tulipa jarrunesteet vaihdettua samalla)

        Sinänsä vielä jotenkin järkevä sähkökäsijarru tuossa kun ei ole sähköservo suoraan satulassa kiinni vaan servo vetää mekaanista "perinteistä" paloille menevää käsijarrua. Ei vaadi siis mitään sähköisen käsijarrun nollauslaitteita.

        Ylläkirjoitettu ohje pitää paikkansa. Edessä on tavalliset sisäänpainettavat jarrumännät, takana kierteellä, jossa sylinterissä oleva kara painuu männän sisään. On saatavilla jarrumäntätyökalusarja 40-50e jossa on männän kierretyökalut molemmille puolin, myötä- ja vastakierteellä. Testeriä ei tarvita, vaan käsijarrun saa jäämään pois päältä esim. kun sammuttaa moottorin auton vielä liikkuessa. Suosittelen ottamaan jarruvaijerin pään irti pidikkeestään korjaustyön ajaksi. Myös vaijerin 10 mm tukipidikemutteri kannattaa kiertää irti, mikä helpottaa jarrusatulan käsittelyä. Periaatteessa satulan voi huoltaa ilman jarruletkusta irroittamista, mutta helpompi on vaihtaa esim. tiivisteet kun satula on tukevasti ruuvipenkissä. Männän saa pumpattua ylös ja tarvittaessa kokonaan pois vaijerinpään kiinnityskorvaketta linksuttamalla. Sisääntyöntö em. kierretyökalulla, mutta myös katkaisulaikan irroitus/kiinnitystyökalulla voi mäntää kiertää. Kuskin puolella vastakierre, apukuskin puolella myötäkierre.


      • purista sisään kirjoitti:

        Vaatii voimaa, jonkinlainen puristustyökalu on tarpeen. Muista ensin puhdistaa näkyvä mäntä ja avata jarrunestesäiliön korkki.

        älä kommentoi kun et tiedä mistä puhut


      • fish-head kirjoitti:

        Tulee vanhaan threadiin lisä infoa kun löytyi toisena googlesta.

        09-> T270 avensiksessa (ainakin tuossa joka itsella, 2011, manuaali-loota, 2.0bensa) piti oudosti kuskin puolen mäntä pyörittää vastapäivään ja apukuskin puolella myötäpäivään sisään.

        Ilman erikoistyökaluja meni kuskin puoli sisään vasta kun otti koko satulan irti ja ruuvipenkissä pyöritti mäntää vastapäivään ja pääsi painamaan samalla (satula autossa kiinni ei vaan päässyt painamaan tarpeeksi lujaa.
        Alkuunsa meni penkissä tosi hitaasti sisään per kierros (palat oli aivan loppu) mutta kun hieman oli mennyt sisään niin lähti painumaan selkeämmin/nopeammin sisään.

        Motonet/biltema männän sisäänpainotyökalu kävi apukuskin puolle kyllä mutta ei kuskin puolelle kun olisi pitänyt olla "väärän kätiset" kierteet. (Tosin tuli aloitettua kuskin puolesta ja ehdin ottaa molemmat satulat pöydälle... Tulipa jarrunesteet vaihdettua samalla)

        Sinänsä vielä jotenkin järkevä sähkökäsijarru tuossa kun ei ole sähköservo suoraan satulassa kiinni vaan servo vetää mekaanista "perinteistä" paloille menevää käsijarrua. Ei vaadi siis mitään sähköisen käsijarrun nollauslaitteita.

        Moi! Osaatko sanoa päteekö tuo jarrumännän pyörittäminen sisään vastapäivään kuskin puolella / myötäpäivään apukuskin puolella myös edeltävässä T25 Avensiksessa?


    • Eikös noissa sähköisissä käsijarruissa tarvita korjaamotesteriä ajamaan käsijarruservot 0-asentoon.
      Siitä vaan kipinkapin korjaamoon!

      • jos käsijarru on täysin erillinen "jalkajarrusta" ei tarvita mitään testereitä.


      • ei välttämättä kirjoitti:

        jos käsijarru on täysin erillinen "jalkajarrusta" ei tarvita mitään testereitä.

        Passaa yrittää vaihtaa sähköisellä käsijarrulla varustetun Avensiksen takapaloja ja levyjä ilman asianmukaisia laitteita!


      • sähköjarru kirjoitti:

        Passaa yrittää vaihtaa sähköisellä käsijarrulla varustetun Avensiksen takapaloja ja levyjä ilman asianmukaisia laitteita!

        Palojen vaihto vielä onnistuu mutta levyt onkin jo kinkkisempi paikka. Toisaalta pitääkö aloittajan eli 4-5 vuotta vanhan auton omistajan pähkäillä tuollaista asiaa.


      • totta puhut kirjoitti:

        Palojen vaihto vielä onnistuu mutta levyt onkin jo kinkkisempi paikka. Toisaalta pitääkö aloittajan eli 4-5 vuotta vanhan auton omistajan pähkäillä tuollaista asiaa.

        Ei onnistu edes palojen vaihto, koska uudet palat eivät mahdu paikalleen ennen kuin käsijarruservot on ajettu testerillä alkuasentoon ja sen jälkeen painettu männät sisään. Mäntiä ei voi painaa sisään ennen ensinmainittua toimenpidettä.
        Siispä pajalle tai hankkimaan tarvittavaa testeriä!
        Saksalaisautoissa on ollut sähköisiä käsijarruja viime vuosikymmenen alkupuolelta lähtien, eikä niissä ole mitään ongelmia jarrupalojen vaihdossa asianmukaisilla välineillä. Vanhojen Corollien tai Avensisten ohjeilla ei ole mitään tekoa nykyautojen (koskee myös uutta Avensista) jarruremonteissa.


      • sähköjarru kirjoitti:

        Ei onnistu edes palojen vaihto, koska uudet palat eivät mahdu paikalleen ennen kuin käsijarruservot on ajettu testerillä alkuasentoon ja sen jälkeen painettu männät sisään. Mäntiä ei voi painaa sisään ennen ensinmainittua toimenpidettä.
        Siispä pajalle tai hankkimaan tarvittavaa testeriä!
        Saksalaisautoissa on ollut sähköisiä käsijarruja viime vuosikymmenen alkupuolelta lähtien, eikä niissä ole mitään ongelmia jarrupalojen vaihdossa asianmukaisilla välineillä. Vanhojen Corollien tai Avensisten ohjeilla ei ole mitään tekoa nykyautojen (koskee myös uutta Avensista) jarruremonteissa.

        Sähköinen käsijarru ilman mäkilähtöavustinta on suunnittelun typeryyden huippu. Osoittaa, että auton suunnittelijoilla ei ole joko älyä tai ajokokemusta tai ei kumpaakaan. Mekaaninen käsijarru kunnollisella ja oikein sijoitetulla kahvalla auttaa ajamista ja selviytymistä paikoissa, joissa kuskin jalat eivät riitä kolmelle polkimelle yhtäaikaa. Sähköinen käsijarru on täysin turha avustavana varusteena, jos jarrujärjestelmään ei ole liitetty mäkilähtöavustinta kuten ei uudessa Avessakaan tietääkseni ole. Tällaisia autoja ei saisi hyväksyä tyyppihyväksynnissä ollenkaan puutteellisina ja jopa vaarallisina


      • käsittämätön varuste kirjoitti:

        Sähköinen käsijarru ilman mäkilähtöavustinta on suunnittelun typeryyden huippu. Osoittaa, että auton suunnittelijoilla ei ole joko älyä tai ajokokemusta tai ei kumpaakaan. Mekaaninen käsijarru kunnollisella ja oikein sijoitetulla kahvalla auttaa ajamista ja selviytymistä paikoissa, joissa kuskin jalat eivät riitä kolmelle polkimelle yhtäaikaa. Sähköinen käsijarru on täysin turha avustavana varusteena, jos jarrujärjestelmään ei ole liitetty mäkilähtöavustinta kuten ei uudessa Avessakaan tietääkseni ole. Tällaisia autoja ei saisi hyväksyä tyyppihyväksynnissä ollenkaan puutteellisina ja jopa vaarallisina

        Mainitsemasi ero on yksi lukuisista, jotka erottaa laatuautot Toyotasta.


      • käsittämätön varuste kirjoitti:

        Sähköinen käsijarru ilman mäkilähtöavustinta on suunnittelun typeryyden huippu. Osoittaa, että auton suunnittelijoilla ei ole joko älyä tai ajokokemusta tai ei kumpaakaan. Mekaaninen käsijarru kunnollisella ja oikein sijoitetulla kahvalla auttaa ajamista ja selviytymistä paikoissa, joissa kuskin jalat eivät riitä kolmelle polkimelle yhtäaikaa. Sähköinen käsijarru on täysin turha avustavana varusteena, jos jarrujärjestelmään ei ole liitetty mäkilähtöavustinta kuten ei uudessa Avessakaan tietääkseni ole. Tällaisia autoja ei saisi hyväksyä tyyppihyväksynnissä ollenkaan puutteellisina ja jopa vaarallisina

        Taas näitä "luulen tietäväni" Pettereitä....

        Uudessa Avessa on automaattinen pysäköintijarru (=menee päälle aina kun moottori pysäytetään)

        Samoin pysäköintijarru poistuu automaattisesti liikkeelle lähdettäessä (=voidaan käyttää mäkilähtöavustimena)

        Yhtä kaikki. -tästä olen silti kanssasi samaa mieltä: "Mekaaninen käsijarru kunnollisella ja oikein sijoitetulla kahvalla auttaa ajamista"


      • The Köle kirjoitti:

        Taas näitä "luulen tietäväni" Pettereitä....

        Uudessa Avessa on automaattinen pysäköintijarru (=menee päälle aina kun moottori pysäytetään)

        Samoin pysäköintijarru poistuu automaattisesti liikkeelle lähdettäessä (=voidaan käyttää mäkilähtöavustimena)

        Yhtä kaikki. -tästä olen silti kanssasi samaa mieltä: "Mekaaninen käsijarru kunnollisella ja oikein sijoitetulla kahvalla auttaa ajamista"

        Joudut pysähtymään talvella ajossa liukkaaseen jyrkähköön ylämäkeen ja lähtemään siitä varovasti liikkeelle, ettei etupyörät ala sutia ja lähtö tyssää. Sähköisellä käsijarrullako pidät autoa paikallaan ja löysäät sitä pikkuhiljaa, kun samalla nostat varovasti kytkintä ja annat hieman lisää kaasua. Itselläni on tuollaisia tilanteita autohallin oven edessä joka talvi. Joudun avaamaan hallin oven kortinlukijalla pysähtymällä jyrkkään ylämäkiluiskaan metri ovesta. Peruuttaminen ja vauhdin ottaminen ei käy, koska takana on heti katu ja ovi alkaa sulkeutrua muutaman sekunnin kuluttua.Välillä luiskassa on peilijäätä, poljettua lunta, aurattua lunta jne. Sanonpahan vaan, että kunnollinen mäkilähtöavustin on ollut monta kertaa aivan välttämätön varuste eteenpäin pääsemiseksi. Uskotko, että tuo Tojosi sammuta käynnistä automatiikka olisi parempi?


      • selitä sitten kirjoitti:

        Joudut pysähtymään talvella ajossa liukkaaseen jyrkähköön ylämäkeen ja lähtemään siitä varovasti liikkeelle, ettei etupyörät ala sutia ja lähtö tyssää. Sähköisellä käsijarrullako pidät autoa paikallaan ja löysäät sitä pikkuhiljaa, kun samalla nostat varovasti kytkintä ja annat hieman lisää kaasua. Itselläni on tuollaisia tilanteita autohallin oven edessä joka talvi. Joudun avaamaan hallin oven kortinlukijalla pysähtymällä jyrkkään ylämäkiluiskaan metri ovesta. Peruuttaminen ja vauhdin ottaminen ei käy, koska takana on heti katu ja ovi alkaa sulkeutrua muutaman sekunnin kuluttua.Välillä luiskassa on peilijäätä, poljettua lunta, aurattua lunta jne. Sanonpahan vaan, että kunnollinen mäkilähtöavustin on ollut monta kertaa aivan välttämätön varuste eteenpäin pääsemiseksi. Uskotko, että tuo Tojosi sammuta käynnistä automatiikka olisi parempi?

        Tuo tilanne hoituu aaveella todella helposti. Ei onkelmaa ollenkaan.

        Tosin tilanteessa jossa todella liukas pinta ja keula alaspäin tarkkana käsijarrun kanssa. Aavelaivan perä lähtee ensin liikkeelle jos et vapauta jarrua tai rytkäse nopeaan liikkeelle??


      • selitä sitten kirjoitti:

        Joudut pysähtymään talvella ajossa liukkaaseen jyrkähköön ylämäkeen ja lähtemään siitä varovasti liikkeelle, ettei etupyörät ala sutia ja lähtö tyssää. Sähköisellä käsijarrullako pidät autoa paikallaan ja löysäät sitä pikkuhiljaa, kun samalla nostat varovasti kytkintä ja annat hieman lisää kaasua. Itselläni on tuollaisia tilanteita autohallin oven edessä joka talvi. Joudun avaamaan hallin oven kortinlukijalla pysähtymällä jyrkkään ylämäkiluiskaan metri ovesta. Peruuttaminen ja vauhdin ottaminen ei käy, koska takana on heti katu ja ovi alkaa sulkeutrua muutaman sekunnin kuluttua.Välillä luiskassa on peilijäätä, poljettua lunta, aurattua lunta jne. Sanonpahan vaan, että kunnollinen mäkilähtöavustin on ollut monta kertaa aivan välttämätön varuste eteenpäin pääsemiseksi. Uskotko, että tuo Tojosi sammuta käynnistä automatiikka olisi parempi?

        Johan sanoin, että mekaaninen käsijarru on Aven sähköistä parempi!

        -tarkotin vain, että tuo sähköinen pysäköintijarru on tarkoitettu mäkilähtöavustimeksi, joten sellainen Avessa on......

        -Suomen talvessa siitä ei ole mitään apua, koska se on liian hidas......

        Itselle kävi tässä ekana talvena niin, että kun kuvittelin lähteväni todella varovasti liukkaalla, etupyörät pyörähtivät ennen sähköjarrun irroitusta ja avot.... -sutii tyhjäkäynnillä ja auto siirtyy 20cm sivulle, pyörät nappaa kiinni ja moottori pysähtyy..... takana liikennevaloissa autoja, nolottaa.......

        PS. -miten muuten yleisesti muissa autoissa mäkilähtöavustimet teknisesti toteutettu?


      • The Köle kirjoitti:

        Taas näitä "luulen tietäväni" Pettereitä....

        Uudessa Avessa on automaattinen pysäköintijarru (=menee päälle aina kun moottori pysäytetään)

        Samoin pysäköintijarru poistuu automaattisesti liikkeelle lähdettäessä (=voidaan käyttää mäkilähtöavustimena)

        Yhtä kaikki. -tästä olen silti kanssasi samaa mieltä: "Mekaaninen käsijarru kunnollisella ja oikein sijoitetulla kahvalla auttaa ajamista"

        "menee päälle aina kun moottori pysäytetään", oletuksena niin, mutta vetämällä jarrunnapista hieman pidempään saa ominaisuuden pois päältä ja päälle painalla pidempään.


      • Jos se häiritsee kirjoitti:

        "menee päälle aina kun moottori pysäytetään", oletuksena niin, mutta vetämällä jarrunnapista hieman pidempään saa ominaisuuden pois päältä ja päälle painalla pidempään.

        Jep! -aika on 5s. -automatiikan poistaminen tosin näkyy varoitusvalona mittaristossa....

        -se lähinnä häiritsee, että minun lähtönopeuteeni suhteuttamalla tuntuu, että jarrun avautumiseen menee "valovuosi" ja "perä niiaa"......ja yks auto vähemmän kerkiää valoista.......

        -talvella kannattaakin poistaa, koska jarrut voivat jäätyä sopivalla kelillä (lunta/märkää jarruissa ja yöllä tulee pakkanen)


      • The Köle kirjoitti:

        Johan sanoin, että mekaaninen käsijarru on Aven sähköistä parempi!

        -tarkotin vain, että tuo sähköinen pysäköintijarru on tarkoitettu mäkilähtöavustimeksi, joten sellainen Avessa on......

        -Suomen talvessa siitä ei ole mitään apua, koska se on liian hidas......

        Itselle kävi tässä ekana talvena niin, että kun kuvittelin lähteväni todella varovasti liukkaalla, etupyörät pyörähtivät ennen sähköjarrun irroitusta ja avot.... -sutii tyhjäkäynnillä ja auto siirtyy 20cm sivulle, pyörät nappaa kiinni ja moottori pysähtyy..... takana liikennevaloissa autoja, nolottaa.......

        PS. -miten muuten yleisesti muissa autoissa mäkilähtöavustimet teknisesti toteutettu?

        "PS. -miten muuten yleisesti muissa autoissa mäkilähtöavustimet teknisesti toteutettu?"

        Kiinnotus heräsi tähän keskusteluun vaikka itsellä ei Toyotaa olekaan, vaan 2010 vuoden Passat Variant TDI DSG.
        Kommenteista päätellen Toyotan käsijarrusovellus on jäänyt puolitiehen.
        Passatissa sähköinen käsijarru aukeaa automaattisesti heti kun lähdetään liikkeelle. Aivan sama kuinka hätäisesti lähdetään, jarru aukeaa välittömästi kun moottorin veto alkaa. Mitään niiausta tai valumista ei ehdi tapahdua. Sähköisen jarrun automaattisen vapautumisen edellytys on kuljettavan turvavyön kiinni oleminen. Käsijarru kytkeytyy päälle automaattisesti kun moottori sammutetaan tai pysähdyksen jälkeen turvavyö irroitetaan. Ainut mieleen tuleva haitta sähköisestä käsijarrusta on, että sitä ei voi käyttää liukkaalla kääntymisen tehostamiseen (käsijarrukäännös), koska liikkeellä ollessa käsijarrunapin painallus aiheuttaa hätäjarrutuksen kaikilla pyörillä. Ei sen puoleen, että olisi käsijarrukäännöstä tarvinnutkaan. Passatissa ajonvakautus hoitaa kääntymisen tehostamisen puskemispilanteissa kunhan rattia vaan uskaltaa kääntää reilusti.
        Autossa on lisäksi ns. Autohold eli paikallaanpitotoiminto. Se pitää pysähdyksen jälkeen auton paikallaan kaikilla neljän pyörän jarruilla ja vapautuu välittömästi vedon alkaessa. Autohold toimii täydellisesti kaikissa olosuhteissa, myös äärimmäisen liukkaalla ja kumpaan suuntaan tahansa. Myöskään lähdön hätäisyydellä ei ole mitään merkitystä. Tämä varuste on must!


      • näin Passatissa kirjoitti:

        "PS. -miten muuten yleisesti muissa autoissa mäkilähtöavustimet teknisesti toteutettu?"

        Kiinnotus heräsi tähän keskusteluun vaikka itsellä ei Toyotaa olekaan, vaan 2010 vuoden Passat Variant TDI DSG.
        Kommenteista päätellen Toyotan käsijarrusovellus on jäänyt puolitiehen.
        Passatissa sähköinen käsijarru aukeaa automaattisesti heti kun lähdetään liikkeelle. Aivan sama kuinka hätäisesti lähdetään, jarru aukeaa välittömästi kun moottorin veto alkaa. Mitään niiausta tai valumista ei ehdi tapahdua. Sähköisen jarrun automaattisen vapautumisen edellytys on kuljettavan turvavyön kiinni oleminen. Käsijarru kytkeytyy päälle automaattisesti kun moottori sammutetaan tai pysähdyksen jälkeen turvavyö irroitetaan. Ainut mieleen tuleva haitta sähköisestä käsijarrusta on, että sitä ei voi käyttää liukkaalla kääntymisen tehostamiseen (käsijarrukäännös), koska liikkeellä ollessa käsijarrunapin painallus aiheuttaa hätäjarrutuksen kaikilla pyörillä. Ei sen puoleen, että olisi käsijarrukäännöstä tarvinnutkaan. Passatissa ajonvakautus hoitaa kääntymisen tehostamisen puskemispilanteissa kunhan rattia vaan uskaltaa kääntää reilusti.
        Autossa on lisäksi ns. Autohold eli paikallaanpitotoiminto. Se pitää pysähdyksen jälkeen auton paikallaan kaikilla neljän pyörän jarruilla ja vapautuu välittömästi vedon alkaessa. Autohold toimii täydellisesti kaikissa olosuhteissa, myös äärimmäisen liukkaalla ja kumpaan suuntaan tahansa. Myöskään lähdön hätäisyydellä ei ole mitään merkitystä. Tämä varuste on must!

        "Kommenteista päätellen Toyotan käsijarrusovellus on jäänyt puolitiehen."

        Jep!

        -periaatteessa jarru toimii samalla tavalla kuin Passatia kuvailit, mutta on mekaanisesti liian hidas.

        Et vastannut kysymykseen, miten teknisesti on noi Passatin jarrut toteutettu? (servo se ei voi olla, koska siis on liian hidas)


      • The Köle kirjoitti:

        "Kommenteista päätellen Toyotan käsijarrusovellus on jäänyt puolitiehen."

        Jep!

        -periaatteessa jarru toimii samalla tavalla kuin Passatia kuvailit, mutta on mekaanisesti liian hidas.

        Et vastannut kysymykseen, miten teknisesti on noi Passatin jarrut toteutettu? (servo se ei voi olla, koska siis on liian hidas)

        Mistä hitosta minä voisin tietää kuinka Passatin jarrut on teknisesti toteutettu, mutta toimii kuitenkin täydellisesti ja ilman viiveitä! Joku sähkömoottori siellä takana surahtaa kun seisontajarru menee päälle tai pois.
        Autohold taas ilmeisesti pidättää jarrupaineita jonkun venttiilin avulla siihen saakka kun lähdetään liikkeelle.
        Auton liikkuessa seinontajarrunappia painettaessa taas ABS-pumppu syöttää painetta jarruihin ja auto tekee täysjarrutuksen ABS rytkyen.


      • näin Passatissa kirjoitti:

        Mistä hitosta minä voisin tietää kuinka Passatin jarrut on teknisesti toteutettu, mutta toimii kuitenkin täydellisesti ja ilman viiveitä! Joku sähkömoottori siellä takana surahtaa kun seisontajarru menee päälle tai pois.
        Autohold taas ilmeisesti pidättää jarrupaineita jonkun venttiilin avulla siihen saakka kun lähdetään liikkeelle.
        Auton liikkuessa seinontajarrunappia painettaessa taas ABS-pumppu syöttää painetta jarruihin ja auto tekee täysjarrutuksen ABS rytkyen.

        Hou Hou... jos siellä surahtaa moottori, se on samanlainen kuin Avessakin.

        -eli kun on kyseessä Tojo, sähköinen on paska, kun on kyseessä Passat,. sähköinen on OK. -vai mitä? -meinaan se Passatin moottori ei käytännössä varmaan ole sen nopeempi kuin Avessakaan....kyseessä on siis "tunteet" ja "kuskin ominaisuudet"

        -toisaalta, jos "Autohold" on totta (en tunne Passatia) ja perustuu jarrupaineisiin, nostan hattua Passatin ratkaisulle, Aven käsijarrunappi ei toimi ollenkaan, jos autossa on liikaa nopeutta......


      • The Köle kirjoitti:

        Hou Hou... jos siellä surahtaa moottori, se on samanlainen kuin Avessakin.

        -eli kun on kyseessä Tojo, sähköinen on paska, kun on kyseessä Passat,. sähköinen on OK. -vai mitä? -meinaan se Passatin moottori ei käytännössä varmaan ole sen nopeempi kuin Avessakaan....kyseessä on siis "tunteet" ja "kuskin ominaisuudet"

        -toisaalta, jos "Autohold" on totta (en tunne Passatia) ja perustuu jarrupaineisiin, nostan hattua Passatin ratkaisulle, Aven käsijarrunappi ei toimi ollenkaan, jos autossa on liikaa nopeutta......

        "-toisaalta, jos "Autohold" on totta"
        Jos on totta! WTF!
        Pyydät kokemuksia muitten autojen ratkaisuista ja sulle ystävällisesti kerrotaan niitä, mutta tohdit epäillä kerrotun todenperäisyyttä. Ei hyvä, eikä ainakaan jatkossa kannusta kertomaan tällä vitsipalstalla mitään asiallista.
        Koska olet näemmä taipuvainen epäilemään kokemuspiirisi ulkopuolelta tulevaa tietoa, käy ihmeessä koeajolla muilla merkeillä. Luulenpa, että saat Passatin helposti koeajoon kun karautat Avensiksella liikkeen pihaan. Voit aivan itse todeta kuinka siinä toimii pysäköintijarrut ja Autohold.

        Mitä Autoholdiin tulee, päättelin toiminnan perustuvan jarrupaineen pidättelyyn siitä, että sähköjarrun surahdusta ei kuulu toiminnon aktivoituessa, eikä vapautuessa.


      • näin Passatissa kirjoitti:

        "-toisaalta, jos "Autohold" on totta"
        Jos on totta! WTF!
        Pyydät kokemuksia muitten autojen ratkaisuista ja sulle ystävällisesti kerrotaan niitä, mutta tohdit epäillä kerrotun todenperäisyyttä. Ei hyvä, eikä ainakaan jatkossa kannusta kertomaan tällä vitsipalstalla mitään asiallista.
        Koska olet näemmä taipuvainen epäilemään kokemuspiirisi ulkopuolelta tulevaa tietoa, käy ihmeessä koeajolla muilla merkeillä. Luulenpa, että saat Passatin helposti koeajoon kun karautat Avensiksella liikkeen pihaan. Voit aivan itse todeta kuinka siinä toimii pysäköintijarrut ja Autohold.

        Mitä Autoholdiin tulee, päättelin toiminnan perustuvan jarrupaineen pidättelyyn siitä, että sähköjarrun surahdusta ei kuulu toiminnon aktivoituessa, eikä vapautuessa.

        http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/vw5.nsf/HTML/050.040.020.040?OpenDocument

        Päättelit aivan oikein!

        "Pyydät kokemuksia muitten autojen ratkaisuista ja sulle ystävällisesti kerrotaan niitä, mutta tohdit epäillä kerrotun todenperäisyyttä. Ei hyvä, eikä ainakaan jatkossa kannusta kertomaan tällä vitsipalstalla mitään asiallista."

        -tosiaan sitä asiallista liikkuu palstalla hyvin vähän ja suhtautuminen on tullut ainakin minulle kovin kriittiseksi. -pahoittelut epäilyistä tällä kertaa.....

        PS. ei koeajo välttämättä kerro ominaisuuksista, joista ei ole kuullut olevan olemassakaan, tai toimivat eri tavalla kuin omassa.....


      • The Köle kirjoitti:

        http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/vw5.nsf/HTML/050.040.020.040?OpenDocument

        Päättelit aivan oikein!

        "Pyydät kokemuksia muitten autojen ratkaisuista ja sulle ystävällisesti kerrotaan niitä, mutta tohdit epäillä kerrotun todenperäisyyttä. Ei hyvä, eikä ainakaan jatkossa kannusta kertomaan tällä vitsipalstalla mitään asiallista."

        -tosiaan sitä asiallista liikkuu palstalla hyvin vähän ja suhtautuminen on tullut ainakin minulle kovin kriittiseksi. -pahoittelut epäilyistä tällä kertaa.....

        PS. ei koeajo välttämättä kerro ominaisuuksista, joista ei ole kuullut olevan olemassakaan, tai toimivat eri tavalla kuin omassa.....

        Eikös tuon tarkistuksen VW:n sivuilta olisi voinut tehdä jo ennen kuin aloit julkisesti epäillä autoholdia?
        Noin impulsiivisella kommentoinnilla epäillään helposti paranoidiseksi.


      • näin Passatissa kirjoitti:

        "-toisaalta, jos "Autohold" on totta"
        Jos on totta! WTF!
        Pyydät kokemuksia muitten autojen ratkaisuista ja sulle ystävällisesti kerrotaan niitä, mutta tohdit epäillä kerrotun todenperäisyyttä. Ei hyvä, eikä ainakaan jatkossa kannusta kertomaan tällä vitsipalstalla mitään asiallista.
        Koska olet näemmä taipuvainen epäilemään kokemuspiirisi ulkopuolelta tulevaa tietoa, käy ihmeessä koeajolla muilla merkeillä. Luulenpa, että saat Passatin helposti koeajoon kun karautat Avensiksella liikkeen pihaan. Voit aivan itse todeta kuinka siinä toimii pysäköintijarrut ja Autohold.

        Mitä Autoholdiin tulee, päättelin toiminnan perustuvan jarrupaineen pidättelyyn siitä, että sähköjarrun surahdusta ei kuulu toiminnon aktivoituessa, eikä vapautuessa.

        näin Passatissa

        Ex Volsun omistajana voin todeta että tämä palsta (toyo) on katkerien ihmisten palsta. Täällä pahaa oloaan ja mieltään karkoitetaan haukkumalla muita.
        Esim tk nimimerkki on hyvin väsynyt itseensä ja elämään. Ei täällä ole montakaan täyspäistä.


      • n e kirjoitti:

        näin Passatissa

        Ex Volsun omistajana voin todeta että tämä palsta (toyo) on katkerien ihmisten palsta. Täällä pahaa oloaan ja mieltään karkoitetaan haukkumalla muita.
        Esim tk nimimerkki on hyvin väsynyt itseensä ja elämään. Ei täällä ole montakaan täyspäistä.

        Näillä tojopeeloilla menee pasmat sekaisin heti jos kuulevat jollakin toisella merkillä jonkun asian olevan fiksummin toteutettu kuin Toyotassa.


    • Kyl on hanurista toyon sähkö jarrut

    • Sitten kun olet asentanut uudet palat , saanut männät kierrettyä sisälle ja kasannut kaikki takaisin niin poljet jarrupoljinta niin kauan että jarrut ovat taas lähellä. Vasta tämän jälkeen voit käyttää käsijarrua. Testeriä ei tarvita.

    • Asiaa ymmärtämöttimille teroille.

      Aaveen sähköjarru on paljon paree kuin mekaaninen. En vaihtaisi entiseen. Ei pöe onkelmia missään tilanteissa.

      Jäätyminen ei pahempaa kuin vanhanliiton autoissa.

      Kannattaa ttustua autoonsa ja ajaa kovasti.

    • ota erkki lisää, sormet liikkuu vielä

      • Kaikki mäkilähtöongelmat poistuu kun ei osta mitään polkuautoa
        vaan automaatin. Tosin en tarkoita mitään pätkivää dsg-härpäkettä
        vaan kunnollisen. Aven portaaton ainakin pitää auton paikallaan ja
        lähtee kuin sukkasillaan pätkimättä. Tosin kaikki sähköiset
        käsijarrut ovat syvältä jostakin ja tehty vain huollon rahastuskeinoksi.


      • Multidrive s kirjoitti:

        Kaikki mäkilähtöongelmat poistuu kun ei osta mitään polkuautoa
        vaan automaatin. Tosin en tarkoita mitään pätkivää dsg-härpäkettä
        vaan kunnollisen. Aven portaaton ainakin pitää auton paikallaan ja
        lähtee kuin sukkasillaan pätkimättä. Tosin kaikki sähköiset
        käsijarrut ovat syvältä jostakin ja tehty vain huollon rahastuskeinoksi.

        Sähkömekaaninen systeemi siinä Multidrivessäkin pitää auton paikallaan ja vaatii aikanaan jotain huoltoa.


      • joo ja ei kirjoitti:

        Sähkömekaaninen systeemi siinä Multidrivessäkin pitää auton paikallaan ja vaatii aikanaan jotain huoltoa.

        Kaikki tekniset laitteet vaatii aikanaan jotain huoltoa mutta
        multidriven ongelmista ei pahemmin ole kuulunut. Jos olisi niin,
        kyllä petteriosasto olisi asiasta tehnyt uutta aloitusta päivittäin.
        DSG vaatii huoltoa ja korjausta yleensä jo ennen aikojaan ja
        toimiessankin nykiminen ja vaihteiden arpominen ärsyttää.
        Mäkilähtö multidrivellä on helppoa kun heinän teko,ei tarvi
        muuta kuin jarrusta hellittää ja painaa varovasti kaasua.


      • Ei polkuautoa kirjoitti:

        Kaikki tekniset laitteet vaatii aikanaan jotain huoltoa mutta
        multidriven ongelmista ei pahemmin ole kuulunut. Jos olisi niin,
        kyllä petteriosasto olisi asiasta tehnyt uutta aloitusta päivittäin.
        DSG vaatii huoltoa ja korjausta yleensä jo ennen aikojaan ja
        toimiessankin nykiminen ja vaihteiden arpominen ärsyttää.
        Mäkilähtö multidrivellä on helppoa kun heinän teko,ei tarvi
        muuta kuin jarrusta hellittää ja painaa varovasti kaasua.

        "Korjausohjeita ei ole, vaan tehdas tarjoaa vian sattuessa varaosana kokonaista voimansiirtoyksikköä".


      • Tehtaan kanta kirjoitti:

        "Korjausohjeita ei ole, vaan tehdas tarjoaa vian sattuessa varaosana kokonaista voimansiirtoyksikköä".

        Minä en noita hienouksia saa vielä vuosiin, mutta uteliaisuuttani tässä kyselen, että mitähän tuollainen voimansiirtoyksikkö mahtaa maksaa jos sen itse joutuu rahoittamaan?


    • itte laitoin jarruletkuun puristimen ja irrotin käsijarruvaijerin ja otin koko takajarrusylinterin irti ei tarvita mitään erikoistyökaluja sylinteri kiinni ruuvipenkkiin ja pihdeillä pyöritin männän sisään palat paikalleen ja lopuksi ilmaa jarrut aivan helppo homma just eilen tein

    • Hinuri pappa toyoo peräsä jäi vain mustaa viivaa ja kohta lensi toisen puolen rengas lensi luiskaan. Varmaa venäjällä ennen töisä.Ja sit meni taka puskuri kardaani paskaksi.

      • Toyota-palstan kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        Käsialastahan sen tunnistaa aina heti.


      • Trollintuotokset kirjoitti:

        Käsialastahan sen tunnistaa aina heti.

        Niinpä. Minua vituttaa ihan sikana kun en voi enää nykyään solvata Tojotaa tuntemattomana todella nolon paljastumiseni jälkeen.


    • En tie mutta tulee simppelille toimenpiteelle hintaa. Koettu on.

      • Trollipoju puhuu yh-äipän ostamaan Raisun jarruremontista. Toyota ei hajoa ollenkaan ja jos haluaa niin se on käyttäjän syytä.


    • Avensiksen 2012 sähköisen käsijarrun saa pysymään pois päältä kun sammuttaa moottorin auton vielä liikkuessa noin 10 km/h. Hyötyä talvipakkasilla jos pelkää kiinnijäätymistä. Laittaa kuitenkin autosta poistuessa vaihteen päälle, jos on mäkinen paikka. Toimii ainakin manuaalissa.

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä aloitus Martinan uudesta miehestä?

      Ruotsalainen miljonääri ja viettivät lomaa Dubaissa.
      110
      7005
    2. THL: Suomen tautitilanteesta huonoja uutisia - epidemia lähellä kiihtymisvaihetta - Kiitos Lintilä!

      THL: Suomen tauti­tilanteesta huonoja uutisia – epidemia lähellä kiihtymis­vaihetta https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006638469.html "STM ja THL arvio
      Maailman menoa
      90
      2641
    3. Martinan uus äijä, turkkilainen miljonääri

      Joka asuu nyt Ruotsissa. 7 pvää. Aivan holtitonta toi meno. Ei kestä olla ilman äijää, ei kestä arkea, ei kestä olla pienten lastensa kanssa, tääkin
      140
      1633