Mitä laattojen alle???

Samppa

Olen tekemässä vanhaan taloon suihkuhuonetta. Nyt pääni on jo ihan sekaisin, kun saan monenlaista ohjetta. Laitanko kipsilevyn päälle kosteus-sulut ja laatat päälle? Vai muuraanko seinän ohuista kevytharkoista ja laatat päälle?Vai kivilevyjä alle ja laatat päälle? Aion laittaa altaallisen suihkukaapin kosteuskuorman vähentämiseksi.
Miten itse tekisit?

9

1462

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Risto Reipas

Itse tihentäisin rungon, jos tarvitsee k400 väh. Levytys ek-kipso, sitten primer ja vedeneristys(jotain tunnetua ja ei kaikkein halvinta ainetta) valmistajilta löytyy hyvät ohjeet ja esitteet ensikertalaisillekin. Sitten laatat. Jos lattiassa betoni se on suoraan hyvä alusta vedeneristeelle. Jos lattiassa lastulevy tai lankku tms. sen päälle ek-kipso kaksikertaa, saneeraus laastilla ja ruuveilla kiinni, jonka päälle primer. Kaadot ja tasoitus jollain sementtipohjaisella, kaseiinittomalla tasoitteella. Vedeneristys kuten seinissä.

Näin minä tekisin ja teen. Noin 20-30 kpl/vuosi.

:-)

• Samppa

Neuvoit kaventamaan koolausta, mutta eikö EK levyt kuitenkin ole aika tukuisia?

• Risto Reipas
        Samppa kirjoitti:

Neuvoit kaventamaan koolausta, mutta eikö EK levyt kuitenkin ole aika tukuisia?

en tiedä mitä tarkoitat... mutta jos meinaat kestävyyttä (?) niin kosteutta ei kestä. Mutta sen tähdenhän vedeneristys nykyään pitää laittaakin...myös kiviseiniinkin.

• Samppa
        Risto Reipas kirjoitti:

en tiedä mitä tarkoitat... mutta jos meinaat kestävyyttä (?) niin kosteutta ei kestä. Mutta sen tähdenhän vedeneristys nykyään pitää laittaakin...myös kiviseiniinkin.

Siis tarkoitin melkein selvällä Kymenlaakson kielellä, että levyt eivät jousta tms.

Kuinka kauan nyky vedeneristyksen epäillään olevan vedenpitävä? Onko tutkittu, esim 20 vuotta?

• Risto Reipas
        Samppa kirjoitti:

Siis tarkoitin melkein selvällä Kymenlaakson kielellä, että levyt eivät jousta tms.

Kuinka kauan nyky vedeneristyksen epäillään olevan vedenpitävä? Onko tutkittu, esim 20 vuotta?

ei nämä nykyiset aineet ole ollut markkinoilla kun kymmenkunta vuotta. Valmistajat antavat takuun 10v. Vtt on varmaan testannut ikäkestoa... pitääpä etsiä tietoa...

• Samppa
        Risto Reipas kirjoitti:

ei nämä nykyiset aineet ole ollut markkinoilla kun kymmenkunta vuotta. Valmistajat antavat takuun 10v. Vtt on varmaan testannut ikäkestoa... pitääpä etsiä tietoa...

Eli remontin tarve säilyy märkätiloissa ennallaan noin 10-15 vuotta ja laatat alas ja mädäntynyt puuaines pois takaa! 70-luvun taloissa kylppärit piti rempata 80-luvun lopulla, siis ainenkin mitä itse tiedän ja niissä ei ollut kosteussuojia!

• Risto Reipas
        Samppa kirjoitti:

Eli remontin tarve säilyy märkätiloissa ennallaan noin 10-15 vuotta ja laatat alas ja mädäntynyt puuaines pois takaa! 70-luvun taloissa kylppärit piti rempata 80-luvun lopulla, siis ainenkin mitä itse tiedän ja niissä ei ollut kosteussuojia!

olis varmaan parempia nuo entisajan pihasaunat :-)

• Samppa
        Risto Reipas kirjoitti:

olis varmaan parempia nuo entisajan pihasaunat :-)

Itse en välittänyt saunaa tuoda asuinrakennukseen, kun pihasauna on olemassa, niin mikäs siellä on saunoessa! : )

• Risto Reipas
        Samppa kirjoitti:

Itse en välittänyt saunaa tuoda asuinrakennukseen, kun pihasauna on olemassa, niin mikäs siellä on saunoessa! : )

ei kait sen parempaa olekaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4028
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2891
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1311
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      899
    6. 131
      875
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      844
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      750
    Aihe