Kokemusta startup-painajaisista

gupta

Tiedättehän nämä yritykset joissa yksi työntekijä (toimitusjohtaja), joku mahtava visio ja haluaa yhden koodaajan (mielellään halvalla/ilmaiseksi opiskelijan) toteuttamaan koko valtavan projektin.

Oletteko olleet mukana tällaisessa? Itse melkein hairahduin mukaan mutta nyt huokaisen helpotuksesta kun en sitonut itseäni sellaiseen pelleilyyn!

11

2530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmmmmm3

      Jos ihan alkumetreiltä vaikuttaa, että koko homma on tyhjän päällä, niin eipä kannata vaivautua. Ellei sitten ole selvää, että yrityksellä on maksukyky kunnossa.

    • Beenthereonce

      Ei missään nimessä ilman osakkuutta, älä anna muiden netota työlläsi. Palkka on yleensä niin huono että hyvä jos elämisen kustantaa mutta vuosien päästä voi olla miljoonan alku, joten sitoudu vain jos pidät hyvänä ideana ja vaadi osakkuutta!

      • fusillia lautaselle

        Jos tollanen kiinnostaa, niin kannattaa tehdä ehkä etänä projektia. Sopia työajaksi jotain vähäistä, esim. 10h/viikko ja sitten tehdä hommaa puoli vuotta. Siinä ehtii jo tutustua siihen tyyppiin ja ehkä sitten hommissa jatkaa, jos vielä kiinnostaa. Toisaalta, jos paniikki iskee, niin tuosta pääsee eroon tekemällä omaan piikkiin homman loppuun viikossa parissa. "oho, valmistuikin vähän etuajassa", good-bye!


    • P33tux

      Itse olin viime kesän mukana tuollaisessa ja uhrasin noin 300 tuntia koodaamiseen. (Olen opiskelija vielä joten intoa piisaa opiskeluun) Kortit olivat avoimesti pöydällä ja mikäli ks. hommaa olisi jatkettu olisi perustettu uusi yritys jossa olisin ollut osakkaana tasavertaisena jäsenenä. Noh tuli syksy ja koulu jatkui ja aika ei riittänyt kellään meistä jatkaa sitä ja se sitten hiljalleen kuoli. Nyt meillä on lähes valmis palvelu (Mobiiliappeina tuettu kaikki kolme alustaa ja saitti).

      Myynti ja kaikki inhottavimmat koodaukset tekemättä ja palvelu voitaisiin julkaista, mutta ei jaksa.

      Suosittelen nuoria ehdottomasti lähtemään mukaan mikäli toiminta rehellistä ja osuus tarjotaan. Jos ei muuta niin saat referenssin jolla tod. näk. seuraavana kesänä saat helposti töitä. (Näin kävi itsellä, ensi kesäksi oikeasti hyvään paikkaan duuniin).

      Kyllä olen ajatellut, että tästä kun kesä koittaa taas niin jokin projekti täytyy ottaa alle yhdessä (tuntemattomien)kavereiden kanssa, kunhan itse hallitset kortteja niin ei hätää ja muista jos ei sopimusta, ei palkkaa niin työt kuuluvat sinulle.

    • gupta

      Hyvää settiä tulee täällä ja täyttä asiaa molemmilta puolilta. Itse olisin saanut tuloja vasta sitten kun olisin partnerina myynyt tätä sovellusta ja maksanut provikat ko. startupille... JÄRKEVÄÄ?

    • KoodariPoika

      Kannattaa mielummin keksiä itse se mahtava visio ja perustaa omafirma. Toisen mahtavaa visiota ilman kunnon osuutta firmasta ei ole järkeä tehdä. Palkat kun tosiaan on yleensä ihan surkeat.

    • gupta

      Niin ja täytyy sanoa, että en edes uskonut ko. yrityksen visioimaan tuotteeseen, se oli liian vanhanaikainen ja asenne oli toimitusjohtajalla sellainen, että olisin yrityksen yleismies ja juoksupoika, joka koodauksen ohella markkinoisi ja olisi muille yrityksen jutuille projektipäällikkönä. Ehkä tämä kuvaa jotenkin alaa, että kehdataan ehdottaa tuollaista kuviota käytännössä ilmaiseksi, koska minun tekemäni työ olisi sekä tuottanut minulle palkan ja tuottanut tuloja tälle yritykselle ilman menoja ko. yritykselle.

      Jotenkin usko ohjelmistoalan startuppeihin on kadonnut aika lailla. On niin PASSSIONIA niin PASSIONIA mikä loppupeleissä on ihan ulostetta ja köyhiä visioita!

      • Goepa

        Melkein kuin omasta elämästä tämä. Oli visiota jos jonkinmoista ja suurenmoista eräästä lisäpalvelusta jonka kaikki alan X organisaatiot riemusta kirkuen haluaisivat. Tarkempiin projektisuunnitelmiin ja vastaaviin suhtautui mr Visionääri miltei vihamielisesti, kunhan jotain vain tulisi heti. Tietenkin markkinointiakin olisi pitänyt itse tehdä samalla. Projektin pitkittyessä totesin, että mukana pitäisi olla ehdottomasti enemmän porukkaa.

        No, asiakkaita ei juttu kuitenkaan kiinnostanut ja erään toisen projektin yhtä sekavat vaiheet veivät unelmahöttöprojektilta aikaa (siitä edes tuli jotain kuitenkin). Lopulta sitten loppui työt enkä kaipaa kovin.


    • joutavaa

      Mitä sitä turhaan mitään tekemään? Elämä on turhaan tekemisille aivan liian lyhyt.

    • Pomoainesta

      Toimitusjohtajan mahtava visio tarkoittaa, että joku kivasti elättää hänet ilman että hänen tarvitsee tehdä töitä.

    • startupmän

      Itse olen myös vastaavanlaisessa yrityksessä tälläkin hetkellä töissä. Eli lisäkseni yrityksessä on vain toimitusjohtaja. Koodaus on onnekseni ulkoistettu.

      Työtehtäviini kuuluu mm. asiakaspalvelu, asennukset sekä kaikki mahdollinen, jota toimitusjohtaja minulle pystyy delegoimaan.

      Palkkani on keskitasoon nähden matala (2350e / kk). Olen taustaltani juuri valmistunut insinööri. Suuri osa työajastani menee uusien asioiden opiskeluun. Ja voin sanoa, että olen oppinut paljon. Työni on myös melko vapaata.

      Eli lopputuloksena omien ja ystävien kokemusten perusteella: startupit ovat oiva paikka aloittaa työelämä. Missään muualla et opi yhtä paljon. Kokeneemmile konkareille en suosittele, koska harvassa startupissa on varaa maksaa tarpeeksi palkkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      329
      3061
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      107
      2261
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      87
      1675
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      195
      1596
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      68
      1398
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1283
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1059
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe