Lapsuuden leikit!

Nittaminax

Muistatko vielä tarkkaan kuinka kaikkia leikkejä leikittiin lapsuudessa vai onko ne jo unohtuneet?
Itse en meinaa millään muistaa tai jos muistan niin vain osan.
Tutuu et nykylapset osaa vaan pelata tietsikka pelejä mutta ulkoleikit niiltä on jäänyt pois.
Ollaanko me vanhempiväki tähän syyllisiä?

90

3293

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aikasti on vanhentunut kysymyksesi.
      Ettet nyt vaan ala kiusaamaan vanhuksia?
      Niitä juttuja on mielestäni jo ollut tarpeeksi.
      Laitettiin me matoja ja tytöt kirkuivat.
      Litistynkö vielä latteammaksi?

H.

• expimot

"Litistynkö vielä latteammaksi?"

Taisi olla retorinen kysymys.

Jos ei ollut niin onnea mahdottomalta kuulostavaan yritykseen.

• Hei kun keikuskelen

Kymmenen tikkua laudalla, sen muistan. Olin kaverilaumassa se kaikkein nuorin.Ovelasti ne isommat osasivat hämätä niin, että minä jouduin usein siihen etsijän rooliin. En voi sanoa, että tykkäsin siitä leikistä.

Muita leikkejä en muista. Paitsi toki Tvistnarulla hyppelyä. Minulla oli musta oikein pitkä tvistnaru koulussa. Siihen oli jono, koska muilla kavereilla oli valkoinen kuminauha ja paljon lyhyempi.

Minä leikin eilen oikein olan takaa. Olin "hoitamassa" 6-vuotiasta ja taas piti niillä Legoilla rakennella. Tein oikein ison avaruusaluksen, joka vartioi Hyviksiä Pahikslta. Sitten tein tiedustelulentokoneen, joka oli myöskin Hyviksien puolella.

• Juu toi tikkulaudan mäkin muistan ja mä tykkäsin taas olla etsijänäkin, mutta miten piti silloin toimia kun joku löydettiin. Juostiinko sille laudalle ja sanottiin "se ja se nähty" vai miten lie meni.

• Hei kun keikuskelen
        Nittaminax kirjoitti:

Juu toi tikkulaudan mäkin muistan ja mä tykkäsin taas olla etsijänäkin, mutta miten piti silloin toimia kun joku löydettiin. Juostiinko sille laudalle ja sanottiin "se ja se nähty" vai miten lie meni.

Joo, juuri niin, että jos etsijä löysi jonkun, niin sitten etsijä laittoi juoksuvauhdin päälle ja yritti ehtiä kiireesti laudalle, jotta olisi voinut koskettaa lautaa ja huutaa kovaan ääneet "Pekka löydetty". Se vaan usein oli niin, että löydetty "pekka" lähti myös lujaa vauhtia juoksemaan laudalle ja jos hän ehti ennen etsijää, niin Ponks vaan jalka laudalle ja kaikki kymmenen tikkua lensi hus helkuttiin ja etsijän täytyi taas ruveta keräämään tikkuja ja se Ponk-jalkaheiluttaja sai mennä uudestaan piiloon.

Jos löydettyjä tyyppejä oli esim. kolme, niin joku piilossa olija saattoi putkahtaa piilostaan ja juosta laudalle, ponks-potkaista taas lautaa ja huutaa "PELASTETTU".
        Etsijä joutui siis kiiruhtamaan takaisin laudan luo keräämään tikkuja ja nää kaikki muut jo löydetyt ipanat saivat mennä uudestaan piiloon.
        Etsijä ei voinut siis liian kauas mennä laudan luota ja jos meni, niin piti koko ajan vahdata laudan ympäristöä, ettei kukaan putkahda ponkasemaan lautaa.

Minä olin tuohon aikaan 4-5 vuotias, muut kaverit olivat 2-3 vuotta minua vanhempia. Niin että jotta ja ja, olin aika nenästä vedettävä :)

• eppu2

Leikittiin naapurin mukuloiden kanssa pum-sotaa.
      Veljen kanssa hernevarasta. Oli isohko hernemaa, keräsimme herneitä johonkin koloihin. Sitten etsittiin toisen piiloja, jos löytyi kähvellettiin ne.
      Hypättiin ruutua. Leikittiin ´´maata´´.
      Tehtiin käpylehmiä. Ulpukkasikoja. Pompotettiin palloa. Äiti teki nukkeja ompelukoneella, päät ostettiin kaupasta.
      Kauppatavaroiksi kaikkea mitä luonnosta löytyi ja tyhjiä pakkauksia ja pusseja.
      Piilosta ja littaa myös mentiin.
      No tulihan niitä siinä.

• Taisin tehdä aloitukseni taas huonosti. Tarkoitin niitä pihaleikkejä joita tehtiin isolla lapsilaumalla niinku just kymmenen tikkua laudalla ja hippa ja mitä lie niitä kaikkia sit olikin. Pesäpallollakin tehtiin joku peli jossa ei ollut yhtään joukkuetta vaan lyöjä vaihtui kun joku oli saanut pallon kiinni tarpeeksi monta kertaa.
      Rosvot ja pollaritkin oli joku leikki...
      Piirettiin maahan iso ympyrä jossa seisoi lapsia ringissä ja joku jätti jonkun kepukan selän taakse ja juostiin .....

• Hei kun keikuskelen

Pesäpalloa pelattiin koulussa urheilutunnilla. En siitäkään lajista tykännyt, kun en osunut mailalla palloon. Oli niin noloa, kun huiteli ilmaa ja pallo putosi maahan.

Mainitsemastasi pesäpallosta muistin Neljän maalin. Eli vähän samantapainen peli, mut erilainen kuiteskin. Sitä pelattiin kotona. Palloon oli hivenen verran helpompi osua, kun mailana oli lauta eikä semmonen ohut pyöreä maila.

• leikkisä

Polttopalloa pelattiin. Yhteistä naruhyppimistä, kaksi pyöritti ja jonossa mentiin läpi ensin 1 hyppy jne. Kukaa pelkää mustaa miestä. Hiipimistä.
        Sadesäällä: Kenen pantti tulessa ja tervassa kiehuu mitä sen on tehtävä ja minne sen on mentä.

• Minäkin muistan
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

Pesäpalloa pelattiin koulussa urheilutunnilla. En siitäkään lajista tykännyt, kun en osunut mailalla palloon. Oli niin noloa, kun huiteli ilmaa ja pallo putosi maahan.

Mainitsemastasi pesäpallosta muistin Neljän maalin. Eli vähän samantapainen peli, mut erilainen kuiteskin. Sitä pelattiin kotona. Palloon oli hivenen verran helpompi osua, kun mailana oli lauta eikä semmonen ohut pyöreä maila.

Soli nelimaali.

• Hei kun keikuskelen kirjoitti:

Tuota just mekin pelattiin kotona, mutta kyllä meillä oli ihan oikea pesäpallomaila. En tosin muista kenen se oli, mutta oli kuitenkin.
        Usein pelattiin sitä jollain nurtsilla tuolla kerrostalojen välissä tai joutomaalla jossa vaan oli nurmikkoa.

• leikkisä kirjoitti:

Polttopalloa pelattiin. Yhteistä naruhyppimistä, kaksi pyöritti ja jonossa mentiin läpi ensin 1 hyppy jne. Kukaa pelkää mustaa miestä. Hiipimistä.
        Sadesäällä: Kenen pantti tulessa ja tervassa kiehuu mitä sen on tehtävä ja minne sen on mentä.

Ihan outo tuo sadesäällä oleva leikki?

• eppu2

Jos tuon minulle tarkoitit, en kyllä millään hoksannut, että tarkoitit vain jotain joukkoleikkejä.
        Ei metsän keskellä, lähin naapuri yli 1km päässä meistä isoa joukkoa tullut.
        Koulujen välitunneilla niitä sitten leikittiin.

• expimot
        Minäkin muistan kirjoitti:

Soli nelimaali.

Inhottavia pelejä molemmat, en koskaan osunut palloon.

Löin ihan hemmetin kovaa mutta aina ohi...

• Minäkin muistan
        Nittaminax kirjoitti:

Tuota just mekin pelattiin kotona, mutta kyllä meillä oli ihan oikea pesäpallomaila. En tosin muista kenen se oli, mutta oli kuitenkin.
        Usein pelattiin sitä jollain nurtsilla tuolla kerrostalojen välissä tai joutomaalla jossa vaan oli nurmikkoa.

Sitten hypittiin vistiä tai ponkkulautaa. Tosi ponkku ei ollut oikeastaan joukkuepeli.

• eppu2 kirjoitti:

Jos tuon minulle tarkoitit, en kyllä millään hoksannut, että tarkoitit vain jotain joukkoleikkejä.
        Ei metsän keskellä, lähin naapuri yli 1km päässä meistä isoa joukkoa tullut.
        Koulujen välitunneilla niitä sitten leikittiin.

En mä sulle sitä tarkottanut vaan ihan yleisesti, sillä vastasinhan itselleni. :))

• Oi niitä aikoja
        expimot kirjoitti:

Inhottavia pelejä molemmat, en koskaan osunut palloon.

Löin ihan hemmetin kovaa mutta aina ohi...

Minusta nelimaali oli kivaa. Osui tai ei :).

• Oi niitä aikoja kirjoitti:

Minusta nelimaali oli kivaa. Osui tai ei :).

Kivointahan siellä oli se yhdessä olo kavereitten kanssa ja hauskan pito :)

• leikkisä
        Nittaminax kirjoitti:

Ihan outo tuo sadesäällä oleva leikki?

Jokainen leikkijä laittaa jonkun esineen pussiin. Aloittaja ottaa yhden esineen pussista ja sanoo tuon lorun ja määrään mitä esineen haltijan on tehtävä.
        Vähän niinkuin pullnpyörityksessä.

• leikkisä kirjoitti:

Jokainen leikkijä laittaa jonkun esineen pussiin. Aloittaja ottaa yhden esineen pussista ja sanoo tuon lorun ja määrään mitä esineen haltijan on tehtävä.
        Vähän niinkuin pullnpyörityksessä.

Ahaa, kuulostaa kivalta ja sopii kaiken ikäisille. Muistatko sellaista ku "juu, ei, vaarinhousut" sekin oli joku sisäleikki kun ulos ei voinut mennä.

• Oi niitä aikoja
        Nittaminax kirjoitti:

Kivointahan siellä oli se yhdessä olo kavereitten kanssa ja hauskan pito :)

Aivan, samanikäisiä kavereita oli paljon ja aina oli otain mielekästä leikkimistä tai pelaamista.

• leikkisä
        Nittaminax kirjoitti:

Ahaa, kuulostaa kivalta ja sopii kaiken ikäisille. Muistatko sellaista ku "juu, ei, vaarinhousut" sekin oli joku sisäleikki kun ulos ei voinut mennä.

Juu, nyt muistan kun sanoit :)) "Mitä söit illalla?" "Vaarinhousut".

• eppu2
        Nittaminax kirjoitti:

En mä sulle sitä tarkottanut vaan ihan yleisesti, sillä vastasinhan itselleni. :))

Välillä vaan vastaukset tuntuu menevän ilman nuolta minne sattuu.

• tervapataa

Tervapata oli kuvaamasi "kepukka juoksu".

• Vappukukka
        leikkisä kirjoitti:

Juu, nyt muistan kun sanoit :)) "Mitä söit illalla?" "Vaarinhousut".

Nyt päästiin leikkiin,mitä minäkin olen muistellut,vaan aika on jotenkin tehnhyt tehtävänsä."Juu,ei,vaarinhousut..."Miten se menikään? Voiko joku vielä kertoa?
        Ja yksi suosituimmista pihaleikeistä oli kirkon rotta =)

• Vappukukka kirjoitti:

Nyt päästiin leikkiin,mitä minäkin olen muistellut,vaan aika on jotenkin tehnhyt tehtävänsä."Juu,ei,vaarinhousut..."Miten se menikään? Voiko joku vielä kertoa?
        Ja yksi suosituimmista pihaleikeistä oli kirkon rotta =)

Mäkin haluaisin tietää miten sitä leikittiin, kun en muista kun sanat. Tuttu on toi kirkon rottakin, mutta kun ei muista niin ei..:(

• ei muistu, ei*
        Nittaminax kirjoitti:

Mäkin haluaisin tietää miten sitä leikittiin, kun en muista kun sanat. Tuttu on toi kirkon rottakin, mutta kun ei muista niin ei..:(

Laitettiin kädet vastakkain, sormenpäät yhteen. Kaveri kysyi jotakin niin vastattiin vuorotellen "ei, juu tai vaarinhousut". Loppua en muista.

Samaten oli joku jossa kysyttiin "onko koira kotona?" vastattiin "miesten kanssa metsässä" ja lopulta mukamas koira olikin kotona ja haukkasi sormet.

Kirkorotankin jotenkin hämärästi muistan, mutta demetia iski niin pahasti etten muista kuin nimen.

• Vappukukka
        ei muistu, ei* kirjoitti:

Laitettiin kädet vastakkain, sormenpäät yhteen. Kaveri kysyi jotakin niin vastattiin vuorotellen "ei, juu tai vaarinhousut". Loppua en muista.

Samaten oli joku jossa kysyttiin "onko koira kotona?" vastattiin "miesten kanssa metsässä" ja lopulta mukamas koira olikin kotona ja haukkasi sormet.

Kirkorotankin jotenkin hämärästi muistan, mutta demetia iski niin pahasti etten muista kuin nimen.

Liittyikö vaarinhousuihin vai oliko ihan eri leikki,kun jostakin vaan tuli mieleeni sanat:
        Ja kun tulen perimään isäsi vanhoja kalavelkoja,niin et saa sanoa juu etkä jaa,etkä nauraakaan saa, saat sanoa vain sen yhden sanan, jonka nyt sinulle sanon.....
        ja sittenhän kysymyksiin piti vastata vain ja ainoastaan sillä yhdellä sanalla.

Kirkonrotta oli piiloleikkiä.Yksi oli se etsijä,ja kun löysi jonkun,vaikka Maijan,niin juoksivat kilpaa "seinälle",ja etsijä huusi Maijan rotta nähty,jos Maija ehti ensin,hän löi oman rottansa. Ja sitten näitä rottia oli mahdolisuus pelastaa..kaikki rotat pelastettu".......

Pätkiä tulee mieleen....jos joku vaikka vielä osaisi jatkaa tai tarkentaa.....

• siivoojaparka
        Vappukukka kirjoitti:

Liittyikö vaarinhousuihin vai oliko ihan eri leikki,kun jostakin vaan tuli mieleeni sanat:
        Ja kun tulen perimään isäsi vanhoja kalavelkoja,niin et saa sanoa juu etkä jaa,etkä nauraakaan saa, saat sanoa vain sen yhden sanan, jonka nyt sinulle sanon.....
        ja sittenhän kysymyksiin piti vastata vain ja ainoastaan sillä yhdellä sanalla.

Kirkonrotta oli piiloleikkiä.Yksi oli se etsijä,ja kun löysi jonkun,vaikka Maijan,niin juoksivat kilpaa "seinälle",ja etsijä huusi Maijan rotta nähty,jos Maija ehti ensin,hän löi oman rottansa. Ja sitten näitä rottia oli mahdolisuus pelastaa..kaikki rotat pelastettu".......

Pätkiä tulee mieleen....jos joku vaikka vielä osaisi jatkaa tai tarkentaa.....

Jaa, tuo kalavelkojentuomisleikki oli meillä kangaskauppiasta. Myytiin toiselle kangasta ja siinä sanottiin; kun tulen tuomaan kangasta, et saa sanoa juu etkä jaa, etkä valkoisia hampaita näyttää saa, sanot vain sen sanan, minkä sinulle nyt kuiskaan.

Jos toinen ei pystynyt sanomaan sitä sanaa näyttämättä hampaitaan, niin joutui antamaan pantin.

Leikin lopussa oli sitten se panttien jako. Yksi oli polvillaan peppu pystyssä lattialla ja panttien jakaja piti panttia hänen selkänsä yläpuolella ja sanoi ne sanat; kenen pantti tulessa ja tervassa palaa, mitä sen on tehtävä tai minne sen on mentävä. Polvillaan oleva ei tiennyt kenen pantti se on, kun määräsi tekemään jotain, yleensä jotain hassua, että sai pantin takaisin.

• Vappukukka
        siivoojaparka kirjoitti:

Jaa, tuo kalavelkojentuomisleikki oli meillä kangaskauppiasta. Myytiin toiselle kangasta ja siinä sanottiin; kun tulen tuomaan kangasta, et saa sanoa juu etkä jaa, etkä valkoisia hampaita näyttää saa, sanot vain sen sanan, minkä sinulle nyt kuiskaan.

Jos toinen ei pystynyt sanomaan sitä sanaa näyttämättä hampaitaan, niin joutui antamaan pantin.

Leikin lopussa oli sitten se panttien jako. Yksi oli polvillaan peppu pystyssä lattialla ja panttien jakaja piti panttia hänen selkänsä yläpuolella ja sanoi ne sanat; kenen pantti tulessa ja tervassa palaa, mitä sen on tehtävä tai minne sen on mentävä. Polvillaan oleva ei tiennyt kenen pantti se on, kun määräsi tekemään jotain, yleensä jotain hassua, että sai pantin takaisin.

Kangaskauppiastahan se oli !!! Hienoa...mutta varmaan vähän erilaisia versioita eri puolella maata. Kyllähän tässä vähitellen sinne lapsuuteen palaa ;)

• Karne Vaali
        Vappukukka kirjoitti:

Kangaskauppiastahan se oli !!! Hienoa...mutta varmaan vähän erilaisia versioita eri puolella maata. Kyllähän tässä vähitellen sinne lapsuuteen palaa ;)

En ole ikinä kuullutkaan moisesta leikistä? Kaipa eri puolilla maata on ollut omia leikkejään.

• expimot

Pikkupoikani pelasi tietsalla karate-peliä ja perusteli minulle että oppii samalla itsepuolustusta jos joskus joku sattuu käymään kimppuun. Kun ehdotin että harjoittelisi mielummin juoksemista jotta pääsisi tarvittaessa karkuun, niin kysyi että "milläs pelillä sitä voi harjoitella?"

Oli pieni peiliin katsomisen paikka.
      Onneksi kuitenkin varttui kunnolliseksi mieheksi (ja urheilijaksi).

Itse puhaltelin koiranputkella pihlajanmarjoja ja tein katajasta jousipyssyjä.

• Seinäpallo

Se kun mailalla lyötiin palloa ja sama henkilö sai sen kiinni 12 kertaa hän pääsi lyömään, me sanottiin "aletaan kahtatoista"
        Toinen oli seinäpallo, kun pallo heitettiin seinään piti ennen kiinniottoa tehdä erilaisia taputuksia.
        Kivointa oli välitunnilla kun pelattiin neljäämaalia, jos kello soi ja piti mennä riviin harmitti kauheesti kun itsellä olisi ollut lyöntivuoro.
        Rosvo ja poliisi, vankila oli ison kiven päällä.
        Meillä oli koulussa hyppylauta, se oli huikeaa.

• Täälpäin ei saanut katajia katkoa, niin jousipyssyt tehtiin milloin mistäkin puusta tai oksasta.

Hymyilyttämään rupes toi sun poikas juttua alussa. :)))

• expimot
        Nittaminax kirjoitti:

Täälpäin ei saanut katajia katkoa, niin jousipyssyt tehtiin milloin mistäkin puusta tai oksasta.

Hymyilyttämään rupes toi sun poikas juttua alussa. :)))

Enpä muuten tiedä saiko meilläkään päin katkoa niitä... en koskaan älynnyt kysyä.

• expimot kirjoitti:

Enpä muuten tiedä saiko meilläkään päin katkoa niitä... en koskaan älynnyt kysyä.

Mulle iskostettiin jo pienenä lapsena ettei niitä saanut katkoa tai mitään, kun olivat rauhoitettuja tääl espoossa ainakin.

• €ero

Tukka kuliksi ajettuna pitkäpaita päällä takaa kakassa paljain jaloin nokkosten polttamana,itkua parkua naama räkäsenä pehva punasena,
      Voi lapsuus vieläkö muistat

• Ei, en muista, koska en ole asunut ryysyrannassa.

• €ero
        Nittaminax kirjoitti:

Ei, en muista, koska en ole asunut ryysyrannassa.

ei myökää asuttu vaikka meitä lapsia oli enemmän kuin laki salli,äet joutu välillä lukua pitämään piilosten jälkeen

• Minä muistan

Poliisi ja rosvo.

• Kumpi olit ja kumpi susta tuli?

• Minä muistan
        Nittaminax kirjoitti:

Kumpi olit ja kumpi susta tuli?

Musta tuli vapaehtoistyöntekijä. Lapsena leikeissä väliin poliisi, väliin rosvo.

• Minä muistan kirjoitti:

Musta tuli vapaehtoistyöntekijä. Lapsena leikeissä väliin poliisi, väliin rosvo.

Mä en tainut leikkiä tuota kovinkaan usein kun tais olla lähinnä poikien juttuja. :)

• Minä muistan
        Nittaminax kirjoitti:

Mä en tainut leikkiä tuota kovinkaan usein kun tais olla lähinnä poikien juttuja. :)

No me olimme sekaisin työt ja pojat ja leikit eivät olleet sukupuolisidonnaisia:).
        Pojatki hyppi vistia tyttöjen seassa.

• ++++++

"Pelkäättekö mustaa miestä" huudettiin ja yritettiin saada juoksijoita kiinni.
      Kymmenen tikkua laudalla oli tuttu, samoin polttopallo. Puujaloilla kävelyä. Joka pidemmän matkan käveli, sai palkinnon.
      Ruutua hypättiin, Oli joku kaarnanpala jota heitettiin ruutuun ja sen ruudun yli piti hypätä.Josoli useampi pelissä, niin kaarnanpala jäi siihen ruutuun jossa virheen tapahtuessa oli. Toisten pelaajien piti aina hypätä senkin ruudun yli.
      Hyppynaruleikkejä oli kahdenlaisia, hypättiin joko yksinään, joskus kahdestaankin niin että narua pyöritettiin itse, tai sitten oli pitkä naru jonka kummassakin päässä oli pyörittäjä ja keskellä hyppi yksi tai useampi.
      Nelimaalia ja pesäpalloa pelattiin.
      Piilosilla tietenkin oltiin.
      Tervajuoksu oli sellaista että piirrettiin iso ympyrä, jonka reunoille asetuttiin seisomaan rinkiin kasvot keskelle päin. Yksi käveli ympyrää taitse ja tipautti kaarnanpalan yhden pelaajan taakse. Sen huomattuaan piti kiireesti juosta tyhjälle paikalle molempien ja jos ei ehtinyt paikalleen joutui keskelle. Toinen jatkoi taas kiertämistä.

• Seinäpallo

Hyvä Eero, sä keskityit olennaiseen!

• Tota "kuka pelkää mustaa miestä" taidettiin mekin aikoinaan leikkiä, mutta mulle tulee mieleen et sitä leikittiin jollain alakoulussa ei kotona.

• ++++++
        Nittaminax kirjoitti:

Tota "kuka pelkää mustaa miestä" taidettiin mekin aikoinaan leikkiä, mutta mulle tulee mieleen et sitä leikittiin jollain alakoulussa ei kotona.

Leikittiin alakoulussakin ja kotona jos oli enemmän lapsia paikalla.

• leikkien lapsi

Meidän parheellä oli ihan oma leikki. Aina sillloin tällöin isä tuli kotiin, leikkien, että oli Ellun kanana päissään. Varusteenaan joku voimakalu, joskus jopa kirves.
      Äiti ja minä kilpailimme, kumpi pääsi nopeampaa ulos, joko ovesta tai ikkunasta.
      Kyllä meillä olikin jännää, tapaukset ovat jääneet ikuisesti mieleen.

• Jep jep..tuskin oli teidän oma leikki.

• muistui mieleen

Sanos muuta, poliisit kävi välillä rauhottamassa tai veivät menessään, joo joskus hippasta ukon kanssa minä määräsin suunnan ukko vauhdin remmi kourassa

• leikkien lapsi
        Nittaminax kirjoitti:

Jep jep..tuskin oli teidän oma leikki.

Niin olen myöhemmin antanut itseni tietää. :))

Ei sitä silloin tiennyt. Voi sitä häpeän määrää.

• muistui mieleen kirjoitti:

Sanos muuta, poliisit kävi välillä rauhottamassa tai veivät menessään, joo joskus hippasta ukon kanssa minä määräsin suunnan ukko vauhdin remmi kourassa

Sulla ja naapurin eukolla oli sit varmaan kivaa kun te kaikki juoksitte minne sattui.

• eukonkantaja.
        Nittaminax kirjoitti:

Sulla ja naapurin eukolla oli sit varmaan kivaa kun te kaikki juoksitte minne sattui.

Mistä sie naapurin eukon tähän taioit?

• eukonkantaja. kirjoitti:

Mistä sie naapurin eukon tähän taioit?

Eikös toi yleinen leikki ollut kaikilla kaikkialla. Vastavetoisesti voisin kysyy mistä sää aloitukseen keksit ukkos ja sun juoksemiset?

• eukonkantaja.
        Nittaminax kirjoitti:

Eikös toi yleinen leikki ollut kaikilla kaikkialla. Vastavetoisesti voisin kysyy mistä sää aloitukseen keksit ukkos ja sun juoksemiset?

Mistä sinä näet, kuka kirjoittaja on. Tuo oli eka viestini ketjuun.
        Kai saa sivustakin kysyä, jos jokin asia kiinnostaa? Vai eikö enää saa

muistui mieleen-nikin kirjoituksessa en minä näe naapurin eukkoa.
        Minun ei ole tarvinnut juosta omaa miestäni pakoon.

• eukonkantaja. kirjoitti:

Hups, no niinpä oli, mutta kun mää en kato nikkejä. Ihan sama, hänhän se aikuisena kuitenkin juoksi karkuun ja niin moni muukin. Yks asia mistä en pidä on saivartelu.
        Kyse on lapsuuden leikeistä, eikä aikuisten puukko/remmi/ kirves tai muistakaan hipoista.

Äläkä ota niin vakavasti tätä.

• Muistui mieleen
        eukonkantaja. kirjoitti:

Isä ukon kans oltiin hippasilla. En lapsena eukoista välittänyt,vasta isona tuli juostua niitten perässä.

• ei ymmärrä eloa
        Nittaminax kirjoitti:

Idiootti, typerä akka.

• en kadehdi
        Muistui mieleen kirjoitti:

Isä ukon kans oltiin hippasilla. En lapsena eukoista välittänyt,vasta isona tuli juostua niitten perässä.

Jaksoit kuitenkin, selviydyit ja sinusta kasvoi kunnon ihminen.
        Kamalaa, millaisia "leikkejä" lapset joutuvat edelleen joissain perheissä kohtaamaan.

• ei ymmärrä eloa kirjoitti:

Idiootti, typerä akka.

"ei ymmärrä eloa"

Muorikka rauhoittuu nyt.

H.

• ei aina hauskaa
        en kadehdi kirjoitti:

Jaksoit kuitenkin, selviydyit ja sinusta kasvoi kunnon ihminen.
        Kamalaa, millaisia "leikkejä" lapset joutuvat edelleen joissain perheissä kohtaamaan.

Ja kuinka usein lapset yrittävät parhaansa mukaan salata ne.
        Ottavatpa joskus syyn omille kapeille harteilleen.

• ei aina hauskaa kirjoitti:

Ja kuinka usein lapset yrittävät parhaansa mukaan salata ne.
        Ottavatpa joskus syyn omille kapeille harteilleen.

"ei aina hauskaa"

Onks tää laulu niinku hurme-rintainen?

H.

• ei aina hauskaa
        hunksz kirjoitti:

"ei aina hauskaa"

Onks tää laulu niinku hurme-rintainen?

H.

Ei minulla veri nyt misään vuoda. ://

• Mummi ja pojat

Peffistä ja purkkista pelattiin silloin lapsina, ja nyt niitä pelataan lasten lasten kanssa kesäisin mökillä.
      Fikkaripiiloa pelataan elokuun pimeinä iltoina.

• Nittaminax

Kertoisitko miten niitä pelattiin.

• Mummi ja pojat
        Nittaminax kirjoitti:

Kertoisitko miten niitä pelattiin.

Peffis eli polttopallo
        Valitaan pelialueeksi vaikka joku nurmikönpläntti tai piirretään .
        Pelaajat on pelialueen sisällä kämmenet ja jalkapohjat maassa.
        Polttaja lla on pallo jolla yrittää osua pelaajia muualle kuin jalkoihin ja päähän.
        Pelaajat yrittävät väistellä palloa ja voivat myös potkaista polttajan heittämän pallon pois läheltään. Pelaajat saa liikkua aina sillä välin (jalkapohjat ja kämmenet maassa) polttajan hakiessa palloa, pysähtyä pitää heti polttajan saadessa pallon käsiinsäi ja huutaessa STOP. Poltetusta tulee seuraava polttaja.

Purkkiksessa laitetaan fudispallo keskelle nurtsia. josta joku potkaisee sen huitsin nevadaan, muut pinkaisee piiloon ja etsijä lähtee hakemaan palloa takaisin paikalleen jolloin huutaa PURKKI KOTONA. Etsijä alkaa etsimääna ja aina löytäessään jonkun hän juoksee pallon luo ja huutaa löydetyn nimen purkissa. Muut voi yrittää pelastaa purkitetun juoksemalla pallon luo etsijän huomaamatta ja potkaisee pallon uudestaan nevadaan, silloin kaikki purkitetut pelastuu ja etsijä joutuu etsia taas uudestaan kaikki. Kaikkien löydyttyä tulee ensimmäisenä purkitetusta seuraava etsijä.

Muistin tässä myös että leikittiin semmoistakin kun vettä kengässä, pitää sekin opettaa pojille.

• Mummi ja pojat kirjoitti:

Peffis eli polttopallo
        Valitaan pelialueeksi vaikka joku nurmikönpläntti tai piirretään .
        Pelaajat on pelialueen sisällä kämmenet ja jalkapohjat maassa.
        Polttaja lla on pallo jolla yrittää osua pelaajia muualle kuin jalkoihin ja päähän.
        Pelaajat yrittävät väistellä palloa ja voivat myös potkaista polttajan heittämän pallon pois läheltään. Pelaajat saa liikkua aina sillä välin (jalkapohjat ja kämmenet maassa) polttajan hakiessa palloa, pysähtyä pitää heti polttajan saadessa pallon käsiinsäi ja huutaessa STOP. Poltetusta tulee seuraava polttaja.

Purkkiksessa laitetaan fudispallo keskelle nurtsia. josta joku potkaisee sen huitsin nevadaan, muut pinkaisee piiloon ja etsijä lähtee hakemaan palloa takaisin paikalleen jolloin huutaa PURKKI KOTONA. Etsijä alkaa etsimääna ja aina löytäessään jonkun hän juoksee pallon luo ja huutaa löydetyn nimen purkissa. Muut voi yrittää pelastaa purkitetun juoksemalla pallon luo etsijän huomaamatta ja potkaisee pallon uudestaan nevadaan, silloin kaikki purkitetut pelastuu ja etsijä joutuu etsia taas uudestaan kaikki. Kaikkien löydyttyä tulee ensimmäisenä purkitetusta seuraava etsijä.

Muistin tässä myös että leikittiin semmoistakin kun vettä kengässä, pitää sekin opettaa pojille.

Tää purkkis kuulostaa ihan samalta ku toi kymmenen tikkua laudalla. Ton peffiksenkin mä muistin ihan väärin. Mä luulin et siinä olis pitänyt nimenomaan osua peffaan ja toinen versio oli et poltettiin keinussa keinujia heittämällä pallolla takapuoleen. :)

• leikkisä

Tää on pakko kertoo vaikka vähän nolottaakin:
      Aloittaja heitti pallon ilmaan ja huusi jonkun leikkijän nimen. Se kenen nimi huudettiin otti pallon kiinni muut juoksi karkuun. Kun nimetty sai pallon kiinni hän huusi seis. Kaikki pysähtyivät. Nimetty heitti pallolla jotain, eli lähinnä olijaa ja jos/kun osui, esim. Aapeliin, huusi: "Aapeli on ryssän tyrä!" Ja Aapeli joutui seuraavaksi heittämään pallon ilmaan.

• Erauspoika..

Minun vaimo leikki teininä veljensä kanssa lääkärileikkejä ja pamahti paksuksi.

• vaiettu asia

Nyt tul kyllä paha mieli. Niit on liian paljon tyttöjä joita veljet ja isät ovat käyttäneet hyväkseen :(((

• ...

Omituista.

Kirjoitin erittäin suositusta leikistä aikanaan ja joku poisti sen, mitähän ihmeellistä "Rotumellakassa" lie ollut, ihan samanlainen leikki, kuin "Rosvo ja pollari", ehkä vähän enenpi fyysinen.

Fyysisistä leikeistä muitui mieleen "Läskiläjä". Leikin idea oli, otetaan pienin ja vastustutamiskyvyttömin kakara koulun pihalla kiinni ja kaikki yläluokkalaiset hyppää sen niskaan, muodostaen läskiläjän alimpana olevan päälle, mitä isompi, sen parempi.

Lisäksi suosittuja leikkejä oli vaikkapa keväisin "Kulottaminen". Ihan selkeä idea, aletaan kulottamaan peltoa ja jännitys tuli siitä, palaako kenenkään mettä tai talo. Ja yksi suosittu oli tietenkin leikkiä piilosta. Idea oli, joku kaheli laitetaan nurkkaaan laskemaan sataan, kun muut menevät jonnekin uimaan tai tekemään jotain järkevääkin. Siellä se kaheli sitten kulutti aikaansa etsimällä muka piilossa olevia kavereitaan.

Oli niitä paljon muitakin, sosiaalisia leikkejä ennenvanhaan, nykykakarat nimenneet ne vaan uusiksi, puhutaan koulukiusaamisesta ja sellaista, Höh, aina lapset on leikkineet.

=DW=

• Minun mielestä ei yhtään omituista, enkä ihmettelis jos toikin vastaukses lähtis huitsin nevadaan.

• Minulla oli mopo.
      14-15V olin valtion virallinen postin-kantaja.
      Pientä eläkettäkin saan siitä.
      Tykkäsin leikkiä mopoilla.
      Kerran pettivät taka-rattaan kierteet.
      Yritin tehdä jotain, mutta vain peukalo kiersi ketjussa.
      Soitin äidille lähi-talosta.
      Minut vietiin sairaalaan.
      Talo oli Seppäsen kartano.
      Äiti hoiti kierrokseni loppuun.
      Hänkin kun oli valtion postin-kantaja
      Se Seppänen oli sotiemme sankari, isäni esi-mies silloin.
      Hänen poikansa ajoi minut sairaalaan.
      Olin ylpeä että vereni vuosi niin runsaasti.
      Edelleenkin kynsi kasvaa, vaan ei enää tartu arven kohdalle.
      Aavemainen ontto ääni lähtee siitä jos sillä raapii.
      Minusta tuntuu hyvältä, että vieläkin voin leikkiä sota-sankaria.
      Vaikka isäni ei verta vuotanutkaan koskaan.
      Olen ylpeä myös Seppäsistä.

H.

• kuka se onkaan?

Joopa. Noin kirjallisena taitajana itseään pitävä napaansa tuijottaja ja kaikkia muita irvivä käsittelee aloittajan aihetta. Ketään toistamatta kauhoo kaukana omassa maailmassa. Ylpeänä.

• mopolla mahdottomia

Eläkettä?

Mieheni on 56 vuotias. Työeläke alkoi hänelle kertymään vasta 23 vuotiaana, niin kuin muillekin siihen aikaan.

• eppu2

Mun veli oli kanssa 15-vuotiaana valtion postinkantaja. Kyllä tiesivät, koska posti tulee, kun alkoi Zetorin ääni kuulua.

• eppu2 kirjoitti:

Mun veli oli kanssa 15-vuotiaana valtion postinkantaja. Kyllä tiesivät, koska posti tulee, kun alkoi Zetorin ääni kuulua.

"eppu2"

Joo, väkisinkin voi vitsiä vääntää.

Siihen aikaan mopoista tuli aikamoinen kalabaliikki.
        Äiti taisi olla ensimmäinen kantava mopo-tyttö.
        Pelättiin että mopon räpsätys herättää, pilaa kesäisen aamun, saa koirat
        vauhkoontumaan, ja muuta sellaista.
        Mutta se alkoi olla pakon sanelema juttu.
        Kakara-laumat kasvoivat, Aku-Ankkoja oli varaa tilata.
        Vanhemmatkin alkoivat tilailla raskaita kuva-lehtiä.
        Minä kannoin yhden Joulu-aatto-aamun.
        Kolme kertaa jouduin hakemaan posti-talolta kuorman.
        Isä paheksui, kun pääsin kotiin.
        Hänen mielestään ei ikäiselleni olisi pitänyt tarjota perinteisiä Joulu-paukkuja.
        Äidille hän nauroi, kun äiti katosi mopoineen koti-pihamme lumi-penkkaan.
        Noh, tuosta olen kirjoittanut jo paljon aiemminkin.
        Tuo aika oli vähän kuin tieto-tekniikan siirtyminen ihmiseltä koneille.

H.

• Kato käynyt

Tosi on ettei lapsia näy pihalla nykyään, ei kuulu lasten huutoja muualta kun
      vieressä olevasta päiväkodista. Mihin ovat hävinneet? Ennen oli vipinää,
      " äiti tuu parvekkeelle" kuului huuto pihalta, äiti tuli ja antoi ohjeensa.
      Ne oli niitä aikoja kun me äidit vielä hiekkalaatikon reunalla istuttiin ja lasten leikkejä seurattiin. Nykyään ei kerrostaloissa asu kun vanhoja ihmisiä ja pihallakin istuksii
      kesäisin vanhat keskenään rupattelemassa.

• Ei kuulu ei ja jos kuuluu niin pelkkiä kirosanoja. Viime kesänä jouduin muutamia kertoja häätää naapuri pihojen kersat omalle pihalleen kiroilemaan ja huutamaan.

• Muistanpa vielä yhden leikin.
      Meillä kaikilla oli senlainen keppi, jonka toinen pää oli väännetty vinoon.
      Siihen laitettiin aina erkkaria.
      Peliä pelattiin peehanan liukkaalla jäällä.
      Kyllä sai joskus peffa kyytiä.
      Pelissä yritettiin osua vastustajaa munille.
      Varsinkin sitä Michelin-ukkoa joka seisoskeli pömpelin edessä.
      Kovin oli se joka osui munille, tokaks pääsi se kun pani sinne pömpeliin.
      Pelissä ei sallittu mummoja.

H.

• Lapsellinen mummu

Mitenkä ne tämän päivän lapset voisivat/osaisivat meidän lapsuutemme leikkejä leikkiä ellemme itse ole niitä lapsillemme opettaneet ja heidän kanssaan niitä malliksi leikkineet, jotta he taas olisivat osanneet opettaa ne omille lapsilleen?

Täällä maalla vielä lasten nauru ja leikki raikaa :)

• Hmm..ei mulle ainakaan aikoinaan vanhemmat mitään leikkejä opettaneet. Kaikki leikit opittiin isommilta lapsilta ja niin se on kait aikojen saatossa aina mennyt.

• Lapsellinen mummu
        Nittaminax kirjoitti:

Hmm..ei mulle ainakaan aikoinaan vanhemmat mitään leikkejä opettaneet. Kaikki leikit opittiin isommilta lapsilta ja niin se on kait aikojen saatossa aina mennyt.

Jaa, mulle kyllä äiti, eno ja täti opetti monta leikkiä. Osan opin kesäleirillä, sielläkin oli aikuisia opettamassa.
        Luonnollistahan oli oppia myös kavereilta ja heidän isosikoiltaan sekä -veljiltäänkin.

Nykyään vaan kun ei kaupungeissa ole pihapiirissä paljon paikkoja joissa voisi porukalla leikkiä ja riemuita, aina löytyy joku jota lasten nauru ja äänet häiritsevät.

Eikä edes ole turvallista antaa lasten olla itsekseen ulkona, niin paljon on kaikenlaisia hörhöjä liikkeellä ja liikenne asettaa myös rajoituksia varsinkin pallopeleille.

• Lapsellinen mummu kirjoitti:

Jaa, mulle kyllä äiti, eno ja täti opetti monta leikkiä. Osan opin kesäleirillä, sielläkin oli aikuisia opettamassa.
        Luonnollistahan oli oppia myös kavereilta ja heidän isosikoiltaan sekä -veljiltäänkin.

Nykyään vaan kun ei kaupungeissa ole pihapiirissä paljon paikkoja joissa voisi porukalla leikkiä ja riemuita, aina löytyy joku jota lasten nauru ja äänet häiritsevät.

Eikä edes ole turvallista antaa lasten olla itsekseen ulkona, niin paljon on kaikenlaisia hörhöjä liikkeellä ja liikenne asettaa myös rajoituksia varsinkin pallopeleille.

Kyllä kaupungeissa edelleen on paikkoja missä voi porukalla leikkiä ihan samoin kuin ennen vanhaankin. Kesäleireillä minäkin olin eikä siellä muistaakseni mitään opeteltu. Ohjaajat sano mitä leikitään ja kaikki ties heti mistä on kyse.

Heh..en mä ainakaan rupeais jotain yli kymmen vuotiaita vahtimaan ulkona sen takia et siellä joku mahdollinen hörhö hiippailee. Eihän nyt ennenkään pallopelejä ole autojen läheisyydessä leikitty, tai ainakaan meillä päin.

• nyt on nyt
        Nittaminax kirjoitti:

Kyllä kaupungeissa edelleen on paikkoja missä voi porukalla leikkiä ihan samoin kuin ennen vanhaankin. Kesäleireillä minäkin olin eikä siellä muistaakseni mitään opeteltu. Ohjaajat sano mitä leikitään ja kaikki ties heti mistä on kyse.

Heh..en mä ainakaan rupeais jotain yli kymmen vuotiaita vahtimaan ulkona sen takia et siellä joku mahdollinen hörhö hiippailee. Eihän nyt ennenkään pallopelejä ole autojen läheisyydessä leikitty, tai ainakaan meillä päin.

Autojen määrä on nykyään HIEMAN eri kuin lapsuudessamme. Vuoden 1955 alussa Suomessa oli rekisterissä 72 809 henkilöautoa, 34 895 kuorma-autoa, 10 249 pakettiautoa, 4 108 linja-autoa, 125 seka-autoa ja 1 444 erikoisautoa. Nyt niitä liikkuu teillämme ja/tai on parkkipaikoilla noin 5 miljoonaa.

• nyt on nyt kirjoitti:

Autojen määrä on nykyään HIEMAN eri kuin lapsuudessamme. Vuoden 1955 alussa Suomessa oli rekisterissä 72 809 henkilöautoa, 34 895 kuorma-autoa, 10 249 pakettiautoa, 4 108 linja-autoa, 125 seka-autoa ja 1 444 erikoisautoa. Nyt niitä liikkuu teillämme ja/tai on parkkipaikoilla noin 5 miljoonaa.

Nyt on nyt..no sää voit pitää lapsenlapsesi sisällä ja kertoa niille tilastoista et miksi eivät voi leikkiä ulkona.
        Sit kehottaisin sua lukemaan aloituksen uudestaan jotta osaisit vastata kyssäriin.

• Seinäpallo

Meidän naapurissa oli pikkupoika joka juoksi joka paikkaan, posket oli aina
      punaiset ja tukka märkänä hiestä, niin kiire oli pojalla ja aina ulkona.

• siivoojaparka

Me leikittiin lapsena usein esineenpiilotusta. Se oli niin mukavaa, että leikin sitä vieläkin joskus. Äsken piilotin pussillisen purukumeja. Kesti aika kauan etsiä. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä kauemmin kestää löytää. Se siitä mielenkiintoista tekeekin.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      6427
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4894
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      42
      3336
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      62
      3171
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      365
      1805
    6. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      11
      1628
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      73
      1446
    8. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1378
    9. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      241
      1328
    10. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      85
      1249
    Aihe