Kiukaasta savustuspönttö

Meeeeelli

Tuossa lojuisi pihassa ylimääräinen vanha puukiuas ja grillipiha huutaisi savustuspönttöä. Tee-se-itse kaverina en voi olla hyödyntämättä tilaisuutta.

Onkos jollakulla kokemusta miten tuollainen kiuassavustin rakenneltaisiin? Olen nähnyt kuvia, joissa kiukaan päälle on rakennettu puinen pönttö, mutta yksityiskohdat on epäselvät. Onko tarkoitus, että tulipesässä oleva savu pääsee puiseen pönttöön, vai nimenomaan ei? Kun netissä löytyvistä ohjeista olen ymmärtänyt että pitäisi päästä, ja että juuri tuolla savulla kypsytellään tavara, mutta toisenlaiset savustimet näyttäisi toimivan niin, että tulipesässä oleva tuli lämmittää yllä olevaa leppäpurua josta syntyy kypsyttävä savu. EIkä alla olevasta tulipesästä savu pääse pönttöön.

Ihanteellisin vastaus olisi sellainen, jossa ystävällinen, kokemusta omaava ihminen kertoisi vaihe vaiheelta miten homma etenee, ja ryydittäisi tarinaa muutamalla kuvalla itsetekemästään samanlaisesta pöntöstä :D

13

10978

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • homma on kesken..

Kaverin kanssa kyseistä härveliä paraillaan kollotellaan..

Kiukaan päälle pönttö, johon savustettava tavara laitetaan ja kansi päälle.
      Se, että saako savu tulla palavista puista pönttöön vai ei, on makuasia, koska ainahan sitä kiuasta voi lämmittää pelkällä lepällä..

Jos lämmität kiuasta vaikka pihkapuulla, niin silloin se on rakennettava siten, että purut pöntön pohjalle ja tulipesästä putki ulos.

• Kalanmyyjä

Umpipönttö mihin erikseen laadukkaat savupurut. Voi sitte lämmittää vaikka painekyllästetyllä laudalla.

• Hölmö ajatus

Eihän sitä savupiippua savustuslaatikkoon johdeta. Siitähän vasta siivo syntyis. Varmasti niitä tuhkasia kaloja/lihoja ei kukaan söisi.

• ei savua sekaan

Joo, sitä lämmitys savua EI SAA mennä sinne itse savustustilaan.

• Meeeeelli

Lueskeltuani tuossa muiden näkemyksiä asiasta niin näyttäisi olevan seuraavanlainen tyyli suosittu: Tulipesän ja kivien välistä poistetaan kiinteä rautainen pohja, joka korvataan vahvalla verkolla. Kivet sitten siihen päälle. Tulipesässä poltellaan leppätikkuja, joiden savu menee siis kivien läpi yllä olevaan pönttöön. Pönttö valmistetaan puusta, ei esim. rosterista (miksi?).

Pitääkö tällaisessa virityksessä, jossa tulipesän savu kypsyttää tavaran, tukkia takaa lähtevä hormin aukko? Entä pitääkö puukoppi eristää kiukaasta jollain palamattomalla ettei syty palamaan? Millähän?

Pitääkö kiuasta jotenkin modifoida, jo tekeekin sen vaihtoehdon, että eristää tulipesän savustuskopista ja laittaa kopin pohjalle leppäpuruja? Pitääkö tähän tehdä erillinen pohja, vaikka rosterista "kivitilan" (josta kivet poistettu) ja pöntön väliin?

Mitähän eroa näillä kahdella on käytännön kannalta? Tulipesän savulla kypsentäminen lienee hitaampaa?

• Meeeeelli

Hirveästi selkis kun otti perinteisen kirjan käteen!

Eli puukoppi sen takia, koska se kuulemma imee hitusen verran paremmin kosteutta kuin metalliset vastaavat.

Kuvista päätellen hurjapäät eivät ole eristäneet kiuasta puukopista millään, mutta ajattelin, että jospa siihen laittaisi väliin vaikka tiiliä kerroksen. Nämä versiot mihin oikeat ohjeet löytyy on siis muurattu kokonaan tiilestä. Niissä ei ole käytetty tätä arvokasta kierrätysmateriaalia mitä itse ajattelin käyttää (pelkkiä kuvia ilman ohjeita kyllä löytyy)

Ja kyllä, takana oleva hormiaukko tulee peittää, koska savun on noustava yllä olevaan puukoppiin kivien läpi. Liekin tulipesässä tulee olla olematonta, minimaalisella hapella kituuttaen. Liekit ei siis saa nousta kiviin asti.

Tästä seuraten toisaalta, jos onnistuu liekit pitämään minimissä, tarvinneeko tuota koppia millään alkaa eristelemään. Lämpötila puukopissa kun ei missään vaiheessa tarvitse nousta yli 80 asteen.

Kerrohan "homma on kesken" miten teidän projekti etenee!

• EIKÖ JO TAJUTA

¤¤¤¤¤¤¤¤Tulipesässä poltellaan leppätikkuja, joiden savu menee siis kivien läpi yllä olevaan pönttöön.¤¤¤¤¤¤¤

Eikö mene perille ???????? SAVUSTAMON LÄMMITYKSESTÄ TULEVAA SAVUA/NOKEA EI SAA MENNÄ ITSE SAVUSTAMOON, SAVUSTAMON SAVU TEHDÄÄN ERIKSEEN SAVUSTAMON SISÄLLÄ.

• Kannattis perustella

Niin koska sinun isä on huutanut sinulle, että savua ei saa mennä sinne pönttöön ja sinun isän isä on huutanut sinun isälle saman asian. Ja sinä näit hyödylliseksi tulla huutamaan sen sitten tänne. Ehkäpä minäkään en ota asiasta sen kummempaa selkoa vaan huudan tuon saman kaikille jotka tunnen.

• tätä mieltä

Hyvän uuden savustimen saa muutamalla kympillä eli en ala kyllä tekee mitään härveliä itse enkä suosittele sitä myöskään muille. Ne on virityksiä ja sen näköisiä myös. Kiuas on kiuas ja vanha paska joutaa metellinkeräykseen.

• henkka8

Tämä on kyllä juuri perus suomalaisen näkökulma. "En tee **ttu mitään itse kun halvalla saa tarjoustalosta"

Kyllä mä sanon että siinä on hitusen enemmän fiilistä savustella affenta kesäiltana OMATEKOISELLA savustusuunilla kuin jollain 20euron rimpulalla, mikä toimii sähköllä. Toiset kun vain tykkää turata ja rakentaa kaikkea hauskaa, ja toiset kävelee laput silmillä siitä mistä aita on matalin, vailla mitään oman käden taitoja. Herätys nyt!

• Oli tollainen joskus

Ja sitten kerran kävi niin että se kitutuli leimahti vähän isommaksi ja ruutikuiva puupönttö roihahti tuleen. Se siitä savustimesta.

• sauhua pönttöön

Näinpä kerran työreissulla sellasen viritelmän jossa oli kiukaan päälle tehty rosterista hieno kaappi. Isäntä käski katsomaan sitä ja kysyi että eikös ole komea.

No olihan se toki hieno, mutta yksi paha vika siinä oli. Oli laitettu puupaneelit sinne kaapin sisäpuolelle. Mainitsin asiasta isännälle että se palaa sitten hetimiten.

Näin isännän vähän myöhemmin ja se kysyi että arvaas miten pöntön kävi. Sanoin että varmaan sytty palamaan, mistä arvasit kysyi isäntä. No niinpä, heh heh

• Puuviritykset palaa

Ennemmin tai myöhemmin. Useimmiten ennemmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6955
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1239
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      834
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe