Elikkäs mitä tuo varattomaksi toteaminen tarkoittaa käytännössä? Olen ollut puolisoni kanssa asumuserossa jonkin aikaa ja tänä aikana on ulosottoon mennyt velkoja, uo on mmuutaman kuukauden ajan vienyt tilistä noin 500€/kk. Kun puolisoni on opiskelija tällä hetkellä ja näin ollen opintotuki vain tulona ja meillä on kaksi lasta, niin uomies kertoi että palkastani ei suoja-osuuksien jälkeen voida ottaa. Olen menossa parin viikkon pästä velkaneuvolalle ja uomies käski sen jälkeen soittaa löytyykö siellä ratkaisua. Jos ei niin hän kertoi että todennäköisesti aikoo todeta minut varattomaksi.
Eli jääkö velka ulosottoon kasvamaan vain korkoa vai liittyykö tuohon varattomaksi toteamiseen jotain tmuita toimenpiteitä?
Varttomaksi toteaminen
6
3813
Vastaukset
- sama tilanne ollut
Lyhyesti niin, että varattomaksi toteamisen jälkeen uo lähettää paperit ( sähköisesti kait nykyään) takaisin velkojille todeten heille että sinut on todettu varattomaksi=maksukyvyttömäksi ja ainakaan hetkeen ei ole centtiäkään tulossa. Siitä sitten noin vuoden välein, joskus tiuhempaankin velkojat=perintätoimistot lähettävät vaateet takaisin uo:lle, ja taas uo tarkistaa varallisuutesi, myös usein pyyttää sut ulosottoselvitykseen. Tämä toistuu ehkäpä noin kerran vuodessa siihen asti kun velat maksettu tai ne vanhenevat lopullisesti. Käräoikeuden päätöksestä 15 vuotta siinä löysässä hirressä kiikutaan. Murhasta istutaan suomessa yleensä noin 12-13 vuotta...
EHODOTTOMAN TÄRKEÄ HUOMIOIDA !!: Älä missään nimessä tee mitään maksusopimuksia perintäyhtiöiden kanssa, jos et ole varma että pystyt ja haluat velkasi maksaa sopimallasi tavalla, koska jos teet sopimuksen niin velan vanheneminen alkaa alusta sinä päivänä, kun maksusopimus tehdään. Yrittävät olla kieroja ja lupailevat kuuta taivaalta, varsinkin siinä vaiheessa kun velan vanhentumiseen on alle 5 vuotta jäljellä. Maksusopimus korottomasti on toki ok silloin, jos pystyy pysymään sopimuksessa ja näin saa velat nopeasti maksettua, harvalla se vaan onnistuu.- 5+1
"ja taas uo tarkistaa varallisuutesi, myös usein pyyttää sut ulosottoselvitykseen"
Tämänkin riippuu jos asuu kaupungissa tai kunnassa missä on iso työttömyys ja paljon ihmisiä ulosotossa ei voudilla ole aikaa kutsua läheskään kaikkia mihinkään selvityksiin jos kyse on muutamista tonneista eikä mistään miljoonista ja tulottomuus johtuu selkeästi työttömyydestä.
Lisäksi jos velat on veroja tai julkisia maksuja ne vanhenevat viidessä vuodessa.
- mane
Niin että tilanne muuttuu siinä vaiheessa kun puolisonikin koulun päätyttyä työskentelee. Ja kiitos vinkistä, kovastihan nuo muutamat paikat on yrittäneet soitella ja sopia maksusopimuksista mut en oo niitä tehnyt. Kuinka paljon sitten ulosotossa velka kasvaa korkoa? Tai jos se palautuu velkojille varattomuuden vuoksi.. Minulla olevat velat ovat tällä hetkellä noin 15000euroa, joten onko pienoinen ikuisuusprojekti tuolla 500euron kuukausiperinnällä kuitata niitä..?
- sfdjh263
Korko on 8%...varattomuusmerkintä säilyy luottotiedoissa 3-4 vuotta siitä kun sen sinne laitetaan..ja jos tuon jälkeen olet edelleen veloissasi ja todetaan taas varattomaksi niin tulee uusi 4v merkintä.
Varattomuusmerkintä on vakavin kaikista luottomerkinnöistä. - dgjgfj3
"ikuisuusprojekti " ????? ! Mulla on 50000€ ja maksan 740€/kk...ei..ei ole sulla todellakaan ikuisuusprojekti, itse olen ajatellut suoriutua veloistani 6-7 vuoden kuluessa.
- sama tilanne ollut
"Minulla olevat velat ovat tällä hetkellä noin 15000euroa, joten onko pienoinen ikuisuusprojekti tuolla 500euron kuukausiperinnällä kuitata niitä..? "
E, ei ole mikään aivan mahdoton juttu. En jaksa tähän nyt tehdä laskelmia mutta kyllä tuo velka tuolla hoituu paljon ennen vanhenemistaan, edellyttäen tietysti että tulot pysyvät suht stabiilina, 500 € maksu 15000 velalle per kuukausi lyhentää jo muutakin kuin korkoa. Jos on joitain pienempiä yksittäisiä velkoja, niin niiden kanssa voi yrittää neuvotella kuluja ja korkoja pois, ehdolla että maksaa koko potin samantein pois, mutta siis mitään ei saa jäädä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575970
- 1145555
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465247Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323255- 552789
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252601- 432290
- 232090
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131900On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151821