Kotirauha

väsyneet vanhemmat

Hei mummut ja muut sukulaiset! On kiva kun käytte vauvaa katsomassa, mutta kohtuus kaikessa. Ensimmäisinä viikkoina ei millään jaksa jokapäiväisiä vieraita eikä varsinkaan yökyläilijöitä. Ei vaan jaksa, vaikka ei ole mitään teitä vastaan. Mummu joka kuvittelee olevansa avuksi, saattaakin olla enemmän vaivaksi. Haluamme puolisoina myös hoitaa lasta omin päin ja olla keskenämme, antaa kodin olla vähemmällä siivoamisella, olla hiljaisuudessakin ja levätä vain.

32

421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kuulosta tutulta

      Ei ole koskaan meillä ollut vastaavaa ongelmaa, vaan suku on osannut antaa vauvaperheen olla "rauhassa".

      Esiintyykö suvussanne paljon tuollaista tunneälyn puutetta?

      • itsekäs miniä

        Tämä tuntuu olevan yleinen ongelma. Anoppi tunki meille yökylään heti seuraavana päivänä. Vahtasi kokoajan selän takana ja oli koko ajan kiinni vauvassa. Änkäsi makuuhuoneeseen , sängyn viereen vahtaamaan, kun olin imettämässä. Mitään kotitöitä ei tehnyt, olisi vienut vaikka koiran kävelylle, tupakalla kyllä piti juosta. Ja hehkutti kuinka ihanaa on kun saa seurata, kun hän meinasi taas masentua. Olisin halunnut vain omaa rauhaa vauvan kanssa. Aivan kuin meidän tehtävämme olisi ollut ajatella vain hänen tarpeitaan. ja mukavuuttaan. Viis meistä. Ja minähän se olen loppujen lopuksi se itsekäs miniä kun en anna mummon hoitaa ja säätää..


      • Ei kuulosta tutulta
        itsekäs miniä kirjoitti:

        Tämä tuntuu olevan yleinen ongelma. Anoppi tunki meille yökylään heti seuraavana päivänä. Vahtasi kokoajan selän takana ja oli koko ajan kiinni vauvassa. Änkäsi makuuhuoneeseen , sängyn viereen vahtaamaan, kun olin imettämässä. Mitään kotitöitä ei tehnyt, olisi vienut vaikka koiran kävelylle, tupakalla kyllä piti juosta. Ja hehkutti kuinka ihanaa on kun saa seurata, kun hän meinasi taas masentua. Olisin halunnut vain omaa rauhaa vauvan kanssa. Aivan kuin meidän tehtävämme olisi ollut ajatella vain hänen tarpeitaan. ja mukavuuttaan. Viis meistä. Ja minähän se olen loppujen lopuksi se itsekäs miniä kun en anna mummon hoitaa ja säätää..

        Onko miehesi kuitenkin, äidistään huolimatta, ihan normaali ihminen? Isäkö hänet kasvatti vaiko isovanhemmat?


      • Itsekäs miniä
        Ei kuulosta tutulta kirjoitti:

        Onko miehesi kuitenkin, äidistään huolimatta, ihan normaali ihminen? Isäkö hänet kasvatti vaiko isovanhemmat?

        Mies on ihan normaali ihminen. Mitään merkkejä, tälläisesta käytöksestä ei ollut näköpiirissä. Anopilla kun oli 2 lastenlasta ennestään. En voinut ymmärtää miten sekoaa noin.


      • Ei kuulosta tutulta
        Itsekäs miniä kirjoitti:

        Mies on ihan normaali ihminen. Mitään merkkejä, tälläisesta käytöksestä ei ollut näköpiirissä. Anopilla kun oli 2 lastenlasta ennestään. En voinut ymmärtää miten sekoaa noin.

        Anoppi ei siis aiemmin ollut tunkeutunut lastenlastensa perheisiin yökylään heti vauvan ja äidin kotiuduttua?
        Miehesi olisi kuulunut kuskata äitinsä kotiin saman tien. Kyllä siinä mieheltäsikin tilannetaju petti pahan kerran.


    • ymmärrän...

      Pitää osata itse _sanoa_ suoraan!

    • hormonitsekaisin

      Meilläkin anoppi tunki kylään ja yritti ehtiä ensin itkevän vauvan luokse. Töni minut sivuun ym sairasta. Ei olisi antanut millään vauvaa minulle, vaikka vauva itki nälkää. Imetin.

      Anoppi ei ole koskaan imettänyt ja yritti käännyttää minut pulloruokinnan puolelle. Sekoili. Puhui vauvalle kutsuen itseään äidiksi. Jouduin sanomaan, että kumpi täällä on äiti sinä vaiko minä. Mieheni vei äitinsä asemalle.

      • Ei kuulosta tutulta

        Ohhoh, onpa pelottavia anoppeja!!
        Mutta eikö tuollaiset mielenterveyspotilaat ole kuitenkin aika marginaalinen ryhmä, jos anoppeihin noin yleisesti ottaen verrataan?

        Kuinka muuten olette puolisonne valinneet? Ettekö pelkää, että mielenterveysongelmat ja esim. alkoholismi periytyy?
        Vai etteko ole tavanneet puolisonne sukua, ennenkuin oli jo hiukan liian myöhäistä?

        Itse tutustuin rauhassa 7 vuoden ajan mieheni sukuun, niin ettei mitään tullut yllätyksenä. Anoppikin tiesi, missä menee meidän perheen rajat, kun esikoinen syntyi.


      • kamalaaaa

        Sinä hormonitsekaisin: jos tuo kaikki on totta mitä kirjoitit, niin anoppisi on lievästi sekaisin. Nimittäin jos todella kutsuu itseään äidiksi. Hänellä on aioinaan jäänyt jotain kesken. Ehkä se imetys...
        Miehesi toimi tässä tilanteessa aivan oikein, varmaan hänelle paha paikka kokea äitinsä sekona... Rauhoittuko hän siitä myöhemmin?


    • mummeli

      Hyvä kommetti edelliseltä.:-)

    • Hei nimimerkki, väsyneet vanhemmat.

      Onneksi olkoon uudesta perheenjäsenestä. Teillä on alkanut kokonaan uusi elämänvaihe, hieno sellainen. Kirjoitat tärkeästä aiheesta ja asiaa. Yllättävää hieman, kun sait kommentteja, joiden mukaan yli-innokkaita isovanhempia tuntuu olevan... Hurjan kuuloista. Ketjun otsikkosi Kotirauha, on tosiaan asia, joka kuuluu kaikille uusille vauvaperheille. On täysin selvää, että vanhemmilla ja vauvalla tulee olla omassa kodissaan oma rauha, jota ei kukaan tule rikkomaan. Uuden vauvan kanssa on jännittävää ja suloista olla ihan omissa oloissa juuri siten kuin itse tahtoo. Toivottavasti voitte ja uskallatte tämän jotenkin näille mummuille ja sukulaisille kertoa, rauhallisesti. Jos he eivät asiaa ymmärrä, se on sitten heidän ongelmansa, ei enää teidän.

      Kaikkea hyvää teille,
      Pirkko-pappi

    • Kotirauha kunniaan.

      Ei pidä kertoa mummeille, papoille, muille sukulaisille,että oletta saaneet perillisiä.Kun eivät osaa kunnioittaa mielipiteitänne,Hössöttävistä mummeista ja anopeista,ei varmasti ole muuta kun riesaa!

    • Nuoripari ja vauva

      Kylläpä olet hulluun sukuun kuuluvalle miehelle lapsia tehnyt. Toivottavasti miehesi on positiivinen poikkeus.
      Meillä ei olisi tullut kuuloonkaan, että kukaan olisi tunkenut yökyläilemään kotiimme kun tulimme laitokselta vauvan kanssa.
      Pikaisesti on voinut käydä vauvaa katsomassa ja ovat voineet tuoda tuliaisensa vauvalle, eikä kukaan ole odottanut tarjoilua.
      Ovat kylläkin tuoneet aina jotain kahvin kanssa ja myöskin ruokia rasioissa pakkaseen niin olemme saaneet keskittyä kokonaan vauvan hoitoon, siis ihan siinä eka/toka viikolla.
      Tämä oli ihana asia silloin kun tulin äidiksi aika nuorena.

    • aloittaja1

      Aika jännää, kun kaikki olettavat että on kyse mieheni vanhemmista. Kyllä se on minun oma äitini, joka ei malta pysyä pois vauvan luota, enkä ole raskinut tai uskaltanut kieltää kovin suoraan, kun saatan tietysti joskus äitiä tarvitakkin. Pahinta on, että hän jäi yöksi heti ensimmäisellä viikolla, ja on sitten vieraillut joka viikonloppu muiden vieraiden lisäksi.

      Muuten äidin kanssa menee hyvin. Ei ole myöskään kyse mielisairaasta, kuten joku heti oletti, ei myöskään siitä että kuuluisin hulluun sukuun ja olisin itsekkin hullu. Tuollaiset kommentit ovat todella loukkaavia ja ihmettelen, miksi pitää aina hyökätä niin ilkeästi. Äitini on myös osannut kasvattaa minut ihan normaalisti, siis siitäkään ai ole kyse. Ongelma on vain se että omaa rauhaa ei ole tarpeeksi, ja halusin kertoa tämän niille, jotka eivät itse hoksaa rajoittaa vierailujaan.

      • puhukaa asioista

        Aloittajalle: tietenkin tapauksesi kirvoitti ihmisiä kertomaan oikeasti kamalista mummoista. Ei sinun tarvitse ottaa sitä henkilökohtaisesti.

        Äitisi ei yksinkertaisesti tässä mummouden huumassa huomaa, että hän "rikkoo kotirauhaa". Onko ensimmäinen lapsenlapsi? Monent mummot hurahatavat täysin, ihan positiivisessa mielessä.

        Jos äitini asuisi lähelläni, uskon että minulla olisi ollut tämän asian kanssa ongelmia lasten ollessa vauvoja. Olen varma, että hän olisi ns. asunut meillä, niin ihastunut ja rakastunut hän oli vauvaan. Olisin joutunut jossain vaiheessa varmasti sanomaan, että älä tule niin usein ja varmasti hän olisi vähän loukkaantunutkin. Kunnes olisi fiksuna ihmisenä miettinyt asiaa ja ymmärtänyt.

        Asumme eri maissa, joten kyläilyvälit ovat 2-3 kk, silloin tietenkin viikko puolitoista kerrallaan, mutta se menee ihan hyvin.

        Puhu nätisti äitisi kanssa, sano että on ihanaa että vauva on hänelle niin tärkeä, mutta että tarvitsette vähän omaakin aikaa kasvaaksenne yhdessä perheeksi, sinä miehesi ja vauva. Kyllä se siitä asettuu. :)


      • Ei kuulosta tutulta

        Ei, kyllä minä tunnistin heti, että kirjoitit omasta suvustasi, niin että KAIKKI on väärä ilmaisu.
        "Itsekäs miniä" ja "hormonit sekaisin" omasta kirjoitti anopistaan, muttei sekään suinkaan tarkoita, että he luulivat sinun kirjoittavan myös anopistasi.

        Et kylläkään vastannut kysymykseeni: Esiintyykö suvussanne paljon tuollaista tunneälyn puutetta? Eihän tuollaiselle asialle mitään voi. Sitä tunneälyä joko on tai ei ole.


      • puhukaa asioista kirjoitti:

        Aloittajalle: tietenkin tapauksesi kirvoitti ihmisiä kertomaan oikeasti kamalista mummoista. Ei sinun tarvitse ottaa sitä henkilökohtaisesti.

        Äitisi ei yksinkertaisesti tässä mummouden huumassa huomaa, että hän "rikkoo kotirauhaa". Onko ensimmäinen lapsenlapsi? Monent mummot hurahatavat täysin, ihan positiivisessa mielessä.

        Jos äitini asuisi lähelläni, uskon että minulla olisi ollut tämän asian kanssa ongelmia lasten ollessa vauvoja. Olen varma, että hän olisi ns. asunut meillä, niin ihastunut ja rakastunut hän oli vauvaan. Olisin joutunut jossain vaiheessa varmasti sanomaan, että älä tule niin usein ja varmasti hän olisi vähän loukkaantunutkin. Kunnes olisi fiksuna ihmisenä miettinyt asiaa ja ymmärtänyt.

        Asumme eri maissa, joten kyläilyvälit ovat 2-3 kk, silloin tietenkin viikko puolitoista kerrallaan, mutta se menee ihan hyvin.

        Puhu nätisti äitisi kanssa, sano että on ihanaa että vauva on hänelle niin tärkeä, mutta että tarvitsette vähän omaakin aikaa kasvaaksenne yhdessä perheeksi, sinä miehesi ja vauva. Kyllä se siitä asettuu. :)

        Hei aloittaja1

        Mukava kuulla, että sinulla ja äidilläsi on hyvät välit. Tärkeätä kaikkien kannalta, tottakai, että ne pysyvätkin sellaisina. Nimimerkki puhukaa asioista sanookin tuossa jo hyvän vinkin; yritä kauniisti ja ystävällisesti jutella äitisi kanssa tilanteesta. Arvelen ihan samoin; äitisi on vaan niin innostunut, kyseessä lienee hänen ensimmäinen lapsenlapsensa - voin jopa helposti ymmärtää sen, että noin käy. Ajan kanssa tilanne varmaankin rauhoittuu, mutta jottei teitä ala liikaa rasittamaan oman rauhan puuten, kannattaa sinun tehdä se mikä tehtävissä on.

        Kaikkea hyvää teille,
        Pirkko-pappi


    • aloittaja1

      Vastaan toki: Ei esiinny tunneälyn eikä muutakaan älyn puutetta! Sukuni on täysin normaalia, ja nähdäkseni intoilu lapsenlapsestakin on normaalia vaikkakin rasittavaa. Jos sanon että sukulaiset toimivat ajattelemattomasti ja virheellisesti, en tietenkään tarkoita että heidän älyssään on vikaa. Miksi menet tekemään diagnooseja ihmisistä joita et tunne?

      • Ei kuulosta tutulta

        Ehkäpä siksi, että sukulaislta, jotka eivät anna uudelle perheelle "kotirauhaa", puuttuu tunneälyä tai ehkäpä myös hyvät käytöstavat. Jokapäiväiset vierailut ja yökyläilyt ovat tavatonta!


    • ei vaan jaksa enää

      no ei sitä ihan oikeasti olla niin innokkaita, mutta jos ei oltas innokkaita, mitä sitten?..

    • Kaikkien äitienpäivä

      Minulla on niin paljon tunneälyä,en ole etes ollut yötä lasteni luona,vaikka ovat vauveleita saaneet? Pitää sen verran kunnioitusta olla vauvaperhettä kohtaan. Hyvää äitienpäivää kaikille maailman äideille,kaikki on sen ansaineet.

    • rakkautta vain

      Jaahas, tätäkin ketjua lukiessa joutuu toteamaan että täällä keskusteluissa on valitettavan usein riidanhaastajia, jotka asiallisestakin aloituksesta leimaavat asianosaiset tai peräti koko suvun tunnevammaisiksi, hulluiksi tai tyhmiksi ja useimmiten suosittelevat välien katkaisemista lähipiiriin, kenties myös avioeroa ja kaikkien lähimmäisten vaihtamista.

      Meillä myös on hyvin innokkaat isovanhemmat molemmin puolin. On ihanaa kun ovat innokkaita ja vauva saa rakkautta joka taholta. Vauvan takia en ole halunnut heidän intoaan torjua, vaikka liian tiheät vierailut käyvät voimille. En ajattele että innokkuus johtuisi tunneälyn puutteesta tai edes käytöstapojen puutteesta, vaan ehkä uskovat olevansa avuksi neuvoineen ja pitäessään meille seuraa. Toki näin onkin, mutta joskus olisi helpompi ratkoa ongelmatkin omin päin ja ilman ylimääräistä seuraa. En moiti vaan ymmärrän heitäkin ja sitten kun jaksan, otan asian varovasti puheeksi.

    • Toimintaa!

      Kyllä se siitä laantuu. Kun mummut seuraavan kerran tulevat, painele shoppailemaan tai toimittamaan muita asioita ja jätä lapsi heille. Siinäpähän hoitelevat.
      Sanot, että pyykit on koneessa, levittäkää, tuossa on tiskit, tuossa pölynimuri.
      Ei ole pullaa, kahvi on lopussa.

      • mummuksi

        Sinäpä olet pahansisuinen.
        Ei kannata käyttäytyä noin töykeästi lasten isovanhempia kohtaan. He ovat kuitenkin se paras apu silloin, kun apua tarvitaan.


      • Ehdotelma
        mummuksi kirjoitti:

        Sinäpä olet pahansisuinen.
        Ei kannata käyttäytyä noin töykeästi lasten isovanhempia kohtaan. He ovat kuitenkin se paras apu silloin, kun apua tarvitaan.

        Jos isovanhemmat päivittäin tulevat käymään, niin toki heidät voi laittaa tekemään kotitöitä, muutenhan ne jäisivät kokonaan tekemättä, kun pitää lapsenhoidon ohessa passata vieraita ja seurustella heidän kanssaan!

        Itse ilmoittaisin jo etukäteen, että jos olette tänään taas tulossa, niin minä lähden toimittamaan asioita, käyn syöttämässä vauvan ja lähden sitten lenkille.


      • mummuksi
        Ehdotelma kirjoitti:

        Jos isovanhemmat päivittäin tulevat käymään, niin toki heidät voi laittaa tekemään kotitöitä, muutenhan ne jäisivät kokonaan tekemättä, kun pitää lapsenhoidon ohessa passata vieraita ja seurustella heidän kanssaan!

        Itse ilmoittaisin jo etukäteen, että jos olette tänään taas tulossa, niin minä lähden toimittamaan asioita, käyn syöttämässä vauvan ja lähden sitten lenkille.

        Totta kai isovanhempien kanssa voi sopia, että he huolehtivat lapsesta sillä aikaa kuin äiti tai isä käy asioilla, siivoaa tms. Tällaistahan tapahtuu koko ajan ilman ongelmia.
        Nimimerkki Toimintaa! sen sijaan ehdotti epämiellyttävää lähestymistapaa, joka saattaa hyvinkin viedä isovanhemmilta lapsenhoitohalut.


    • jättää itse rauhaan

      miten on ilkeitä ihmisiä, kaikesta valitetaan jos taas isovanhemmat menee etelään, niin siitäkin kun eivät välitä..

      • en halua

        viimesillä voimillaan pitäs vielä passata nuorempia


      • Viikkovierailu
        en halua kirjoitti:

        viimesillä voimillaan pitäs vielä passata nuorempia

        Hei! Viimeisillä voimillaan he tulevat katsomaan vauvaa joka päivä.
        Ikään kuin vauvan äidillä ei olisi muutenkin kädet täynnä työtä.

        Mielipidekirjoituksissa moititaan ajatusta, että vauvan äiti panisi isovanhemmat auttamaan taloudenpidossa. Kysyn, miksi he sitten tulevat vetelehtimään vauvaperheeseen, jossa on ehkä valvottu koliikin takia yöllä monta tuntia ja taloudenpito on väsyneelle äidille lähes ylivoimaista. Sitten pitäisi vielä kahvitella isovanhempien kanssa, kun työt kasaantuvat yhä ja avun pyytäminen sopimatonta.

        Oman vauvani kanssa meni n. 1,5 v. niin että 4 tunnin yhtäjaksoinen uni oli ylellisyyttä, josta hyvin harvoin sain nauttia. Kun isompikin lapsi oli hoidettava päivisin ja pienempi myös öisin, ei siinä ollut paljon voimia enää seurusteluun. Hyvä kun sai lapset pidetyksi ruuassa ja puhtaina.

        Komppaan kyllä äitiä, joka joutuu vastaanottamaan innokkaan sukunsa liian usein. Kyllä isovanhemmilla pitää olla malttia antaa vauvan olla rauhassa ja totutella elämiseen.

        Isovanhemmilla on vielä taipumus antaa hyväätarkoittavia neuvoja kodin- ja lapsenhoidossa sen sijaan, että tarttuisivat itse pölyriepuun tai tiskiharjaan.
        Nuori perhe tuntee olevansa uusavuton porukka, joka ei selviä tavallisista arkiaskareista, kun äidin tai anopin katse viivähtää pesemättömissä ikkunoissa tai pursuavassa pyykkikorissa.


    • oma elämä myös

      no ei tulla sitten, äläkä pyydä lapsenvahdiks..

    • sano heille

      kerro suoraan, ettet jaksa sillä eri ikäisinä ajatellaan eri tavalla ja varmaan luulevat olevansa avuksi kun käyvät..ymmärtävät kyllä kun kerrot ettet nyt jaksa..

    • tyypillistä

      Tässäkin keskustelussa näkee, miksi ei voi kertoa suoraan. Jotkut ovat vetäneet herneen nenään, vaikka aloittajan toive ei edes koske heitä "no ei tulla sitten äläkä pyydä lapsenvahdiksi". Kun ei osata keskustella asiallisesti vaan loukkaannutaan pienestäkin.

      Keskustelu taisi myös harhautua tavanomaiselle polulle, että isovanhempien pitäisi tehdä kaikenlaisia taloustöitä käydessään, ja käsittääkseni aloittaja ainoastaan pyysi että vierailuja ei tehtäisi ihan koko ajan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe